Är det för stora fartskillnader i ERF?

RR:Benny

Äldre än gatan du kör på
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Världsmetropolen Kungsängen
Hoj
CBR1000 plastraket från det glada 80talet
Jag mailade Brånalt i våras med frågan om jag fick ställa upp i ett REC-team trots att jag körde NEC.... Men fick jag ett NEJ till svar... ?

Grundtanken var nog att "dela" startfältet i 2 grupper, och låta dom snabbaste kvala in till NEC.

Att det sedan öppnades en möjlighet att köra 12 ERF / år för dom som vill... tänkte dom nog inte på.

Vi får väl se om det blir någon förändring i reglerna till nästa år, annars kör nog även jag dubbla race på vissa banor. Det blir ju trots allt rejält med åka för pengen.
//
Benny
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Eller så ser man till att inte skrämma bort dom som vill testa hur det är att köra en RR-tävling genom att ställa upp i REC?
Återigen tror jag att självinsikten ska tala.

Vågar man inte ställa upp i ett race, oavsett "motstånd" (läs vad jag menar nu) så bör man nog inte köra alls.
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Återigen tror jag att självinsikten ska tala.

Vågar man inte ställa upp i ett race, oavsett "motstånd" (läs vad jag menar nu) så bör man nog inte köra alls.
Eller så tränar man tills man blir snabbare alternativt inser att man är talanglös.

Att tävla i RR är ingår inte i dom mänskliga rättigheterna :)
 

walle-racing

Ny medlem
Gick med
9 Jan 2004
Ort
småland, gvd
Hoj
gsxr 1000
min sambo johanna sa precis - det är ju skit bra att snabbare förare är med för då kan man titta hur de kör och lära sig av dem...

det sammanfattar även min åsikt, låt alla vara med och lär av de som kör fortare! gnugga dock helst inte kåporna vid omkörning! :pannkyss
 

BeBe

Full fart spar tid...
Gick med
20 Sep 2006
Ort
I en liten byhåla
Hoj
Ducati MTS1200, Husaberg FE450.
Faktum kvarstår dock:
Kör man långsamt så finns stora manövermöjligheter som kan göra det livsfarligt om det kommer någon bakifrån i dubbla hastigheten som då rimligtvis inte har samma manöverförmåga.

Dööhhh.... :va Vänta nu... var ligger ansvaret? På den som hinner ikapp eller den som blir ikappkörd :rolleyes:

Inte ens de med blinkande blåljus har företräde alltid... :rolleyes:
 

RSV_Ante

Fort är kul...
Gick med
3 Sep 2003
Ort
Sävsjö
Hoj
Varadero -99, Tengai -91, Pegaso -05
det handlar om TEAMET

Om man är kvalificerad förare för NEC, varför då köra i REC? Man kör ju i NEC för att man är snabbare än de i REC. Jag/vi bytte ner till REC efter första rejset i våras, för att alla andra var mycket snabbare än oss.

Det är faktist så att det är TEAMET som är kvalificerat för NEC, om förarna vill bilda ett team till så är det förstås i REC de ska tävla i. Det är således inte någon ren rookieklass vi talar om egentligen.
 
Last edited:

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Får en inbesiktigad cykel köra i båda klasserna som det är nu?
 

*Superlight*

Aldrig mer ett BERIK skinnställ!!!
Gick med
24 Jun 2004
Ort
sKåNe
Hoj
Ducati 985SL, 854R, 1098 CORSA
min sambo johanna sa precis - det är ju skit bra att snabbare förare är med för då kan man titta hur de kör och lära sig av dem...

det sammanfattar även min åsikt, låt alla vara med och lär av de som kör fortare! gnugga dock helst inte kåporna vid omkörning! :pannkyss

Precis :tummenupp
 

LayDeeOmega

REC #26
Gick med
21 Dec 2005
Ort
Veberöd
Hoj
Triumph Daytona 675, Ducati 916, GSX-R 750
det är ju skit bra att snabbare förare är med för då kan man titta hur de kör och lära sig av dem...

Håller med till 110%

Hade förmodligen själv aldrig lärt mig så mycket som jag gjort denna säsongen
om det inte vore för de snabbare/snabbaste förarna.
Man tittar hur dom kör och testar sig fram och använder sig av det som fungerar för en själv, kanon tycker jag!
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Håller med till 110%

Hade förmodligen själv aldrig lärt mig så mycket som jag gjort denna säsongen
om det inte vore för de snabbare/snabbaste förarna.
Man tittar hur dom kör och testar sig fram och använder sig av det som fungerar för en själv, kanon tycker jag!
Vet inte om minnet är kort men var det så kul på Falkenberg? :va
Vill minnas att både du och JeJo tyckte framfarten hos vissa på banan var i våldsammaste laget.
 

LayDeeOmega

REC #26
Gick med
21 Dec 2005
Ort
Veberöd
Hoj
Triumph Daytona 675, Ducati 916, GSX-R 750
Vet inte om minnet är kort men var det så kul på Falkenberg? :va
Vill minnas att både du och JeJo tyckte framfarten hos vissa på banan var i våldsammaste laget.

Jag har aldrig haft problem med att farten hos andra förare är för snabb. Så vitt jag vet har inte JeJo heller tyckt att det varit ett problem.
Vad som däremot har varit i "våldsammaste laget" är extremt snäva omkörningar där man viker in precis framför en så att man knappt haft någonstans att ta vägen.

De snabbaste förarna gör ju inte per automatik fula omkörningar... Finns andra som klarar av den biten väldigt bra utan att tillhöra topp 10
 
Last edited:

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Jag har aldrig haft problem med att farten hos andra förare är för snabb. Så vitt jag vet har inte JeJo heller tyckt att det varit ett problem.
Vad som däremot har varit i "våldsammaste laget" är extremt snäva omkörningar där man viker in precis framför en så att man knappt haft någonstans att ta vägen.

De snabbaste förarna gör ju inte per automatik fula omkörningar... Finns andra som klarar av den biten väldigt bra utan att tillhöra topp 10
Du har givetvis rätt i det du säger, det är vårdslösheten som är problemet, inte farten. Dock var det så att just vårdslösheten stod de snabbaste på Falkenberg för.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Att en långsam förare upplever en omkörning som vårdslös betyder ju inte med automatik att den är det.
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Notera att inget hänt i år.
Hade det smällt illa mellan t.ex Omega och gixxermf hade det en helt annan stämning om detta nu.

Att enbart se till det som hänt är inte korrekt säkerhetstänkande.

Jag anser att mkt långsamma ska få tävla i rec, men då men förmaningar, skrikorange väst och utan nec förare.
 
Last edited:

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Man ändrade i reglementet innan för att få bort dom som inte körde så snabbt med SP250 i ERF. Nu kör folk ÄNNU långsammare än vad dom en gång gjorde för att bli bannade därifrån. Men nu låter det helt plötsligt som att det är allmänhetens körning och alla ska få köra ändå?
 

jorpes

Soppatorsk sen Punka. Lökmekmiss?
Gick med
11 May 2003
Ort
Lindome
Hoj
R1 -08
Du har givetvis rätt i det du säger, det är vårdslösheten som är problemet, inte farten. Dock var det så att just vårdslösheten stod de snabbaste på Falkenberg för.


Det är farten (fartskillnaden)! I tävlingssituation kommer alltid vinnarskallar köra om, och OM fartskillnaden är stor kommer farliga sitationer uppstå.

Dock tycker jag att Martinus inlägg var bra där det framgår att vi redan har en regel för detta. TL skall alltså vinka av denna uppenbara fara. (om vi nu talar om tider en bit över 2 minuter).
 

Matulda

Tänker Själv
Gick med
28 Dec 2005
Ort
Sverige
Hoj
En Pippigul 600.
Kan man lösa detta "problem" genom att helt enkelt på första förarmötet säga till TL att denna regel vill ni se tillämpas.
 
Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

Top