Nu känner jag att jag måste påminna alla om en sak.
Endurance racing är INTE ett sprint race.
Ni pratar om svartflaggor på långsamma förare osv.
Säsongs avslutningen för 2 år sen så startade tävlingen torrt. Efter 2 timmar började de regna och jag låg ute på slicks. Då jag visste (och vi hade pratat om det senariot) att våra andra fälgar också hade slicks på sig så låg jag kvar ute och väntade på "IN" skylten.
Efter en stund så hade naturligtvis däcken svalnat och banan låg under vatten. Topp teamen hade varit inne och fått på regndäcken. Fartskillnaden va då ganska stor kan man säga. Jag cirkulerade på 3.15 medan dom snabbaste regndäcks teamen säkert körde någonstans mellan 1.50-2.10??
Hade jag då blivit svartflaggad så hade jag och mitt team garanterat blivit ganska förbannade då alla varv räknas.
Tror även att vem som helst i den situationen skulle ha reagerat på samma sätt som jag hade gjort.
Hade detta hänt mig i ett sprint race så hade jag garanterat gått i depå då alla chanser till nån form av placering hade varit förstörd.
Men i ett endurance race så är inte tävlingen förstörd för att det går långsamt då och då.
En annan sak som jag har reflekterat över i alla dessa trådar är att, det är inte dom "snabba" förarna som klagar. Vet inte om dom tycker att vi borde slänga ut vissa som vill köra och ha kul men det låter då inte så.
En annan sak som slog mig under REC racet i söndags (mitt första) var att det var INTE dom riktigt långsamma som var farliga. Dom som åkte riktigt långsamt körde i sitt spår och höll det.
Delar av mellan skiktet hade betydligt större problem att hålla sina spår och flaxade gärna över banan på ibland ganska konstiga sätt.
Ser även att det gapas mycket från förare som jag då aldrig har sett på ett ERF. Man kan inte räkna med att ett ERF=Endurance racing FOR FUN ska vara lika jämt som ett sprint race.
När jag började köra ERF (2 år sen) så körde jag 1.52 på Torpet första gången jag var där. Då var det förare där som var som möten för mig. Christer Miniin som då körde för Skjern MC körde som snabbast en låg 39 (om jag inte minns helt fel). Vad var då inte dom förarna för honom eller dom andra übersnabba förarna?? Ändå så var det inget gnäll om dom!!
Jag har kört i NEC hela säsongen men jag klassar inte mig själv som en snabb förare. Jag körde låga 44or som snabbast i helgen men jag hade inga som helst problem med dom långsammaste.
Detta har jag lärt mig under mina år i ERF.
Du bör/kan inte ligga på max i drygt 1 timme
Det är fartskillnader i ERF, därför bör/kan du inte ligga på max
Du vinner inte ett ERF genom att ligga på max hela tiden, för många andra faktorer som spelar in.
Det jag vill säga är att problemet är inte dom långsammaste förarna utan dom som tror dom är den nya Rossi och ligger med hörntänderna utfällda så länge dom orkar. När dom inte orkar längre så börjar dom göra misstag. Vilket är efter c:a 20 min om jag utgår från mig själv. Om man istället backar av lite så har man mer säkerhets marginal och orkar köra hela tanken ut.
Kör och ha kul!!
//Robert