Är det för stora fartskillnader i ERF?

Mulles

MedLem
Gick med
8 Jun 2004
Ort
Halland / Göteborg
Hoj
F.d STK 600 åkare-numera hojlös
Logiskt beteende är olika...helt beroende på vilket tempo man kör i. Kör man 2,40 på A-torp så kan man ju nästintill göra garagevändning på långrakan(lätt överdrift kanske :) ) utan att sakta ned. Kör man däremot runt minuten snabbare så kan man inte längre göra så plötsliga kursändringar.
Det är verkligen farligt !

Jag tycker det är givet att det borde finnas en övre varvtidsbegränsning på varje bana. Klarar man inte den så får man helt enkelt hålla sig till att träna.

Snabba förare finns det gott om på träningar också och dessutom så är de flesta villiga till att lära ut till de långsammare och kanske t.o.m agera föråkare i några varv.
Det lär vara mkt mer givande än att se snabba förare susa förbi och på sin höjd hinna se dem ta nästa böj i dundertempo.
 
Last edited:

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Logiskt beteende är olika...helt beroende på vilket tempo man kör i. Kör man 2,40 på A-torp så kan man ju nästintill göra garagevändning på långrakan(lätt överdrift kanske :) ) utan att sakta ned. Kör man däremot runt minuten snabbare så kan man inte längre göra så plötsliga kursändringar.
Det är verkligen farligt !
Jepp, och eftersom man vet att den som kör i det tempot kan ta vägen precis vart som helst så blir man jäkligt osäker. Det är helt enkelt en obehaglig situation. Sen är det också rätt svårt att hålla ett jämnt spår i en kurva om man kör så sakta. Det blir vingligt på grund av den låga farten.
 

Robso

Jappsen
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Öhlins R1-05 & 999s
Nu känner jag att jag måste påminna alla om en sak.
Endurance racing är INTE ett sprint race.
Ni pratar om svartflaggor på långsamma förare osv.

Säsongs avslutningen för 2 år sen så startade tävlingen torrt. Efter 2 timmar började de regna och jag låg ute på slicks. Då jag visste (och vi hade pratat om det senariot) att våra andra fälgar också hade slicks på sig så låg jag kvar ute och väntade på "IN" skylten.
Efter en stund så hade naturligtvis däcken svalnat och banan låg under vatten. Topp teamen hade varit inne och fått på regndäcken. Fartskillnaden va då ganska stor kan man säga. Jag cirkulerade på 3.15 medan dom snabbaste regndäcks teamen säkert körde någonstans mellan 1.50-2.10??
Hade jag då blivit svartflaggad så hade jag och mitt team garanterat blivit ganska förbannade då alla varv räknas.
Tror även att vem som helst i den situationen skulle ha reagerat på samma sätt som jag hade gjort.
Hade detta hänt mig i ett sprint race så hade jag garanterat gått i depå då alla chanser till nån form av placering hade varit förstörd.
Men i ett endurance race så är inte tävlingen förstörd för att det går långsamt då och då.

En annan sak som jag har reflekterat över i alla dessa trådar är att, det är inte dom "snabba" förarna som klagar. Vet inte om dom tycker att vi borde slänga ut vissa som vill köra och ha kul men det låter då inte så.

En annan sak som slog mig under REC racet i söndags (mitt första) var att det var INTE dom riktigt långsamma som var farliga. Dom som åkte riktigt långsamt körde i sitt spår och höll det.:tummenupp

Delar av mellan skiktet hade betydligt större problem att hålla sina spår och flaxade gärna över banan på ibland ganska konstiga sätt.:mattias

Ser även att det gapas mycket från förare som jag då aldrig har sett på ett ERF. Man kan inte räkna med att ett ERF=Endurance racing FOR FUN ska vara lika jämt som ett sprint race.

När jag började köra ERF (2 år sen) så körde jag 1.52 på Torpet första gången jag var där. Då var det förare där som var som möten för mig. Christer Miniin som då körde för Skjern MC körde som snabbast en låg 39 (om jag inte minns helt fel). Vad var då inte dom förarna för honom eller dom andra übersnabba förarna?? Ändå så var det inget gnäll om dom!!

Jag har kört i NEC hela säsongen men jag klassar inte mig själv som en snabb förare. Jag körde låga 44or som snabbast i helgen men jag hade inga som helst problem med dom långsammaste.

Detta har jag lärt mig under mina år i ERF.
Du bör/kan inte ligga på max i drygt 1 timme:mattias
Det är fartskillnader i ERF, därför bör/kan du inte ligga på max :fakta
Du vinner inte ett ERF genom att ligga på max hela tiden, för många andra faktorer som spelar in.:mattias

Det jag vill säga är att problemet är inte dom långsammaste förarna utan dom som tror dom är den nya Rossi och ligger med hörntänderna utfällda så länge dom orkar. När dom inte orkar längre så börjar dom göra misstag. Vilket är efter c:a 20 min om jag utgår från mig själv. Om man istället backar av lite så har man mer säkerhets marginal och orkar köra hela tanken ut.

Kör och ha kul!!:yoparty

//Robert
 

Robso

Jappsen
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Öhlins R1-05 & 999s
Tycker du resonerar helkonstigt. Kör man 2.40 på Anderstorp så ska man inte tävla. Då ska man köra bandagar och/eller RR-träningar.

O de bestämmer du??

Ponera att 2-3 man kommer i en klunga och den som är sist går ut för att köra om. Framför dem ligger en person som inte håller fullt på rakan. Pang säger det!

Konstigt att det inte har hänt redan då....
Du vet precis som jag att så jävla dåligt ser du inte ut över en raka.

Har även pratats en hel del om självinsikt!!
Kan inte ni som gapar mest i tråden ställa er själva frågorna
-Är det dom långsamma som är farliga för att dom åker långsamt?
-Eller är jag farlig för att jag åker för nära mina gränser i ett startfält där jag vet att fartskillnaderna är stora och inte har några marginaler?

//Robert
 
Last edited:

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Det jag vill säga är att problemet är inte dom långsammaste förarna utan dom som tror dom är den nya Rossi och ligger med hörntänderna utfällda så länge dom orkar. När dom inte orkar längre så börjar dom göra misstag. Vilket är efter c:a 20 min om jag utgår från mig själv. Om man istället backar av lite så har man mer säkerhets marginal och orkar köra hela tanken ut.

Kör och ha kul!!:yoparty

//Robert
Det tog ett tag innan du kopplade detta, jag minns våra duster mot Team Evil då du badade i alla bollhav som fanns, men nu ser vi en mognare och visare köttbulle och det är kul som f-n, men som vanligt så skyller vi allt på Freppa.

:pannkyss
 

gixxermf

NRT
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Motala
Hoj
-
-Eller är jag farlig för att jag åker för nära mina gränser i ett startfält där jag vet att fartskillnaderna är stora och inte har några marginaler?

//Robert

Så läge det är en tävling så tänjer man ju lite extra på gränserna och det tror jag alla är medvetna om, för alla vill ju vinna!
Krävs det att man tänjer lite på gränserna för att vinna så gör man det!
 

Robso

Jappsen
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Öhlins R1-05 & 999s
Det tog ett tag innan du kopplade detta, jag minns våra duster mot Team Evil då du badade i alla bollhav som fanns, men nu ser vi en mognare och visare köttbulle och det är kul som f-n, men som vanligt så skyller vi allt på Freppa.

:pannkyss

Ja dom va skoj som fan!!:tummenupp
Ja jag har insett det ovanstående och har därför bestämt att om jag vill brassa helvete så gör jag det i ett sprint B race på min egen cykel.:yoparty

//Robert

Så läge det är en tävling så tänjer man ju lite extra på gränserna och det tror jag alla är medvetna om, för alla vill ju vinna!
Krävs det att man tänjer lite på gränserna för att vinna så gör man det!

Absolut är det så och det kommer att förbli så!
Men frågan är då, är det den långsamma eller du som blir/är farlig i den stunden.

//Robert
 
Last edited:

gixxermf

NRT
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Motala
Hoj
-
Absolut är det så och det kommer att förbli så!
Men frågan är då, är det den långsamma eller du som blir/är farlig i den stunden.

//Robert

Troligtvis den som söndagsåker på räserbanan!

Vem är farligast på motorvägen? den som åker i 130 km/h eller den som åker i 30 km/h?
 

Robso

Jappsen
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Öhlins R1-05 & 999s
Troligtvis den som söndagsåker på räserbanan!

Vem är farligast på motorvägen? den som åker i 130 km/h eller den som åker i 30 km/h?

Vem har lättast att manövrera om det behövs?:D
Tror inte att någon söndagsåker på räserbanan bara för att jävlas.
Gillar helt enkelt inte senariot att eventuellt kasta ut folk som gillar att köra i ERF bara för att dom kör långsammare.

Anledningen till Insikts frågan var att jag tror att det finns en hel del som inte bara tänjer lite på sina gränser.

//Robert
 

gixxermf

NRT
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Motala
Hoj
-
.
Gillar helt enkelt inte senariot att eventuellt kasta ut folk som gillar att köra i ERF bara för att dom kör långsammare.

//Robert

Självklart skulle det vara tråkigt om det skule bli så ( men det kommer det aldrig att bli).

Men om du jämnför med andra sporter så får du ju inte vara med om du inte är tillräckligt duktig.
Fotboll t.ex så långt ner som i div 6 får folk sitta på bänken p.g.a att dom är för dåligt tränade eller för dåliga helt enkelt.
 

Lasse A

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2005
Ort
På landet
Hoj
-
Självklart skulle det vara tråkigt om det skule bli så ( men det kommer det aldrig att bli).

Men om du jämnför med andra sporter så får du ju inte vara med om du inte är tillräckligt duktig.
Fotboll t.ex så långt ner som i div 6 får folk sitta på bänken p.g.a att dom är för dåligt tränade eller för dåliga helt enkelt.

I andra sporter får du heller inte hoppa mellan olika lag i olika divisioner.
 

MC Doktorn

Guest
Vem har lättast att manövrera om det behövs?:D
Tror inte att någon söndagsåker på räserbanan bara för att jävlas.
Gillar helt enkelt inte senariot att eventuellt kasta ut folk som gillar att köra i ERF bara för att dom kör långsammare.

Anledningen till Insikts frågan var att jag tror att det finns en hel del som inte bara tänjer lite på sina gränser.

//Robert

Vad försvarar du ? allas rättighet att delta i racing ?

Jag har åkt alla tävlingar i REC + NEC Mantorp.

Varje tävling har jag stött på samma team.
Jag frågar mig varje gång vad denne person får ut av detta?
varför inte ens ge full gas på en raksträcka under en racing tävling??
Bli omkörd av alla överallt , på yttern eller innern bli passerad som ett möte på rakorna.
Håller ett ytterspår i kurvor för att inte vara ivägen.

Det är väl bättre att åka på allmänna bandagar och få upp farten någurlunda så man klarar åtminstånde 2 minuter runt.

Jag tycker annars mångfalden är en del av charmen med ERF
 
Last edited:

Robso

Jappsen
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Öhlins R1-05 & 999s
Självklart skulle det vara tråkigt om det skule bli så ( men det kommer det aldrig att bli).

Men om du jämnför med andra sporter så får du ju inte vara med om du inte är tillräckligt duktig.
Fotboll t.ex så långt ner som i div 6 får folk sitta på bänken p.g.a att dom är för dåligt tränade eller för dåliga helt enkelt.

Självklart är det så, men då är det laget som har bänkat dom. Inte Domaren.

//Robert
 

Robso

Jappsen
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Öhlins R1-05 & 999s
Vad försvarar du ? allas rättighet att delta i racing ?

Jag har åkt alla tävlingar i REC + NEC Mantorp.

Varje tävling har jag stött på samma team.
Jag frågar mig varje gång vad denne person får ut av detta?
varför inte ens ge full gas på en raksträcka under en racing tävling??
Bli omkörd av alla överallt , på yttern eller innern bli passerad som ett möte på rakorna.
Håller ett ytterspår i kurvor för att inte vara ivägen.

Det är väl bättre att åka på allmänna bandagar och få upp farten någurlunda så man klarar åtminstånde 2 minuter runt.

Jag tycker annars mångfalden är en del av charmen med ERF

Ja det gör jag! I ERF som är en for fun serie så anser JAG iaf att alla ska få köra.
Du frågar dig själv det?? Varför inte fråga dom som dina funderingar rör sig runt? Den som aldrig frågar, får aldrig veta.

//Robert
 

MC Doktorn

Guest
Vad är problemet med att träna sig snabb tills man är inom kvalgränserna?


Jag ser inte varför det ska vara en mänsklig rättighet att få tävla när man varken har erfarenheten att köra på bana eller hastigheten uppe. Tycker det är ofint mot de som faktiskt gör rätt och tränar och tränar och nu idag har farten uppe tack vare det.

Klämpunkten är väl att om man inte tillåter alla att köra, så finns det inte ekonomi bakom att anordna tävlingar i Sverige, och det tror jag är den bistra sanningen. För om man kunde ekonomiskt sett försvara att man strikt kör på kvalgränser, så skulle alla göra det, eller hur?

Det är det som kallas Fun i ERF :rolleyes: :D
 

Gandalf

# 51
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Bålsta
Hoj
R1 -07, 660 -04
Har inte haft nått större problem med dom som är långsammare än mig.
Efter att kört ett par rejs så har man lärt sig känna igen vissa.

Dock har jag haft incedenter där folk som har vart snabbare än mig satt mig riktigt i skiten..

tex en Proact förare som bara skulle om mig till varje pris ut på start och mål nu senast. Ligger mittmitt i svängen då han kommer och verkligen klipper mig framför framhjulet. och jag blir tvungen att toknita för att inte köra in i han från hans ben och bakåt. Alla vet att den vänsterkurvan är tajt så varför hålla på så? vänta 2 sec och du klipper mig på rakan istället?


Sen en kille som böt spår inför inbromsningen vilket senare skickade mig till sjukan.
Skyller inte på denna kille då jag kom bakifrån och det är upp till mig att setill att det inte smäller.

Men detta är en "Rookie" serie då får man nästan förvänta sig att folk inte kan hålla spår som man ska.

Och jag vet att jag inte är snabbast på banan och vet även att jag har svårt att hålla spår stundtals.

Men jag lär mig.
 
Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

Top