Hade varit roligt och intressant om du gör en detaljerad reserapport. Helst genom hela ledet med papper, besiktningar osv... en riktigt lat-hund helt enkelt!
//KaliZ
Jag har importerat samtliga hojar jag haft hittills, 4 st. Fast den sista åkte jag ned och hämtade själv. Annars har jag förlitat mig på spedition....jag skickade ner en bunt med pengar och väntade.....
Skämt å sido, tyska handlare...som det har varit i mitt fall, överdriver aldrig skicket på en hoj. Kanske svårt att göra den bedömningen på 4 hojar...men ändå. Sista "speditören" som var en tysk enmansfirma kanske inte var guds bästa barn...men det gick bra till slut. Man får helt enkelt inte vara "orolig" för att skicka ner 40-50 tusen....utan se det som ett "äventyr". Det har ju trots allt gått bra.
Resan nu...för en dryg månad sedan gick via H-H och Rödby-Puttgarden...det blir lite folk man möter på en sådan resa...de flesta ska ner för att köpa "dricka"...så när man säger att man ska handla hoj....jag då går tiden på färjan fort...
Tänk dock på, så här års, att dubbdäck är förbjudet i Tyskland.
I mitt fall fanns hojen hos en handlare på Tyska landsbygden...och då MÅSTE man kunna tyska...annars är man rökt...
I de tidigare fallen så har handlarna kunnat engelska....de får ju genast en större kundkrets...
men tyska hjälper...gärna tekniska facktermer.
Boka gärna, innan du åker, tid för reg besiktning(kan vara svårt att få). Du kan ange vilken hoj som helst när du ringer, det går att ändra....om man t ex hittar något roligare eller om man inte är helt säker på vad man ska handla.
Till själva reg besiktningen behövs fahrzeugbrief(som vårat regbevis). Utan detta går det inte att regga in hojen. Det brukar snackas om ECE-intyg som är ett helfordonsgodkännande som visar att fordonet genomgått europeiska krav vad gäller bl a buller och miljö...detta papper behövs inte vid besiktningen.
Så kontrollera ramnummer så allt verkar stämma.
Hojen behöver inte vara helt orginal....t ex miniblinkers är godkända om de har e-godkännande. Det finns en liten cirkel på blinkersglaset som innehåller bokstaven E och en siffra....det visar att den är europa godkänd enligt vissa krav.Det har börjat komma slip-on som är e-godkända nu oxå...så kolla efter detta eller byt innan besiktning.
En annan intressant detalj är regplåtsbelysning....måste finnas vid kontrollbesiktningen...och reflex bak....glaset till baklampan anses inte vara reflex enligt svensk bilprovning.
Om kontrollbesiktning görs samtidigt med reg bes beror lite på....åldern på hojen avgör t ex.
Lycka till med "äventyret"!