Är det inte dags att åka till Tyskland...

DonTino

FFF- Full Fart Framåt
Gick med
7 Mar 2003
Ort
I ett hus?????
Hoj
Såld, MC-time-out???
Är någon i Tyskland kring 14-16 dec-helgen och söker mc:en (med bil/släpkärra/skåpbil osv)?

Om Ja, går det att hänga med på hemvägen med plats för 1 st mc?
Självklart kommer jag att betala min del av resekostnaderna osv.

Anledningen är att jag kommer befinna mig i Tyskland hela v. 50 och skulle säkert kunna hitta något objekt.
 

Maru

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Street triple, kraschad
hehe nja inte riktigt, i Köln ska jag göra annat... men kollar nog lite hojar på vägen hem, beror på hur mycket tid jag har över. Sedan när jag kommer hem är det ner på hojresa nästan direkt.:näsblod Tur att det är så kul att köra bil...:va




Ok, då skulle det ju kunna gå smidigt. Kan PM:a hur det ser ut när jag kommer hem från första resan.

:tummenupp
 

Araikaj

Våga Vara Snäll
Gick med
20 Apr 2005
Ort
Charcoal stream
Hoj
2001, Suzuki, GSXRFIGHTER
Är det någon som sla åka ner efter nyår, januari eller februari? Vill hänga på men tänkte sälja min egen hoj först...?
Vad kan det tänkas gå på om man åker säg 4 pers och hämtar hoj ihop. Totalkostnad med busshyra, ev färja och allt om man delar på 4:a?
 

PGH

Cool kille helt enkelt
Gick med
26 May 2004
Ort
S Sandby
Hoj
Piaggio x9 180cc
Lite uppdatering från mig iaf: just nu håller jag på att ringa på 3-4 hojar. Om det faller väl ut åker jag med hjälp av min far mot Berlinhållet nästa fredag. Det kommer med stor sannolikhet att bli en sukka k2. Priset blir väl bara en aningens mindre än här hemma men kul skall det bli iaf. Jag kommer att skriva en reserapport under hela äventyret sen och lägga upp här.
 

BeBe

Full fart spar tid...
Gick med
20 Sep 2006
Ort
I en liten byhåla
Hoj
Ducati MTS1200, Husaberg FE450.
Jag har planer på att köra ner (Hamburg m omn.) nu någon gång i vinter. Tilfälle ej planerat då jag ej ringt/mailat någon säljare, men sannolikheten är stor att det blir Tyskland då jag inte hittat lämplig hoj hemma. Kör då i en Carawelle m plats för två mc o tre pers.
 

DonTino

FFF- Full Fart Framåt
Gick med
7 Mar 2003
Ort
I ett hus?????
Hoj
Såld, MC-time-out???
Jag har planer på att köra ner (Hamburg m omn.) nu någon gång i vinter. Tilfälle ej planerat då jag ej ringt/mailat någon säljare, men sannolikheten är stor att det blir Tyskland då jag inte hittat lämplig hoj hemma. Kör då i en Carawelle m plats för två mc o tre pers.

Har bussen drag-krok?
 

aelm

Östgötaskräcken
Gick med
26 Sep 2006
Ort
Kungsh.
Hoj
GSX-R1070 plus moms & Honda FTW500
Jag skulle vilja köpa en 25kw hoj där nere, hur gör man egentligen?
 

DonTino

FFF- Full Fart Framåt
Gick med
7 Mar 2003
Ort
I ett hus?????
Hoj
Såld, MC-time-out???
Yes box baby... o jag får dra max 990 m mitt kort :rolleyes:
Skall du ha hem mer än en då?

Nix, men om någon annan vill ha med sig flera hem, så kan jag fixa släp.

Just nu har jag problem att komma i kontakt med personen som säljer hojen....:huvet
 

Vildsvin

Game on!
Gick med
16 Feb 2006
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki GSXR1000
En sån här tråd har dykt upp varje höst så länge jag har läst på det här forumet, men hittils tror jag att inte att det har resulterat i något.

Så nu har ni chansen att bli föst! :tummenupp
 

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Småland
Hoj
Tillfälligt utan!
Lite uppdatering från mig iaf: just nu håller jag på att ringa på 3-4 hojar. Om det faller väl ut åker jag med hjälp av min far mot Berlinhållet nästa fredag. Det kommer med stor sannolikhet att bli en sukka k2. Priset blir väl bara en aningens mindre än här hemma men kul skall det bli iaf. Jag kommer att skriva en reserapport under hela äventyret sen och lägga upp här.

Hade varit roligt och intressant om du gör en detaljerad reserapport. Helst genom hela ledet med papper, besiktningar osv... en riktigt lat-hund helt enkelt! :tummenupp

//KaliZ
 

Maru

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Street triple, kraschad
Hade varit roligt och intressant om du gör en detaljerad reserapport. Helst genom hela ledet med papper, besiktningar osv... en riktigt lat-hund helt enkelt! :tummenupp

//KaliZ

Jag har importerat samtliga hojar jag haft hittills, 4 st. Fast den sista åkte jag ned och hämtade själv. Annars har jag förlitat mig på spedition....jag skickade ner en bunt med pengar och väntade.....:tummenupp

Skämt å sido, tyska handlare...som det har varit i mitt fall, överdriver aldrig skicket på en hoj. Kanske svårt att göra den bedömningen på 4 hojar...men ändå. Sista "speditören" som var en tysk enmansfirma kanske inte var guds bästa barn...men det gick bra till slut. Man får helt enkelt inte vara "orolig" för att skicka ner 40-50 tusen....utan se det som ett "äventyr". Det har ju trots allt gått bra.

Resan nu...för en dryg månad sedan gick via H-H och Rödby-Puttgarden...det blir lite folk man möter på en sådan resa...de flesta ska ner för att köpa "dricka"...så när man säger att man ska handla hoj....jag då går tiden på färjan fort...:D
Tänk dock på, så här års, att dubbdäck är förbjudet i Tyskland.

I mitt fall fanns hojen hos en handlare på Tyska landsbygden...och då MÅSTE man kunna tyska...annars är man rökt...
I de tidigare fallen så har handlarna kunnat engelska....de får ju genast en större kundkrets...:) men tyska hjälper...gärna tekniska facktermer.

Boka gärna, innan du åker, tid för reg besiktning(kan vara svårt att få). Du kan ange vilken hoj som helst när du ringer, det går att ändra....om man t ex hittar något roligare eller om man inte är helt säker på vad man ska handla.

Till själva reg besiktningen behövs fahrzeugbrief(som vårat regbevis). Utan detta går det inte att regga in hojen. Det brukar snackas om ECE-intyg som är ett helfordonsgodkännande som visar att fordonet genomgått europeiska krav vad gäller bl a buller och miljö...detta papper behövs inte vid besiktningen.
Så kontrollera ramnummer så allt verkar stämma.
Hojen behöver inte vara helt orginal....t ex miniblinkers är godkända om de har e-godkännande. Det finns en liten cirkel på blinkersglaset som innehåller bokstaven E och en siffra....det visar att den är europa godkänd enligt vissa krav.Det har börjat komma slip-on som är e-godkända nu oxå...så kolla efter detta eller byt innan besiktning.

En annan intressant detalj är regplåtsbelysning....måste finnas vid kontrollbesiktningen...och reflex bak....glaset till baklampan anses inte vara reflex enligt svensk bilprovning.

Om kontrollbesiktning görs samtidigt med reg bes beror lite på....åldern på hojen avgör t ex.

Lycka till med "äventyret"! :tummenupp
 

DonTino

FFF- Full Fart Framåt
Gick med
7 Mar 2003
Ort
I ett hus?????
Hoj
Såld, MC-time-out???
En sån här tråd har dykt upp varje höst så länge jag har läst på det här forumet, men hittils tror jag att inte att det har resulterat i något.

Så nu har ni chansen att bli föst! :tummenupp

TACK för att Du delar med dig din gudomliga erfarenhet o insikt.....:7peta
 

BeBe

Full fart spar tid...
Gick med
20 Sep 2006
Ort
I en liten byhåla
Hoj
Ducati MTS1200, Husaberg FE450.
En sån här tråd har dykt upp varje höst så länge jag har läst på det här forumet, men hittils tror jag att inte att det har resulterat i något.

Så nu har ni chansen att bli föst! :tummenupp
Jag som säkert många andra här, och blir nog lite ego när (och om) man kommer till skott o hämtar sin/sina hojar själv. Det är nog inte på grund av ovilja, men som jag ser det, är problemet att kordinera orterna man skall till. Vem vill köra en massa "omvägar"... Tid o pengar... men är det inte för långt mellan orterna o när man delar på totalen blir det ju billigare än o köra själv. Jag räknar kallt med 2000-3000 i bara bensin.... Färjan, 1650 m SMC-rabatt....

Ju fler kockar desto sämre soppa brukar det ju heta, så OM jag kör, så är det önskvärt att ev medpassagerare, har sitt objekt i någorlunda närheten av min destination... (vilken inte är fastställd än... :gnissla )

Nu fick jag idag tips om att Polen skall vara ett land fullt m billiga hojar :rolleyes:
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top