Är det värt att åka sporthoj?

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Nej
Jag har lite funderingar över detta med att köra sporthoj. Är det verkligen värt det? När jag tänker på hur mycket det kostar och vad man riskerar närman kör så säger jag att det definetivt INTE är värt det. Tänker alltid på vintern eller när jag inte kör att man kanske borde sälja, men det har blivit som ett gift för mig tror jag. Jag menar, jag skulle inte må bra om jag inte fick köra och gasa lite. För sammtidigt som jag vet att jag borde göra mig av med hojen så längtar jag tills nästa gång det bär iväg ut! Har försökt att vara utan men jag är snart där igen och köper någonting nytt :rolleyes: Och trots att jag vet att det kan vara farligt och trots att jag vet hur försiktigt man borde ta det på vägarna så är man alltid där och gasar igen när man är ute och kör, varför är det så :confused: Det är precis som om hela världen slutar att "rotera" när man kör och allt kretsar kring hojen och nästa krök.......
Är jag en sporthojs pundare :confused: Eller finns det andra som känner likadant :D

Last edited:

TheDude

Überposör
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
King of the road
bebbe skrev:
Jag har lite funderingar över detta med att köra sporthoj. Är det verkligen värt det? När jag tänker på hur mycket det kostar och vad man riskerar närman kör så säger jag att det definetivt INTE är värt det. Tänker alltid på vintern eller när jag inte kör att man kanske borde sälja, men det har blivit som ett gift för mig tror jag. Jag menar, jag skulle inte må bra om jag inte fick köra och gasa lite. För sammtidigt som jag vet att jag borde göra mig av med hojen så längtar jag tills nästa gång det bär iväg ut! Har försökt att vara utan men jag är snart där igen och köper någonting nytt :rolleyes: Och trots att jag vet att det kan vara farligt och trots att jag vet hur försiktigt man borde ta det på vägarna så är man alltid där och gasar igen när man är ute och kör, varför är det så :confused: Det är precis som om hela världen slutar att "rotera" när man kör och allt kretsar kring hojen och nästa krök.......
Är jag en sporthojs pundare :confused: Eller finns det andra som känner likadant!

Jag skulle inte klara mej en dag utan hoj :)

Felix

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR650R
Det kan bara du bestämma själv, för mig är det värt det, jag försöker köra med marginalerna på rätt sida. Ägnar fru och kommande barn en tanke innan jag sticker iväg. Tycker man att sporthoj är livet så gör man, jag älskar farten, friheten och längtar efter nästa kurva. Gemenskapen med kompisar och att få se nya vägar och platser!

Det finns liksom inga alternativ när man väl börjat med detta? köra sportig bil? samla frimärken, engagera sig i socialdemokaterna?

/F

UnderDOG

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2003
Hoj
Ingen, none, Kein.
Vänta nu, sa du "Sportig bil" hur menar du då?
Får man köra F1-bilar på gatan? De är de enda som jag kan tänka mig att kalla sportig ;-)

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Klart man tänker på riskerna, likabra det, då kanske man tänker efter före.
Jag kör ju en liten hoj, risken att dö är stor, men jag försöker minska riskerna genom att köra lungt. Det tänker jag fortsätta med och förhoppningsvis köra på bana när jag blir större.

Jag är rädd att jag själv eller någon i min närhet skall dö på hojen, det får jag lov att erkänna. Men samtidigt är det kul o köra, dock inte alltför fort, funkar bra att puttra fram i +10.. jag tycker det är lika kul för det.

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Nej
Felix skrev:
Det kan bara du bestämma själv, för mig är det värt det, jag försöker köra med marginalerna på rätt sida. Ägnar fru och kommande barn en tanke innan jag sticker iväg. Tycker man att sporthoj är livet så gör man, jag älskar farten, friheten och längtar efter nästa kurva. Gemenskapen med kompisar och att få se nya vägar och platser!

Det finns liksom inga alternativ när man väl börjat med detta? köra sportig bil? samla frimärken, engagera sig i socialdemokaterna?

/F

Det är väll precis så som du säger jag försöker göra men när jag väl kör så verkar det som om jag har glömmt det där med mina nära och kära :rolleyes:
Och så får man gruvligt dåligt samvete efteråt :(

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Du är inte den enda hojpundaren... :hihi

Om det är värt det eller inte, tja, jag föredrar att leva den tiden jag har på jorden, alternativet är ju att bara existera - vilket är ett liv utan hoj.
"Bara vara" är lixom ett kasst liv...

Mookie

Har katt.
Gick med
7 Apr 2003
Hoj
VTR1000 firestorm, Svart edition. SRZ660, mookie edition. Kinesisk minimoto, skitkul edition.
Åka hoj är viktigt(!) men för mig så är det inget krav på att det ska vara just en sporthoj. Jag har lovat mig själv att köra lugnt och lagligt på landsväg denna sommaren av ren självbevarelsedrift och försöka komma iväg på banåka lite oftare istället.

Jag vill ha en hoj med bra väghållning som går att svänga runt på småvägarna men den behöver inte ha så mycket effekt för det går ändå inte att utnyttja en modern sporthoj på landsväg fullt ut. Vill jag köra som en tok har jag RD:n till banåka och håller just nu på att knyta ihop lite lösa trådar i ekonomin för att kunna köpa en SZR660.

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Nej
DumDum skrev:
Åka hoj är viktigt(!) men för mig så är det inget krav på att det ska vara just en sporthoj. Jag har lovat mig själv att köra lugnt och lagligt på landsväg denna sommaren av ren självbevarelsedrift och försöka komma iväg på banåka lite oftare istället.

Jag vill ha en hoj med bra väghållning som går att svänga runt på småvägarna men den behöver inte ha så mycket effekt för det går ändå inte att utnyttja en modern sporthoj på landsväg fullt ut. Vill jag köra som en tok har jag RD:n till banåka och håller just nu på att knyta ihop lite lösa trådar i ekonomin för att kunna köpa en SZR660.

Det med banåka är ju som sagt helt ok. Vill nog mycket till att man skall bli "välldigt" skadad där. Och förresten så har du snart pm :tungan

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Gsx-R600
Man kan skriva ett helt uppslagsverk om varför man inte bör åka, men efter 2min på hoj, så är det redan glömt :huvet

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Jag skulle kunna tänka mig att skifta till en "lugnare" hoj i nödfall, fast ett liv utan motorcykel är uteslutet. Det sitter i blodet.

Katana 1168

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Hoj
Katana 1100 -82
Absolut värt att köra hoj... Åka hoj får dom med Goldwing göra! FAst det ska vara lite sport oxå. En nyare hoj är ju mycket enklare att köra, fram med alla tidiga 80-talare så man får jobba lite i kurvorna oxå... :)

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha yzf450 -09
jag tänker hela tiden på hur jävla farligt det är att köra sporthoj. jag kör så fort jag vågar hela tiden, för annars tycker inte jag att det är kul. ifall jag inte skulle köra så fort så kan jag lika gärna sälja hojen direkt.
jag är så jäkla rädd för att jag ska få punka eller att kedjan pajar eller nått sånt när jag pressar för då känns det som att jag är död direkt.

om jag inte skulle köra sporthoj så skulle jag köra enduro. det är sjukt kul och inte alls lika farligt på långa vägar. ni som inte provat det kan ju testa. att åka på sladd i 70 blås på skogsstigar kan också kännas ganska så fort.

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Nej
Har funderat på om man skulle leka lite till med spettan och sedan sälja för att köpa en naken hoj typ CB 1300 eller kanske SV1000.( Är som sagt lite såld på "twinnar") Plus en rejs hoj av något slag för att bara åka på bana med.
Kan ju tyckas dyrt med två hojar men om man bara har försa på en så borde det fungera.

Fast så som det är nu så lär spettan vara kvar ett tag, har ju precis fått den sådan som jag vill :banana (Förutom att bensintanken började läcka när jag var ute och körde sist :död )

Nyheter
Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...