Är det värt att åka sporthoj?

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
En fet en!
Visst risken finns!

Visst risker finns i allt,man kan gå o snubbla,när man kör bil i trafiken eller vanlig fotgängare,tänk om man skulle gå o dö på jobb...oh fy f*n.
Kan känns lite mer utsatt på en hoj men kör man med förstånd om man kan(inte alltid hi hi) och framförallt håller sej till sin egna gräns o låter sig inte påverkas av att kanske de framför en kör som vett villingar o man vill hänga på o då är man ute o tänjer på sin egen förmåga.

Förgöraren

Inte som Du!
Gick med
13 Jan 2004
Hoj
Senaste hoj; Blade-08 Förgöraren-edition
(Öhh svarar igen för jag var inte klar)

Denna vecka dog en kille knall & fall på jobbet. Då känns det jävligt motiverat att gasa och leva ut ens begär och ta chansen när man har den. Samtidigt läser man om någon stakars kille som omkommit i nån MC-olycka, och då blir man jävligt knäsvag.

Man har inga garantier, man måste helt enkelt ta chanser!!!

FÖRGÖRAREN :yoparty

Ikon

On the run since 82
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Letar ny
Klart att man vet om riskerna...mådde jävligt dåligt när en av mina absolut bästa vänner (maverick) klotade...då ställlde jag mig frågan är det värt det?!...och JA. det är det...sen nu läser man om Timmy,det känns helt sjukt!!!

Man får sig en riktigt tankeställare!Jag har börjat ta det mycket lugnare i trafiken än vad jag gjorde innan.

Även om jag kör på tok för fort ibland och wheelar så har man, Iaf. jag det i baktanken hur illa det kan gå...så det gäller o välja sina tillfällen då man ska köra för fort eller wheela.

Jag skulle aldrig kunna leva utan o köra hoj för det är det jag tycker är roligast...

Så tand hand om varandra där ute o kör aldrig över er egen förmåga!

/Johan

priest

Mannen, myten, kvinnorna...
Gick med
16 Nov 2003
Hoj
TL1000R, Norton Commando -69
bebbe skrev:
Jag har lite funderingar över detta med att köra sporthoj. Är det verkligen värt det? När jag tänker på hur mycket det kostar och vad man riskerar närman kör så säger jag att det definetivt INTE är värt det. Tänker alltid på vintern eller när jag inte kör att man kanske borde sälja, men det har blivit som ett gift för mig tror jag. Jag menar, jag skulle inte må bra om jag inte fick köra och gasa lite. För sammtidigt som jag vet att jag borde göra mig av med hojen så längtar jag tills nästa gång det bär iväg ut! Har försökt att vara utan men jag är snart där igen och köper någonting nytt :rolleyes: Och trots att jag vet att det kan vara farligt och trots att jag vet hur försiktigt man borde ta det på vägarna så är man alltid där och gasar igen när man är ute och kör, varför är det så :confused: Det är precis som om hela världen slutar att "rotera" när man kör och allt kretsar kring hojen och nästa krök.......
Är jag en sporthojs pundare :confused: Eller finns det andra som känner likadant :D

vet vad du menar.. man tänker att idag ska ja ta det lugnt, men så fort man grenslar bågen växer hornen ut, och resten av världen slutar existera, det finns bara nu... farliga grejer, men fan så kul!!

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
Catman skrev:
Vad svarar man på en sån här fråga egentligen....???
MEN bara för att jag kör sporthoj, så betyder ju inte det att jag kör som en blådåre och alltid använder hojens potential jämt.... Då skulle det snart vara en begravning och jag skulle vara hedersgästen.

Ikon skrev:
Även om jag kör på tok för fort ibland och wheelar så har man, Iaf. jag det i baktanken hur illa det kan gå...så det gäller o välja sina tillfällen då man ska köra för fort eller wheela.

/Johan

Bra formulerat, bara för att man känner alla krafter och tycker att det är härligt att bryta i kurvor så innebär det inte att man ligger på gränsen och kör! man kan köra innom marginalerna och ändå få en härlig kör upplevelse.

Last edited:

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Förgöraren skrev:
Fan, jag är rädd mest hela tiden...och det är ju en del av tjusniungen!
Konstig tjusning, personligen tycker jag inte att rädsla är en del av tjusningen med hojar, men vi har ju alla våra böjelser :3freak

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
bebbe skrev:
Har funderat på om man skulle leka lite till med spettan och sedan sälja för att köpa en naken hoj typ CB 1300 eller kanske SV1000.( Är som sagt lite såld på "twinnar") Plus en rejs hoj av något slag för att bara åka på bana med.
Först funderar du på att lägga av helt och hållet för att sedan planera att ha två hojar? Jag förstår inte logiken? :)

PS. Du kan köra av vägen med en naken hoj också, man behöver inte ligga på maxfart bara för att hojen har kåpor... DS.

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Nej
sgtpepper skrev:
Först funderar du på att lägga av helt och hållet för att sedan planera att ha två hojar? Jag förstår inte logiken? :)

PS. Du kan köra av vägen med en naken hoj också, man behöver inte ligga på maxfart bara för att hojen har kåpor... DS.

O nej sluta helt skulle jag aldrig kunna göra!! (var inte det jag menade :rolleyes: ) Men att åka på en hoj som igenkligen inte blir kul att köra förrän man gazar ordentligt vet jag inte om man (jag) skall ha på vägen :rolleyes: Men som jag säger så kan man ha en till bana. Sedan för att kunna njuta utav vägkörning så kanske man skulle ha en hoj som inte behöver köras skiten ur för att bli kul. Som tobbe sa så kan man njuta utav körningen på ett annat sätt med en naken hoj, sedan så gasar men givetvis bra även med en sådan ibland :va Hursom helst så kommer jag ihåg att det inte var lika självklart att man skulle gasa rejält med monstern när jag hade den som men spettan :D

Tobbe,
Var och köpte en ny packning idag så vi får se om den kommer ihop till Söndag :) Sedan så kan vi åka ut och öva på att köra normalt igen :D
Lär väll bli Lygnern igen, eller :)

Last edited:

out4speed

Tabernakel
Gick med
18 Mar 2003
Hoj
Ducati 1000ss
Fick precis inatt veta att en av mina kompisar fått MS vid 29 års ålder , Hur kul tror ni det känns?

OM JAG NU SKULLE SLUTA KÖRA SPORTHOJ , skulle jag eller min omgivning må bättre av det?? troligtvis inte , pga av att jag skule tråna och VERKLIGEN längta efter att åter få gränsla nått av det roligaste jag vet,

Summa summarum , älskar du att köra hoj och kanske har barn och flickvän , överväg noga för och nackdelar. klarar du att vara utan hojen och dess tjusning utan att bli odräglig och skylla på din sambo?
Ja då kanske du ska överväga och sälja.
Om du inte gör det , så är ju risken större attt du gör dem en otjänst genom att sälja och för alltid vara bitter över vad du fixk ge upp.

En smal tanke från en onykter mc åkande kille som har svårt att se ett liv utan en sporthoj :confused:

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Nej
out4speed skrev:
Fick precis inatt veta att en av mina kompisar fått MS vid 29 års ålder , Hur kul tror ni det känns?

OM JAG NU SKULLE SLUTA KÖRA SPORTHOJ , skulle jag eller min omgivning må bättre av det?? troligtvis inte , pga av att jag skule tråna och VERKLIGEN längta efter att åter få gränsla nått av det roligaste jag vet,

Summa summarum , älskar du att köra hoj och kanske har barn och flickvän , överväg noga för och nackdelar. klarar du att vara utan hojen och dess tjusning utan att bli odräglig och skylla på din sambo?
Ja då kanske du ska överväga och sälja.
Om du inte gör det , så är ju risken större attt du gör dem en otjänst genom att sälja och för alltid vara bitter över vad du fixk ge upp.

En smal tanke från en onykter mc åkande kille som har svårt att se ett liv utan en sporthoj :confused:

Det är sant! Vet själv hurdan man är i Slutet på vintern när jag inte har kört på länge. Man har nog ingen återvändo, en gång sporthoj alltid sporthoj :tungan Får väll försöka lägga mer tid och pengar på bana så att man kanske kör av sig rejält där.

Marcus_A

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
BMW S1000RR, CRF 450R
Jag ser på det som så här....... alla ska vi någon gång dö och då kan det i så fall lika gärna vara när man har som roligast. Kan inte gå omkring och vara rädd för ödet. Det som sker det sker... hmmmm nu låter jag nästan kristen :D

Mikael Cagiva

Ja, jävlar!
Gick med
2 May 2003
Hoj
Ducati 748 2002
Marals76 skrev:
Jag ser på det som så här....... alla ska vi någon gång dö och då kan det i så fall lika gärna vara när man har som roligast. Kan inte gå omkring och vara rädd för ödet. Det som sker det sker... hmmmm nu låter jag nästan kristen :D

Helt rätt, ha respekt för döden, men låt den inte kontrollera något annat i livet än när det tar slut!

Drakkvinnan

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2004
Hoj
Kawasaki Er6 -08
Finns mycket farligt här i världen, och att gasa fram fort på vägarna är säkert en av dem . Alltid sorgligt att höra att unga män och kvinnor blir sjuka eller förolyckas, men jag tror att vi alla tar risker för ngt vi gillar att göra. Svåra sjukdomar går inte att förhindra men man skall försöka att hitta positiva saker att göra iallafall. Ta en dag i sänder och gör nått du trivs med!!!

Att köra sporthoj/eller åka med är en underbar känsla men man ska ha med i beräkningen att ngt kan hända (som med allting annat) men man ska inte ge upp det bara för att ngn annan kräver det utan själv besluta sig för om det är värt risken. Det är ofta så att när man får barn så blir man räddare och värdesätter sitt eget liv på ett annat sätt än tidigare.
Kör nu försiktigt därute i sommar och använd huvudet mera än högerhanden när du kör (alltså lätta på gasen).

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Precis som mycket annat i livet medför det vissa risker. Men brinner man för att köra hoj så är det inte något som tar imot (för mig). I livet ska man ha kul, och jag tycker det roligaste man kan göra är att köra hoj, och tänker inte ge upp det pga kostnad, risker, familj eller annat. Aldrig!

Tobbe_Borg

Socio #1823
Gick med
6 Aug 2003
Hoj
Ingen för tillfället...
Hörs ju bra att du ev får ihop den redan tills imorr´n... :tummenupp Problemet e väl bara att de nu har lovat sämre väder :( , men vi får se hur det utvecklar sig och rätta oss efter de!!!

O visst ska vi "öva" på att köra normalt... :3freak :D

Ha´re!!!

//Tobbe :yoparty

bebbe skrev:
Tobbe,
Var och köpte en ny packning idag så vi får se om den kommer ihop till Söndag :) Sedan så kan vi åka ut och öva på att köra normalt igen :D
Lär väll bli Lygnern igen, eller :)

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Dagar som denna gör att det är värt precis allting. Har varit ute på en helt underbar tur i Jämtländska glesbygden. Tog först och snurrade runt Frösön ett par varv och drog sen till Rödön. Suveränt väder är det också :)

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
PutteLiten skrev:
Du är inte den enda hojpundaren... :hihi

Om det är värt det eller inte, tja, jag föredrar att leva den tiden jag har på jorden, alternativet är ju att bara existera - vilket är ett liv utan hoj.
"Bara vara" är lixom ett kasst liv...
Bara vara behöver det inte vara för att man inte kör hoj, tror isf säkert att ev barn till en föredrar bara vara än en pappa/mamma som vet att hon ibland tänjer rejält på marginalerna. Förstår och vet hur det är att köra hoj, men tycker det låter lite egoistiskt när man säger att man lever den tid man har på jorden. Tycker man har ett ansvar gentemot sin familj, barn och vänner oxo. För när du är borta ja då efterlämnar du sådan sorg kanske pga att du tänjde på marginalerna. Tänk på det, kör lugnt.

//R

Nyheter
Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...