Är det värt att åka sporthoj?

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
blom skrev:
jag tycker inte att det är värt det. jag letar efter alternativ nu.. kanske bara blir ban körning eller motard.. vi får se.
inne på samma spår som dig älskling, bara bana vore ett alternativ.

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
twinner skrev:
Jo! sant.Läste precis tråden om Timmy,fick plötsligt ännu mer sug efter att börja med en annan hobby,eller köpa en 250 banhoj.Vettefan hur man ska göra :(
gå igenom allting , positivt , negativt och avgör sen. Jag är så rädd nu sen Timmy gick bort och om han ser på mig nu så skulle han faktiskt säga till mig att sluta köra, hade han vart i livet så hade han gett mig en fet smäll om jag sagt att jag skulle sluta. Jag har som sagt förlorat 1 bror tidigare och mina föräldrar har bara mig kvar i livet, Timmys föräldrar har mist båda sina barn.
Jag har min 4årige son, som jag är livrädd att det skall hända honom, och om det händer mig nåt så kommer jag att lämna honom utan sin pappa och som det är nu så känns det som att jag tänker sluta köra på gata.

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ikon: Jag vet att det är det roligaste du vet, och det e helt ok för det var det roligaste Timmy visste oxo. Men ett litet varnuingens ord till oss som tänjer gränserna.....det jag citerat är till dom som tänjer gränser. Jag kan nästan säga att vi hade minimerat dödsolyckorna med 90% om alla körde efter den hastighetsbegränsning som är utsatt. Man kan minimera riskerna på många sätt, tex om man stuntar , att man gör det på såna ställen att om olyckan är framm inte har hårda ting o mosa kroppen mot. Att man tar det jävligt varsamt i trafik och hela tiden är skärpt o tänker ett steg längre och att man även tänker sig in i andra trafikanters tankesätt. Kollar nån i sin backspegel i 1 sekund(bilist) så kanske dom kollar där om 10-20sek igen. På den tiden kan det vara tomt bakåt och helt plötsligt har det dykt upp en hoj som susar förbi i 250kmh utan att man ens sett det. Sen gnälls det ofta här på bilister och deras bristande uppmärksamhet och visst är det många som inte har den bästa uppmärksamhet., men vad många inte fattat är att motorcyklar förflyttar sig fort och att det då kan inträffa allvarliga olyckor.

Jaja, jag vill inte tjata som en moralpolis för det e jag inte som ni vet, men jag e jäkligt skraj och sorgsen just nu och vill bara att ni är rädda om er.

Mvh Rejvis

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Nej
Som Rejvis säger så tycker jag inte att man skall säga liknande saker som att man hade i varjefall kul när man gick bort, och gjorde det man älskar. Typ dog lycklig :rolleyes: Hur kan man göra det när man vet att alla ens nära och kära sörjer :confused:

blom

I DO IT BECAUSE I LOVE IT
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
HOT AND BLUE
Ravetrancer skrev:
Bara vara behöver det inte vara för att man inte kör hoj, tror isf säkert att ev barn till en föredrar bara vara än en pappa/mamma som vet att hon ibland tänjer rejält på marginalerna. Förstår och vet hur det är att köra hoj, men tycker det låter lite egoistiskt när man säger att man lever den tid man har på jorden. Tycker man har ett ansvar gentemot sin familj, barn och vänner oxo. För när du är borta ja då efterlämnar du sådan sorg kanske pga att du tänjde på marginalerna. Tänk på det, kör lugnt.

//R
håller med. vi som har barn kan inte tänka att det var ju roligt när vi dog ialf. jag vill och säkert min dotter oxå leva länge tillsammans

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Hur får man bort dödstankar, är det psykologen nästa?

Jag tänker inte låta den allmäna vägen bli en bana för min del, känner inte för att köra i 200 knyck på en 70väg. Alla trafikanter är ju idioter, dom kan göra vad som helst.
Bara för att man har en sporthoj måste man väl inte åka fort, det finns ju så mycket annat runtikring än bara farten..

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Nej
Bikerbitch skrev:
Hur får man bort dödstankar, är det psykologen nästa?

Jag tänker inte låta den allmäna vägen bli en bana för min del, känner inte för att köra i 200 knyck på en 70väg. Alla trafikanter är ju idioter, dom kan göra vad som helst.
Bara för att man har en sporthoj måste man väl inte åka fort, det finns ju så mycket annat runtikring än bara farten..

Fast åker man på en potenciellt snabb hoj så blir det så automatiskt, i varjefall för mig :rolleyes: Så därför återigen till själva frågeställningen, är det värt att åka "sporthoj" :)

Tobbe_Borg

Socio #1823
Gick med
6 Aug 2003
Hoj
Ingen för tillfället...
Om, jag säger om det nu e så att man absolut inte kan hålla vettiga farter med en sporthoj så ska man definitivt överväga att antingen bara åka bana eller att helt sonika byta hoj typ... :confused: För det sista man vill e ju att ens största intresse ska bli ens död!!! :(

Talar faktiskt lite av egen erfarenhet, för jag kan inte låta bli att köra väldigt mycke för fort på en sporthoj. :huvet Så därför fick det bli något som inte inbjuder till fullgas körning denna gång...

//Tobbe

bebbe skrev:
Fast åker man på en potenciellt snabb hoj så blir det så automatiskt, i varjefall för mig :rolleyes: Så därför återigen till själva frågeställningen, är det värt att åka "sporthoj" :)

outsider

hojjen skrot, jag lika så.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
BMW R1200 ST -05
funderar också på att sluta med min hoj troligen gå över till en glidare
men å andra sidan så har jag fått reda på lite om hur olyckan med timmy gick till (kommer inte diskuteras på forumet) men kan säga att han inte körde fort utan bara hade satans massa otur. så att köra glidare skulle vara likvärdigt i farlighet. visserligen inbjuder en sådan cykel inte till lika farlig körning men man kan få känna lite vind i ansiktet och naturens lagar med en sådan änn inga alls. ett annat alternativ är en gammal jänke och bli raggare som var var tanken inna det blev mc-kort

hur som helst så är det tungt nu och många tankar virvlar i ens skallen kanske man fortsätter som vanligt eller byter intressen helt något måste ersätta det man gör nu om det ska gå

Fireblejd

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Kommer snart
Riskmedvetenheten är nog relativt god bland de flesta här på forumet trots allt. I all sorg är det ändå till något gott att vi påminner varandra härinne om att det dagligen händer att familjer förlorar mammor, pappor, syskon och barn i trafikolyckor. Jag är en relativt färsk hojåkare, men inför varje korsning och varje situation jag ser som en fara försöker jag alltid ha en plan B. "Ska jag väja åt vänster eller höger ifall...?"
Och det behöver inte gå i 250 för att det ska ske en allvarlig olycka. Har själv varit otäckt nära att klippas av bilar i rondeller mitt i stan och utbackande bilar som inte har backspegel mm.

Så är det värt riskerna? Jag tycker det är värt riskerna att åka, varför har många före mig redan förklarat.
Men livet hänger som sagt på en j-vligt skör tråd. Jag sätter mitt liv före allt annat. Att dö på sin hoj må kanske kännas "bättre" än att stryka med på jobbet, men du är lika död för det.

Ha en bra sommar, och tänk på att alla andra är blinda!
/Andreas

Geiger

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
KTM RC8R
Alldelles för farligt att köra gata tycker jag. Tänker i år bara köra bana, och testa på att tävla lite. Sen slår ju bankörning gatköra med hästlängder.

Speedboy

Ny medlem
Gick med
15 Dec 2003
Hoj
Yamaha R6
Visst tänker man på riskerna. Senast i veckan höll jag på att bli prejad av en billist som inte såg sig för ordentligt. Men som sagt, det är som ett gift. Har man en gång skaffat en R-hoj är man fast. Jag erkänner att jag gasar rätt friskt ibland men försöker samtidigt att inte tokköra. Skulle absolut inte vilja ha nån annans liv på mitt samvete. Det är dessutom inte heller nån bra reklam för oss sporthojsåkare att fara fram som idioter på vägarna!

Catman

Just for the fun of it.....
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
CBR600RR och VFR750F
Egentligen är det väl så här:
Det är inte hojen som gör att du kör för fort eller????
Det är ju en människa som håller i rullen och kör hojen.
Alltså spelar det ju egentligen ingen roll om du sitter på en glidare eller en HD eller en sporthoj. Hojen är ju oväsentlig eftersom det är du själv som kör den.
Kör du för fort o tar risker på en sporthoj, gör du det förmodligen på en glidare också...(fast det kanske inte är lika roligt....??)

/mina sista 50 öre

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
bebbe skrev:

Min hoj är iofs väldigt liten, men den kan ändå köras i 150 knyck och man kan likväl dö på den också. Jag har läskiga tankar om döden, har tänkt på döden sen jag var liten. Bättre blir det inte av att folk man är bekant med omkommer på hoj eller på annat sätt.

Om man tycker det är kul att köra hoj så ska man göra det. Det finns risker, men så är det ju med allt. Jag kommer nog mest använda hojen som bruksfordon samt under lite körningar. Känner inte att jag måste gasa tills det rasar, jag får ståfräs [var man nu får det som tjej] så fort jag får gasa lite vid rödljus o känna mig lite ball :rock

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Visst är det värt att köra sporthoj.
Men onödiga risker kan man ta med vilken hoj som helst, gäller bara att vara tillräckligt korkad.
Man kan själv styra väldigt mkt av risken med att köra hoj.
Sporthojen i sig är inte farligare än ngn annan hoj, det är hur den hanteras som spelar roll.
Har man ett risktagande beteende i trafiken med sporthoj, kommer man troligen att ha det med en offroad eller custom också.
Tror inte valet av hoj spelar så stor roll om man konstant gör farliga omkörningar eller håller 100 som standardfart på 70väg.
Sätter en sån människa sig på en glidare kommer hon fortsätta göra farliga omkörningar och hålla 100 på 70vägen, enda skillnaden skulle vara att väghållning och bromsar är ljusår sämre på glidarhojen.
Den enda och vettiga lösningen som jag ser det är att hela tiden tänka ett steg före och försöka ändra sin körning till ett säkrare och mindre risktagande sätt.
Iofs så finns det en vinkel till och det är just den att en sportmaskin inbjuder till att vrida om rullen för att kraften och chassit är som de är, men man har ändå valet att göra detta på ett säkert eller vårdslöst sätt.
Ta det lungt i trafiken och tänk efter innan så klarar vi oss bättre.
//Tobbe

Nyheter
Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...