Är det verkligen värt att åka hoj???!!!!

(MARCUS)

Den Vassaste...
Gick med
28 Feb 2004
Hoj
Kawasakit 636 " Såld" KTM Duke II "Såld" Yamaha 450 motard "såld" Kawasaki Z750 "såld" Yamaha R1 Fighter "såld" KTM Superduke "såld" KTM 690 SMC
Tack så mycket för alla svar! Det är kul att man fick så stor respons i inlägget. Jag funderar fortfarande kan jag säga. Men det blir nog ingen hoj denna säsong, i så fall till nästa vår...

Mvh (MARCUS)

Oddjob

Bannad
Gick med
5 Mar 2005
Hoj
2010, Skakig 1000RR
Du, Smärta är bara svaghet som lämnar kroppen.

Älskar du hoj så hoppar du snart upp på en igen :tummenupp

Bruno

Badmanners.org
Gick med
28 May 2003
Hoj
2002 Yamaha R1
det gäller nog att hitta vad man anser vara tillräckligt riskfritt.

bana, nej fan.....är igentligen farträdd
köra gata......helt ok i lungt VRK tempo
köra på bakhjulet....noooop
stunta......roligast av allt. stordrevat rockar fett. ingen fart, bara balans och kontroll (oftast inte).

vilket anser jag vara minst farligt, jo stunteriet. vurpar mer på skateboarden :D , men så är jag talanglös oxå

(MARCUS)

Den Vassaste...
Gick med
28 Feb 2004
Hoj
Kawasakit 636 " Såld" KTM Duke II "Såld" Yamaha 450 motard "såld" Kawasaki Z750 "såld" Yamaha R1 Fighter "såld" KTM Superduke "såld" KTM 690 SMC
Stoppsladd skrev:
Va fan?? Det där lät inget vidare. Du va väl med en sväng i somras å åkte va? På duccen om jag mins rätt.

Du får krya på dej så lär vi säkert ses på vägarna i sommar. :)

Japp, jag och Skoteridioten var med på en busrunda...

Det var trevligt!!!!

IronMike

Guest
Chronic skrev:
Själv känner jag inte att bana handlar om att pressa till max, utan att få ett schysst flyt och flow. Bra spårval och hissa på ur en kurva för att sedan flytta röven och bromsa...fan vad sugen jag blev nu förresten..

Har du kört på bana?
Jo jag har åkt bana både med hoj och bil.. Det är likadant. En bana känns kal och tråkig för mig. Jag vill åka genom ett kuperat landskap i ett skönt flow. Känna dofter, känna naturen nära inpå. Varje gång man kör sin favoritväg är det något nytt, i omgivningen som förhöjjer känslan.

Så käner inte jag på bana. Såfort jag kommer till en bana och åkt ett varv, så vill jag ut i svenska kulturlandskapet igen..

Enda "banan" jag fattat tycke för, är Nürburgring. Där finns mkt natur, det är kuperat och utan avåkningszoner för det mesta.. Men då kan jag lika gärna åka en slingrig landsväg i Roslagen eller en weekend-trip till Norge.

Samma sak gäller det mesta för min del. Jag simmar helre i havet än i en simbassäng t ex :3freak

;)

Last edited:

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
IronMike skrev:
Så käner inte jag på bana. Såfort jag kommer till en bana och åkt ett varv, så vill jag ut i svenska kulturlandskapet igen..

Enda "banan" jag fattat tycke för, är Nürburgring. Där finns mkt natur, det är kuperat och utan avåkningszoner för det mesta..

;)
Visst ringen är en häftig upplevelse, en bana som jag gärna kör fler gånger på men jag satsar aldrig fullt på ringen just pga den banan saknar säkerhet.

Vanliga banor må va kala men det är ju meningen oxo, om man vurpar så vill man inte landa i ett räcke eller i en tall.

foppa

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2003
Hoj
ZX10R, tidigare haft cbr1000rr, zx9r och fireblade 929
Något jag märkt av, är att jag sedan jag blev far känner en skum räddsla när jag kört hoj. Tankarna går typ "man vill ju inte dö nu, så ens dotter aldrig minns sin far" Tidigare var gaspådraget bara härligt och kittlande, nu tyvärr även obehagligt...
Kanske dags för custom ?

Lx3

Hojtjuvs hatare
Gick med
27 Oct 2005
Hoj
RMZ 250-13, TDM 850-98
(MARCUS) skrev:
Jag krockade med ett rådjur i 150 km/h förra hösten, bröt några revben & ett nyckelben som aldrig läkte i ihop som det skulle, så nu har läkarna transplanterat ben från höften upp till nyckelbenet. Och sedan monterat en titan platta med 6 skruvar för att hålla allt på plats. Kommer vara sjukskriven minst 12v, så det blir många filmer på nya 42" plasman...
Se till att en av filmerna blir "Motorhead".(Cross och motorportsfilm, finns på iceman .se)Förutom att det är en grym film, så inleds den med en sekvens med David Baley,f.d övergrym crossåkare som numera är rullstolsbunden efter en crasch.Det han har att säga om kärleken till åkningen kontra konsekvenserna sammanfattar nog anledningen till varför dom festa här gör det vi gör.Motiverade mig som f-n iaf!Har själv slagit mig ganska hyffsat ett par gånger,visserligen på crossbana men ändå, och även om det är tungt direkt efter så har jag aldrig funderat på att lägga av, och det är lika kul varje gång man kommer igång igen efter ett uppehåll.Så ja;det är värt det! :yoparty

Th1anonly

Ny medlem
Gick med
3 Nov 2005
Hoj
SUPERDUKE 1290
Tänka till.

Min farsa gick bort i en MC olycka, men motorcyklar kör i blodet på mig... Visst kanske man ska tänka till en xtra gång, men att vara utan skulle jag aldrig klara. Men smaken e som baken så det är väl olika för alla. Gäller bara att hitta en nivå som passar just dig... :)

Estremo

La vita è bella
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4S & Ducati 998
MattE. skrev:
Du, Smärta är bara svaghet som lämnar kroppen.
Det är knappast rädslan för sådan smärta som gör att man funderar på att lägga av. Snarare rädslan för att avsluta sitt liv för tidigt eller tvingas tillbringa resten av livet i en rullstol.

Liz Gsx-R

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2005
Hoj
......
(MARCUS) skrev:
Tack så mycket för alla svar! Det är kul att man fick så stor respons i inlägget. Jag funderar fortfarande kan jag säga. Men det blir nog ingen hoj denna säsong, i så fall till nästa vår...

Mvh (MARCUS)

Jag går i samma tankar... jag var med om en olycka den 24/5-05 och jag ska operera mig i slutet av november... sitter just nu med ett brutet nyckel ben...
men om jag köper hoj till våren beror mycket också på om jag har jobb eller inte... för på grunnd av olyckan blev jag av med jobbet så jag kanske inte har så mycket val...

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Visst är det värt att köra hoj, men det blir ju ännu roligare om man slipper smärta och lidande. Tyvärr är det väl så att man kan behöva en påminnelse om att man inte är odödlig, för att lugna ner sig och att "köra med insidan". Jag har kraschat en del både på bana och i trafiken och det gör jävligt ont ibland och har slutat med lårbensbrott i ett fall (närkontakt med en SAAB) och svullna knän, stukade leder och blåmärken. Skillnaden har varit att på banan har jag själv varit orsaken pga för hög hastighet i förhållande till grepp m.m. I trafiken berodde det på ouppmärksamma bilister. Men jag hade kunnat undvika kollisionerna om jag varit lika riskmedveten som jag är nu (inte för att det ger några garantier, men bättre förutsättningar i alla fall).

Den där glädjen över att ut och köra, som man hade första året på hoj, den kommer nog aldrig tillbaka. Det finns för många tankar på risker med bilister, djur, feta tallar i vägkanten osv och att man vill komma hem till familjen helskinnad. Däremot kommer det stunder då man faktiskt njuter av körningen - ett perfekt backkrön, en kurva med juste nerlägg, en dag på bana med fint väder, isåkning en råkall vinterdag och andra tillfällen.

På't igen bara! (Men lite försiktigare)

Gick med
25 Apr 2003
Hoj
.
(MARCUS) skrev:

Mvh (MARCUS)

Been there, done that...

Du är där ! dvs på hojen nästa vår ! Va så säker... ! Det är ju
inte precis en hobby vi håller på med, det är jue en sjukdom :tungan
Tills dess krya på dig !/M

(MARCUS)

Den Vassaste...
Gick med
28 Feb 2004
Hoj
Nogger skrev:
Been there, done that...

Du är där ! dvs på hojen nästa vår ! Va så säker... ! Det är ju
inte precis en hobby vi håller på med, det är jue en sjukdom :tungan
Tills dess krya på dig !/M

Tack så mycket!

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
-
Är det värt det?

Ja, alså nu mellan tiden jag har varigt 16-18 har det helt klart varigt värt det för jag bor långt ut på landet. Men nu när jag börjat ta bilkort och börjar kolla runt efter bil får man ju se hur intresset är sen. Ändå ganska mycket härligare med bil nästan 70% av året.

Men tror att jag kommer om allt går bra för en köpa mig en båge om några år igen. Kommer suget direkt efter jag sålt den jag har nu köper jag kanske större motard redan till våren och skippar bil, men det är nog ganska uteslutet hehe. Det jag tycker är drygt med mc är

Dra på sig alla skyddskläder (Det är ett måste).
Ta av sig alla skyddskläder (Är ju också ett ganska stort måste) :hihi
Man luktar skit, Körde 2-takt innan då luktade man ju moppe nu kör jag 4-takt då luktar man bara avgaser.
Man kan inte typ kamma sig om man ska nånstans elr ha några speciellt fina kläder under (stucket osv) för det är ju skrynkligt som fean när man väl är framme. Körde i kostym EN dag med hojen till olika studenter, man tänker bara på hur jäffla ont det gör att trilla.
Sen alla risker osv men det kan man inte rabbla alla men att bli tagen som en moppe på vägen tex i mörker är ju också duktigt jobbigt.

Bil är ju lite mer bekvämt men hoj är ju friheten. Att bara glida iväg på hojen i nice väder är ju underbart.

Nu på sista månaderna när jag börjat träna köra bakhjul och sånt lite mer har man ju helt klart fått upp ögonen för större motarder osv det är ju så roligt att klara längre och längre. Nästa hoj om jag får välja blir helt klart motard! Annars ska det vara en sporthoj med bra bet i.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln