Är detta dyrt/billigt för en zx6r?

Therudeboy

Guest
Twinner väldigt nära att jag köper den gsx-r alltså ,sitter och funderar på villken hoj jag ska köpa,har fått många erbjudande.
 

200+

Ny maskin
Gick med
24 Aug 2003
Ort
Anderstorp
Hoj
BMW F650GS Dakar 2001, Triumph Sprint Sport 900
Therudeboy...

Du får inte köra 750 innan 21 eller 20 om du haft körkort i två år...
Spelar ingen roll att den är strypt till 25kw. Den har en slagvolym på mer än 600cc.
Vad det beträffar zx6an så är den svindyr... Tänk på att det är höst... Många R1or ligger på typ 45-60k nu... 98ans kawa är en helt ny hoj... Köp en 98 eller nyare om du ska ha en kawa....

Gör inget förhastat nu... Hitta en hoj så kan jag åka med och titta på den. Dock inte typ i Gävle eller nåt...

///peace
 

Impulse

Trickmeister
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Växjö
Hoj
Gixxer i delar
200+ skrev:
Therudeboy...

Du får inte köra 750 innan 21 eller 20 om du haft körkort i två år...
Spelar ingen roll att den är strypt till 25kw. Den har en slagvolym på mer än 600cc.
Vad det beträffar zx6an så är den svindyr... Tänk på att det är höst... Många R1or ligger på typ 45-60k nu... 98ans kawa är en helt ny hoj... Köp en 98 eller nyare om du ska ha en kawa....

Gör inget förhastat nu... Hitta en hoj så kan jag åka med och titta på den. Dock inte typ i Gävle eller nåt...

///peace


Stämmer verkligen detta??? tror knappast det varför skulle man inte få köra en 25kw 750 för?
 

Therudeboy

Guest
200+ skrev:
Therudeboy...

Du får inte köra 750 innan 21 eller 20 om du haft körkort i två år...
Spelar ingen roll att den är strypt till 25kw. Den har en slagvolym på mer än 600cc.
Vad det beträffar zx6an så är den svindyr... Tänk på att det är höst... Många R1or ligger på typ 45-60k nu... 98ans kawa är en helt ny hoj... Köp en 98 eller nyare om du ska ha en kawa....

Gör inget förhastat nu... Hitta en hoj så kan jag åka med och titta på den. Dock inte typ i Gävle eller nåt...

///peace


Du ska ändå få åka med oavsett var vi åker ;)
 

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
200+ skrev:
Vad det beträffar zx6an så är den svindyr...
Köp en 98 eller nyare om du ska ha en kawa....

Rätt! Jag gav bara nån tusen mer för min 96a år 2000, det sätter väl saker i lite perspektiv, och det var dessutom i början på säsongen!

Även om 98an är en ny modell så är den gamla fortfarande en bra hoj, dessutom billigare. :D
 

Therudeboy

Guest
Impulse skrev:
Stämmer verkligen detta??? tror knappast det varför skulle man inte få köra en 25kw 750 för?



Om du har körkort med behörighet A får du köra tung motorcykel med obegränsad effekt (= motorcykel som har högre effekt än 25 kW och ett effekt/viktförhållande som överstiger 0,16 kW/kg) om du har:
- haft behörigheten A under minst två år, eller
- fyllt 21 år och godkänts i ett körprov för sådan motorcykel.




Står ju inget om cc.
 

Impulse

Trickmeister
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Växjö
Hoj
Gixxer i delar
Precis tyckte det va skumt menar jag har flera polare som kör 25 kilowattare med 750cc
 

Therudeboy

Guest
200+ jiddrar bara ;) nä men det får ju undersökas ordentligt innan jag köper hoj,lite tråkigt om man inte får köra om man köper din hoj :(
 

KLINTEN

Wheelie Devils mc.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Växjö
Hoj
Vurpad kawa
tja...
ska sälja min Zx6r -98,, 25 kw.. 2200 mil...
kanske inte rätta forumet att diskutera detta i, men du kan ju PM:a mig om du ä intresserad.. tänkte mig ett pris strax under 50 tusen..

ha de gott
 

200+

Ny maskin
Gick med
24 Aug 2003
Ort
Anderstorp
Hoj
BMW F650GS Dakar 2001, Triumph Sprint Sport 900
600cc

En mellanklasshoj som skall köras av en person med "A begränsd" körkort får max ha en cylindervolym på 600cc... Thats it! Varför tror ni inte att 18åringar kör 1000 kubikare..... :fakta

//En som haft både A1 (lätt), A begränsad (mellan) och A (tung)
 

Therudeboy

Guest
Impulse,klinten återkommer till er bägge i veckan.



200+ sluta jiddra börja trolla. :D
 

tks

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Yamaha TDM850'92 Suzuki SV650N'99
Re: 600cc

200+ skrev:
En mellanklasshoj som skall köras av en person med "A begränsd" körkort får max ha en cylindervolym på 600cc... Thats it! Varför tror ni inte att 18åringar kör 1000 kubikare..... :fakta

//En som haft både A1 (lätt), A begränsad (mellan) och A (tung)

Jag har för mig att en sådan regel fanns förr i tiden någon gång, men numer är det ingen kubikbegränsning, såvida den inte införts senaste månaden. Det enda som gäller för A begränsad är 25 kW och max 0,16 kW/kg... så om man vill kan man strypa ner säg en Hayabusa till 25 kW och köra den lagligt. Hur kul det nu blir...
 

tks

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Yamaha TDM850'92 Suzuki SV650N'99
Re: Re: 600cc

tks skrev:
numer är det ingen kubikbegränsning, såvida den inte införts senaste månaden

Verkar inte som det har det, se vägverkets hemsida:
http://www.vv.se/korkort/abcde/behorighet.htm

Citat:
"Om du har körkort med behörighet A får du köra tung motorcykel med obegränsad effekt (= motorcykel som har högre effekt än 25 kW och ett effekt/viktförhållande som överstiger 0,16 kW/kg) om du har:
- haft behörigheten A under minst två år, eller
- fyllt 21 år och godkänts i ett körprov för sådan motorcykel."


Ingen kubikbegränsning, enbart maxvärden för effekt och effekt/vikt.
 

Therudeboy

Guest
ett ex nu, Om jag köper en R1:ta och stryper ner den och den överens stämmer med 0.16kw/kg så får jag köra den?


isåfall måste det ju undersökas vad en R1:ta väger,någon som har lust att kolla upp lite 1000cc och räkna om det går??//tack på förhand
 

Vastrix

Påställd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö/Lund
Hoj
VFR800
Therudeboy skrev:
ett ex nu, Om jag köper en R1:ta och stryper ner den och den överens stämmer med 0.16kw/kg så får jag köra den?


isåfall måste det ju undersökas vad en R1:ta väger,någon som har lust att kolla upp lite 1000cc och räkna om det går??//tack på förhand

Gränsen går runt 150kilo för att du skall klara 0,16kW/kg gränsen och kunna köra den med 25kW det kan röra sig om 5kilo mer men rettan väger ändå några kilo till så det är lugnt. Sen hur kul det är att köra en 25kW retta är en annan sak...
 

Therudeboy

Guest
Vastrix skrev:
Gränsen går runt 150kilo för att du skall klara 0,16kW/kg gränsen och kunna köra den med 25kW det kan röra sig om 5kilo mer men rettan väger ändå några kilo till så det är lugnt. Sen hur kul det är att köra en 25kW retta är en annan sak...


Kul kan det ju knappast va,men tillräkligt för en newbie :) sen behöver jag inte byta hoj när jag väl är 21 därför känns det bättre att köpa stor hoj direkt bli van vid att köra den,sen blir det ju förstås annorlunda när den har fulleffekt men då känner man ju den ganska väl.
 

Jocke

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
BMW
Re: 600cc

200+ skrev:
En mellanklasshoj som skall köras av en person med "A begränsd" körkort får max ha en cylindervolym på 600cc... Thats it! Varför tror ni inte att 18åringar kör 1000 kubikare..... :fakta

//En som haft både A1 (lätt), A begränsad (mellan) och A (tung)

Det gäller bara vid uppkörning.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top