Är du "utvecklingsstörd"?

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Kändes som om du buntade ihop ABS med övriga handikapphjälpmedel.
Läste grovt och slarvigt.
Personligen så tyckte jag att du närmade dig eftermonterad ABS, stödhjul och neonrör när du satte insprut på spruttstern.
Usch.

Tack för det!

Tycker för min del att ett Alpha/N-sprut med alla tänd- och bränsleparametrar öppna är mer race än tex vacuumfuggar:
Ingen map-sensor, ingen airtemp-sensor, ingen bränsletempsensor, ingen knacksensor ingen motortempsensor samt ingen tomgångsmotor. Därtill ingen kallstartsautomatik. Fodrar betydligt mer kunskap att köra än tex en vanlig vacuumfugge eller originalmonterade closed-loop sprut . Mer som ett gammalt Hillborn.

Men det som gjorde att jag provade och behöll det till förmån för min Mikuni HSR48:a var den stora effektvinsten jag fick tack vare cylinderindividuell tänd- och bränslemappning och bättre finfördelning av bränslet.

Men visst, det är ju elektronik i ECU:n och det är ju lite ecklitt.
 
Last edited:

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Sym 200 Yoyride
Problemet för mig är att jag gått ett snäpp upp vad gäller prestanda mm hela tiden men i år så blev det en äldre hoj från -98 med såklart sämre egenskaper men ändå bra.

Har kommit fram till att jag måste byta upp mig nu!!!!

Har man haft det värsta är det svårt att byta ned sig.

Enda gången det går är enl mig att helt byta inrikning typ custom, motard bla bla.

Eller växa upp kanske föresten:)
 

tocar

Vem orkar bry sig...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Fjärås
Hoj
Blade-08 Special Edition /helt ombyggd/ HRC-kit (1.delvis II), ny bakdel/grepp/rearsets/ quickshift, Digitalvarvräkn/växelindik/laptimer/ shiftlight(typ SBK)+Akraevolution, Dymag kolfiberfälgar. ÄR över 190 bhp.
:D:D:D:D:D:D:D:D

De fattigas förening har årsmöte:tungan:tungan

Bästa tråden på länge:tummenupp:tummenupp
Det bästa är att tro på :tomten
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
:D:D:D:D:D:D:D:D

De fattigas förening har årsmöte:tungan:tungan

Bästa tråden på länge:tummenupp:tummenupp
Det bästa är att tro på :tomten

Köpa färdigt måste ju ändå vara det absolut billigaste. Inte bara ekonomiskt. Den garanterat fattigaste resan även vad gäller den kreativa, estetiska och tekniska kompetensen menar jag.
 

Rundningsmärke

%#(/&_;!"#^¨
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bålsta
Hoj
R1 ver 2.0
Hela nöjet med MC-åkningen ligger ju i det primitiva och enkla att man kontrollerar allt själv. ABS och tractioncontroll är naturligtvis bra men jag vill inte ha det på mina hojar. Det omvandlar hojen från en leksak till ett fordon och jag har redan en bil när jag behöver ett fordon.
Instämmer till fullo, köpte en R1 från -00 billigt och la några kronor på Wilbers-fjädring, mer kul per krona är svårt att hitta. Det är i mitt tycke mer belönande att köra en hoj med ett chassi som lever om lite, utan anti-spin och slirkopplingar. Mellangas e kul. :)

Visst, jag skulle gärna ha en 1098, men med nuvarande hoj slipper jag gråta blod om hojen hamnar i sandfållan.

/A
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Tack för det!

Tycker för min del att ett Alpha/N-sprut med alla tänd- och bränsleparametrar öppna är mer race än tex vacuumfuggar:
Ingen map-sensor, ingen airtemp-sensor, ingen bränsletempsensor, ingen knacksensor ingen motortempsensor samt ingen tomgångsmotor. Därtill ingen kallstartsautomatik. Fodrar betydligt mer kunskap att köra än tex en vanlig vacuumfugge eller originalmonterade closed-loop sprut . Mer som ett gammalt Hillborn.

Men det som gjorde att jag provade och behöll det till förmån för min Mikuni HSR48:a var den stora effektvinsten jag fick tack vare cylinderindividuell tänd- och bränslemappning och bättre finfördelning av bränslet.

Men visst, det är ju elektronik i ECU:n och det är ju lite ecklitt.

Lite ambivalent är du nog?
CVgasare är lite fjantigt också.
En rekorderliger trottelgasare med accpumpar som nästa dränker motorn är hårdrock.
CV är pop.
Insprut är dansband.
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Köpa färdigt måste ju ändå vara det absolut billigaste. Inte bara ekonomiskt. Den garanterat fattigaste resan även vad gäller den kreativa, estetiska och tekniska kompetensen menar jag.

Utöver att du äger en gamm diesel, sportster och en tändkulebåt, så kan jag torrt konstatera att du nu mer äger en prylbög.:rofl:rofl
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Lite ambivalent är du nog?
CVgasare är lite fjantigt också.
En rekorderliger trottelgasare med accpumpar som nästa dränker motorn är hårdrock.
CV är pop.
Insprut är dansband.

...och roots är chefen.

Men mtp dina ständiga omdömen om det mesta här på SH, så vore det befriande att få se lite bilder och berättelser om dig och dina hojar Anders! :D Lägg ut lite bilder!:yoparty

Utöver att du äger en gamm diesel, sportster och en tändkulebåt, så kan jag torrt konstatera att du nu mer äger en prylbög.:rofl:rofl

Meeen ja vill inte ha honim :gnissla
 
Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
...och roots är chefen.

Men mtp dina ständiga omdömen om det mesta här på SH, så vore det befriande att få se lite bilder och berättelser om dig och dina hojar Anders! :D Lägg ut lite bilder!:yoparty

Internetkrigare presenterar aldrig bevis.

Jag fotograferar aldrig innan det är klart.
Jag gör aldrig färdigt mina egna projekt.
Enda fotografi jag har på någon av mina motorcyklar är ett kort på TR1an.
Från när den var nyköpt.
1991.

Naturligtvis tycker jag att din knarr är ball.
Att retas över detaljer är dock skoj.
Edit:
Kom på att hustrun fotagraferar (som faen).
Kollade igenom hela bildarkivet.
Inte en MCbild.
Skall ta ett kort i skrotladan senare.
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Internetkrigare presenterar aldrig bevis.

Jag fotograferar aldrig innan det är klart.
Jag gör aldrig färdigt mina egna projekt.
Enda fotografi jag har på någon av mina motorcyklar är ett kort på TR1an.
Från när den var nyköpt.
1991.

Naturligtvis tycker jag att din knarr är ball.
Att retas över detaljer är dock skoj.
Edit:
Kom på att hustrun fotagraferar (som faen).
Kollade igenom hela bildarkivet.
Inte en MCbild.
Skall ta ett kort i skrotladan senare.

Jag handlade en liten pocketdigitalkamera till byggtråden för några år sedan. Tror den gick på under 2000:-. Man kan tom filma flera minuter med den med rätt bra kvalle.. Men jag har samma misstanke om den som om min dator, att det är elektronik i den:mad:

Så det var inte bara för att retas, jag menar att det vore kul att få se lite bilder på rysshojen, jyckarna mm:tummenupp
 
Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jag handlade en liten pocketdigitalkamera till byggtråden för några år sedan. Tror den gick på under 2000:-. Man kan tom filma flera minuter med den med rätt bra kvalle.. Men jag har samma misstanke om den som om min dator, att det är elektronik i den:mad:

Så det var inte bara för att retas, jag menar att det vore kul att få se lite bilder på rysshojen, jyckarna mm:tummenupp

Visst har jag (hustrun) kamera.
Till och med två digitala systemkameror.
Men det är just det att "jag skall bara" innan jag fotar hojjarna.
Allihopa fulla med halvfärdiga projekt...
Har inte haft tid att slutföra något på flera år nu.
Mycket därifrån alla åsikter kommer - Vet vad jag vill, men har inte haft tid.
Idolfoto på mig och hundarna har jag dock.
Är ju ingen risk att någon av dem skall bli bättre.
 

Bifogat

  • 0921hussehaddock.jpg
    0921hussehaddock.jpg
    101.9 KB · Visningar: 86

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Köpa färdigt måste ju ändå vara det absolut billigaste. Inte bara ekonomiskt. Den garanterat fattigaste resan även vad gäller den kreativa, estetiska och tekniska kompetensen menar jag.

Det har ju tjafsats om att "ogillar" är borta. Just nu saknar jag mer att man bara får gilla en gång per inlägg!:tummenupp
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
:D:D:D:D:D:D:D:D

De fattigas förening har årsmöte:tungan:tungan

Bästa tråden på länge:tummenupp:tummenupp
Det bästa är att tro på :tomten

Fattiga?

Men det är klart.. kör man aldrig med sina hojar så rullar ju pengarna inte iväg i samma takt som för oss andra, så jag förstår att du är tät.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Visst har jag (hustrun) kamera.
Till och med två digitala systemkameror.
Men det är just det att "jag skall bara" innan jag fotar hojjarna.
Allihopa fulla med halvfärdiga projekt...
Har inte haft tid att slutföra något på flera år nu.
Mycket därifrån alla åsikter kommer - Vet vad jag vill, men har inte haft tid.
Idolfoto på mig och hundarna har jag dock.
Är ju ingen risk att någon av dem skall bli bättre.

Vacker bild! :tummenupp
Där fick jag så jag teg! :D
Vore kul med lite bilder i vinter om du skulle sätta igång med ngt litet byggprojekt, eller bränna med rysshojen i snön.
 
Last edited:

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Nu måste Skrotnisse faktiskt få lite medhåll här. Flatslide fuggar är hårdrock så det bara stänker om det. CV-gasare är skit (på-av känsla, väldigt obehagligt) och skulle aldrig någonsin ha uppfunnits. Insprutning är kanon just på grund av att man kan laborera med det i oändlighet.

Om jag skulle välja mellan dom tre? Rasslande trottlar så klart. :D
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Nu måste Skrotnisse faktiskt få lite medhåll här. Flatslide fuggar är hårdrock så det bara stänker om det. CV-gasare är skit (på-av känsla, väldigt obehagligt) och skulle aldrig någonsin ha uppfunnits. Insprutning är kanon just på grund av att man kan laborera med det i oändlighet.

Om jag skulle välja mellan dom tre? Rasslande trottlar så klart. :D

Bara för att du håller med, så vill jag säga emot!
Motorer går nästan alltid bättre med väljusterad insprutning.
CVgasare ger (rätt inställda) en mjuk och behaglig gång.
Trottelgasare har egentligen bara en fördel gentemot alternativen: De är enkelt uppbyggda!
Jag förlorade en handfull hästkrafter på att bygga om från två CV till en trottelförgasare på yamahan.
Men är nöjd ändå.
Tanken på bränslepumpar och styrenheter på en motorcykel ger mig obehagskänslor.

Edit:
Inom speedway har många löst det gigantiska problemet med rasslande trottlar genom att sätta en vibrationsdämpare av skumgummi (disksvamp) ovanför trotteln.
Det har förmodligen aldrig förekommit att denna svamp indränkts i nitrometan.
Det skulle visserligen ge en knippe extrahästar vid starten.
Men det vore inte enligt regelboken...
 
Last edited:

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
CV-gasare är skit (på-av känsla, väldigt obehagligt) och skulle aldrig någonsin ha uppfunnits.

Najj, CV är jättebra, annars hade inte min hoj funkat nu :D Nästa år tycker jag att sprut är jättebra för då ska jag försöka ha det :D
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Bara för att du håller med, så vill jag säga emot!
Motorer går nästan alltid bättre med väljusterad insprutning.
CVgasare ger (rätt inställda) en mjuk och behaglig gång.
Trottelgasare har egentligen bara en fördel gentemot alternativen: De är enkelt uppbyggda!
Jag förlorade en handfull hästkrafter på att bygga om från två CV till en trottelförgasare på yamahan.
Men är nöjd ändå.
Tanken på bränslepumpar och styrenheter på en motorcykel ger mig obehagskänslor.

Edit:
Inom speedway har många löst det gigantiska problemet med rasslande trottlar genom att sätta en vibrationsdämpare av skumgummi (disksvamp) ovanför trotteln.
Det har förmodligen aldrig förekommit att denna svamp indränkts i nitrometan.
Det skulle visserligen ge en knippe extrahästar vid starten.
Men det vore inte enligt regelboken...

Haha. :)

Visst ger CV-gasare mjuk och fin gång väl uppe i fart men på låga gaspådrag är dom väldigt känsliga (min erfarenhet i alla fall), något som gör dom lite nervösa. På min GSX tjänade jag nog en handfull (eller två) hästkrafter när jag bytte till just trottelgasare.

Kul anekdot det där med nitrometanen. :tummenupp
 

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Störd...

Jovisst men inte på allt nytt, utvecklingsstörd på en del äldre grejer. Dyker hela tiden upp lite äldre udda grejer som inte tillhör standard.
Jävligt roligt störigt!

Vad det gäller det helt nya. Beställ 2012 års modeller nu, skaffa köpe-kontrakt. Då får man papper på störningen, och ingen tvekan över ens tillstånd.

Till saken, visst är det jobbigt, att tillverkarna delar upp utvecklingen. Några modeller med mindre uppdateringar varje år, och plötsligt en helt ny hoj som gör din nästan nya hoj på något sätt GÖR-gammal.

Nästa hojtur blir på min gamla 82a..... utvecklingen har stannat......

Följer med mig i åldrandets takt!

Skulle jag komma till makkedonken med något replica-skinnställ och en tjusig Rossihjälm sittandes på en 2010 1000rr maskin. Ta utav mig hjälmen............ då jävlar skulle en bli klassad riktig störd. Ta fram rullatorn! Men säkert inte kul att vara ung motorcyklist, få höra.... jasså du kör den gamla modellen.

Honda CB modellerna var ett säkert kort... förr!

Störningsmomentet är nog mest märkbart ibland de större tillverkarna, en uddamodell påverkas säkert inte lika mycket.

Nu ska jag till Johans MCs höstrea och se på grejer och träffa lite störda gubbar som säkert stör sig på tillverkarnas hetsjakt. More POWER to the people!
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
...Inom speedway har många löst det gigantiska problemet med rasslande trottlar genom att sätta en vibrationsdämpare av skumgummi (disksvamp) ovanför trotteln.
...
Påminner mig lite om (säkert en skröna, men ändå) när lasern uppfanns. Man hade svaret, men visste inte vad frågan var. En lösning utan känd problemställning...
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top