Är du "utvecklingsstörd"?

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Med all elektronik som är här/på väg,kan man räkna med att olyckorna kommer öka frampå?

Som TC,bara gasa så sköter elektroniken resten....tills det går för fort.....kanske tack vare ABS,som ger möjligheten att bromsa in i böj och därför senare,utan kunskap om vad som kan hända......

Alltså,hojen ger möjlighet att öka hastigheten långt över förmågan på kort tid,utan hjälpmedel hade man kanske "skyndat långsamt" och lärt sig hantera hojen istället.

Jämför med bilar med TC och ABS och puckon på vinterhalvåret....."meh,ja hade ju antispinn"när kärran är parkerad i ett dike nära dig.....

Jag är för teknisk utveckling,gillar det verkligen,men lär dig köra först!

Gäller det prestanda och hanterbarhet så är jag en sucker för utveckling,köper det senaste om möjligheten finns trots att jag inte kan utnyttja det. :)

Henrik
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Absolute inte snarare tvärtom :tummenupp -80talet :Bugar
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag undrar hur mycket elektroniken kommer att hjälpa mot sporthojsolyckorna. De flesta som dör på sporthoj gör ju det för att de dundrat in för fort i en böj. Stelnat/fryst på hojen, bromsat på sig, låst blicken i farans riktning isf dit man vill och brakat ut i skogen enligt Target Fascination-syndromet.

Där har ju säkert de flesta av oss varit, iaf jag (fast jag inte har en sportis). Dvs känt blodsmaken och blivit rädd men lyckats bryta paralysen, flytta blicken och motstyra. Sedan lovat sig själv att aldrig mer sätta sig i den situationen igen.

Såna situationer hjälper inte systemen så mycket mot. Det är ju mer omdöme och körteknik som är medicinen.

ABS är ju säkert kanon för omdömesgilla hojförare som pendlar till jobbet i vått och torrt. Eller när man råkar ut för vilt som lubbar upp på vägen etc. Men jag tror inte att ABS kommer vara samma frälsning för sporthojsolyckorna som det varit på bilsidan.

Sen tycker jag förstås att ABS är bra, även om jag inte vill ha det på min hoj.
 
Last edited:

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
text och olika säkerhetssystem..

Kan bara hålla med till 100%

Tror inte att särskilt många sporthojsolyckor, särskilt med dödlig utgång, hade avhjälpts av elektronik.

Så vanligt är det nog trots allt inte att man bromsar omkull sig och dör..
Eller highsidear och dör..

Är nog vanligare precis som du skriver att man bromsar, och därmed får hojen att gå rakt fram i en kurva.. det skulle den gjort med abs oxå..
 

Pizzabagarn

Ödmjukhet...onödigt när pengarna sprutar
Gick med
25 Jul 2010
Ort
där det luktar
Hoj
no focking bike
Jag fick besked från Karolinska Institutet häromdagen och det visade sig att ni hade rätt.
Jag är bevisligen störd :yoparty
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Jag undrar hur mycket elektroniken kommer att hjälpa mot sporthojsolyckorna. De flesta som dör på sporthoj gör ju det för att de dundrat in för fort i en böj. Stelnat/fryst på hojen, bromsat på sig, låst blicken i farans riktning isf dit man vill och brakat ut i skogen enligt Target Fascination-syndromet.

Där har ju säkert de flesta av oss varit, iaf jag (fast jag inte har en sportis). Dvs känt blodsmaken och blivit rädd men lyckats bryta paralysen, flytta blicken och motstyra. Sedan lovat sig själv att aldrig mer sätta sig i den situationen igen.

Såna situationer hjälper inte systemen så mycket mot. Det är ju förarteknik och omdöme som är enda medicinen.

ABS är ju dock säkert kanon för omdömesgilla hojförare som pendlar till jobbet i vått och torrt. Eller när man råkar ut för vilt som lubbar upp på vägen etc. Men jag tror inte att ABS kommer vara samma frälsning för sporthojsolyckorna som det varit på bilsidan.

Dock tycker jag förstås att ABS är bra, även om jag inte vill ha det på min hoj

Instämmer.

ABS tror jag kan ha en väldigt positiv inverkan på olycksstatistik inom tätorter, typ korsnings- och omkörningsolyckor, för där är det dom reflexmässiga inbromsningarna (panikbromsning med låsta bromsar som följd) som gör att man går omkull.

Är du ute på någon skogsväg och kör dubbelt skyltad hastighet + moms så spelar det ingen roll vilka bromsar du har, helt enkelt för att din bromssträcka är på tok för kort.

Tekniken kan nog ge en viss trygghet, men likt många andra kan jag tycka att det är en falsk trygghet. Lättare att känna begränsningarna på en maskin som är helt analog i sin väghållning.
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Racingen styr utvecklingen på hojar även om vissa vägrar tro det, så skyll på den! Själv skiter jag i det riktigt moderna & puttrer runt på en toppomodern cykel år efter år.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jag undrar hur mycket elektroniken kommer att hjälpa mot sporthojsolyckorna. De flesta som dör på sporthoj gör ju det för att de dundrat in för fort i en böj. Stelnat/fryst på hojen, bromsat på sig, låst blicken i farans riktning isf dit man vill och brakat ut i skogen enligt Target Fascination-syndromet.

Där har ju säkert de flesta av oss varit, iaf jag (fast jag inte har en sportis). Dvs känt blodsmaken och blivit rädd men lyckats bryta paralysen, flytta blicken och motstyra. Sedan lovat sig själv att aldrig mer sätta sig i den situationen igen.

Såna situationer hjälper inte systemen så mycket mot. Det är ju mer omdöme och körteknik som är medicinen.

ABS är ju dock säkert kanon för omdömesgilla hojförare som pendlar till jobbet i vått och torrt. Eller när man råkar ut för vilt som lubbar upp på vägen etc. Men jag tror inte att ABS kommer vara samma frälsning för sporthojsolyckorna som det varit på bilsidan.

Dock tycker jag förstås att ABS är bra, även om jag inte vill ha det på min hoj

Nja.
ABS är den modernitet jag kan tänka mig.
Det är skitsvårt att få till en hyfsad bromsning i trängda situationer.
När min ekonomi stabiliserat sig igen, så skall jag bli vuxen och tjöpa en modern gubbcykel med handikapptillbehör.
BMW R1200R.
BMW_R1200R_set2-035rcc.jpg

Trevligaste hoj jag kört.
Innovativt chassie (fjädringskompoenterna kunde vara känsligare) med vägegenskaper anpassade för normal väg.
Tillräcklig effekt från en charmig motor.
Körställning för både bus och långfärd.
Allt för en billig försäkringskostnad.
 

sportbike

Guest
Nja.
ABS är den modernitet jag kan tänka mig.
Det är skitsvårt att få till en hyfsad bromsning i trängda situationer.
När min ekonomi stabiliserat sig igen, så skall jag bli vuxen och tjöpa en modern gubbcykel med handikapptillbehör.
BMW R1200R.
BMW_R1200R_set2-035rcc.jpg

Trevligaste hoj jag kört.
Innovativt chassie (fjädringskompoenterna kunde vara känsligare) med vägegenskaper anpassade för normal väg.
Tillräcklig effekt från en charmig motor.
Körställning för både bus och långfärd.
Allt för en billig försäkringskostnad.

Ja, den är faktiskt mycket roligare än den ser ut.
 

dMaN24

En sån där utlänning..
Gick med
8 Feb 2010
Ort
Manila, Philippines
Hoj
Vi får se.
ABS och Traction Control? Pfft..
Mina bromsar tar knappt, och är för slö för att tappa greppet.
Låg Suzuki före med dessa tekniker redan -02? :va

Näeeh.. Fram med Bum-stabilizer, så man kan vrida kroppen halvt ur led efter cheyer, utan att tappa balansen. Då uppgraderar jag. :crash
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Jag undrar hur mycket elektroniken kommer att hjälpa mot sporthojsolyckorna. De flesta som dör på sporthoj gör ju det för att de dundrat in för fort i en böj. Stelnat/fryst på hojen, bromsat på sig, låst blicken i farans riktning isf dit man vill och brakat ut i skogen enligt Target Fascination-syndromet.

Där har ju säkert de flesta av oss varit, iaf jag (fast jag inte har en sportis). Dvs känt blodsmaken och blivit rädd men lyckats bryta paralysen, flytta blicken och motstyra. Sedan lovat sig själv att aldrig mer sätta sig i den situationen igen.

Såna situationer hjälper inte systemen så mycket mot. Det är ju mer omdöme och körteknik som är medicinen.

ABS är ju dock säkert kanon för omdömesgilla hojförare som pendlar till jobbet i vått och torrt. Eller när man råkar ut för vilt som lubbar upp på vägen etc. Men jag tror inte att ABS kommer vara samma frälsning för sporthojsolyckorna som det varit på bilsidan.

Dock tycker jag förstås att ABS är bra, även om jag inte vill ha det på min hoj

Både din o min nyaste hoj är ju utrustade med AHG.
Dvs Anti Highside Gyro.
Den sitter fäst i vevstakarna och ser effektivt till att det inte sker några snabba rörelseförändringar i sidled.:yoparty
 

Rocklets

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2009
Ort
Timrå
Hoj
Förr: KTM 640SM, ZX9 R 2001 Nu: Hojlös
Jag tardar, därför är jag.

Enda inovation jag jag känner att jag skulle vilja ha är vibrationsminskning :D
 

EriF89

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2010
Ort
Uppsala
Hoj
1999 hornet 600 + gammelkawan
Klart jag skiter i utvecklingen.
30 år gammal dieselmerca, funkar perfekt och built to last
60 år gammal båt i ek med original Seffle tändkulemotor, funkar perfekt och built to last.
17 år gammal HD sportster, går fortare för varje år

Om man byter ut alla plankor i en båt, är det fortfarande samma båt? :D

Ang. ämnet: Jag kör en gammelninja, så jag är defintivt inte "utvecklingsstörd".
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Nja.
ABS är den modernitet jag kan tänka mig.
Det är skitsvårt att få till en hyfsad bromsning i trängda situationer.
När min ekonomi stabiliserat sig igen, så skall jag bli vuxen och tjöpa en modern gubbcykel med handikapptillbehör.
BMW R1200R.

Trevligaste hoj jag kört.
Innovativt chassie (fjädringskompoenterna kunde vara känsligare) med vägegenskaper anpassade för normal väg.
Tillräcklig effekt från en charmig motor.
Körställning för både bus och långfärd.
Allt för en billig försäkringskostnad.

Förstår inte varför du startar din replik med "nja".
Ja jag tycker som sagt också att ABS är bra, Men jag skulle inte vilja ha det på min hoj.

Skulle jag däremot köpa en sån jonne som du tar upp i ditt inlägg skulle jag förstås inte välja bort ABS.

Men det var ngt annat mitt inlägg handlade om.

Om man byter ut alla plankor i en båt, är det fortfarande samma båt? :D

Ang. ämnet: Jag kör en gammelninja, så jag är defintivt inte "utvecklingsstörd".

Det är ju en av de features som tex traditionella träbåtar och äldre maskinerier ofta har. Hög modularitet, dvs lätt att livstidsförlänga :tummenupp

Hur renoverar man tex en helkåpa bestående av en enda formpressad ABS-molekyl. :D

Både din o min nyaste hoj är ju utrustade med AHG.
Dvs Anti Highside Gyro.
Den sitter fäst i vevstakarna och ser effektivt till att det inte sker några snabba rörelseförändringar i sidled.:yoparty

:fakta Precis! Vad är tryggare än ett par rejäla vevskivor i gjutjärn!
En annan feature med detta är ju också ett rejält roterande magnetfält varigenom ensam väntan ovan rödljusens sensorslingor ej blir onödigt lång.
 
Last edited:

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Absolut utvecklingsstörd. Jag är stolt innehavare av creme de la creme inom tvåhjuliga nöjesmaskiner, höjden av ingenjörskonst och perfektion. Introducerad 1995, och intet nytt har presenterats efter detta årtal som kan förbättra körupplevelsen...
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ja, den är faktiskt mycket roligare än den ser ut.

Fast skulle jag vilja ha en ny boxer-BMW gathoj skulle jag hellre vilja ha HP2 Sport som Stenegärd designade.

Annars välja grustemat och gå på en HP2 Enduro .

Dvs "antingen eller".

Multipurpose brukar ofta bli multiuseless
 
Last edited:

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
ABS och Traction Control? Pfft..
Mina bromsar tar knappt, och är för slö för att tappa greppet.
Låg Suzuki före med dessa tekniker redan -02? :va

Njae. Banditen fanns med ABS redan 98-00, dock endast i 1200 utförande. Klumpigt och okänsligt system som inte sålde speciellt bra. Det lades ned till 07 då det går att få igen även på lillbanditen. 1200'an kunde redan då tappa greppet om man vred handtaget lite fel.

Personligen tycker jag allt som kan förbättra säkerheten, även om föraren påverkar mer, är av godo. Hade Gixxern funnits med ABS hade jag gärna haft det. Traction kontroll likaså, även om det kan i mycket hanteras av högerhanden.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Förstår inte varför du startar din replik med "nja".
Ja jag tycker som sagt också att ABS är bra, Men jag skulle inte vilja ha det på min hoj.

Skulle jag däremot köpa en sån jonne som du tar upp i ditt inlägg skulle jag förstås inte välja bort ABS.

Men det var ngt annat mitt inlägg handlade om.

Kändes som om du buntade ihop ABS med övriga handikapphjälpmedel.
Läste grovt och slarvigt.
Personligen så tyckte jag att du närmade dig eftermonterad ABS, stödhjul och neonrör när du satte insprut på spruttstern.
Usch.
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top