Är en SP-1 en självmordsmaskin för en Rookie?

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
fazerfun skrev:
Kvalificerat skitsnack!!! :huvet :huvet Vem fan är den här "man" du pratar om? Du själv?

En R1 är fullständigt livsfarlig i händerna på en rookie och att påstå något annat är jävligt omdömeslöst av dig. Inte för att de är svårtkörda utan just för att de INTE är det. För en rookie som inte känner sina egna eller hojens gränser (förrän det är försent) är risken överhängande att de klotar redan första säsongen. Har de tur är det bara de själva som drabbas. Annars kan det ju vara dig eller din polare de frontar med när de missbedömer den där långa svepande kurvan....din attityd är kortsiktig och kostsam...tror du att det är erfarna förare som driver upp premierna på R-hojar???

Njae, inte riktigt. Det är lite mer - En R1 är fullständigt livsfarlig i händerna på en dåre. Men samma dåre är lika farlig på en medelmåttig hoj.

Om två likadana dårar kör tillsammans. Dåre#1 med 150hk och dåre#2 med 80hk i samma höga fart och med risken X, varför skulle dåre#1 vara farligare? För att han vrider något mindre på högerhanden?

På samma sätt så är det inte farligare att köra röda bilar. Trots det så är de mer olycksbenägna. Inte pga färgen men på grund av att målgruppen för röda bilar utgör en större andel "dårar".
 

Bosanac

Snabbare än 100Mbit t.o.m!!
Gick med
30 Apr 2004
Ort
Just det jaaa...
Hoj
Stulen ...åker i en Cheva nu!
Hmmmm....

HönaPower skrev:
Hejs!

Tog lappen i juni förra året, räknar mig därmed som en Rookie.

Kör en Hornet 600:a, som ju kanske inte är en bra nybörjarhoj med sina 100 hästar...
Siktar nu på att köpa mig drömhojen No 1, en VTR SP-1

Är det helt vansinnigt? min tanke är att den ska kunna användas till vardags, samt kanske på kortare semestrar...funkar den till detta?

Vill också slippa detta vansinniga varvande som radfyran medför..

Mottager gärna tips & tankar!

/K

Min första hoj va och är Mille 1000, och man kan inte säga att R maskiner e mördarmaskiner , det e du själv som styr den , o e du ovan o vill inte köra snabbt så klart du behåller din 600, men om du e ganska van på cykeln så vet du ju själv bäst vad du borde köra! Men som nån skrev , klart man vill inte se dig på vägarna vingla med 150kusar o köra över 200 om du e väldigt ovan vid hojen, för det värsta e att du *KOMMER* skada dig själv o ännu värre nån annan !! I vilket fall , kör förståndligt :tummenupp ///MVH San
 

Poacher

Muskelhojspilot.
Gick med
20 Sep 2004
Ort
Uppland
Hoj
cb1100
Själv förespråkar jag turbomatning för nybörjare just för att man inte behöver gasa så hårt.
När ska folk börja tänka själva, tex rannsaka sin egen körförmåga och kontroll och sedan titta på hojen och provköra för att se hur det verkar.
Måste man fråga helt okända ifall man kan köra den eller den hojen så tycker jag iaf att man inte är passande att köra den hojen.

10-20 hk hit eller dit kvittar inte blir hojen ofarlig för att den har 130hk i stället för 150hk.
Tror du att den kan vara farlig i dina händer så köp inte och bespara oss mer tragik.
Jag får dock inflika att jag tror denna hoj är bland de sämsta semesterhojar som finns, sittställningen är rent mördande, provsitt så får du se.
Det är sporthoj med betoning på sport den måste varvas den med för att ge sitt bästa, det är inte en HD du köper här, vill du semestra köp den vanliga VTRen i stället som är mycket bättre för sådana resor.
 
Last edited:

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Nacka - Upper Eastside
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Håll er till ämnet...

Jag HAR trots allt A kort... :tummenupp

Jag HAR kört ca 500 mil, mestadels på kurviga vägar, & har lärt mig hantera de flesta situationer...

Jag ville mest veta om SP1:an var lite väl våghalsig...jag skulle t. ex INTE sätta mig på en R1:a...

Min Hornet går alldeles utmärkt för jävla snabbt den också.... :)

/K
 

Poacher

Muskelhojspilot.
Gick med
20 Sep 2004
Ort
Uppland
Hoj
cb1100
HönaPower skrev:
Håll er till ämnet...

Jag HAR trots allt A kort... :tummenupp

Jag HAR kört ca 500 mil, mestadels på kurviga vägar, & har lärt mig hantera de flesta situationer...

Jag ville mest veta om SP1:an var lite väl våghalsig...jag skulle t. ex INTE sätta mig på en R1:a...

Min Hornet går alldeles utmärkt för jävla snabbt den också.... :)

/K
Då säger jag köp inte SP1an, du begriper ju inte att en R1 inte är farligare på nåt sätt, båda är supersporthojar, du läser ju inte svaren alls.
Visst får du köpa vad du vill men du låter så okunnig när du skriver som du gör bara.
500 mil är ingenting, du kan inte köra hoj imho, men det behöver inte betyda att du inte kan köpa en anna hoj bara du förstår dina begränsningar och inte räknar 500 mil som tillräkligt.
Jag har kört 40 ggr mer och jag har inte lärt mig behärska alla situationer på alla hojar (ja förvånade nog är de inte lika), du har en farlig övertro på dig själv åtminstonde här på forumet.
 
Last edited:

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Dessa ändlösa diskussioner om första/andra hoj......

Om du har 100 eller 136hp spelar ingen som hellst roll. Det är upp till dig som kör, bägge gör 200+, det är INTE lättare att köra ihjäl sig "av misstag" på SP1'an inte en R1'a heller. Håller du fullt och hoppas på det bästa så ska du inte ha någon hoj annars så tycker jag du ska köpa det du vill ha och har råd med, svårare än så är det inte.
 

vågen

Sporthojsnörd
Gick med
7 Apr 2004
Ort
Bromma
Hoj
GSXR 600 RR 04, Cannondale SuperV Raven 900 SX, Canon EOS 1D Mark III och några L objektiv osv.
:hihi
Dom här diskussionerna är roliga.

Hur farlig är en pistol?

Inte alls, det är användaren som är farlig.

Hur farlig är en R1'a?

Massor, helt sjukt farlig... värsta massmördaren.
 

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Nacka - Upper Eastside
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Åhhh , OK.... :Bugar tack för att du upplyste mig om att jag inte kan eller förstår någonting Herre! :Bugar


Poacher skrev:
Då säger jag köp inte SP1an, du begriper ju inte att en R1 inte är farligare på nåt sätt, båda är supersporthojar, du läser ju inte svaren alls.
Visst får du köpa vad du vill men du låter så okunnig när du skriver som du gör bara.
500 mil är ingenting, du kan inte köra hoj imho, men det behöver inte betyda att du inte kan köpa en anna hoj bara du förstår dina begränsningar och inte räknar 500 mil som tillräkligt.
Jag har kört 40 ggr mer och jag har inte lärt mig behärska alla situationer på alla hojar (ja förvånade nog är de inte lika), du har en farlig övertro på dig själv åtminstonde här på forumet.
 

Poacher

Muskelhojspilot.
Gick med
20 Sep 2004
Ort
Uppland
Hoj
cb1100
HönaPower skrev:
Åhhh , OK.... :Bugar tack för att du upplyste mig om att jag inte kan eller förstår någonting Herre! :Bugar
Du läser inte svaren du får, ingen idé att slösa mer tid på dig.
500 mil och klarar de flesta situationer, jaja köp du din sp1a.
 

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Nacka - Upper Eastside
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Nej nu blev jag fan ARG på riktigt....

Vilken jävla attityd du har!!

Jag anser att en R1 kan vara mer oberäknelig för att den (rätta mig om jag har fel nu) har mer "ketschupeffekt" än en V twin har...

Alltså skulle en VTR vara mer "snäll" i karraktären än t. ex en R1...eller?

Tänk att det alltid ska finnas sånna som DU Poacher, som ska visa hur tuff du är, & sätta andra "noviser" på plats...jag skiter i om du har kört 183.000 mil & att ditt körkort är lika gammalt som din hoj!

Alla är vi barn i början , och jag bad bara om lite tankar och idéer..

Betackar mig från DINA åsikter i framtiden! :fatta!
 

SP1-Kungen

Red Devil Racing
Gick med
14 Mar 2004
Ort
JKPG
Hoj
Honda SP1 -00
Jag köpte själv en sp-1 som första hoj. En mycke trevlig hoj med ett sjuhelvetes drag i. Går fint upp på bakhjulet. Så handla du bara. Inte billig försäkring dock.
 

Poacher

Muskelhojspilot.
Gick med
20 Sep 2004
Ort
Uppland
Hoj
cb1100
Som vanligt pratar du utan att veta någonting om det du påstår dig veta.
Sagor och fantasier hör inte hemma här, det är som jag har skrivit, sen bryr jag mig inte om att du har fantiserat ihop nåt annat, jag har kört hojarna så jag vet.
Ketchupeffekt på 1000cc R1, ja snälla barn, du vet ju ingtenting.
Hojarna går i samma klass och båda är extrema sporthojar inget annat.
Visst ska du slippa mig jag anser inte att du är värd någon som helst uppmärksamhet överhuvudtaget iaf och att folk som svarat i tråden slösat tid och plats på forumet i onödan.
Och självklart vet jag ingenting om sånt här, det är ju fulständigt vanvettigt att jag skulle göra det, jag har ju bla fel hoj, jag säger som det är och tuff är jag med (var det nu sitter?) ja det är många fel på mig helt enkelt, du vann, grattis.

"Dunka ryggen" svar kan fortsätta.
 

skövde_pöjk

Team Piratos Racing
Gick med
21 Sep 2004
Ort
Tänk på nicknamet!
Hoj
R1 för gat bus & R6 räser för bansmiskning
min första hoj en ducce 748 min andra hoj mv agusta f4 750
... låt folk köpa precis vad dom vill...

vill man ha det värsta som finns så köp det!

man måste väl tro på folks "sunda"förnuft!?

bara vad jag tycker! men jag vet ju inte så mycke har ju bara kört hoj en säsong! :tummenupp
 

Ola.no1

Nobody`s perfect. I`am Nobody!
Gick med
15 May 2003
Ort
Flyinge
Hoj
Silver Storm!
Kristian Salö skrev:
1. Vad är det för fel på en Honrnet som nybörjarhoj?
2. Jag dräglade också på en SP1a. Dock var den för dyr då...
3. Alla hojar funkar, det är en fråga om prioritering. Tandborste och VISA kort!
4. V-Twinen har ett mullrande och brummande som du väl förtjänar!

Hade du inte en gsx 550 som första hoj...?Eller är jag helt


:kocko ?
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
HönaPower skrev:
Åhhh , OK.... :Bugar tack för att du upplyste mig om att jag inte kan eller förstår någonting Herre! :Bugar

Tyckte Poacher lämnade ett jävligt bra svar. "..du begriper ju inte att en R1 inte är farligare på nåt sätt,.."

Den enda som är farlig är du själv.(jag också) Inte R1, R2, SP eller annat.
 

SP1-Kungen

Red Devil Racing
Gick med
14 Mar 2004
Ort
JKPG
Hoj
Honda SP1 -00
MostWanted skrev:
är inte just motorbromsen en av de sakerna som gör hojen "farlig" i ex kurver..!
Alla säger att den har en kraftig motorbroms men jag tycker faktiskt inte att den är så kraftig som alla säger. Går hur fint som helst i kurverna
 

Tjoffe

Luspudlar
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
..
HönaPower skrev:
Hejs!

Tog lappen i juni förra året, räknar mig därmed som en Rookie.

Kör en Hornet 600:a, som ju kanske inte är en bra nybörjarhoj med sina 100 hästar...
Siktar nu på att köpa mig drömhojen No 1, en VTR SP-1

Är det helt vansinnigt? min tanke är att den ska kunna användas till vardags, samt kanske på kortare semestrar...funkar den till detta?

Vill också slippa detta vansinniga varvande som radfyran medför..

Mottager gärna tips & tankar!

/K

Fråga Gamle_svarten
 

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Nacka - Upper Eastside
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Hur mår du egentligen....?
Lugna ner dig, det ligger ingen prestige i detta!

Du har säkert rätt i det du säger & har mycket mer kött på benen. :)

Så..bra?


Poacher skrev:
Som vanligt pratar du utan att veta någonting om det du påstår dig veta.
Sagor och fantasier hör inte hemma här, det är som jag har skrivit, sen bryr jag mig inte om att du har fantiserat ihop nåt annat, jag har kört hojarna så jag vet.
Ketchupeffekt på 1000cc R1, ja snälla barn, du vet ju ingtenting.
Hojarna går i samma klass och båda är extrema sporthojar inget annat.
Visst ska du slippa mig jag anser inte att du är värd någon som helst uppmärksamhet överhuvudtaget iaf och att folk som svarat i tråden slösat tid och plats på forumet i onödan.
Och självklart vet jag ingenting om sånt här, det är ju fulständigt vanvettigt att jag skulle göra det, jag har ju bla fel hoj, jag säger som det är och tuff är jag med (var det nu sitter?) ja det är många fel på mig helt enkelt, du vann, grattis.

"Dunka ryggen" svar kan fortsätta.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top