Är en SP-1 en självmordsmaskin för en Rookie?

bivven

Ligger mot betalning!
Gick med
17 Oct 2004
Ort
Örebro
Hoj
två ben och inga hjul kvar
MostWanted skrev:
hur är det i kurverna då? om man säger att man kommer in med ganska högt varv å sen drar av lätt att man låser om man är ovan? om man ska pressa lite,, vore intressant att prova v-twin överhuvudtaget i sommar...

ja, lite högre tomgång får man köra med på bana, annars går det bra.
Problemet är annars i rondeller om slår av för mkt på gasen.
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Åk med ödmjukhet och försök vara medveten om din egen förmåga/oförmåga så är det inga problem tror jag.

Har själv åkt vansinnigt mycket motocross, betraktar mig själv som erfaren på en sådan. När jag sedan sätter mig på gathojen är det helt annat, känner mig som ett blåbär och åker därefter. Ska tillägga att jag är väldigt grön på gatåka, har en zx9 som förstahoj och ser inga problem i det. Det handlar mer om din egen inställning till det hela.

Att jag haft B-kort i 10 år känns också som en viktig bit med avseende på självkännedom och beteende i trafiken.
 

Roger_SWE

Skoj på hoj
Gick med
19 Mar 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati x 3
Klart att du skall köpa en SP. Är det den du vill ha, så köp den.

Den stora skilnaden kommer att bli, helkåpa och mera vrid/effekt =
Du får hålla lite koll på hastighetsmätaren i början :)

Lycka till :tummenupp
 

-dB

Avatar av Per Liljeqvist
Gick med
27 Aug 2003
Ort
Skåne
Hoj
r6 -06
HönaPower skrev:
Hejs!

Tog lappen i juni förra året, räknar mig därmed som en Rookie.

Kör en Hornet 600:a, som ju kanske inte är en bra nybörjarhoj med sina 100 hästar...
Siktar nu på att köpa mig drömhojen No 1, en VTR SP-1

Är det helt vansinnigt? min tanke är att den ska kunna användas till vardags, samt kanske på kortare semestrar...funkar den till detta?

Vill också slippa detta vansinniga varvande som radfyran medför..

Mottager gärna tips & tankar!

/K


yep en sp1a är en självmordsmaskin, inte bara för en rookie utan säkert för en erfaren förare oxå. men det är ju en brödkniv oxå, det beror ju på hur du använder dom om dom blir farliga för just dig. själv kör jag lite effektsvagare hoj just för att minska risken att jag gasar på mig o hamnar i en situation jag inte reder ut. för ibland tar fan tag i en när man är ute o kör o då e de rätt bra om det står 120 istället för 240 på mätaren när vägen svänger.
men som många skrivit innan, köp vad du vill ha, köper du nåt du inte vill ha kommer du bara att ångra dig. men glöm inte att låta behovet styra. behöver du verkligen en så dyr (försäkring) hoj, eller har du lika roligt på en billigare? alltså ut o provkör.

edit: glömde att lägga till att jag aldrig kört en sp1a. så jag vet ju inte vad jag missar :rolleyes:
 
Last edited:

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Nacka - Upper Eastside
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Tack för alla kloka tankar!

Det är ju naturligtvis så, att är man oerfaren så kan man köra ihjäl sig på en Crescent Compakt! :D

Allt handlar ju om handhavande, & vett i skallen!

Nu ska jag ut & leta SP1!

/Klasse
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
R1 Uffe skrev:
Har för mig att kör man twin på banan så brukar dom skruva upp tomgången rejält pga kurvtagning

Det gör man gärna med motarder också - då trycker motorn på lite lagom trots att man släppt av helt (och så blir det inte sånt knyck när man drar på gasen igen). Men man bör veta vad man gör, så inte det blir för mycket gas i en knepig situation :)

Personligen gillar jag att det finns gott om motorbroms - det är lättare att ställa upp hojen lite lätt i en kurva och mycket smidigt vid stadstrafik - att inte behöva använda hand/fot-broms vid minsta lilla fartsänkning.
 

kjellf

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha XSR900 + TT600r
HönaPower skrev:
Nej nu blev jag fan ARG på riktigt....

Vilken jävla attityd du har!!

Jag anser att en R1 kan vara mer oberäknelig för att den (rätta mig om jag har fel nu) har mer "ketschupeffekt" än en V twin har...

Alltså skulle en VTR vara mer "snäll" i karraktären än t. ex en R1...eller?

Tänk att det alltid ska finnas sånna som DU Poacher, som ska visa hur tuff du är, & sätta andra "noviser" på plats...jag skiter i om du har kört 183.000 mil & att ditt körkort är lika gammalt som din hoj!

Alla är vi barn i början , och jag bad bara om lite tankar och idéer..

Betackar mig från DINA åsikter i framtiden! :fatta!

*******************************
Efter att ha kört ca 4000 mil på ett blysläde och därefter ca 4000 mil på en Aprilia Mille så tror jag mig ha lite insikter i detta.

En tvin är en snäll hoj OM du vet hur du ska behandla den. Det kraftiga vridmomentet redan på låga varv är hur mysigt som helst men samtidigt kan det ge farligt med kraft ut ur en kurva. Det är inte en person som har gett för mycket gas för tidigt i en kurva och kraschat.

För något år sedan pratade jag lite med en försäljare och han berättade att var tredje ny sporthoj han sålde var tillbaka på verkstaden inom några veckor. Sporthojar kräver erfarenhet. 500 mil räcker precis lagom till att bygga upp ett ego men det är tyvärr inte tillräckligt för att ge den erfarenhet men behöver. Det är bara att titta i olycksstatistiken, <1 år är kraftigt överrepresenterade.

KjellF
 

Tobbavtr

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2004
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda Firestorm
Köööp! Saknar fortfarande min sp 1 som jag var tvungen att sälja på grund av lägenhetsköp. Den var så vacker! Och ljudet glömmer jag aldrig! Snyft.. Ta det lugnt bara, särskilt om det är blött eller kallt. Vridet i stora hojjar är lurigt när fästet inte är så bra.
 

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
gdfs
personligen skulle jag inte våga sätta mig på nånting annat än en nyare sporthoj (förutom cross då) av rädsla för vobbel och sånt. sporthojar har väl bäst bromsar och sån skit också. ponera att vi skulle hålla alla hastighetsbegränsningar, borde inte t.ex r1:an vara bland de säkraste hojarna då?
 

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
Jag är rätt övertygad om att R1an är en mer lättkörd hoj än SP1. Speciellt för en som är van vid rad4.
 

TRON

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2004
Ort
bor:
Hoj
Lightbike
Håller med föregående talare - Har själv åkt med ett blåbär på just en sp-1 - ren o skär tur att den killen lever idag...
Motorns karaktär gör att den är lite farligare för en nybörjare än vad tex R1 är.
tex så lyckades killen gå upp på bakhjulet vid vanliga omkörningar och fick en del bakhjulssläpp pga kraften kommer direkt.

Klart en noob kan köra sp-1 men en R1 är mer lättkörd.
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
R1 Uffe skrev:
Tror du det är nå mindre farligt om en nybörjare kör en Sukka GSX-R 600 eller en 1000cc, svar NEJ, det är likvärdig prestanda i dessa maskiner (till en viss del) Därför säger jag att det inte finns nån nybörjar hoj av nyare årsmodeller, visst man kan köpa en klassisk GSX750EF -84 om man vill som nybörjar hoj, men det är inte många som gör det i dessa tider.......


Hajar vad du menar...visst, du kan köra ihjäl dig på en Virago 250 oxå. Problemet är bara att en Retta är ju så apkul att köra och försåtligt "enkel" att hantera. Det i kombination med vad, 145 hästar, gör att lockelsen och katastrofen ligger bara ett par sekunder från varandra för en rookie som inte kan stava till spårval och bromspunkter.

Äh, jag vet inte...jag kanske är moralkärring i överkant men jag tycker man ser de här Crallewannabees varje sommar på slingerbulten eller boge och det är lika jävla läskigt varje gång...
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
#Olsson# skrev:
Njae, inte riktigt. Det är lite mer - En R1 är fullständigt livsfarlig i händerna på en dåre. Men samma dåre är lika farlig på en medelmåttig hoj.

Om två likadana dårar kör tillsammans. Dåre#1 med 150hk och dåre#2 med 80hk i samma höga fart och med risken X, varför skulle dåre#1 vara farligare? För att han vrider något mindre på högerhanden?

På samma sätt så är det inte farligare att köra röda bilar. Trots det så är de mer olycksbenägna. Inte pga färgen men på grund av att målgruppen för röda bilar utgör en större andel "dårar".

Ok då...vettigt resonemang och point taken! Egentligen vill jag nog oxå ha en SP1a.... :)
 

Blå R1

Hoppsan, blev visst 1000cc igen
Gick med
26 Jul 2004
Ort
Växjö/Kalmar
Hoj
ZX 10R -05 och PitPro
Om nu litershojar är rena dödsmaskinen i händerna på en rookie, så borde jag fan vara död...
Köpte Bladen för ett år sen, tog kortet tre månader senare...
Sen dess har det blivigt 1000 hårda mil med både bankörning och långa wheelies...
Kan bero på att jag väljer mina ställen där jag kör på detta sätt som har gjort så jag klarar mig, i kombination med mitt yrke som tar mig många mil på svenska vägar varje dag..
Det kan ligga lite i det många säger, det är piloten som gör bort sig, inte hojen, frågan man nu ställer sig är alltså, varför är det så mycket "stora" maskiner inblandade?

Kan nog vara så att eftersom man ändå får betala höga försäkringar så kan man lika gärna köpa "den stora" med en gång, den man vill ha!!!
Tror nog att dom smidiga sportmaskinerna med bra bromsar o chassie har "räddat" många som hade skrotat med en (för rookiena) lämpligare maskin...
Men visst, man måste passa sig, dom är ruggigt snabba, även farsans HD var snabbare än min Corvette till hundra...

Köp den hoj du vill ha men kör med insidan av huvudet, annars kommer det slita fort på utsidan av det...
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
Vit Blade skrev:
..frågan man nu ställer sig är alltså, varför är det så mycket "stora" maskiner inblandade?

Därför att dårar som du och jag väljer dessa maskiner. Varför har alla mördare byxor på sig? :rolleyes:
 

Calmanders

U'll never catch me alive!
Gick med
25 Jan 2005
Ort
Nybro
Hoj
954 Fighterblade -03
Ingen mc går fortare än vad man vrider på det högra handtaget!
Kör med sunt förnuft och köp du dig en SP-1:a.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top