Är en SP-1 en självmordsmaskin för en Rookie?

gasglad

Bannad
Gick med
13 May 2003
Ort
gbg
Hoj
R1:a-06 Öhlins
fazerfun skrev:
Kvalificerat skitsnack!!! :huvet :huvet Vem fan är den här "man" du pratar om? Du själv?

En R1 är fullständigt livsfarlig i händerna på en rookie och att påstå något annat är jävligt omdömeslöst av dig. Inte för att de är svårtkörda utan just för att de INTE är det. För en rookie som inte känner sina egna eller hojens gränser (förrän det är försent) är risken överhängande att de klotar redan första säsongen. Har de tur är det bara de själva som drabbas. Annars kan det ju vara dig eller din polare de frontar med när de missbedömer den där långa svepande kurvan....din attityd är kortsiktig och kostsam...tror du att det är erfarna förare som driver upp premierna på R-hojar???

Du e ju trög!! En R1:a behöver inte vara farligare än en SV 650 för en nybörjare. Det beror ju på hur han är funtad, hade en ZX-6R som första hoj och det fungerade alldeles utmärkt. Är man nu intresserad av sporthojar så ska man ju inte köpa en tråkig ful hoj bara för att man är nybörjare. Är du avundsjuk bara för att han ska köpa en fräckare hoj än vad du har? :hihi
 

Maxout

Mr
Gick med
27 Apr 2004
Ort
Norrköping
Hoj
YZF Yamaha R6
fazerfun skrev:
Kvalificerat skitsnack!!! :huvet :huvet Vem fan är den här "man" du pratar om? Du själv?

En R1 är fullständigt livsfarlig i händerna på en rookie och att påstå något annat är jävligt omdömeslöst av dig. Inte för att de är svårtkörda utan just för att de INTE är det. För en rookie som inte känner sina egna eller hojens gränser (förrän det är försent) är risken överhängande att de klotar redan första säsongen. Har de tur är det bara de själva som drabbas. Annars kan det ju vara dig eller din polare de frontar med när de missbedömer den där långa svepande kurvan....din attityd är kortsiktig och kostsam...tror du att det är erfarna förare som driver upp premierna på R-hojar???
är du på riktigt?
 

Poacher

Muskelhojspilot.
Gick med
20 Sep 2004
Ort
Uppland
Hoj
cb1100
HönaPower skrev:
Hur mår du egentligen....?
Lugna ner dig, det ligger ingen prestige i detta!

Du har säkert rätt i det du säger & har mycket mer kött på benen. :)

Så..bra?
jo, men sluta låtas veta svaren på dina egna frågor.
Läs nu alla svaren i tråden i stället och bestäm om du ska ha en SP1.

Observera att jag inte har sagt att du inte ska köpa en sån, bara det att dina inställning och kunskaper sa annat.
I slutändan ska du köra hojen och inte vi.
 

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Nacka - Upper Eastside
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Och du Poacher...

Du lät som du var 56 år gammal, men jag ser nu att jag är 1 år äldre än dig, så sluta låta så "Pappig" (ironi...) :D
 

sandstream

Guest
fazerfun skrev:
Kvalificerat skitsnack!!! :huvet :huvet Vem fan är den här "man" du pratar om? Du själv?En R1 är fullständigt livsfarlig i händerna på en rookie och att påstå något annat är jävligt omdömeslöst av dig. Inte för att de är svårtkörda utan just för att de INTE är det. För en rookie som inte känner sina egna eller hojens gränser (förrän det är försent) är risken överhängande att de klotar redan första säsongen. Har de tur är det bara de själva som drabbas. Annars kan det ju vara dig eller din polare de frontar med när de missbedömer den där långa svepande kurvan....din attityd är kortsiktig och kostsam...tror du att det är erfarna förare som driver upp premierna på R-hojar???
Sämsta inlägget på länge!
Ska man höja rösten bör man ha alla indianer i kanoten, annar blir det bara patetiskt :tummenner
 

Poacher

Muskelhojspilot.
Gick med
20 Sep 2004
Ort
Uppland
Hoj
cb1100
HönaPower skrev:
Och du Poacher...

Du lät som du var 56 år gammal, men jag ser nu att jag är 1 år äldre än dig, så sluta låta så "Pappig" (ironi...) :D

Jo kanske, jag överdrev väl med "kära barn" osv, men det var mest för att reta dig.
men jag backar inte på att 500 mil inte är nånting när det gäller hojkörning, men iofs känner jag igen det, det dröjde någar år innan jag insåg hur lite jag kunnde egentligen, i början tyckte jag att jag var ganska duktig.
 

Roberth

Jag är egentligen ganska snäll.
Gick med
3 Oct 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZZR1100. Yamaha R1
HönaPower skrev:
Jag anser att en R1 kan vara mer oberäknelig för att den (rätta mig om jag har fel nu) har mer "ketschupeffekt" än en V twin har...

Alltså skulle en VTR vara mer "snäll" i karraktären än t. ex en R1...eller?
R1 är starkare över hela registret. Den har inte ketchupeffekt, även om du
jämför den med en twin.
Tips: om du tänker sticka upp huvudet över kåpglaset i strax över 200km/h
med dessa cyklar, håll då i styret ordentligt(folk har ramlat av). :)
 

Tiger302

Varför ha fyra när det bara behövs två?
Gick med
17 Aug 2004
Ort
Oskarshamn
Hoj
BMW R1200GSA-11, Husa 650 -02 (i träda)
Klart som f-n du ska ha en SP1:a. Dock ej om du ska köra mycket i stan eller åka väldigt långt. Annars är det en kanonhoj!
 

vobbla

0 landskamper
Gick med
12 Oct 2004
Ort
österlen
Hoj
ingen(tidigare:XV750, zx12a naken, hornet 600, järnsportster-65a)
det handlar väl om hur du använder gasen, eller! man kör väl ihjäl sig på en 125a om man inte e försiktig. :fakta
 

C.Barrow

Medlem
Gick med
30 Dec 2004
Ort
Nynäshamn
Hoj
-------
Jag själv köpte en R1 som första gathoj. Hade endast kört en suzuki bandit 600 och en ninja 600 innan. Det var korta provsvängar med dem hojarna.

När jag skulle ut och köra med rettan i början (när man INTE är van vid den) så tar jag ju det självklart lugnt. Jag VET att jag inte duktig på att framföra just den hojen alls. En som har 10 års hojvana har lättare för att sätta sig på en ny hoj och framföra den bättre än en nybörjare. Erfarenhet kommer med tiden, och man blir ALDRIG fulllärd!

Om någon tycker jag är en töntig mes som inte spettar på för fullt när jag kör en r1 skiter jag fullständigt i!

Kör inte så fort så att det känns som att du ligger på gränsen mot vad du klarar av är väl en bra tumregel?
Jag känner mig alltid trygg med mig själv när jag kör (bortsett från andra trafikanter då, speciellt vissa bilister som inte har minsta förståelse för hojåkare).

Köp vilken hoj du vill! Vissa hojar är mer lättkörda än andra, men så länge man inte tror man är störst bäst och vackrast och kör med insidan av huvudet så ska det nog gå bra.

Finns ingen hoj som är farligare än någon annan!
 

Proskin

#60
Gick med
21 Aug 2003
Ort
# 0371
Hoj
R1 - Rmz450
Självmords Maskin?

Jag har en nära vän som köpte en SP-1:a så vi va ute och åkte en hel del. Och det enda jag vet som är farligt med de cyklarna är att han använde sig lite väl mycket at motorbromsen. Så jag va nära att åka in i röven på han ett antal ggr.... Så använd även vanlig broms... Annars är det nog inga problem

//Score


HönaPower skrev:
Hejs!

Tog lappen i juni förra året, räknar mig därmed som en Rookie.

Kör en Hornet 600:a, som ju kanske inte är en bra nybörjarhoj med sina 100 hästar...
Siktar nu på att köpa mig drömhojen No 1, en VTR SP-1

Är det helt vansinnigt? min tanke är att den ska kunna användas till vardags, samt kanske på kortare semestrar...funkar den till detta?

Vill också slippa detta vansinniga varvande som radfyran medför..

Mottager gärna tips & tankar!

/K
 

Tolf

Tolf
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västervik
Hoj
Tl 1000r
Om du känner dig mogen för en SP1a så köp den. jag köpte en firestorm för två veckor sedan. Hade en hornet 600 innan.

Kan säga att det är en markant skillnad. men som det står i tidigare inlägg så upplever jag den som mycket lättkörd. Vridet är underbart, räcker för mig.

Kör med förnuftet så kommer detsäkert gå bra :tummenupp

Tolf
 

bivven

Ligger mot betalning!
Gick med
17 Oct 2004
Ort
Örebro
Hoj
två ben och inga hjul kvar
yonsson skrev:
Hur gick de med kutskorten? :Bugar :7peta
Tja!
förlåt, glömde!
Fick inte på kutsen riktigt, är nog inte använd? hehe....aja, jag hade inge lust att trycka den på plats då jag har tagit bort nyckel & vajer till låset, allt sitter på gamla underdelen.

här kommer kort:
 

Bifogat

  • 4.jpg
    4.jpg
    44 KB · Visningar: 53
  • 5.jpg
    5.jpg
    53.2 KB · Visningar: 55
  • 6.jpg
    6.jpg
    53.9 KB · Visningar: 54

bivven

Ligger mot betalning!
Gick med
17 Oct 2004
Ort
Örebro
Hoj
två ben och inga hjul kvar
MostWanted skrev:
är inte just motorbromsen en av de sakerna som gör hojen "farlig"!

Helt rätt, motorbromsen är "farlig" på sp1:an, lätt att låsa bakhjulet om man är van vid fyror. Men man lär sig....
 

sp-1 Freak

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2005
Ort
Malmö
Hoj
Honda VTR sp1
Låt det ta tid..

och känn efter själv när du kör! Köpte själv en SP1:a alldeles nyligen och kan bara säga att jag älskar cykeln. Precis som allt annat skall även denna behandlas med största respekt och förståelse. Jag kan inte säga att jag behärskar cykeln men å andra sidan framför jag den inte på annat sätt än inom mina ramar. Lycka till med köpet, det är kärlek vid första ögonkastet!!
 

Maxout

Mr
Gick med
27 Apr 2004
Ort
Norrköping
Hoj
YZF Yamaha R6
bivven skrev:
Helt rätt, motorbromsen är "farlig" på sp1:an, lätt att låsa bakhjulet om man är van vid fyror. Men man lär sig....

hur är det i kurverna då? om man säger att man kommer in med ganska högt varv å sen drar av lätt att man låser om man är ovan? om man ska pressa lite,, vore intressant att prova v-twin överhuvudtaget i sommar...
 

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Piteå
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
Har för mig att kör man twin på banan så brukar dom skruva upp tomgången rejält pga kurvtagning
 

starholk

Sporthojsnörd
Gick med
25 May 2004
Ort
i holken
Hoj
StArHoLk 1000R TURBO , Aprilia RSV4. www.starholk.n.nu
Har haft sp-1. har både varit i sachsenring och assen med den. inga problem och åka längre sträckor med den. värre var det i stan tyckde jag. den blir så ryckig och känslig på gasen.det blir en pina och åka i stan där det går riktigt sakta. den har väl lite mer motorbroms än radfyror men det märks mest i skarpa kurvor med låg växel. på banan brukade jag höja upp tomgången lite. det hjälpte. men annars.. världens roligaste hoj.. KÖP!!
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top