Är IF ensamma om bluffbonussystem eller gäller det fler bolag?

Invalido

Guest
Kläder brukar ju gå på trafikdelen. Dvs tar du ut ersättning för skinnställ, handskar mm så ryker det på trafikförsäkringsdelen... Och premien går upp.

Är nu inte insatt i hur IF fungerar...

Smaratast hade varit att tagit ut kläder på hemförsäkringen.

tar man det på trafikförsäkringen så påverkas inte bonus och försäkringspremien...nu komme folk skriva annat...till er kan jag säga att jag e fortfarande sjukskriven för att jag kört av vägen...o har under ca 3månader forskat i detta... o jag kan lova då kollar jag verkligen vad som gäller.

o gällande den del i försäkringen som heter trafikförsäkring så ar det samma i alla bolag o samma pris då det går efter praxis... kommer ej i håg summan.. sen gällande ersätning när man nyttjar trafikförsäkringen är också samma.. då den är statligt reglerat... typ ett bolag kan inte betala ut 5kr o ett annat 50.000kr...
annat är det när det går typ på helförsäkring...då kan dom göra hur dom vill.

Tack för mig.
 
Last edited:

Halle83

www.sveamoto.com
Gick med
18 Oct 2008
Ort
Vart bor jag?
Hoj
XT660X
IF har ju så billiga försäkringar via ex Honda. Var sugen på en cbr600f förut så jag börade kolla upp vad den skulle kosta att försäkra en -95. 45000kr hos länsförsäkringar helförsäkrad. And it goes on.... Har alltid hört tjat om Hondas märkesförsäkring hos IF så jag ringde dit. Vi landade på 12000kr per år helförsäkrad. Helt ok premie tycker jag med tanke på min ålder och att man bor i sthlm. Av en ren slump så frågade jag om självrisken, det var tur. Självrisken på vagnskadan var 25000kr. På stöld 15000kr.
Slutsats: billig premie till ingensomhelst j-vla nytta!!

Nästa gång nån påstår "billig försäkring genom IF märkesförsäkring" så kommer jag be vederbörande att cykla till Bahamas.

Har full förståelse för att det kostar en del att försäkra hojar för oss som är yngre och många gånger har lite aggresivare körstil än nån som fyllt medelålders.

Men är det bara jag som tycker att det luktar falsk marknadsföring om Hondas och IF:s märkesförsäkring?!?

/Halle
 

Dark_Messenger

Guest
IF har ju så billiga försäkringar via ex Honda. Var sugen på en cbr600f förut så jag börade kolla upp vad den skulle kosta att försäkra en -95. 45000kr hos länsförsäkringar helförsäkrad. And it goes on.... Har alltid hört tjat om Hondas märkesförsäkring hos IF så jag ringde dit. Vi landade på 12000kr per år helförsäkrad. Helt ok premie tycker jag med tanke på min ålder och att man bor i sthlm. Av en ren slump så frågade jag om självrisken, det var tur. Självrisken på vagnskadan var 25000kr. På stöld 15000kr.
Slutsats: billig premie till ingensomhelst j-vla nytta!!

Nästa gång nån påstår "billig försäkring genom IF märkesförsäkring" så kommer jag be vederbörande att cykla till Bahamas.

Har full förståelse för att det kostar en del att försäkra hojar för oss som är yngre och många gånger har lite aggresivare körstil än nån som fyllt medelålders.

Men är det bara jag som tycker att det luktar falsk marknadsföring om Hondas och IF:s märkesförsäkring?!?

/Halle

Hade du tagit dig tid att kolla så framgår det i IFs avtal, klart och tydligt. Så falsk marknadsföring - nej.
 

Vargen2k

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
piteå
Hoj
klotad rsv mille samt en ofärdig fz750
IF har ju så billiga försäkringar via ex Honda. Var sugen på en cbr600f förut så jag börade kolla upp vad den skulle kosta att försäkra en -95. 45000kr hos länsförsäkringar helförsäkrad. And it goes on.... Har alltid hört tjat om Hondas märkesförsäkring hos IF så jag ringde dit. Vi landade på 12000kr per år helförsäkrad. Helt ok premie tycker jag med tanke på min ålder och att man bor i sthlm. Av en ren slump så frågade jag om självrisken, det var tur. Självrisken på vagnskadan var 25000kr. På stöld 15000kr.
Slutsats: billig premie till ingensomhelst j-vla nytta!!

Nästa gång nån påstår "billig försäkring genom IF märkesförsäkring" så kommer jag be vederbörande att cykla till Bahamas.

Har full förståelse för att det kostar en del att försäkra hojar för oss som är yngre och många gånger har lite aggresivare körstil än nån som fyllt medelålders.

Men är det bara jag som tycker att det luktar falsk marknadsföring om Hondas och IF:s märkesförsäkring?!?

/Halle

Jag tycker den va rätt bra. OM man går omkull kostar det en del men det e ju bara o köra med huvudet. Har man tänkt krasha en gång om året så förstår jag att det känns jobbigt...
 

Dr.Pepper

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Jul 2007
Ort
Idyllen
Hoj
939 Hypermotard SP + Yamaha R1
Men är det bara jag som tycker att det luktar falsk marknadsföring om Hondas och IF:s märkesförsäkring?!?

/Halle

Näe.. inte direkt. Samma med SMC där du får en lägre premie mot att du får en dyrare självrisk. Jag tror väl tanken är att man ska vara villig att fixa mer själv när det gäller mindre blesyrer på hojen, etc. Sen är det iof upp till var och en vad man tycker är en rimlig avvägning.

Personligen ser jag en dyr självrisk för stöld som det största problemet då jag inte kan ha hojen i sovrummet, och inte heller med upp på kontoret, (dvs jag kan inte göra mer än att låsa den och ställa den i garaget).
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Billiga försäkringar med dyra självrisker finns för dom som verkligen orkar ta ansvar själv för att minimera riskerna.
Kör försiktigt, skaffar bra lås, larm, låser in hojen osv.

Jag tror inte att något bolag vill försäkra en som har druttat två gånger föregående år, men trådstartaren kan ju prova att byta bolag?
 

Halle83

www.sveamoto.com
Gick med
18 Oct 2008
Ort
Vart bor jag?
Hoj
XT660X
Näe.. inte direkt. Samma med SMC där du får en lägre premie mot att du får en dyrare självrisk. Jag tror väl tanken är att man ska vara villig att fixa mer själv när det gäller mindre blesyrer på hojen, etc. Sen är det iof upp till var och en vad man tycker är en rimlig avvägning.

Personligen ser jag en dyr självrisk för stöld som det största problemet då jag inte kan ha hojen i sovrummet, och inte heller med upp på kontoret, (dvs jag kan inte göra mer än att låsa den och ställa den i garaget).


Har via Bilsport/MC och SMC 6000kr, i enligt dom förhöjd självrisk.

Jag försäkrar inte min hoj eller mig själv för att jag siktar på att gå omkull, men om jag råkar göra det vill jag inte ha en spottloska i ansiktet. Helt rätt att det är upp till var och en att välja själv.

/Halle
 

softis83

Fighterbyggare
Gick med
6 Jan 2008
Ort
Falun
Hoj
CBR600F fighter stunt
Låter sjuk med självrisk på 25 000 och 15 000 kr men förvånar mig inte längre.

För övrigt så tycker jag att högre självrisk i stället för en högre premie är ett bättre alternativ. Men man får ändå hålla sig inom rimliga gränser.

Och för dom som skriver och verkar va oroliga för försäkringsbolagens ekonomi så tror jag nog personligen efter att ha snackat privat med en som jobbat på bolaget IF.
Jag kan ju säga att hon skämdes när hon snackade om IF. Hon sa att dom tjänar snuskigt mycket pengar och är över lag är jävligt dyra, fast hon sa dyrast till mig och alla som jobbar där har jävligt bra pröjs. Sen är alla säljare provisionsbetalda, säger ju en del tycker jag om hur dom arbetar med försäljningen. Finns det några nackdelar så lär man inte få höra dom fören man specifikt frågar efter dom.

Men jag har inte fattat innan varför dom är så dyra då jag tyckt deras försäkringar legat rätt ok på hojar.

Men nu har ett ljus gått upp för efter jag bara drog snabb huvudräkning efter chockhöjningen.

Tror i och för sig inte att dom är dom enda men fan 25 000 kr i självrisk säger väll rätt mycket.
Fan inte riktigt tycker jag!
 

softis83

Fighterbyggare
Gick med
6 Jan 2008
Ort
Falun
Hoj
CBR600F fighter stunt
Tack för inlägget, dock drog i alla fall IF av på bonusen på trafiken med så som jag fattade det när hon snackade på i telefonen.
Men skall ringa dom och kolla hur dom gör med allt sånt där.




tar man det på trafikförsäkringen så påverkas inte bonus och försäkringspremien...nu komme folk skriva annat...till er kan jag säga att jag e fortfarande sjukskriven för att jag kört av vägen...o har under ca 3månader forskat i detta... o jag kan lova då kollar jag verkligen vad som gäller.

o gällande den del i försäkringen som heter trafikförsäkring så ar det samma i alla bolag o samma pris då det går efter praxis... kommer ej i håg summan.. sen gällande ersätning när man nyttjar trafikförsäkringen är också samma.. då den är statligt reglerat... typ ett bolag kan inte betala ut 5kr o ett annat 50.000kr...
annat är det när det går typ på helförsäkring...då kan dom göra hur dom vill.

Tack för mig.
 

Geronimo79

Ny medlem
Gick med
28 May 2005
Ort
Hörby
Hoj
KTM 150 SX 2012
Att säljarna på if har provision är väl inte speciellt unikt - varenda j..vla försäljningsorganisation jobbar mot det - i stort sett alla branscher. Gällande självrisken på vagnskadan så är 25000:- helt sjuukt - 10000:- tycker jag kan vara rimligt. Samtliga ggr jag kollat försäkring på if så har Hondas specialförsäkring varit så mkt sämre än dem vanliga så jag ställde frågan till säljaren - är det rimligt att "er specialförsäkring" på honda ska vara ljusår sämre än en redan svindyr försäkring - fick bara ett stammande svar att "ja det var ju lite märkligt":rolleyes:
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
IF har ju så billiga försäkringar via ex Honda. Var sugen på en cbr600f förut så jag börade kolla upp vad den skulle kosta att försäkra en -95. 45000kr hos länsförsäkringar helförsäkrad. And it goes on.... Har alltid hört tjat om Hondas märkesförsäkring hos IF så jag ringde dit. Vi landade på 12000kr per år helförsäkrad. Helt ok premie tycker jag med tanke på min ålder och att man bor i sthlm. Av en ren slump så frågade jag om självrisken, det var tur. Självrisken på vagnskadan var 25000kr. På stöld 15000kr.
Slutsats: billig premie till ingensomhelst j-vla nytta!!

Nästa gång nån påstår "billig försäkring genom IF märkesförsäkring" så kommer jag be vederbörande att cykla till Bahamas.

Har full förståelse för att det kostar en del att försäkra hojar för oss som är yngre och många gånger har lite aggresivare körstil än nån som fyllt medelålders.

Men är det bara jag som tycker att det luktar falsk marknadsföring om Hondas och IF:s märkesförsäkring?!?

/Halle

IF märkesförsäkring ÄR bra!
 

Stymer

Wide open till u see God THEN brake
Gick med
17 Jul 2005
Ort
-----
Hoj
Honda
Så länge det finns en bonus på trafikförsäkringen så är det ju klart att den kan minska...? Iom med att jag har en sambo som ibland glömmer att undvika andra bilar så har jag erfarenhet av hur trafiken kan bli dyrare. Blev även erbjuden nytt skinn vid en mindre marksyning, tackade dock nej pga minskad bonus.
Förövrigt så är IF lite dyrare men jag har bra erfarenhet, min gammhoj blev stulen, fick ca 20000 mer än blocketpriser... visste inte hur jag skulle bete mig, man är ju van vid att bli blåst och klaga.
 

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Ort
Tullinge
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
... Dvs om folk slutade stunta/köra bana med sina vanliga gat-hojjar och ta ut försäkringspengar på skadorna så skulle vi vara i en helt annan sits försäkringsmässigt...
Jasså, jahaja och du har koll på hur stor andel av försäkringsärendena som utgörs av sådana "episoder" ?? :fettmesarkasm
 

RacerBarber

racerbarber
Gick med
14 Nov 2005
Ort
Finspång
Hoj
ducati monster s4r 2004 zxr750 92
kunde inte ha sagt det bättre själv,,,testa på 2 svåra saker me bruden bakpå,,,,,,,,,,,,,,,,,,,du förtjänar nog din premie
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
kunde inte ha sagt det bättre själv,,,testa på 2 svåra saker me bruden bakpå,,,,,,,,,,,,,,,,,,,du förtjänar nog din premie

Jag tänkte "kn*lla kan dom göra hemma och inte på hojen medans dom kör", men det kändes elakt så det skrev jag aldrig :D

(eller gjorde jag just det :va )
 

Invalido

Guest
Tack för inlägget, dock drog i alla fall IF av på bonusen på trafiken med så som jag fattade det när hon snackade på i telefonen.
Men skall ringa dom och kolla hur dom gör med allt sånt där.
trafokförsäkringspremien kan dom inte göra ett skit åt...n e den 2000kr från början så e den 2000kr efter att du vurpat 100gånger men däremot ka dom höja halförsäkingen o helsförsäkringen hur dom vill... o betala ut hur dom vill... tex skulle det bli en person skada så har dom en tabelll att gå efter som e lika för alla men ska dom sen betala för kåpor så kan dom göra hur dom vill..

sen kan dom ju höja satan för att dom ej vill ha dig där...¨
ringer du vissa försäkringsbolag o typ vill helförsäkra en eu skoter så kan dom säga 60.000kr året...istället för att säga att dom vill inte ha den där...
 
Last edited:

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
Och för dom som skriver och verkar va oroliga för försäkringsbolagens ekonomi så tror jag nog personligen efter att ha snackat privat med en som jobbat på bolaget IF.
Jag kan ju säga att hon skämdes när hon snackade om IF. Hon sa att dom tjänar snuskigt mycket pengar och är över lag är jävligt dyra, fast hon sa dyrast till mig och alla som jobbar där har jävligt bra pröjs. Sen är alla säljare provisionsbetalda, säger ju en del tycker jag om hur dom arbetar med försäljningen. Finns det några nackdelar så lär man inte få höra dom fören man specifikt frågar efter dom.

men va fan. varför är det så jävla fel att tjäna pengar? att ha bonusar? om dom nu är så jävla dyra hur kan dom fortfarande ha kunder och tjäna pengar?:huvet

provisionsbetald lön. vad säger det om hur mycket dom tjänar? alla vinstbedrivande företag som säljer har provision. så är det bara och det är helt naturligt.

jag är så trött på alla som tycker att det är fult att tjäna pengar, "allt skall vara så rättvist hela tiden". vad är det för fel på att vara bra på det man gör och tjäna bra på det dessutom???
 

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
I de fall jag varit med om och kört av vägen. Jupps det har hänt några gånger av olika orsaker.
De försäkringar jag har haft har följande gällt.

Vagnskada. Ingen bonusförlust.
Vad har jag fått ut på vagnskadan. Hjälm, samt skador på hoj.

Om jag anmält en personskada går det på trafikföräkringsdelen.
De gånger jag anmält en personskada har premien blivit högre dvs bonusförlust.
Skulle jag vilja ta ut skador på utrustning förutom hjälm så har även den gått på trafikförsäkringsdelen och jag har tappat bonus.
På samma sätt som om jag skulle ha orsakat en olycka och skador på eller för annan part som mitt bolag får stå för. Vilket då också leder bonusförlust.
Dessa bolag har varit IF, T-H och Folksam.

Folksams SMC försäkring har däremot ett system där vagnskada även påverkar premien...

Den högre självrisken som IF har för Honda försäkringen är satt för att du som försäkringstagare ska ta ett större ansvar hur du kör och hur du förvarar din hoj.
En hög självrisk på stöld har kommit pga folk som kör med trafik eller halv har haft en tendens att få sina hojar stulna... efter de klotat.
Dvs ett bedrägeris ska inte löna sig... SAMT så ser man över hur man förvarar och låser sin hoj på ett annat sätt.

SMC-Folksam kör med lägst 3000 kr i självrisk på skador upp till 12000.
Från 12000 betalar du sen 25% av skadans kostnad i självrisk.
Detta för att du själv ska kunna påverka kostnaden för dig själv. Kankse genom att leta beggade delar bla.

Stöld ligger på 25% av skadans värde.. också det pga av ovan nämda orsaker.


Till er som då tror att försäkringsbolagen tjänar storkovan på oss sporthojsåkare så är det som så att ni har fel.

Finns inte ett bolag som tjänat pengar på hojar från klass 7 och uppåt sedan år 2000. De har däremot gått back på dessa hojar. Vi borde därför tacka alla som kör hojar i lägre klasser för att de sponsrar oss sporthojsåkare.
Detta är den bittra sanningen.
All info finns att hämta via SMCs hemsida för den som orkar forska vidare i det.


Kram på er...
 
Last edited:

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Låter sjuk med självrisk på 25 000 och 15 000 kr men förvånar mig inte längre.

För övrigt så tycker jag att högre självrisk i stället för en högre premie är ett bättre alternativ.

Själv skulle jag uppskatta om alla försäkringsbolagen hade olika premie beroende på vilken självrisk kunden vill ha. Jag föredrar 25 000:- i självrisk och låg premie, någon annan kanske tycker 5000:- i självrisk och hög premie är bättre. Nu kan man nästan bara välja låg självrisk och hög premie. Är det någon som jobbar på försäkringsbolag så ta gärna det här på jobbet:tummenupp

Nu har jag i och för sig bara trafikförsäkring vilket är samma sak som riktigt hög självrisk:tungan
 

Invalido

Guest
I de fall jag varit med om och kört av vägen. Jupps det har hänt några gånger av olika orsaker.
De försäkringar jag har haft har följande gällt.

Vagnskada. Ingen bonusförlust.
Vad har jag fått ut på vagnskadan. Hjälm, samt skador på hoj.

Om jag anmält en personskada går det på trafikföräkringsdelen.
De gånger jag anmält en personskada har premien blivit högre dvs bonusförlust.
Skulle jag vilja ta ut skador på utrustning förutom hjälm så har även den gått på trafikförsäkringsdelen och jag har tappat bonus.
På samma sätt som om jag skulle ha orsakat en olycka och skador på eller för annan part som mitt bolag får stå för. Vilket då också leder bonusförlust.
Dessa bolag har varit IF, T-H och Folksam.

Folksams SMC försäkring har däremot ett system där vagnskada även påverkar premien...

Den högre självrisken som IF har för Honda försäkringen är satt för att du som försäkringstagare ska ta ett större ansvar hur du kör och hur du förvarar din hoj.
En hög självrisk på stöld har kommit pga folk som kör med trafik eller halv har haft en tendens att få sina hojar stulna... efter de klotat.
Dvs ett bedrägeris ska inte löna sig... SAMT så ser man över hur man förvarar och låser sin hoj på ett annat sätt.

SMC-Folksam kör med lägst 3000 kr i självrisk på skador upp till 12000.
Från 12000 betalar du sen 25% av skadans kostnad i självrisk.
Detta för att du själv ska kunna påverka kostnaden för dig själv. Kankse genom att leta beggade delar bla.

Stöld ligger på 25% av skadans värde.. också det pga av ovan nämda orsaker.


Till er som då tror att försäkringsbolagen tjänar storkovan på oss sporthojsåkare så är det som så att ni har fel.

Finns inte ett bolag som tjänat pengar på hojar från klass 7 och uppåt sedan år 2000. De har däremot gått back på dessa hojar. Vi borde därför tacka alla som kör hojar i lägre klasser för att de sponsrar oss sporthojsåkare.
Detta är den bittra sanningen.
All info finns att hämta via SMCs hemsida för den som orkar forska vidare i det.


Kram på er...

konstigt...då har du blevit blåst kan jag säga... du kanske har fått högre pris på halvförsäkringen o helförsäkringen...o bonusförlust men inte på grund av personskadan tex...har du fåttt det ändå så ja! då har du blevit blåst tyvär... min påverkades inte o ska inte göra enligt det jag rotat fram om vad lagen säger.. men men...själve bäste dräng... har sakt mitt o orkar ni med leta efter vad som gäller o orkar stå på er så lär ni få rätt...det fick jag.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top