Är jag den enda här på Sporthoj som växt ifrån sporthojar, hästkrafter och toppfart?

Maxxx

Ny medlem
Gick med
2 Jan 2025
Hoj
Jag har inte ens fyllt 40 men har redan börjat tröttna på allt vad sporthojar, hästkrafter och toppfart heter. När jag i dag letar efter en ny hoj så är det hojar i klassikerstuk som gäller, som t.ex. Triumph Bonneville T100/T120, Triumph Speed Twin 900 och Royal Enfield Interceptor 650.

Här nedan är en moddad T120 från Thailand som ger mig ett sådant habegär som jag nog aldrig har haft när det gäller hojar.

ezgif-1-6d47e7417d.jpg
Är jag den enda här på Sporthoj som växt ifrån sporthojar, hästkrafter och toppfart, och som i stället suktar efter klassikerstuk?
 

Tadao Baba

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Dec 2022
Hoj
-16 Aprilia Tuono V4 Factory -92 Honda CBR900RRN -96 Ducati 916 Biposto -97 Honda Castrol Team Supersport
Det finns andra forum som man kan hänga på då! Jag förstår inte riktigt frågan, smaken är juh som baken.
 

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Nakenhojar från 80-talet är galet snygga men om man vill ha en nyare båge 2020 och framåt så är urvalet skralt av "klassiker" den tiden är förbi.
Ett fåtal märke försöker men jag tvivlar på att de är storsäljare, oavsett var i världen man tittar.

En sporthoj lockar ändå fram flest leende, så har jag alltid känt.
 
Last edited:

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Nakenhojar från 80-talet är galet snygga men om man vill ha en nyare båge 2020 och framåt så är urvalet skralt av "klassiker" den tiden är förbi.
Ett fåtal märke försöker men jag tvivlar på att de är storsäljare, oavsett var i världen man tittar.

Gjorde idag en koll efter japanska sporthojar modell 2025, endast Yamaha har 1000 kubik, Honda 600 kubik, Kawasaki 400 kubik och Suzuki 125 kubik.
Dagens nakenhojar har mer eller mindre ersatt sporthojarna från förr.

En sporthoj lockar ändå fram flest leende, så har jag alltid känt.
Nu får du nog titta en gång till efter japanska sporthojar 2025. Tex ZX-10R & CBR1000R fireblade finns fortfarande
 

notrightrider

Learning fugging nuthing keeps you young.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Jag har inte ens fyllt 40 men har redan börjat tröttna på allt vad sporthojar, hästkrafter och toppfart heter. När jag i dag letar efter en ny hoj så är det hojar i klassikerstuk som gäller, som t.ex. Triumph Bonneville T100/T120, Triumph Speed Twin 900 och Royal Enfield Interceptor 650.

Här nedan är en moddad T120 från Thailand som ger mig ett sådant habegär som jag nog aldrig har haft när det gäller hojar.

View attachment 508731
Är jag den enda här på Sporthoj som växt ifrån sporthojar, hästkrafter och toppfart, och som i stället suktar efter klassikerstuk?


Den ende som erkänner det...?
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Jag har aldrig varit speciellt intresserad av toppfarten på fordon. Hästkrafter har jag svårt att vara utan, men det räcker med 100 om de levereras på rätt sätt.
 

Embargo

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2014
Ort
Malmö
Hoj
Flertal gamla häckar
Jag har ingen riktig sporthoj. Det sagt så gillar jag sporthojar och älskar hästkrafter lika mycket nu som när jag som 15-åring läste om den nya GSXR1100. Ränderna går inte ur. Sen så har jag mer än en motorcykel och senaste har 35 hästar. Episkt slö men kul ändå. Däremot hade jag inte velat ha bara den...

Edit: Sen så är jag här eftersom jag avskyr facebook nästan lika mycket som jag gillar motorcyklar och det börjar bli ont om märkesforum och dessa är lite trånga för min fordonspark. Så. Här.
 

Nikehaj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Aug 2009
Ort
Sthlm
Hoj
R1200GS , MT09 , Bäbis Ninja.. och en jävla massa mc under 40+år :)
40-års kris bara!..Du vet det där med motorcyklar det går i vågor. Vill så gärna bara köra sport hoj de lux... Men numera måste men man inse sina begräsningar :) Och Välkommen till Forumet! :hjarta
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Jag har inte ens fyllt 40 men har redan börjat tröttna på allt vad sporthojar, hästkrafter och toppfart heter. När jag i dag letar efter en ny hoj så är det hojar i klassikerstuk som gäller, som t.ex. Triumph Bonneville T100/T120, Triumph Speed Twin 900 och Royal Enfield Interceptor 650.

Här nedan är en moddad T120 från Thailand som ger mig ett sådant habegär som jag nog aldrig har haft när det gäller hojar.

View attachment 508731
Är jag den enda här på Sporthoj som växt ifrån sporthojar, hästkrafter och toppfart, och som i stället suktar efter klassikerstuk?
Jag, 62år i vår, såg en Kawasaki ZX-4RR hos JohansMC i höstas och blev tokkär.
15k rpm...mums!
Men har alltid gillat sporthojjar iof.
(erkänner, ägt en BMW boxer något år...men det var läng sedan så jag förträngt det lite. Skitbra pendlarhoj dock)
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Välkommen till forumet!
Själv åker jag på 15år gammal BMW.
Hyrde en ny BMW i Spanien, med alla finesser.
Quick-shift mm, inte imponerad:gnissla
 

Nikehaj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Aug 2009
Ort
Sthlm
Hoj
R1200GS , MT09 , Bäbis Ninja.. och en jävla massa mc under 40+år :)
Jag, 62år i vår, såg en Kawasaki ZX-4RR hos JohansMC i höstas och blev tokkär.
15k rpm...mums!
Men har alltid gillat sporthojjar iof.
(erkänner, ägt en BMW boxer något år...men det var läng sedan så jag förträngt det lite. Skitbra pendlarhoj dock)
Haha , japp köpte en Kawasaki ZX-4RR i somras och vart tokkär jag med!..men den fick man inte behålla länge..Gick till en av mina snorungar! :tungan
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Kom ni ens fram till vad som är en sporthoj?
Eller sporttouring, naken sporthoj osv?

Nu har jag varken ägt eller kört något som skulle kunna kallas sporthoj.

Det finns några som kallar TRX850 för sporthoj. Dom kanske har fel. Den har inte helkåpa. Går inte jättefort. Delar motor med offroadhojen XTZ750, crossovern TDM850/900. Inga literklubbor, vilket inte RD500 eller RG500 är heller.
Vilka var kriterierna nu igen?
GSX750-R var ju en sporthoj när den kom väl? Eller var det bara 1100an? I alla fall den vattenkylda.

För inte är väl de härliga människorna på all världens marknadsavdelningar som bestämmer och påverkar folk hur de ska tycka och tänka?

IMG_1208.jpeg
Super Sport

Adventure… Äventyrs… Där har de lyckats påverka folk. De åker på äventyr. Vad var ett äventyr nu igen?

Scrambler… Det är ju jag. En sån. Å en sån ska jag ha. Med caferäserdäck för äventyr där bara fantasin sätter gränser. Många har sådana nu. Helrätt. Med en unik fabriksprägel.
Hare scrambler. What? Hetere junte.

Jo då. Folk får väl köra vad de vill. Det får väl följa med strömmen om de vill. Du är vad du kör, det är sen gammalt. Eller hur du klär dig. Din mobiltelefon. Eller vänta nu, ingen har väl brytt sig om mobiltelefoner de senaste fem åren?

Har ni noterat att man ser färre hojar med avgasbandage och Biltemas dubbellysen. En trend som är över? Priset på GSX400 och CX500 m fl har gått ner till under 8000 igen.

Jag har hakat på en trend. Blev jag påverkad av andra. Hoppas inte. Moped. Det började med att den stod i vägen som den gjort i 14 år. Synd att slänga. Fixa och sälja? Köpte den av sonen. Gick loss och renoverade, lagade och fixade till ett ok skick. Asbilliga delar. Allt finns till en DT50MX. Tog ut och provkörde. Kul. Körde mer. Fixade det sista, ljusspolen. Försäkrade. Körde mer. Klass ll, får köra på cykelbanor och sådana finns det massor av numera. Och alla dessa halvlagliga skogsstigar och platser jag inte sett sedan jag var 15. Helt nya bostadsområden, backar som jag ratat på cykel. Hjälm och tisha. Finns inga moppeorganisationer som förespråkar skyddskläder, varselväst och max 30.

Mopperally! Japp. Två hittills. Detta är en folkrörelse. Nja, 95% män. 50/50 är ju golf, körsång och gammeldans.
Mopperally är nog lite större än mc-träffar. Jämförelsen haltar. Få mopperallyn är tvådagars med övernattning. Få mc-träffar har väl en 5-10-milatur?
Jag såg ett klipp på tuben från 2013, 11-12 år sedan. 381 deltagare. Inget nytt alltså. Jag vet inte hur många träffar det finns i Sverige för moppe resp mc. Ett mopperally i Stockholm med 600 deltagare.
Borlänge, tredagars, backtävling, race på gocartbana, kortege, långsam och snabb grupp på 5-10-milsslinga, bromsbänk, Mellsta camping, långväga gäster från Norge och Finland. Välordnat och fullbokat.
Moppedister har inte det maniska morsandet som hojåkare har. Vi morsar när vi stannar, glada, lättpratade och bjussiga. Hojåkare kan hävda att så är vi minsann också. Nja, jag håller inte med. En massa moppeåkare kör också hoj så den jämförelsen haltar. Min erfarenhet av mopperallyn är endast två. 44 resp 54 deltagare. Två tillfällen. Jag pratade nog med fler moppeåkare då än hojåkare säsongerna -23 och -24 sammanlagt. Åker iofs inte på träffar (25% av Mälaren Runt dock). 3500 mil vs 180 moppemil.
Hakade jag på en trend då som en lam trendnisse? Tycker jag inte. Det kom inifrån.
Moppen som köptes 2004 var den enda rätta då och det är den fortfarande. DT50MX -92. Kan lätt bli att man köper flera men det räcker med en. Den gör inte 120 men det gör inte mig något. Nu är jag med i en mopperallygrupp på FB. På mopedrenovering.se listar de alla(?) mopperallyn. Det blir många. De kör dessutom ett eget med massor av deltagare. Roslagsrallyt, Norrtälje.
Det finns jättestora arrangemang och det finns mindre där det endast finns ett par föråkare, medtag eget fika.
Något rally är för veteranmoppar 30+ vilket passar mig. Gillar inte nytt. Fast majoriteten av moppar jag sett är de som gubbar körde när de var 15 på tidigt 70-tal.

Så ett tips bara, om ni är oroliga för vad andra tycker, vad ni ska ha på er, hur fort ni kan köra vad som är ”godkänt”. Moppe.
Hjälm är bra. Det har alla. Om det sedan är ett vurpollon, jethjälm, Biltemahjälm, Integral, crosshjälm eller en Adventurehjälm kvittar.
Cykel med påhängsmotor, Novolette, Puch Alabama, KS50 (100), flaka, cp-groda, plåtmoppe, invalidmoppe, eller offroadmoppe spelar ingen roll. Inget tjafs om Compact eller Mamba är bäst. FS-1 eller K-50.
Allt funkar. Kom i jobbkläder.

Fast annars funkar det att åka alldeles alldeles ensam. Precis som på hoj.
Fast nu är ju inte jag en marknadsavdelning eller ens en influerare.


IMG_0854.jpeg
Här står jag vid blaskfiket i Rosenhill och mäter snopp.

IMG_1973.jpeg
Mindre snopp.

IMG_3261.jpeg
Normal.

IMG_0411.jpeg
Fabrikscustom nästan original. ”Lite personlig prägel.” ”Unik.”
-Är den inne? Va?
 

Nikehaj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Aug 2009
Ort
Sthlm
Hoj
R1200GS , MT09 , Bäbis Ninja.. och en jävla massa mc under 40+år :)
Kom ni ens fram till vad som är en sporthoj?
Eller sporttouring, naken sporthoj osv?

Nu har jag varken ägt eller kört något som skulle kunna kallas sporthoj.

Det finns några som kallar TRX850 för sporthoj. Dom kanske har fel. Den har inte helkåpa. Går inte jättefort. Delar motor med offroadhojen XTZ750, crossovern TDM850/900. Inga literklubbor, vilket inte RD500 eller RG500 är heller.
Vilka var kriterierna nu igen?
GSX750-R var ju en sporthoj när den kom väl? Eller var det bara 1100an? I alla fall den vattenkylda.

För inte är väl de härliga människorna på all världens marknadsavdelningar som bestämmer och påverkar folk hur de ska tycka och tänka?

View attachment 508743
Super Sport

Adventure… Äventyrs… Där har de lyckats påverka folk. De åker på äventyr. Vad var ett äventyr nu igen?

Scrambler… Det är ju jag. En sån. Å en sån ska jag ha. Med caferäserdäck för äventyr där bara fantasin sätter gränser. Många har sådana nu. Helrätt. Med en unik fabriksprägel.
Hare scrambler. What? Hetere junte.

Jo då. Folk får väl köra vad de vill. Det får väl följa med strömmen om de vill. Du är vad du kör, det är sen gammalt. Eller hur du klär dig. Din mobiltelefon. Eller vänta nu, ingen har väl brytt sig om mobiltelefoner de senaste fem åren?

Har ni noterat att man ser färre hojar med avgasbandage och Biltemas dubbellysen. En trend som är över? Priset på GSX400 och CX500 m fl har gått ner till under 8000 igen.

Jag har hakat på en trend. Blev jag påverkad av andra. Hoppas inte. Moped. Det började med att den stod i vägen som den gjort i 14 år. Synd att slänga. Fixa och sälja? Köpte den av sonen. Gick loss och renoverade, lagade och fixade till ett ok skick. Asbilliga delar. Allt finns till en DT50MX. Tog ut och provkörde. Kul. Körde mer. Fixade det sista, ljusspolen. Försäkrade. Körde mer. Klass ll, får köra på cykelbanor och sådana finns det massor av numera. Och alla dessa halvlagliga skogsstigar och platser jag inte sett sedan jag var 15. Helt nya bostadsområden, backar som jag ratat på cykel. Hjälm och tisha. Finns inga moppeorganisationer som förespråkar skyddskläder, varselväst och max 30.

Mopperally! Japp. Två hittills. Detta är en folkrörelse. Nja, 95% män. 50/50 är ju golf, körsång och gammeldans.
Mopperally är nog lite större än mc-träffar. Jämförelsen haltar. Få mopperallyn är tvådagars med övernattning. Få mc-träffar har väl en 5-10-milatur?
Jag såg ett klipp på tuben från 2013, 11-12 år sedan. 381 deltagare. Inget nytt alltså. Jag vet inte hur många träffar det finns i Sverige för moppe resp mc. Ett mopperally i Stockholm med 600 deltagare.
Borlänge, tredagars, backtävling, race på gocartbana, kortege, långsam och snabb grupp på 5-10-milsslinga, bromsbänk, Mellsta camping, långväga gäster från Norge och Finland. Välordnat och fullbokat.
Moppedister har inte det maniska morsandet som hojåkare har. Vi morsar när vi stannar, glada, lättpratade och bjussiga. Hojåkare kan hävda att så är vi minsann också. Nja, jag håller inte med. En massa moppeåkare kör också hoj så den jämförelsen haltar. Min erfarenhet av mopperallyn är endast två. 44 resp 54 deltagare. Två tillfällen. Jag pratade nog med fler moppeåkare då än hojåkare säsongerna -23 och -24 sammanlagt. Åker iofs inte på träffar (25% av Mälaren Runt dock). 3500 mil vs 180 moppemil.
Hakade jag på en trend då som en lam trendnisse? Tycker jag inte. Det kom inifrån.
Moppen som köptes 2004 var den enda rätta då och det är den fortfarande. DT50MX -92. Kan lätt bli att man köper flera men det räcker med en. Den gör inte 120 men det gör inte mig något. Nu är jag med i en mopperallygrupp på FB. På mopedrenovering.se listar de alla(?) mopperallyn. Det blir många. De kör dessutom ett eget med massor av deltagare. Roslagsrallyt, Norrtälje.
Det finns jättestora arrangemang och det finns mindre där det endast finns ett par föråkare, medtag eget fika.
Något rally är för veteranmoppar 30+ vilket passar mig. Gillar inte nytt. Fast majoriteten av moppar jag sett är de som gubbar körde när de var 15 på tidigt 70-tal.

Så ett tips bara, om ni är oroliga för vad andra tycker, vad ni ska ha på er, hur fort ni kan köra vad som är ”godkänt”. Moppe.
Hjälm är bra. Det har alla. Om det sedan är ett vurpollon, jethjälm, Biltemahjälm, Integral, crosshjälm eller en Adventurehjälm kvittar.
Cykel med påhängsmotor, Novolette, Puch Alabama, KS50 (100), flaka, cp-groda, plåtmoppe, invalidmoppe, eller offroadmoppe spelar ingen roll. Inget tjafs om Compact eller Mamba är bäst. FS-1 eller K-50.
Allt funkar. Kom i jobbkläder.

Fast annars funkar det att åka alldeles alldeles ensam. Precis som på hoj.
Fast nu är ju inte jag en marknadsavdelning eller ens en influerare.


View attachment 508745
Här står jag vid blaskfiket i Rosenhill och mäter snopp.

View attachment 508746
Mindre snopp.

View attachment 508747
Normal.

View attachment 508748
Fabrikscustom nästan original. ”Lite personlig prägel.” ”Unik.”
-Är den inne? Va?
Haha det är ok! Björne Gillar dig ändå! :hjarta
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Nej,
Hela forat är fullt av gubbsjuka & skenheliga trygghetsnarkomaner.
:)
Det är en sak att ha en sporthoj. En annan sak att använda den? Eller hur man använder den.
Brassa satan, bandagar, sporttouring, yla motorväg? Finns det någon motorväg på Åland?
Du har aldrig långt hem i alla fall. 🙂
 
Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top