Är jag den enda här på Sporthoj som växt ifrån sporthojar, hästkrafter och toppfart?

Nikehaj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Aug 2009
Ort
Sthlm
Hoj
R1200GS , MT09 , Bäbis Ninja.. och en jävla massa mc under 40+år :)
Det är en sak att ha en sporthoj. En annan sak att använda den? Eller hur man använder den.
Brassa satan, bandagar, sporttouring, yla motorväg? Finns det någon motorväg på Åland?
Du har aldrig långt hem i alla fall. 🙂
Jodå själv använde jag den på Gelleråsen! Ända rätta! Brassa satan ..tillhör ungdomens synder
Men ibland så växer hornen i pannan. Även på boxern och så åker framhjulet upp!..Töntigt jag vet! Men lite roligt får man väl ha ibland! :)
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Jag är nog tvärtom. Har långsamt jobbat mig upp mot snabbare och snabbare hojar och vill fortfarande vid 46 års ålder ha mer fart och adrenalin. Det är bara något med den där känslan av en hoj med så bra acc att man inte riktigt vågar dra fullt, att man blir lite överväldigad (min nuvarande hoj är inte så tyvärr).

Men kanske att jag bara inte haft en tillräckligt snabb/effekstark hoj ännu och inte hunnit tröttna på det?
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Jag har varit uppe (nästan uppe...) och vänt och sedan tagit mig nedåt i effekt och fart. Idag har jag ingen hoj som toppar 250 längre. :(

Det betyder inte att jag inte dregglar när jag ser och hör snabba sporthojar. Men jag börjar få mer och mer respekt för vad farten gör (kan göra) om man fumlar till det och kör av i övermod. Äldre och fegare (klokare) alltså. Sedan kan man förstås slå ihjäl sig i 60 km/t också, inte att förglömma.

Det är däremot mer och mer intressant med små sporthojar. Sådana där man kan piska mot varvstoppet utan att passera 180 km/t. 300-400 kubikare och sådant. Jag äger ingen och ser inte riktigt att den verkligen behövs (villhöver?), men det vore kul att ha en!
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Var och testade en T100 i somras. 🤩
Skitsnygg imo och skulle funka bra att pendla med men jag skulle ruttna om jag inte hade kvar min nuvarande med sina 160 pålar...
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Jodå själv använde jag den på Gelleråsen! Ända rätta! Brassa satan ..tillhör ungdomens synder
Men ibland så växer hornen i pannan. Även på boxern och så åker framhjulet upp!..Töntigt jag vet! Men lite roligt får man väl ha ibland! :)
IMG_0137.jpeg
En sån har jag. Min är en Superbike. Eller ex-superbike-räser. Den har gått bana. Lilla Superbike-klassen 1980.
Jag har kört den på Gelleråsen. Fem varv. Höll på att wobbla av i kurvan före målrakan.
Folk körde som svin, efter förmåga eller över. Gäller att passa på. Inbromsningen efter start/målrakan var spännande. Varierande bromspunkter och farter.
Joråsatte, Flöthers gamla räser. Superbike-klassen, sa jag det?
Hålet till sidostödet var nedslitet till hälften. Pirelli Phantom bak och ett Michelin PZ2 eller 4. Minns inte. Helt rätt på Sveavägen sommaren -81 i alla fall. Uppruggat på sidorna. De mest uppruggade däcken utanför Donken.
Sporthoj, bah. Äh den har gått bana va. Det är ju de va. Vi drar till Grönan nu ba. Sen ba, vi ba, å alla ba. Fri fart i stan på den tiden. Nötte till slut hål på knäet i Klaratunneln. Vette fan var jag fick silvertejpen ifrån sedan men det hade jag. Den ende i mitt touringgäng.

I amerikanska tester gjorde Kawan 402 meter på 12,1 som bäst. 101 mph. Inhyrd dragracingsnubbe men vaddå rå.
Rödlyset vid Åhléns fram till broskarven på Skanstullsbron var/är nog också 402 meter. Där testade man hojen varje kväll när man skulle hem. Boink-160! Bra. 😋

Självklart Bäst i Test, Bike 1980. ❤️
 

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200
Visst är sporthoj kul. Bara dra i ettan å sen susa iväg. Det jag gillade var farten.
Men nu har jag en som kräver många växlar för att komma upp i samma fart.
Men jag är nöjd ändå
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22, Husky 701, Yamaha 660 XTR
För min del är hoj synonymt med skitsnabbt. Betyder inte att jag kör som en tok men möjligheten ska finnas. Däremot är jag inte så förtjust i sporthojar. För högt växlade och För hårda För roslagsvägarna jag far omkring på. Gillar tex de äldre mt09 då de var lite övermotoriserade med tank på vad chassit klarade av. Lite som min nuvarande 1290 GT.
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
För att driva fram en hoj i 100km/h krävs ca 11hkr.
Men det gött att veta att det finns fler när man ska dra om husbilen:yoparty
 

Nikehaj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Aug 2009
Ort
Sthlm
Hoj
R1200GS , MT09 , Bäbis Ninja.. och en jävla massa mc under 40+år :)
View attachment 508750
En sån har jag. Min är en Superbike. Eller ex-superbike-räser. Den har gått bana. Lilla Superbike-klassen 1980.
Jag har kört den på Gelleråsen. Fem varv. Höll på att wobbla av i kurvan före målrakan.
Folk körde som svin, efter förmåga eller över. Gäller att passa på. Inbromsningen efter start/målrakan var spännande. Varierande bromspunkter och farter.
Joråsatte, Flöthers gamla räser. Superbike-klassen, sa jag det?
Hålet till sidostödet var nedslitet till hälften. Pirelli Phantom bak och ett Michelin PZ2 eller 4. Minns inte. Helt rätt på Sveavägen sommaren -81 i alla fall. Uppruggat på sidorna. De mest uppruggade däcken utanför Donken.
Sporthoj, bah. Äh den har gått bana va. Det är ju de va. Vi drar till Grönan nu ba. Sen ba, vi ba, å alla ba. Fri fart i stan på den tiden. Nötte till slut hål på knäet i Klaratunneln. Vette fan var jag fick silvertejpen ifrån sedan men det hade jag. Den ende i mitt touringgäng.

I amerikanska tester gjorde Kawan 402 meter på 12,1 som bäst. 101 mph. Inhyrd dragracingsnubbe men vaddå rå.
Rödlyset vid Åhléns fram till broskarven på Skanstullsbron var/är nog också 402 meter. Där testade man hojen varje kväll när man skulle hem. Boink-160! Bra. 😋

Självklart Bäst i Test, Bike 1980. ❤️
Haha wobbla i kurvan? Full gas då eller ...
Du är ju några få år äldre än mig :) Men Donken på Sveavägen har man ju en del minnen ifrån ! ..Själv var man mycket på Clock, ST Eriksgatan minns du det?
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Jag har varit uppe (nästan uppe...) och vänt och sedan tagit mig nedåt i effekt och fart. Idag har jag ingen hoj som toppar 250 längre. :(

Det betyder inte att jag inte dregglar när jag ser och hör snabba sporthojar. Men jag börjar få mer och mer respekt för vad farten gör (kan göra) om man fumlar till det och kör av i övermod. Äldre och fegare (klokare) alltså. Sedan kan man förstås slå ihjäl sig i 60 km/t också, inte att förglömma.

Det är däremot mer och mer intressant med små sporthojar. Sådana där man kan piska mot varvstoppet utan att passera 180 km/t. 300-400 kubikare och sådant. Jag äger ingen och ser inte riktigt att den verkligen behövs (villhöver?), men det vore kul att ha en!
Jag har aldrig kört en sån liten högvarvande sportis men blir det inte lite som när man hade femhalva på moppen, en jävla massa varv men hände ändå inte så värst mycket?
 

J-mark

Långsammare
Gick med
20 Mar 2006
Ort
Hjortshög
Hoj
Giant, Canyon, Motobecane & en Nimbus
60+ och för mycket hästkrafter är jätteroligt :squid
Funderar på att testa med kåplöst till sommaren, har försökt tidigare men har alltid ångrat mig. Clip-on och kåpa är det som gäller.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Jag har inte ens fyllt 40 men har redan börjat tröttna på allt vad sporthojar, hästkrafter och toppfart heter. När jag i dag letar efter en ny hoj så är det hojar i klassikerstuk som gäller, som t.ex. Triumph Bonneville T100/T120, Triumph Speed Twin 900 och Royal Enfield Interceptor 650.

Här nedan är en moddad T120 från Thailand som ger mig ett sådant habegär som jag nog aldrig har haft när det gäller hojar.

View attachment 508731
Är jag den enda här på Sporthoj som växt ifrån sporthojar, hästkrafter och toppfart, och som i stället suktar efter klassikerstuk?
Du är helt ensam ; )

Nej, själv satt jag och av en slump kikade på när en jänkare testade en chinaförgasare på en 30 år gammal softail.

Då slogs jag av hur frän den Harleyn var.
 

Nikehaj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Aug 2009
Ort
Sthlm
Hoj
R1200GS , MT09 , Bäbis Ninja.. och en jävla massa mc under 40+år :)
60+ och för mycket hästkrafter är jätteroligt :squid
Funderar på att testa med kåplöst till sommaren, har försökt tidigare men har alltid ångrat mig. Clip-on och kåpa är det som gäller.
Haha..nä men testa ..ner med gubbmagen på tanken bara och Gasa! :hjarta
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Hell!, är det din?
Masterpiece 👍

Och med RR-bak å...
Tyärr inte, men det står ett vanligt R-objekt -90 i garaget som ska fixas till. I trafik har jag bara en 750R 86'a och en 1100R 91'a. 750'in är roligast att köra iom att chassit är kvickare och motorn är inte helt original, några cc extra, 5vxl och moddad topp, 140bwhp i AnderssonTurbo's bromsbänk.
 

Nikehaj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Aug 2009
Ort
Sthlm
Hoj
R1200GS , MT09 , Bäbis Ninja.. och en jävla massa mc under 40+år :)
Tyärr inte, men det står ett vanligt R-objekt -90 i garaget som ska fixas till. I trafik har jag bara en 750R 86'a och en 1100R 91'a. 750'in är roligast att köra iom att chassit är kvickare och motorn är inte helt original, några cc extra, 5vxl och moddad topp, 140bwhp i AnderssonTurbo's bromsbänk.
Fixa den där R objekt -90 ..och så hör du av dig sen till mig! :) Via PM !
 

Nikehaj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Aug 2009
Ort
Sthlm
Hoj
R1200GS , MT09 , Bäbis Ninja.. och en jävla massa mc under 40+år :)
Tyärr inte, men det står ett vanligt R-objekt -90 i garaget som ska fixas till. I trafik har jag bara en 750R 86'a och en 1100R 91'a. 750'in är roligast att köra iom att chassit är kvickare och motorn är inte helt original, några cc extra, 5vxl och moddad topp, 140bwhp i AnderssonTurbo's bromsbänk.
Bild på 91 an?
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Haft sporthojar hela tiden innan men nu 40+ och kör möglig Virago och en Tenere 700.

Jag kan dock säga att min R1:a var roligast HANDS DOWN alla kategorier. Men inte mest praktisk.
 
Nyheter
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Top