View attachment 508750
En sån har jag. Min är en Superbike. Eller ex-superbike-räser. Den har gått bana. Lilla Superbike-klassen 1980.
Jag har kört den på Gelleråsen. Fem varv. Höll på att wobbla av i kurvan före målrakan.
Folk körde som svin, efter förmåga eller över. Gäller att passa på. Inbromsningen efter start/målrakan var spännande. Varierande bromspunkter och farter.
Joråsatte, Flöthers gamla räser. Superbike-klassen, sa jag det?
Hålet till sidostödet var nedslitet till hälften. Pirelli Phantom bak och ett Michelin PZ2 eller 4. Minns inte. Helt rätt på Sveavägen sommaren -81 i alla fall. Uppruggat på sidorna. De mest uppruggade däcken utanför Donken.
Sporthoj, bah. Äh den har gått bana va. Det är ju de va. Vi drar till Grönan nu ba. Sen ba, vi ba, å alla ba. Fri fart i stan på den tiden. Nötte till slut hål på knäet i Klaratunneln. Vette fan var jag fick silvertejpen ifrån sedan men det hade jag. Den ende i mitt touringgäng.
I amerikanska tester gjorde Kawan 402 meter på 12,1 som bäst. 101 mph. Inhyrd dragracingsnubbe men vaddå rå.
Rödlyset vid Åhléns fram till broskarven på Skanstullsbron var/är nog också 402 meter. Där testade man hojen varje kväll när man skulle hem. Boink-160! Bra.
Självklart Bäst i Test, Bike 1980.