Är jag den enda här på Sporthoj som växt ifrån sporthojar, hästkrafter och toppfart?

Det är en sak att ha en sporthoj. En annan sak att använda den? Eller hur man använder den.
Brassa satan, bandagar, sporttouring, yla motorväg? Finns det någon motorväg på Åland?
Du har aldrig långt hem i alla fall. 🙂
Jodå själv använde jag den på Gelleråsen! Ända rätta! Brassa satan ..tillhör ungdomens synder
Men ibland så växer hornen i pannan. Även på boxern och så åker framhjulet upp!..Töntigt jag vet! Men lite roligt får man väl ha ibland! :)
 
Jag är nog tvärtom. Har långsamt jobbat mig upp mot snabbare och snabbare hojar och vill fortfarande vid 46 års ålder ha mer fart och adrenalin. Det är bara något med den där känslan av en hoj med så bra acc att man inte riktigt vågar dra fullt, att man blir lite överväldigad (min nuvarande hoj är inte så tyvärr).

Men kanske att jag bara inte haft en tillräckligt snabb/effekstark hoj ännu och inte hunnit tröttna på det?
 
Jag har varit uppe (nästan uppe...) och vänt och sedan tagit mig nedåt i effekt och fart. Idag har jag ingen hoj som toppar 250 längre. :(

Det betyder inte att jag inte dregglar när jag ser och hör snabba sporthojar. Men jag börjar få mer och mer respekt för vad farten gör (kan göra) om man fumlar till det och kör av i övermod. Äldre och fegare (klokare) alltså. Sedan kan man förstås slå ihjäl sig i 60 km/t också, inte att förglömma.

Det är däremot mer och mer intressant med små sporthojar. Sådana där man kan piska mot varvstoppet utan att passera 180 km/t. 300-400 kubikare och sådant. Jag äger ingen och ser inte riktigt att den verkligen behövs (villhöver?), men det vore kul att ha en!
 
Var och testade en T100 i somras. 🤩
Skitsnygg imo och skulle funka bra att pendla med men jag skulle ruttna om jag inte hade kvar min nuvarande med sina 160 pålar...
 
Jodå själv använde jag den på Gelleråsen! Ända rätta! Brassa satan ..tillhör ungdomens synder
Men ibland så växer hornen i pannan. Även på boxern och så åker framhjulet upp!..Töntigt jag vet! Men lite roligt får man väl ha ibland! :)
IMG_0137.jpeg
En sån har jag. Min är en Superbike. Eller ex-superbike-räser. Den har gått bana. Lilla Superbike-klassen 1980.
Jag har kört den på Gelleråsen. Fem varv. Höll på att wobbla av i kurvan före målrakan.
Folk körde som svin, efter förmåga eller över. Gäller att passa på. Inbromsningen efter start/målrakan var spännande. Varierande bromspunkter och farter.
Joråsatte, Flöthers gamla räser. Superbike-klassen, sa jag det?
Hålet till sidostödet var nedslitet till hälften. Pirelli Phantom bak och ett Michelin PZ2 eller 4. Minns inte. Helt rätt på Sveavägen sommaren -81 i alla fall. Uppruggat på sidorna. De mest uppruggade däcken utanför Donken.
Sporthoj, bah. Äh den har gått bana va. Det är ju de va. Vi drar till Grönan nu ba. Sen ba, vi ba, å alla ba. Fri fart i stan på den tiden. Nötte till slut hål på knäet i Klaratunneln. Vette fan var jag fick silvertejpen ifrån sedan men det hade jag. Den ende i mitt touringgäng.

I amerikanska tester gjorde Kawan 402 meter på 12,1 som bäst. 101 mph. Inhyrd dragracingsnubbe men vaddå rå.
Rödlyset vid Åhléns fram till broskarven på Skanstullsbron var/är nog också 402 meter. Där testade man hojen varje kväll när man skulle hem. Boink-160! Bra. 😋

Självklart Bäst i Test, Bike 1980. ❤️
 
Visst är sporthoj kul. Bara dra i ettan å sen susa iväg. Det jag gillade var farten.
Men nu har jag en som kräver många växlar för att komma upp i samma fart.
Men jag är nöjd ändå
 
För min del är hoj synonymt med skitsnabbt. Betyder inte att jag kör som en tok men möjligheten ska finnas. Däremot är jag inte så förtjust i sporthojar. För högt växlade och För hårda För roslagsvägarna jag far omkring på. Gillar tex de äldre mt09 då de var lite övermotoriserade med tank på vad chassit klarade av. Lite som min nuvarande 1290 GT.
 
För att driva fram en hoj i 100km/h krävs ca 11hkr.
Men det gött att veta att det finns fler när man ska dra om husbilen:yoparty
 
View attachment 508750
En sån har jag. Min är en Superbike. Eller ex-superbike-räser. Den har gått bana. Lilla Superbike-klassen 1980.
Jag har kört den på Gelleråsen. Fem varv. Höll på att wobbla av i kurvan före målrakan.
Folk körde som svin, efter förmåga eller över. Gäller att passa på. Inbromsningen efter start/målrakan var spännande. Varierande bromspunkter och farter.
Joråsatte, Flöthers gamla räser. Superbike-klassen, sa jag det?
Hålet till sidostödet var nedslitet till hälften. Pirelli Phantom bak och ett Michelin PZ2 eller 4. Minns inte. Helt rätt på Sveavägen sommaren -81 i alla fall. Uppruggat på sidorna. De mest uppruggade däcken utanför Donken.
Sporthoj, bah. Äh den har gått bana va. Det är ju de va. Vi drar till Grönan nu ba. Sen ba, vi ba, å alla ba. Fri fart i stan på den tiden. Nötte till slut hål på knäet i Klaratunneln. Vette fan var jag fick silvertejpen ifrån sedan men det hade jag. Den ende i mitt touringgäng.

I amerikanska tester gjorde Kawan 402 meter på 12,1 som bäst. 101 mph. Inhyrd dragracingsnubbe men vaddå rå.
Rödlyset vid Åhléns fram till broskarven på Skanstullsbron var/är nog också 402 meter. Där testade man hojen varje kväll när man skulle hem. Boink-160! Bra. 😋

Självklart Bäst i Test, Bike 1980. ❤️
Haha wobbla i kurvan? Full gas då eller ...
Du är ju några få år äldre än mig :) Men Donken på Sveavägen har man ju en del minnen ifrån ! ..Själv var man mycket på Clock, ST Eriksgatan minns du det?
 
Jag har varit uppe (nästan uppe...) och vänt och sedan tagit mig nedåt i effekt och fart. Idag har jag ingen hoj som toppar 250 längre. :(

Det betyder inte att jag inte dregglar när jag ser och hör snabba sporthojar. Men jag börjar få mer och mer respekt för vad farten gör (kan göra) om man fumlar till det och kör av i övermod. Äldre och fegare (klokare) alltså. Sedan kan man förstås slå ihjäl sig i 60 km/t också, inte att förglömma.

Det är däremot mer och mer intressant med små sporthojar. Sådana där man kan piska mot varvstoppet utan att passera 180 km/t. 300-400 kubikare och sådant. Jag äger ingen och ser inte riktigt att den verkligen behövs (villhöver?), men det vore kul att ha en!
Jag har aldrig kört en sån liten högvarvande sportis men blir det inte lite som när man hade femhalva på moppen, en jävla massa varv men hände ändå inte så värst mycket?
 
60+ och för mycket hästkrafter är jätteroligt :squid
Funderar på att testa med kåplöst till sommaren, har försökt tidigare men har alltid ångrat mig. Clip-on och kåpa är det som gäller.
 
Jag har inte ens fyllt 40 men har redan börjat tröttna på allt vad sporthojar, hästkrafter och toppfart heter. När jag i dag letar efter en ny hoj så är det hojar i klassikerstuk som gäller, som t.ex. Triumph Bonneville T100/T120, Triumph Speed Twin 900 och Royal Enfield Interceptor 650.

Här nedan är en moddad T120 från Thailand som ger mig ett sådant habegär som jag nog aldrig har haft när det gäller hojar.

View attachment 508731
Är jag den enda här på Sporthoj som växt ifrån sporthojar, hästkrafter och toppfart, och som i stället suktar efter klassikerstuk?
Du är helt ensam ; )

Nej, själv satt jag och av en slump kikade på när en jänkare testade en chinaförgasare på en 30 år gammal softail.

Då slogs jag av hur frän den Harleyn var.
 
Hell!, är det din?
Masterpiece 👍

Och med RR-bak å...
Tyärr inte, men det står ett vanligt R-objekt -90 i garaget som ska fixas till. I trafik har jag bara en 750R 86'a och en 1100R 91'a. 750'in är roligast att köra iom att chassit är kvickare och motorn är inte helt original, några cc extra, 5vxl och moddad topp, 140bwhp i AnderssonTurbo's bromsbänk.
 
Tyärr inte, men det står ett vanligt R-objekt -90 i garaget som ska fixas till. I trafik har jag bara en 750R 86'a och en 1100R 91'a. 750'in är roligast att köra iom att chassit är kvickare och motorn är inte helt original, några cc extra, 5vxl och moddad topp, 140bwhp i AnderssonTurbo's bromsbänk.
Fixa den där R objekt -90 ..och så hör du av dig sen till mig! :) Via PM !
 
Tyärr inte, men det står ett vanligt R-objekt -90 i garaget som ska fixas till. I trafik har jag bara en 750R 86'a och en 1100R 91'a. 750'in är roligast att köra iom att chassit är kvickare och motorn är inte helt original, några cc extra, 5vxl och moddad topp, 140bwhp i AnderssonTurbo's bromsbänk.
Bild på 91 an?
 
Haft sporthojar hela tiden innan men nu 40+ och kör möglig Virago och en Tenere 700.

Jag kan dock säga att min R1:a var roligast HANDS DOWN alla kategorier. Men inte mest praktisk.
 
Nyheter
BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Omfattande körkortsförändringar på gång

EU förväntas inom kort fatt...

Custom Motor Show 2025

Vårens stora event, som kic...

Back
Top