Är jag dum i huvet? Soppapumpreläfråga

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Ok, here goes - på min ZX6R 2002a finns det vad jag anser borde vara ett relä tilll soppapumpen med fyra stift. Tittar man på kontakterna som kopplas till denna svarta låda (härefter kallat reläet) så går en till soppapumpen (lägger man +12v här går pumpen) en är alltid +12v (som jag då misstänker ska mata soppapumpen när relät drar) samt två andra som jag tycker borde vara styrning som ska dra relät. Anledningen till att jag tror det sistnämnda är att om tändningen är på och man slår av och på dödaren så blir det omväxlande 0 och +12v på en av dessa kontakter.

Ok, så egentligen busenkelt. MEN:
Det gamla relät hade fått sig en smäll (+att soppapumpen inte gick; som var själva grundproblemet) så jag köpte ett nytt. Det nya fungerar lika illa. Kör jag soppapumpen "manuellt" så kan jag starta hojen och den går fint.
Det är 3,3MOhm över relät och det känns väldigt mycket för ett relä. Och skulle jag mot förmodan ha tänkt heelt fel så har jag testat att lägga + och - i alla tänkbara kombinationer över relät och inget resulterar i nått klick.

Fråga: Kan det vara så osannolikt att bägge reläerna är trasiga. Eller är det rent utav inga reläer utan någon typ av förstärkare? Eller är nått annat trasigt (ser iofs inte vad som kan vara fel då spänningen fram till relät verkar vara som det ska).

Please hilfe...
 

<Mathias>

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2008
Ort
helsingborg
Hoj
08 suzuki gsr600
kan inte vara så att du fått fel relä. finns no=normaly open där reläet ska släppa fram ström till i det här fallet pumpen när den får en impuls,,samt nc=normaly closed där reläet slutar ge ström om det får en impuls.. kolla vad det står på reläet är ganska säker på att det ska vara ett no. vad gäller resistansen är det helt riktigt vältigt mycket ska i princip inte ha någon resistans alls när kontakten är sluten..mätt på fel stift?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
kan inte vara så att du fått fel relä. finns no=normaly open där reläet ska släppa fram ström till i det här fallet pumpen när den får en impuls,,samt nc=normaly closed där reläet slutar ge ström om det får en impuls.. kolla vad det står på reläet är ganska säker på att det ska vara ett no. vad gäller resistansen är det helt riktigt vältigt mycket ska i princip inte ha någon resistans alls när kontakten är sluten..mätt på fel stift?
Fast då borde ju pumpen gå när han inte lägger nån spänning på relät?

DQ, testa att koppla relät utanför hojen, jorda direkt i batteriet och tänd en lampa med relät. Då ser du ju om relät funkar (å hur du ska koppla) och utesluter ev trasiga kablar i hojen. Trasiga sladdar inne i kabelhärvor/skyddshöljen är ett jävla otyg att hitta :mad:
 

<Mathias>

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2008
Ort
helsingborg
Hoj
08 suzuki gsr600
Fast då borde ju pumpen gå när han inte lägger nån spänning på relät?

där ligger alltid spänning fram till reläet,,förutsatt att tändningen på hojen är till.. sen skickas en impuls som sluter kontakten i ett no relä och strömmenn går vidare till pumpen,,är det ett nc relä bryts istället kontakten och pumpen slutar få ström.
alltså har du ett nc relä slår på tändningen relä har ström fram,,startar hojen=relä får impuls men istället förn att sluta kontakten och ge pumpen ström om du har ett no relä..bryts strömmen till pumpen om du har ett nc relä..
Hoppas det går att begripa
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
där ligger alltid spänning fram till reläet,,förutsatt att tändningen på hojen är till.. sen skickas en impuls som sluter kontakten i ett no relä och strömmenn går vidare till pumpen,,är det ett nc relä bryts istället kontakten och pumpen slutar få ström.
alltså har du ett nc relä slår på tändningen relä har ström fram,,startar hojen=relä får impuls men istället förn att sluta kontakten och ge pumpen ström om du har ett no relä..bryts strömmen till pumpen om du har ett nc relä..
Hoppas det går att begripa
Nja, vanliga relän, såna som det är till soppapumpar tex, måste ju ha konstant spänning för att sluta brytaren, dom styrs inte av pulser.
Det är ju bla av säkerhetsskäl. Om man klotar så ska ju soppapumpen dö när tex tippsensorn bryter, eller en sladd går av. Man vill ju inte riskera att pumpen missar den där styrsignalen och fortsätter spruta soppa även efter vurpan :brinnerup
 

<Mathias>

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2008
Ort
helsingborg
Hoj
08 suzuki gsr600
Nja, vanliga relän, såna som det är till soppapumpar tex, måste ju ha konstant spänning för att sluta brytaren, dom styrs inte av pulser.
Det är ju bla av säkerhetsskäl. Om man klotar så ska ju soppapumpen dö när tex tippsensorn bryter, eller en sladd går av. Man vill ju inte riskera att pumpen missar den där styrsignalen och fortsätter spruta soppa även efter vurpan :brinnerup

ok låter vettigt,,men det spelar ju egentligen ingen roll om det är en impuls lr fast spännning kan ju vara brytande lr slutande ändå? men jag e kanske helt ute o kasar :confused:
 

timm

Medlem
Gick med
24 Oct 2005
Ort
Ja
Hoj
Skeppshult. En blå.
Det borde väl vara ett slutande/NO relä till en soppapump. Annars skulle väl reläet stå och draget (och förbruka ström) hela tiden motorn är avstängd. :va

TS: Jag håller med ovan: testa reläet "utanför" hojen med en lampa eller nått.
 

Eldstorm

Dr Jekyll & Mr Highside
Gick med
24 Sep 2003
Ort
I Sverige
Hoj
VTR1000SP-1 + DR-Z400S
Slänger upp en bild som jag gjort tidigare i samband med någon annan tråd angående principkoppling. Det brukar vara (mer eller mindre) samma princip för alla märken, åtminstone som de jag har sett.

Mäter du 3,3 MOhm genom reläspolen (A1-A2) så är reläet felaktigt, men jag tror du mäter det över kontakten (1-2) eller någon annan felaktig kombination (A1-1) eller (A2-2) el. liknande. Mät alla kombinationer. Där du får mätningen i Ohm (ej kiloohm eller megaohm), där har du reläspolen. Kolla även att du har jordkontakt på andra sidan av reläspolen, annars drar aldrig reläet.
 

Bifogat

  • Vältsensor_princip.JPG
    Vältsensor_princip.JPG
    81 KB · Visningar: 94

Robban W

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
cbr600, gsx750r, xrv750
Om du inte kan få relät att klicka så verkar det ju som att det är paj. Är du säker på att du har bra jordanslutning?

Edit: Var försiktig så att du inte få en kortslutning o bränner nåt, kan vara bra att försöka få en säkring mellan.
 
Last edited:

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Här var det mycket text :) En del användbart och en del missuppfattat.

Jag har mätt och det är alltså 3.3MOhm över spolen. Mäter man på några andra pinnar så är det oänligt motstånd (kollat alla tänkbara kombinationer för att vara säker på att spolen inte sitter på andra pinnar än den borde).

Har också som sagt provat att koppla in spänning direkt från batteriet till relät för att få det att dra. Ingenting händer, oavsett om jag kopplar in spänning på de pinnar där spolen borde sitta, eller i någon som helst annan kombination. Att jag fått rätt relä borde det inte råda något tvivel om då den har en lite speciell förpackning och kontakt.

Så helst skulle jag vilja att någon som har koll säger att "ja, det är osannolikt men du verkar ha två trasiga relän där hemma" :)

Slänger upp en bild som jag gjort tidigare i samband med någon annan tråd angående principkoppling. Det brukar vara (mer eller mindre) samma princip för alla märken, åtminstone som de jag har sett.

Mäter du 3,3 MOhm genom reläspolen (A1-A2) så är reläet felaktigt, men jag tror du mäter det över kontakten (1-2) eller någon annan felaktig kombination (A1-1) eller (A2-2) el. liknande. Mät alla kombinationer. Där du får mätningen i Ohm (ej kiloohm eller megaohm), där har du reläspolen. Kolla även att du har jordkontakt på andra sidan av reläspolen, annars drar aldrig reläet.

Yes, bra precis exact sådär tycker jag att det ser ut från elschemat (som inte visar hur relät ser ut invändigt, men det kan man ju luska ut hur det borde vara. MEN, relät drar inte om man lägger spänning över spolen, och det är som sagt 3.3MOhm över spolen.
 
Last edited:

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
det går inte att öppna reläet för att kunna se hur det är uppbyggt? ofta kan man trycka in små "krokar" för att kunna dra isär det. då skulle du kunna se om det är någon förstärkning av något slag.

3,3Mohm är mycket... :gnissla
 

Paxel

Green Meanie
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Linköping
Hoj
En gul Daytona 675
Hur mycket vet du om hur reläet fungerar. Jag har en hoj av samma märke fast min är 10 år äldre. Jag misstänkte reläet i somras och mätte en del på det. Jag kopplade in spänning för att få det att slå, men lyckades ej. Kom dock på sen att reläet inte var felet. Min poäng är att det kanske inte fungerar som ett vanligt relä, mitt gör det inte vet jag. Jag anser inte att det går att säga att det är trasigt, tyvärr.
Jag undrar också lite hur du mäter eftersom du får 3Mohm. Det är något där som verkligen inte stämmer, en spole i ett relä har garanterat mindre impedans. Det är inte säkert att det går att mäta impedansen på spolen, jag mätte från alla håll och kanter och lyckades aldrig få någon siffra som skulle vara en rimlig spole. Eftersom jag inte vet hur bevandrad du är i ämnet metrologi är det svårt att säga om du har mätt fel, om reläet är trasigt eller kanske det inte går att mäta.
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Om det inte är ett "vanligt" relä kommer ju antagligen inte ett biltemarelä funka.

Det är ju möjligt att det här relät innehåller elektronik som t.ex. behöver matas med 12v för att det ska funka.

Manöverspolens resistans står kanske angiven i verkstadshandboken?
 
Last edited:

Gurkslask

Jäämen
Gick med
13 Aug 2008
Ort
Kalmar
Hoj
KTM690 SMC
Hej, skulle bara lägga in min personliga uppfattning. Låter som ett väldigt långsökt problem. Problemet uppstod när relät fick en "smäll", hur stor var smällen? Behövs rätt mycket för att sabba ett relä.
Angående att du har 3,3 MOhm kan bero att det är inbyggd elektronik i reläet, eller att ditt mätinstrument inte klarar att få fram exakta värden.

Om du inte har gjort det skulle jag resistansmäta sladdarna båda ändarna och se att du får fram rätt signaler.
Att ett relä går sönder av en "smäll", och ett sprillans nytt relä inte funkar och har exakt samma resistans låter grymt osannolikt, tror felet ligger någonannanstans, misstänker att du komer säga "D'oh!" när du till slut hittar det som jag tror du gör.
 

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Hej, skulle bara lägga in min personliga uppfattning. Låter som ett väldigt långsökt problem. Problemet uppstod när relät fick en "smäll", hur stor var smällen? Behövs rätt mycket för att sabba ett relä.
Angående att du har 3,3 MOhm kan bero att det är inbyggd elektronik i reläet, eller att ditt mätinstrument inte klarar att få fram exakta värden.

Om du inte har gjort det skulle jag resistansmäta sladdarna båda ändarna och se att du får fram rätt signaler.
Att ett relä går sönder av en "smäll", och ett sprillans nytt relä inte funkar och har exakt samma resistans låter grymt osannolikt, tror felet ligger någonannanstans, misstänker att du komer säga "D'oh!" när du till slut hittar det som jag tror du gör.

Ja, min nuvarande teori, och det jag väldigt gärna vill få svar på, är att det kanske inte bara är ett simpelt relä. Då hade jag bara köpte nått på ELFA för 20 spänn. Det Paxel skriver om att han också försökte få det att slå och inte lyckades tyder ju på detta.
Det första relät hade fått kontakten ganska bruten och en spricka genom sig, därför misstänkte jag att det var trasigt. Men det nya är lika dött.

Men hur komplicerat kan det vara?? Det är fyra stift, ett är 12v (alltid), ett är till soppapumpen som ska ha 12v för att gå, ett är jord och det fjärde är 0 eller 12 volt beroende på om dödaren är av eller på. Man tycker ju verkligen(!!) att det bara ska vara ett vanligt relä som ska sitta här. Kan det vara som så att det sitter elektronik som istället för konstant 12v för att dra ska ha seriell data in på en pinne från styrboxen? Verkar ju isf väldigt märkligt att bara den här signalen ska ha dött, då hojen ju startar och går för övrigt.

Ett litet, men naggande gott problem ;)
 

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Ort
linköping
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
om du pillar isär den gamla trasiga så borde du kunna lista ut hur den funkar, i alla fall så lär du se om det är ett relä eller inte
 

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
om du pillar isär den gamla trasiga så borde du kunna lista ut hur den funkar, i alla fall så lär du se om det är ett relä eller inte

Det är en svart, massiv klump. Går nog således inte "pilla" isär ;)
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top