Don Quixote
Nordic BoTT 2010
Ok, here goes - på min ZX6R 2002a finns det vad jag anser borde vara ett relä tilll soppapumpen med fyra stift. Tittar man på kontakterna som kopplas till denna svarta låda (härefter kallat reläet) så går en till soppapumpen (lägger man +12v här går pumpen) en är alltid +12v (som jag då misstänker ska mata soppapumpen när relät drar) samt två andra som jag tycker borde vara styrning som ska dra relät. Anledningen till att jag tror det sistnämnda är att om tändningen är på och man slår av och på dödaren så blir det omväxlande 0 och +12v på en av dessa kontakter.
Ok, så egentligen busenkelt. MEN:
Det gamla relät hade fått sig en smäll (+att soppapumpen inte gick; som var själva grundproblemet) så jag köpte ett nytt. Det nya fungerar lika illa. Kör jag soppapumpen "manuellt" så kan jag starta hojen och den går fint.
Det är 3,3MOhm över relät och det känns väldigt mycket för ett relä. Och skulle jag mot förmodan ha tänkt heelt fel så har jag testat att lägga + och - i alla tänkbara kombinationer över relät och inget resulterar i nått klick.
Fråga: Kan det vara så osannolikt att bägge reläerna är trasiga. Eller är det rent utav inga reläer utan någon typ av förstärkare? Eller är nått annat trasigt (ser iofs inte vad som kan vara fel då spänningen fram till relät verkar vara som det ska).
Please hilfe...
Ok, så egentligen busenkelt. MEN:
Det gamla relät hade fått sig en smäll (+att soppapumpen inte gick; som var själva grundproblemet) så jag köpte ett nytt. Det nya fungerar lika illa. Kör jag soppapumpen "manuellt" så kan jag starta hojen och den går fint.
Det är 3,3MOhm över relät och det känns väldigt mycket för ett relä. Och skulle jag mot förmodan ha tänkt heelt fel så har jag testat att lägga + och - i alla tänkbara kombinationer över relät och inget resulterar i nått klick.
Fråga: Kan det vara så osannolikt att bägge reläerna är trasiga. Eller är det rent utav inga reläer utan någon typ av förstärkare? Eller är nått annat trasigt (ser iofs inte vad som kan vara fel då spänningen fram till relät verkar vara som det ska).
Please hilfe...