Är man verkligen skyddad på SMC kurser?

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
Enligt många SMC instruktörer, pratat med ett par vid vår bana själv och läst ett antal inlägg, så gäller vagnskada vid sådana kurser. Jag gjorde en rundringning och en kontroll av de 4 vanligaste bolagens villkor. Jag pratade med MC handläggare i alla 4 fallen.
Länsförsäkringars vagnskada gäller de andra 3 gäller generellt inte men efter lite argumenterande så ville Folksam och Trygg Hansa inte svara med 100% säkerhet om dom hade rätt. IF ville inte ens diskutera det så när jag upprepade min fråga för andra gången snäste hon något och la på luren…..ja dom lär jag ju anlita!
Vad jag skulle vilja veta är om SMC har egna försäkringar som täcker skador eller om det finns ett avtal på detsamma. Om jag som hojåkare kvaddar hojen på en kurs, som SMC säger ska ingå i min försäkring, men sedan blir avvisad av försäkringsbolaget då står man där och kommer att känna sig grundlurad. Som jag uppfattade det på Folksam och Trygg Hansa så ankommer det isåfall på deras goda vilja.

Obervera dock att min förfrågan gällde ju generellt och eftersom jag inte själv har en skada så kanske min fråga inte kontrolleras noga och att alla handläggare inte kan alla undantag och regler. En skada hade ju utretts och då kanske svaret skulle bli annorlunda av de 3. Vad som hela tiden återkom var saken att det var körningar på inhägnat område och att det stod i deras villkor. Ingen av de 3 hittade ett SMC undantag.

Om SMC har avtal vad står det då i dessa och finns dom på papper för deltagarna? Tänkte själv köra några kurser och har förvisso kanske inte något problem om jag skulle krasha hojen men andra skulle nog ha. Man vill ju inte få en chock om olyckan är framme.

Nu vill jag tillägga i ärlighetens namn att jag tror att SMC har rätt och F-bolagen har ”fel” men man skulle väl kunna ramla över en nitisk regelföljare om man har otur och vill gärna veta exakt vad som gäller, i slutändan är det väldigt svårt att argumentera mot en försäkringsbolag. Men att dom inte skull täcka in trafikfrämjande kurser såsom Länsförsäkringar är lite märkligt, dock lika märkligt är det om dom faktiskt täcker men står tvärtom i deras villkor.

Folksam: SMC ej undantaget
• Vi betalar inte skada som hänt under tävling, träning, uppvisning, övningskörning eller liknande användning av motorcykeln inom inhägnat tävlingsområde samt annat
avlyst område eller väg avsett för sådan användning eller som hänt under hastighetskörning med motorcykeln såsom till exempel streetrace eller bankörning.
Detta gäller brand-, glasrute-, maskin- och elektronikskade- samt vagnskadeförsäkring.

Länsförsäkringar: SMC körningar gäller.
Försäkringen gäller inte vid skada som hänt under tävling med fordonet, träning för tävling, körning på tävlingsbana eller vid hastighetskörning under tävlingsliknande former
(till exempel street race). Kan du visa att skadan skett under trafiksäkerhetsfrämjande
former kan försäkringen gälla.

Trygg Hansa: SMC ej undantaget
Vad försäkringen inte gäller för
• skada som sker när fordonet används för tävling, träning, övningskörning, uppvis¬ning eller liknande ändamål inom inhägnat tävlingsområde.
• skada som inträffar under tävling med fordonet, träning för sådan tävling eller vid hastighetskörning under tävlingsliknande former.

IF: SMC ej undantaget
Försäkringen gäller inte om fordonet används under tävling eller träning för tävling, eller på inhägnat tävlingsområde

Så vad är underlaget för att försäkringen alltid gäller på SMC kurser?

Benny

Det är väl just Folksam som SMC har samarbete med, det är väl folksam som har SMC rabatt, Folksam borde väl ha en försäkring som gäller?

Fast jag tycker inte att några försäkringar ska gälla på bana, jag vill inte betala skrapade kåpor åt dom som vill åka bana, oavsett om det förtäcks som en SMC-"Kurs"

Vill folk åka bana så är jag den förste att uppmuntra det, men då får dom acceptera att bahojar blir ärrade, och då lagar man dom själv med enkla medel istället för att lämna in dom till mc-firma för att byta repiga slipon och lackskadade orginalkåpor, på andras bekostnad.

Skulle va väldigt underligt om folksam inte täckte då dom kräver kursen för att sänka premien :va

http://folksam.se/forsakringar/motorfordon/mc

"Utökad giltighet vid SMC-utbildning

Vid mc-utbildning anordnad eller godkänd av SMC tillämpas inte de undantag i mc-försäkringarna som normalt gäller vid bankörning.

Våra mc-försäkringar gäller alltså som vid vanlig körning."

Salus Ansvars försäkring gäller också vid bankörning. Är dessutom billigast för sporthojar modell nyare om man inte gått SMC-kurs (enl mina erfarenheter iaf).

http://www.svmc.se/templates/Page.aspx?id=959

Det här är vad SMC har fått uppgifter om vid förfrågan hos försäkringsbolagen för 2008. Det verkar som om enskilda handläggare inte alltid är uppdaterade tyvärr.

När det gäller Folksam, så har man ju till och med ett samarbete med SMC, som innebär att fortbildning ger möjlighet till en speciell försäkring. Märkligt då att inte handläggare har koll?

Anledningen till att försäkringsbolagen godkänner aktivititer som de kurser SMC har på bana, är att fokus ligger på trafiksäkerhet och riskmedvetenhet.

/ Veronica

Last edited:
http://folksam.se/forsakringar/motorfordon/mc

"Utökad giltighet vid SMC-utbildning

Vid mc-utbildning anordnad eller godkänd av SMC tillämpas inte de undantag i mc-försäkringarna som normalt gäller vid bankörning.

Våra mc-försäkringar gäller alltså som vid vanlig körning."

Salus Ansvars försäkring gäller också vid bankörning. Är dessutom billigast för sporthojar modell nyare om man inte gått SMC-kurs (enl mina erfarenheter iaf).

som sagt inte alla handläggare som ger rätt info vid ett samtal, tackar för korrigeringen.

jag la min hoj på knutstorp förra sommaren, hade folksams smc-försäkring. helförsäkringen gällde, fast det blev så lite skador att jag till slut lagade det själv.

Det är väl just Folksam som SMC har samarbete med, det är väl folksam som har SMC rabatt, Folksam borde väl ha en försäkring som gäller?

Fast jag tycker inte att några försäkringar ska gälla på bana, jag vill inte betala skrapade kåpor åt dom som vill åka bana, oavsett om det förtäcks som en SMC-"Kurs"

Vill folk åka bana så är jag den förste att uppmuntra det, men då får dom acceptera att bahojar blir ärrade, och då lagar man dom själv med enkla medel istället för att lämna in dom till mc-firma för att byta repiga slipon och lackskadade orginalkåpor, på andras bekostnad.

Inte ska väll lilla du betala för skarapade kåpor!
Det är väll bättre att de kör på gatan och bromsar in sig i skogen med bestående men och lång rehabilitering.
För det lär vara mycket billigare än ett par skarapade kåpor.
By the way ...jag hade 6000:- i självrisk när jag gick i kull.
Så det slutade med egen lagning och det borde ju passa dig.
Doah??

/Dimman

Ja personligen eftersom jag gillar bana köper alltid HK kåpor eller andra typer av krashkåpor och de andra skydd som hjälper en "normal" krasch. puckar motorkåps skydd ramskydd etc. Brukar löna sig mer i längden ändå.

Jag blev bara så förvånad över svaren jag fick vid ett snabbt samtal av F-bolagen. Att vissa har så dålig koll att dom ger potentiella kunder missvisande info är ju ren förlust för dom.
Tycker dock det borde framgå ännu tydligare i villkoren helst på samma rader där det står vad det inte gäller för så man hittar rätt info snabbt och lätt. Skulle dom tjäna kunder på, fast dom vill nog inte ha oss RR åkare ändå!

Inte ska väll lilla du betala för skarapade kåpor!
Det är väll bättre att de kör på gatan och bromsar in sig i skogen med bestående men och lång rehabilitering.
För det lär vara mycket billigare än ett par skarapade kåpor.
By the way ...jag hade 6000:- i självrisk när jag gick i kull.
Så det slutade med egen lagning och det borde ju passa dig.
Doah??

/Dimman

Jamen dåså, då borde ju försäkringarna gälla vid all bankörning, och inte bara den i SMC's regi, för man blir ju bättre motorcykelåkare av vanlig bankörning också...

Har du något emot att jag helförsäkrar ungarnas folkracebilar, jag börjar bli jäkligt less att banka till dom mellan rejsen, att lämna dom till en plåtverkstad och få dörrar och skärmar bytt och omlackade låter ju sannerligen bekvämt.

Ungarna har blivit jäkligt mycket bättre på att köra bil av att köra folkrace. :tummenupp

Last edited:
Jamen dåså, då borde ju försäkringarna gälla vid all bankörning, och inte bara den i SMC's regi, för man blir ju bättre motorcykelåkare av vanlig bankörning också...

Har du något emot att jag helförsäkrar ungarnas folkracebilar, jag börjar bli jäkligt less att banka till dom mellan rejsen, att lämna dom till en plåtverkstad och få dörrar och skärmar bytt och omlackade låter ju sannerligen bekvämt.

Ungarna har blivit jäkligt mycket bättre på att köra bil av att köra folkrace. :tummenupp

Haha så sant :yoparty :D Jag håller med, man har ju läst till och från om folk som inte vill betala för folk som kör utan skyddsutrustning ute på vägarna m.m. och givetvis vill då jag inte heller betala för folk som vurpar med sina hojar på en bana vare sig det är för rejsing eller "trafikförbättrande" körning.

Men jag skulle tro att skillnaden ligger mellan att en vanlig bankörning ej är klassad som Trafikövning som SMC kurser är.

Var inte vrång nu.

Bankörning går ut på att lära sig banan, kurvteknik , åka snabbare osv medans SMC kurserna gör det plus lägger till att försöka få igång risktänket i trafiken.

Last edited:
Men jag skulle tro att skillnaden ligger mellan att en vanlig bankörning ej är klassad som Trafikövning som SMC kurser är.

Var inte vrång nu.

Bankörning går ut på att lära sig banan, kurvteknik , åka snabbare osv medans SMC kurserna gör det plus lägger till att försöka få igång risktänket i trafiken.

Så bara för att någon skäggig mupp i orange SMC väst serverar lite moralkakor före/efter bankörningen så är det OK att lägga hojen på bana och ta ut det på försäkring?

Tror du inte att många åker "BKK" flera gånger om året och sitter och gäspar igenom moralkakorna i väntan på körningen, för att det är den enda bankörning dom vågar sig på eftersom det är den enda där försäkringen gäller.

Så bara för att någon skäggig mupp i orange SMC väst serverar lite moralkakor före/efter bankörningen så är det OK att lägga hojen på bana och ta ut det på försäkring?

Tror du inte att många åker "BKK" flera gånger om året och sitter och gäspar igenom moralkakorna i väntan på körningen, för att det är den enda bankörning dom vågar sig på eftersom det är den enda där försäkringen gäller.

Man serverar inte utan försöker få igång tänken hos deltagaren själv.

Det kan ju hända att någon beter sig som du säger men det hör ju inte till vanligheterna, som du kanske sett om du varit på en kurs någon gång?

Låt säga 1% gör som du säger. Dom andra 99% får en "aha" upplevelse och har lärt sig mer på en dag än i trafiken på 5 år. Varför klaga över dom 1% när dom är en minoritet? Dom andra kommer garanterat kunna åka med mer säkerhet på sin favoritväg.

edit: jag rakar mig

Last edited:

Skäggiga muppar är det rätt ont om nuförtiden inom SMC, åtminstone de kurser som hålls på stor bana.
Har du ens själv deltagit på någon B&K-kurs eller sporthojskurs?

Jag är varken skäggig, har orange väst eller serverar moralkakor. (Mupp får andra avgöra.) En kursdag är full av övningar som är till för att få en större förståelse för hur motorcykeln fungerar och visst, vissa kan ta ut det i högre fart, men det visar sig att det bara är initialt eftersom de allra flesta efter ett tag kommer på att större marginaler är ett klokare sätt att hantera den ökade färdigheten.

Det du vill kalla för moralkakor är ett uttryck för gissningar skulle jag vilja säga, då det som är riskmedvetenhets- och trafiksäkerhetshöjande på våra kurser, handlar om att involvera deltagaren i diskussioner och övningar som ökar medvetenheten om konsekvenser av egna och andras handlingar samt vikten av planering.

Vi presenterar exempel på situationer och förslag på lösningar, där deltagarna själva kanske inte har kunskapen eller tänkt tanken på hur det hänger ihop. Det gäller både beredskap och körteknik. Det ska ju vara kul att köra och visst går det fort i vissa grupper, men övningarna i sig har inget med hastighet att göra.

Vad man sedan tar till sig efter kursen, det är självklart individuellt och för vissa individer blåser det igenom fortare än kvickt. UNDER själva kursen har jag hittills, under 4 år, bara haft en enda deltagare som inte varit aktiv och deltagit i både övningar och diskussioner i alla moment.

Jag anser därför att det definitivt är motiverat att skilja på bankörning och SMC-kurs på bana, då syftet med aktiviteterna är helt skilda. Jag tror inte de som är intresserade av ren bankörning ORKAR gäspa sig igenom en hel dags kurs, för det är för stor ansträngning att delta i kursen för att få köra på det sättet.

Last edited:
Jag är varken skäggig, har orange väst eller serverar moralkakor. (Mupp får andra avgöra.) En kursdag är full av övningar som är till för att få en större förståelse för hur motorcykeln fungerar och visst, vissa kan ta ut det i högre fart, men det visar sig att det bara är initialt eftersom de allra flesta efter ett tag kommer på att större marginaler är ett klokare sätt att hantera den ökade färdigheten.

Det du vill kalla för moralkakor är ett uttryck för gissningar skulle jag vilja säga, då det som är riskmedvetenhets- och trafiksäkerhetshöjande på våra kurser, handlar om att involvera deltagaren i diskussioner och övningar som ökar medvetenheten om konsekvenser av egna och andras handlingar samt vikten av planering.

Vi presenterar exempel på situationer och förslag på lösningar, där deltagarna själva kanske inte har kunskapen eller tänkt tanken på hur det hänger ihop. Det gäller både beredskap och körteknik. Det ska ju vara kul att köra och visst går det fort i vissa grupper, men övningarna i sig har inget med hastighet att göra.

Vad man sedan tar till sig efter kursen, det är självklart individuellt och för vissa individer blåser det igenom fortare än kvickt. UNDER själva kursen har jag hittills, under 4 år, bara haft en enda deltagare som inte varit aktiv och deltagit i både övningar och diskussioner i alla moment.

Jag anser därför att det definitivt är motiverat att skilja på bankörning och SMC-kurs på bana, då syftet med aktiviteterna är helt skilda. Jag tror inte de som är intresserade av ren bankörning ORKAR gäspa sig igenom en hel dags kurs, för det är för stor ansträngning att delta i kursen för att få köra på det sättet.

Kunde inte sagt det bättre själv:tummenupp
...för en gångs skull håller jag med Yasha till 100%

Vad försäkringsbolaget säger per telefon att försäkringen täcker är inte bindande. Om du ber att få samma information på papper kommer du få ett nej.

Jag hade ett case där hemförsäkringen skulle gälla då jag pratade med försäkringsbolaget men när de hade samma case på papper blev det nada:mad: "Då får vi beklaga" fick jag till svar av Folksam då jag framförde hur de ljugit angående om jag hade rätt försäkring. Tyvärr spelar jag inte in mina telefonsamtal. Försäkringsbedrägeri vill jag kalla det.

En intressant följdfråga till er SMC-instruktörer blir då hur ofta det egentligen kraschas på dessa kurser? Någon enstaka gång eller flera gånger per kurs.

Jag har fått intrycket av att det delas upp grupp mellan sportiga hojar och en blandgrupp för övriga. Om det stämmer, skiljer det i så fall något mellan grupperna vad det gäller omkulläggningar?

En intressant följdfråga till er SMC-instruktörer blir då hur ofta det egentligen kraschas på dessa kurser? Någon enstaka gång eller flera gånger per kurs.

Jag har fått intrycket av att det delas upp grupp mellan sportiga hojar och en blandgrupp för övriga. Om det stämmer, skiljer det i så fall något mellan grupperna vad det gäller omkulläggningar?

Det varierar ganska mycket.. jag är riks-instruktör och har kört med olika län men även på riksarrangerade kurser där vi är ett antal ihop-plockade instruktörer från hela landet.
Jag tror faktiskt att antalet krascher mycket beror på organisationen runt kursen och attityden/engagemanget hos instruktörerna.
När man märker att någon kör över sin förmåga och det finns en stor "klotvarning" kring honom/henne så gäller det att våga ta tag i den deltagaren och få honom att lyssna innan det händer en olycka.
De flesta omkullkörningarna händer rent generellt vid regn samt i slutet på kursdagen då folk är trötta men tycker att det går så bra så då gasar man gärna lite till för dagen e ju snart slut!

Men jag har under årens lopp faktiskt bara varit med om EN helt kraschfri kurs och det var i våras när jag var instruktör för SMC västra götaland på Kinnekulle.

Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back