Är mc-hälsningen på väg att hälsa hem!

skön

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2009
Hoj
GSX-R 1300
Jag hälsar på de mesta då tillfälle ges.
Man blir ju något gladare då man får en handflata tillbaka :)

/Johan

spookedbones

Porcus ludens
Gick med
19 Oct 2006
Hoj
TRIUMPH SPEED TRIPLE -04 med clip-on så man får ligga
Som K1322 påpekar så är en hälsning inte bara ett "Hej hej, kul att se dig!". Man kan kosta på sig en "sänk farten"-signal om man själv har uppmärksammat och passerat störningsmoment efter vägen. Här i kring har en vink i alla tider betytt "fritt spår". Att heja att allt är OK när man själv har passerat t.ex. rullgrus eller annat (fri tolkning) är inte schysst.

dizzy

Var är min rotorhoj?
Gick med
30 May 2008
Hoj
Trajja TT600 -02
Självklart hejar man på alla på två hjul (utom mopeder) då man är i sånt läge att det inte är trafikfarligt.

Och lika självklart varnar man för poliser.
( låter pekfingret leka saftblandare ovanför hjälmen, ev flasha med helljuset)

och annat som kan kräva att det behövs sänkt hastighet
(i stil med polisens flathand som går upp och ner)

Gick med
29 Sep 2007
Hoj
NC30
Att heja på varandra är ju roligt, jag skiner alltid upp som en sol när någon vinkar till mig.:)

Men hur fan vinkar man i länder med vänstertrafik:va Att släppa höger hand från styret är ju kanske inte alltid så bra. Kan det vara så att man slänger ut foten istället?

Fred00

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Morsans Hornet -06
Hälsade alltid förr, men tycker att det har blivit lite jobbigt att sitta och hälsa hela tiden. I alla fall på soliga dagar när det är mängder med hojar ute. Jag föredrar att koncentrera mig på min körning. Att hälsa på en massa okända personer bara för att de gillar att köra motorcykel känns inte så meningsfullt för mig. Kan inte heller säga att hälsningar från personer som inte ens vet vem jag är betyder så mycket för mig. Om jag har kört förbi en poliskontroll så kan det hända att jag flashar helljusen för att varna andra motorcyklister.

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Igår när jag körde hem så såg jag i periferin hur en pappa pekade åt sidan åt sin lilla son som satt i passagerarsätet, förstod att det handlade om att jag kom på hojen... så jag gled upp jämsides och vinkade åt grabben en stund... han log så mycket han bara kunde och vinkade tokmycket... pappan blev glad och morsade/tackade.

Hoppas bara andra gör lika till min son när vi glider fram i bilen. :)

Gör precis samma sak speciellt när barn finns inblandade.
Sista jag låg och tuffade på E6 mot Halmstad så låg en gammal risig Volvo och körde om sedan saktade de ner tills jag körde om. Såg att det satt en ung grabb i passagerarsätet som tryckte näsan mot rutan så man fick bjuda på lite härligt raceljud vid pådrag när man körde om.
En liten stund senare hade de vevat ner rutorna för att få njuta mer av sången.
Var ett härligt tidsfördriv när fabror blå låg ett par hundra meter längre fram på vägen och blockerade.
När fabrorblå svängde av så blev det en trevlig vink också brölade man vidare i sitt egna tempo...

Givetvis hejar man på alla hojar man möter oavsett vilken typ av hoj!

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Hoj
ZX10R

Zeit

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2010
Hoj
Suzuki SV650S -06, Suzuki GSX 750 -03
Klart man hälsar! Självklart bara om det kan ske utan risk. Fick chansen att hälsa på en av mina körskolelärare från förra säsongen idag med. :D

De som hälsar sämst, har jag märkt, är äldre herrar mellan 50-65 på chrome slädar/äldre hojar, man liksom upp med näven och får bara ett nervöst puttrande tillbaka. :va Tror ni på sporthojar vinkar bäst än så länge. :tummenupp

ljungqvist86

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2010
Hoj
Triumph Sprint -2004 MED Packväskor
Jag kör en del både uppåt i landet och i sthlm. Man märker klar skillnad tycker jag. Bönderna vinkar alltid glatt men vi i sthlm är lite drygare och allt för ofta bara passerar varandra. Jag brukade faktiskt oftast vinka men har ledsnat lite nu eftersom att många inte vinkar tillbaks här i storstaden. Men då vet jag att alla (i alla fall vi sporthojare) vill att man ska vinka till varandra så då börjar jag vinka loss igen då!! Finns inget trevligare än att morsa på varandra som tokar när man äger vägen!!

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Igår träffade jag på en sporthojare som hälsade lite mer än vanligt. Jag gjorde den vanlig vinken med handen.

Han slängde upp hela armen i luften o vinkade :banana

Jag blev glad :yoparty

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Jag kör en del både uppåt i landet och i sthlm. Man märker klar skillnad tycker jag. Bönderna vinkar alltid glatt men vi i sthlm är lite drygare och allt för ofta bara passerar varandra. Jag brukade faktiskt oftast vinka men har ledsnat lite nu eftersom att många inte vinkar tillbaks här i storstaden. Men då vet jag att alla (i alla fall vi sporthojare) vill att man ska vinka till varandra så då börjar jag vinka loss igen då!! Finns inget trevligare än att morsa på varandra som tokar när man äger vägen!!

Inte ofta jag ger stockholmare pluspoäng eller positiva ursäkter, men det kanske är enklare att vinka på en ödslig väg än i storstan :va ;)

*fakeedit* mina hälsningar är självklart utav slaget "fritt fram", vid poliskontroll, rullgrus eller annat så kör jag "cykelpumpen" med handen (sänk farten)

Couraga

Optimistisk pessimist
Gick med
25 Jul 2008
Hoj
Honda CBR 600 -97
Måste säga att jag blivit positivt överraskad över hur många som hälsar i vår.

Själv brukar jag alltid hänga ut näven först. Sen har man ju alltid förutfattade meningar om vissa. Så man kör tufft vidare varpå knutten glatt vinkar och jag får vinka till i ren panik utan att veta om personen såg vinken. Sen skäms man efteråt för att man är så taskig mot vissa :(

Klart alla ska få en vink :tummenupp

ljungqvist86

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2010
Hoj
Triumph Sprint -2004 MED Packväskor
Inte ofta jag ger stockholmare pluspoäng eller positiva ursäkter, men det kanske är enklare att vinka på en ödslig väg än i storstan :va ;)

*fakeedit* mina hälsningar är självklart utav slaget "fritt fram", vid poliskontroll, rullgrus eller annat så kör jag "cykelpumpen" med handen (sänk farten)

Jo självklart, det går ju inte alltid att vinka här i sthlm.. Inte i rusningstrafiken i alla fall!! :D

wicknertz

Sweden By Wicked
Gick med
1 Apr 2006
Hoj
Ktm 690 på ANAboLa!
Hälsar alltid på kreti o pleti så länge man kan! Och för att hålla med en del talare ovanstående så är det 55-60+ som har lite svårt o slänga ut en näve...

erikanton

Ny medlem
Gick med
18 Oct 2008
Hoj
Yamaha MT-03/ suzuki GSX600R
Hälsade alltid förr, men tycker att det har blivit lite jobbigt att sitta och hälsa hela tiden. I alla fall på soliga dagar när det är mängder med hojar ute. Jag föredrar att koncentrera mig på min körning. Att hälsa på en massa okända personer bara för att de gillar att köra motorcykel känns inte så meningsfullt för mig. Kan inte heller säga att hälsningar från personer som inte ens vet vem jag är betyder så mycket för mig. Om jag har kört förbi en poliskontroll så kan det hända att jag flashar helljusen för att varna andra motorcyklister.

Ja för man tappar ju koncentrationen av att släppa vänster hand från styret i 2 sek:rolleyes:
Men alla är vi ju olika:tungan

Last edited:

Fuzaneko

馬鹿は死なな&#
Gick med
25 Nov 2009
Hoj
Italiensk läckerhet... ja, hon läcker, därav namnet...
Ingen annan Än jag som upplevt att folk börjar få för sig att göra sina egna personliga vinkningar. Vissa gör peace märket vissa laddar ända bak från hojen vissa slänger ut armen rakt ut osv osv, tycker jag upplevt det mycket på sistone

Så länge folk upfattar mitt peace-tecken som en hälsning/fritt fram så är jag nöjd :katt
Lovar att inte hitta på något eget tecken för saftblandaren och cykelpumpen :rolleyes:

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Regel är väl att man hälsar på landsväg och annan enfilig väg, alternativt om det är öde tvåfiligt. Inte alltid så smart att vinka i storstan när det kan ta folks koncentration från trafiken.
Annars är väl en utsträckt näve tecken för "fri fart" medans handflata nedåt och armen i uppåt och nedat rörelse är blåljusvarning?

Själv brukar jag ställa upp i regelrätt honör, när tillfälle ges :p

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Måste säga att jag blivit positivt överraskad över hur många som hälsar i vår.

Själv brukar jag alltid hänga ut näven först. Sen har man ju alltid förutfattade meningar om vissa. Så man kör tufft vidare varpå knutten glatt vinkar och jag får vinka till i ren panik utan att veta om personen såg vinken. Sen skäms man efteråt för att man är så taskig mot vissa :(

Klart alla ska få en vink :tummenupp

Precis samma här :)
Man blir lite förbannad när folk inte vinkar tillbaka.

Fick en vink med benet av en glidare igår, såg rätt roligt ut. Jag förstår att det är lättare att stå på ett ben med skottkärra än med en hand.. :D

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år