Är sporthojar överskattade?

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Ort
Essinge församling
Hoj
BMW
Vilken av de här tre hojarna skulle du välja i en bandpå om du skulle tävla mot de andra två? Jag tror att du skulle göra samma val som jag och välja Suzukin. Så jag förstår verkligen inte hur det osannolika verkar vara sant! Se filmen. Någon som kan förklara?
Skärmavbild 2018-11-24 kl. 14.48.25.jpg

https://youtu.be/rDJZjdKai24
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Jag är snabbare än en H2R om vi ska ta oss igenom den lokala ICA-butiken.

Banan spelar ju såklart jättestor roll.
 

illoco

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2015
Ort
mitt i mellan
Hoj
TM en 250 19 suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
gillar styret på den snabba fjanthojen:banana låg väl en film ute på tuben där en sv650 hängde av en cbr1000 på någon bana kanske är det skillnaden på talang och stor plånbok som syns?
 
Last edited:

stevie

Medlem
Gick med
22 Nov 2012
Ort
göteborg
Hoj
2021 Ducati Desert sled
Förmåga för hög kurvhastighet är väl det viktigaste på en sån här bana, och då är väl låg vikt ”the king”. Finns ju inga rakor att använda musklerna på. En moto3-hoj skulle väl vara snabbare här än en motoGP-hoj.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Jag skulle nog inte hamna i depån på en asfalterad speedwaybana.
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Suzukins potential utnyttjas ju inte heller. I det där klippet handlar det om hur duktig förare är. Det har inte med materialet att göra.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13
Jag är faktiskt lite förvånad över att Gixxern klarar sig så pass hyggligt. En Auto Race hoj är ju byggd för just såna banor. Visserligen med mindre motor än sukan.
En sporthoj är ju inte gjord för sånt. Lika lite som den är designad för offroad eller långfärd.
I klippet med Harleyn ser man ju att en hoj som är anpassad för amerikanska förhållanden är bättre på vissa saker än en sporthoj. Det är ju det som är det fina med motorcyklar, det finns alla möjliga sorter som passar till olika behov.
 

Skurken

Karisma som ett järnspett.
Gick med
29 Aug 2007
Ort
Varberg
Hoj
790 Duke
Du tar ju inte ut en sporthoj i skogen för att det går fort, dålig jämförelse. Det är inte sporthojar som är överskattade, men hur avgörande förarens insats är kanske är underskattad av de som inte är så insatta.
 

Adler

Sporthojsnörd
Gick med
25 Mar 2015
Ort
På landet
Hoj
1984 Suzuki GSX 400 FWS, ZZR 1100 1990
Suzukins potential utnyttjas ju inte heller.

Nej verkligen inte. Den är inte byggd för korta dragrace direkt.

I det där klippet handlar det om hur duktig förare är. Det har inte med materialet att göra.

Nej tvärtom. Det har bara med materialet att göra. Den där rostiga jäveln är lågt drevad och ser nästan ut att darkside'a med ett däck som har övertag i dragrace. Sukkan är högt drevad för hög toppfart och däck som kan svänga även i högre farter än på parkeringsplatsen. Skulle de öka bansträckan till 1 mil så skulle sporthojsföraren både hinna stoppa och kråla sig ur stället innan choppern hunnit fram.
Dreva 2 identiska hojar olika så ska du se att det blir olika resultat också.

Ett modernt jaktplan är väl knappast långsammare än en bil heller...eller är det bara talang det här: ? :hoppskrat
 
Last edited:

tomsta

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jul 2007
Ort
tyresö
Hoj
Honda CBF600 -04
Ser ut som det körs på den japanska formen av speedwaybana. Dom gick över från grus till asfalt nån gång på 60-talet, för att det gick åt lite för många förare, tror det var cirka 30 om året.
http://forums.cycleworld.com/showthread.php?t=222633

Tack Micke R för länken som jag läste med nyfikenhet

Anm Yakuza är enl Wikipedia den organiseradee brottsligheten i japan
Intressant läsning: Här ett klipp

Auto Race is a Japanese version of motorcycle speedway, but combines gambling added into it and is held on an asphalt course, throughout Japan. An typical Auto Race bike is 599cc. Autorace is predominantly a gambling sport.

Unlike other forms of motorcycle and gambling sport, prior to race day, the rider have to stay over at the dormitory with over 500 riders and refrain from contacting anyone within the outside world including any forms of communications to prevent race fixing which scandalised the sport during the years of the sport when the Yakuza took over the sport and as a result, crowds dwindled and it was saved when a motorcycle federation took over it in 1967. Since then the sport has very much gone its own way to develop into a form of motor sport exclusive to Japan.

As in Speedway, the bikes have no brakes

An average rider usually spend half a year living away from home. A race usually involves eight riders and runs for no more than three minutes. Between races, the bike is kept together with other bikes.

As well as their real names, all the riders have an alias, or nickname, which they go by. There are eight riders in each six-lap race. All are trained in official training schools and have to pass a qualifying examination before being allowed to become competitive riders. Once qualified, riders are graded according to their results and these grades are used to ascertain racing positions, with the higher graded riders starting from the back grids.
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Nej verkligen inte. Den är inte byggd för korta dragrace direkt.



Nej tvärtom. Det har bara med materialet att göra. Den där rostiga jäveln är lågt drevad och ser nästan ut att darkside'a med ett däck som har övertag i dragrace. Sukkan är högt drevad för hög toppfart och däck som kan svänga även i högre farter än på parkeringsplatsen. Skulle de öka bansträckan till 1 mil så skulle sporthojsföraren både hinna stoppa och kråla sig ur stället innan choppern hunnit fram.
Dreva 2 identiska hojar olika så ska du se att det blir olika resultat också.


Suzukin kan läggas ned betydligt mer än sådär, kroppen kan positioneras mycket bättre och det finns bättre spårval att välja.
 

falco_tuna

Medlem
Gick med
9 Jul 2011
Ort
Eskilstuna/Mariefred
Hoj
Aprilia Falco -00(såld), GSX-R 1000 K5 Räser Edition, Tuono V4 1100RR -15
Suzukin kan läggas ned betydligt mer än sådär, kroppen kan positioneras mycket bättre och det finns bättre spårval att välja.

På en av Suzuki-hojarna sitter Nobuatsu Aoki, just saying... Personligen skulle jag vara försiktig med att ge körtips till honom. ;)

Killen i gult på pinnstaketet, är f.ö. dubbla världsmästaren Haruchika Aoki, hans brorsa.

Annars tycker jag det ser skapligt halkigt ut på den där banan, det kanske helt enkelt inte är så bra grepp.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Nej verkligen inte. Den är inte byggd för korta dragrace direkt.



Nej tvärtom. Det har bara med materialet att göra. Den där rostiga jäveln är lågt drevad och ser nästan ut att darkside'a med ett däck som har övertag i dragrace. Sukkan är högt drevad för hög toppfart och däck som kan svänga även i högre farter än på parkeringsplatsen. Skulle de öka bansträckan till 1 mil så skulle sporthojsföraren både hinna stoppa och kråla sig ur stället innan choppern hunnit fram.
Dreva 2 identiska hojar olika så ska du se att det blir olika resultat också.

Ett modernt jaktplan är väl knappast långsammare än en bil heller...eller är det bara talang det här: ? :hoppskrat

Det är väl en kombination av saker skulle jag säga.
En sporthoj är inte optimerad för dragrace från stillastående. Liksom allt annat så är det en fråga om kompromisser.
Den har relativt kort hjulbas och sving för att den skall vara snabb att svänga med. Det medför att det inte går att lägga på full gas från stillastående eftersom det bara leder till att framhjulet lyfter.
Redan 110 hk i en honda VFR räcker för att fram hjulet skall lätta upp till 100 km/h om man inte har lite känsla i gasen. Den är ändå en sporttouring och inte riktigt lika kinkig som en sporthoj vad gäller gaspådraget vid acc från stillastående.

Choppern har lång hjulbas och motor och förare är placerade lågt vilket ger en låg tyngdpunkt och han kan därför lägga på full gas från början i stort sett.

Sporthojsföraren måste vara försiktig och lägga på lagom med gas för att accelerera optimalt med hänsyn till tillgängligt grepp och wheelietendenser.
Acceleration från stillastående med en sporthoj är därför rätt förarberoende. Dock kan en sporthoj aldrig accelerera lika fort som en hoj med lägre tyngdpunkt och längre hjulbas eftersom det inte går att få ner kraften i backen.

Dom 180 hästkrafterna börjar ju spela in när man kommer över 100. Då kommer sporthojen att kunna accelerera i stort sett med samma acceleration som upp till 100 medan choppern kommer att drabbas av att accelerationen mattas av betänkligt eftersom motoreffekten blir begränsande.

Vad gäller jämförelsen mellan stridsflygplanet och formel1 bilen så är det ju också en lite orättvis jämförelse. Ett stridsplan har inte som högsta prio att accelerera fort från stillastående. Dessutom begränsas man av bromsarna och hur en jetmotor fungerar i grunden.
Tittar man på siffror så verkar det som om många stridsplan har kapacitet att accelerera med ca 1,5 g baserat på exempelvis F18 som har 2 st motorer med 22000 pounds dragkraft och planet väger ca 30 000 pounds. Det skulle innebära en acceleration till 100 på ca 2 sek. Men det kräver ju en fullt uppvarvad jetmotor med efterbrännkammaren tänd.
Det är ytterst osäkert om bromsarna skulle klara att hålla planet med det pådraget eftersom friktionen mot asfalten troligen inte skulle räcka till.
Dvs stridsplanet får börja med en motor som inte är fullt uppvarvad och därmed inte ger full effekt. Därav är bilen snabbare i starten.
Jetmotorerna ger ju dessutom troligen inte full effekt från stillastående eftersom dom i viss mån ju hjälps av farten som kommer att trycka in luft till kompressorstegen.
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
På en av Suzuki-hojarna sitter Nobuatsu Aoki, just saying... Personligen skulle jag vara försiktig med att ge körtips till honom. ;)

Killen i gult på pinnstaketet, är f.ö. dubbla världsmästaren Haruchika Aoki, hans brorsa.

Annars tycker jag det ser skapligt halkigt ut på den där banan, det kanske helt enkelt inte är så bra grepp.

Antar att han ser ett suboptimalt utnyttjande av farkosten i fråga. Även en aldrig så meriterad person kan ju köra -med flit- under sin förmåga av allehanda syften och orsaker. Det där en någon sorts "underhållning", inte racing.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top