Nej verkligen inte. Den är inte byggd för korta dragrace direkt.
Nej tvärtom. Det har bara med materialet att göra. Den där rostiga jäveln är lågt drevad och ser nästan ut att darkside'a med ett däck som har övertag i dragrace. Sukkan är högt drevad för hög toppfart och däck som kan svänga även i högre farter än på parkeringsplatsen. Skulle de öka bansträckan till 1 mil så skulle sporthojsföraren både hinna stoppa och kråla sig ur stället innan choppern hunnit fram.
Dreva 2 identiska hojar olika så ska du se att det blir olika resultat också.
Ett modernt jaktplan är väl knappast långsammare än en bil heller...eller är det bara talang det här: ?
Det är väl en kombination av saker skulle jag säga.
En sporthoj är inte optimerad för dragrace från stillastående. Liksom allt annat så är det en fråga om kompromisser.
Den har relativt kort hjulbas och sving för att den skall vara snabb att svänga med. Det medför att det inte går att lägga på full gas från stillastående eftersom det bara leder till att framhjulet lyfter.
Redan 110 hk i en honda VFR räcker för att fram hjulet skall lätta upp till 100 km/h om man inte har lite känsla i gasen. Den är ändå en sporttouring och inte riktigt lika kinkig som en sporthoj vad gäller gaspådraget vid acc från stillastående.
Choppern har lång hjulbas och motor och förare är placerade lågt vilket ger en låg tyngdpunkt och han kan därför lägga på full gas från början i stort sett.
Sporthojsföraren måste vara försiktig och lägga på lagom med gas för att accelerera optimalt med hänsyn till tillgängligt grepp och wheelietendenser.
Acceleration från stillastående med en sporthoj är därför rätt förarberoende. Dock kan en sporthoj aldrig accelerera lika fort som en hoj med lägre tyngdpunkt och längre hjulbas eftersom det inte går att få ner kraften i backen.
Dom 180 hästkrafterna börjar ju spela in när man kommer över 100. Då kommer sporthojen att kunna accelerera i stort sett med samma acceleration som upp till 100 medan choppern kommer att drabbas av att accelerationen mattas av betänkligt eftersom motoreffekten blir begränsande.
Vad gäller jämförelsen mellan stridsflygplanet och formel1 bilen så är det ju också en lite orättvis jämförelse. Ett stridsplan har inte som högsta prio att accelerera fort från stillastående. Dessutom begränsas man av bromsarna och hur en jetmotor fungerar i grunden.
Tittar man på siffror så verkar det som om många stridsplan har kapacitet att accelerera med ca 1,5 g baserat på exempelvis F18 som har 2 st motorer med 22000 pounds dragkraft och planet väger ca 30 000 pounds. Det skulle innebära en acceleration till 100 på ca 2 sek. Men det kräver ju en fullt uppvarvad jetmotor med efterbrännkammaren tänd.
Det är ytterst osäkert om bromsarna skulle klara att hålla planet med det pådraget eftersom friktionen mot asfalten troligen inte skulle räcka till.
Dvs stridsplanet får börja med en motor som inte är fullt uppvarvad och därmed inte ger full effekt. Därav är bilen snabbare i starten.
Jetmotorerna ger ju dessutom troligen inte full effekt från stillastående eftersom dom i viss mån ju hjälps av farten som kommer att trycka in luft till kompressorstegen.