Är sugen på Enduro 125a... Tips tack! (Honda CRM)

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
KTM 660 -04
Therudeboy skrev:
Jag körde min cross på gatan. Inte att rekommendera men det är det lättaste sättet att komma till banan om man avsaknar B-kort.
Det är ju en lösning men jobbigt med polisen, men om man nu ändå åker dit på E-reggad om man inte kör till banan när det är träningstid kan det ju kvitta....

Vad är det för straff om man kör cross på gata`? körkortet ryker väll och sånt otäckt?

Therudeboy

Guest
Ja du har ju prövotid så det ryker. Jag tippar på att det räknas som olovlig körning.

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
KTM 660 -04
:gnissla

Så vad är den bästa lösningen?.... Hmm....

Det bästa vore att hitta en LVreggad WR, men det finns så få.... Värkar inte finnas några andra LV-reggade renodlade endurohojar heller ju....

Tjet

Med lem
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
XR600R SM -94
Sen om det händer något så gäller ju ingen försäkring. Tänk dig scenariot att det springer ut en liten unge som du kör på som blir ivanlidiserad för resten av sitt liv?
Hörde om en som gjorde något liknande och hela hans familj var tvungna att jobba av skulden i många många år. Inte så kul... :va

Therudeboy

Guest
NSR_Martin skrev:
:gnissla

Så vad är den bästa lösningen?.... Hmm....

Det bästa vore att hitta en LVreggad WR, men det finns så få.... Värkar inte finnas några andra LV-reggade renodlade endurohojar heller ju....

Min gamla wr 125:a går uppe i jkpg, den har varit reggad en gång i tiden. Någon slags samlare köpte den och han brukar annonsera ut ofta vad han har till salu.

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
KTM 660 -04
Tjet skrev:
Sen om det händer något så gäller ju ingen försäkring. Tänk dig scenariot att det springer ut en liten unge som du kör på som blir ivanlidiserad för resten av sitt liv?
Hörde om en som gjorde något liknande och hela hans familj var tvungna att jobba av skulden i många många år. Inte så kul... :va
Kommer aldrig köra inne i stan. Alltid på öde vägar, kommer man till ett litet samhäller tar man det lugnt. Visst, olycker händer men jag tar heldre den risken än att sitta vid datorn hela vintern, för att vara ärlig.

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
KTM 660 -04
Therudeboy skrev:
Min gamla wr 125:a går uppe i jkpg, den har varit reggad en gång i tiden. Någon slags samlare köpte den och han brukar annonsera ut ofta vad han har till salu.
Vad är det för årsmodell på den då?? Min kompis har nån gammal sån från tidiga 80talet typ, eller om det va sena 70, hehe.

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
KTM 660 -04
Therudeboy skrev:
Då är det inte den...

Hur är det med crossar, tål deras växelåda att kröa på asfalt?

Har hört nått om att det blir för ryckigt och stelt på asfalt medans i sand blir det mjukt o fint för växellådan..... Och att det skulle vara ett problem som gör att den går sönder...?

Therudeboy

Guest
NSR_Martin skrev:
Då är det inte den...

Hur är det med crossar, tål deras växelåda att kröa på asfalt?

Har hört nått om att det blir för ryckigt och stelt på asfalt medans i sand blir det mjukt o fint för växellådan..... Och att det skulle vara ett problem som gör att den går sönder...?

Det sliter däck enormt att köra på asfalt. Jag vet inte vad det gäller växelådan, jag körde bakhjul och skojade massvis med min och den gick lika bra som när jag köpte den.

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
KTM 660 -04
Therudeboy skrev:
Det sliter däck enormt att köra på asfalt. Jag vet inte vad det gäller växelådan, jag körde bakhjul och skojade massvis med min och den gick lika bra som när jag köpte den.
Låter bra, lär inte köra asfalt så mycket förutom att träna lite bakhjulskörning, hehe, annars blir det mest ut o busa i skogen...

Sen är frågan vad farsan säger om idén att köra cross istälelt ,o köra upp till banan osv.... hmm, hoppas han tycker jag kan ta egna beslut men fortfarande kan låna mig lite pengar, hehe

sNajgel

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2004
Hoj
XT660 stadsmoppe, Ktm200exc
Tjet skrev:
skitsnack!.. trafikförsäkringen gäller alltid! Det kanske är därför det är lagstadgat med trafikförsäkring. Även om man saknar trafikförsäkring så går trafikförsäkringsföreningen in och betalar :fakta

Tjet

Med lem
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
XR600R SM -94
GixxerJensa skrev:
skitsnack!.. trafikförsäkringen gäller alltid! Det kanske är därför det är lagstadgat med trafikförsäkring. Även om man saknar trafikförsäkring så går trafikförsäkringsföreningen in och betalar :fakta

Så trafikförsäkringen gäller ifall man kör en oregistrerad cross? :hihi
Som för det mesta bara är stöldförsäkrad...

sNajgel

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2004
Hoj
Tjet skrev:
Så trafikförsäkringen gäller ifall man kör en oregistrerad cross? :hihi
Som för det mesta bara är stöldförsäkrad...
Det finns nånting som heter trafikförsäkringsföreningen... som bla tar ut hutlösa priser om man "glömmer" trafikförsäkra
Men nu var det inte det som var frågan.. du skrev "inga försäkringar som gäller.." om man inte har försäkring så kan den väl knappast gälla, har man försäkring så gäller den.

Last edited:

Tjet

Med lem
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
XR600R SM -94
GixxerJensa skrev:
Det finns nånting som heter trafikförsäkringsföreningen... som bla tar ut hutlösa priser om man "glömmer" trafikförsäkra

Så man kan alltså trafikförsäkra en helt vanlig cross? Utan nummerplåt, lampor osv.

sNajgel

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2004
Hoj
Tjet skrev:
Så man kan alltså trafikförsäkra en helt vanlig cross? Utan nummerplåt, lampor osv.
Nix det går inte.. men vi har ett väldigt bra skyddsnät i sverige mot sånt... därav trafikförsäkringsföreningen, det är inget försäkringsbolag. Utan det är en förening som går in och betalar om det skulle hända nåt skit så att inte offret blir utan pengar, men du för nog räkna med rättslig påföljd oxå tex: olovlig körning och vållande till kroppskada

Therudeboy

Guest
NSR_Martin skrev:
:Bugar

Ska man eller inte, hmm.... Cross eller enduro....

Vill få lite klartext i hur hårda polisen är med E-reggade hojar som kör på gatan..? Är det värt lite extra slit för o köra så? Om polisen ändå är grinig kan det ju kvitta, då känns det som man lika gärna kan köra cross....

Den enda polisen vi har respekt för här nere är jkpg-polisen. Så jag hade nog hellre köpt en Lv-reggad hoj.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...