Är Sveriges lagstiftning för lamt???

Hur mycket högre borde straffet för MC/BIL-Stöld vara?

• Antal röstningar
    0

sirSmokealot

Vet inte vad jag ska välja!!!
Gick med
15 Sep 2005
Hoj
det blir nog en röd
Jag har länge tyckt att Sveriges lagar är föråldrade, och inte minst att straffskalan borde uppdateras.

Ett exempel på detta: Om man dödar någon får man typ 4 år, men om man super sig full och kör ihjäl någon får man kaanske 1,5 år.

Slutsats 1: om du vill döda någon, sup dig full och kör ihjäl denne!
Slutsats 2: uppdatera straffskalan och skärp straffet för fyllekörning!

Detta är bara ett exempel på hur fel systemet är tänkt.

Min egentliga fråga till er är om ni anser att MC/Bil-stöld borde få högre straff än idag, och i så fall hur mycket högre?

Motivera gärna om ni vill!

Kom gärna med andra tankar om hur snedvridet systemet är?

saltvatten

Super Hjälte
Gick med
27 Jun 2005
Hoj
Kawa er6 -06
En snubbe "som jag känner" fick 14 år för grov narkotikasmuggling.
Jämför det med brotten som trådskaparen skrev.
Vi har helt tokig straffskala.
Narkotikalagarna är nog tamejtusan knäppa de med.

edit: "fick" ist för "för"

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
Jo visst kan det vara snedvridet. Men jag tror fortf. inte på att högre straff skrämmer mer. En som gör ett brott lär ju inte sitta och räkna på fingrarna hur många år den skall sitta i fängelse efteråt.

morlock

1080p till folket!
Gick med
7 Oct 2004
Hoj
Hojlös =/
Mer pengar åt polismakten och mindre till organisationer som FI, biståndsorganisationer och annat...

pidda

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2004
Hoj
Körde tidigare Ducati
Som vän av ordning så älskar jag "Big Brother" (inte dokusåpan). Jag skulle vilja se rättvisare straff men även att "Big Brother" går in och styr upp alla som inte klarar av att vistas i samhället utan att bryta reglerna. Det gäller inte minst alla som befinner sig på vägarna.
Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att fordonets topphastighet tvångsstyrs och att man inte skall kunna köra fortare än rådande hastighet. Det får väl bli någon variant av GPS som hela tiden kontrollerar vilken väg man befinner sig på och sedan skickar en signal som justerar topphastigheten.

För övrigt vill jag ha fler kameror utplaserade i städer. Så man kan gå lugnt på natten utan risk för att bli överfallen.

Alla skall få göra rätt för sig och snyltare skall inte ha något :mattias

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
sirSmokealot skrev:
Ett exempel på detta: Om man dödar någon får man typ 4 år, men om man super sig full och kör ihjäl någon får man kaanske 1,5 år.

Vilket briljant exempel.... :rolleyes:

Gick med
10 Nov 2005
Hoj
Yamaha FZR 600 91 V&H
saltvatten skrev:
En snubbe "som jag känner" fick 14 år för grov narkotikasmuggling.
Jämför det med brotten som trådskaparen skrev.
Vi har helt tokig straffskala.
Narkotikalagarna är nog tamejtusan knäppa de med.

edit: "fick" ist för "för"

jag tycker det är bra att dom är hårda när det kommer till narkotikabrott för om du tittar på vad påtända personer hittar på idag, våldsbrott, mord, rån och diverse andra trevligheter.. sen är det många som blivit en samhällsbelastning och kostar oss en massa skattepengar
så nej usch :4skrika

saltvatten

Super Hjälte
Gick med
27 Jun 2005
Hoj
Kawa er6 -06
pidda skrev:
Som vän av ordning så älskar jag "Big Brother" (inte dokusåpan). Jag skulle vilja se rättvisare straff men även att "Big Brother" går in och styr upp alla som inte klarar av att vistas i samhället utan att bryta reglerna. Det gäller inte minst alla som befinner sig på vägarna.
Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att fordonets topphastighet tvångsstyrs och att man inte skall kunna köra fortare än rådande hastighet. Det får väl bli någon variant av GPS som hela tiden kontrollerar vilken väg man befinner sig på och sedan skickar en signal som justerar topphastigheten.

För övrigt vill jag ha fler kameror utplaserade i städer. Så man kan gå lugnt på natten utan risk för att bli överfallen.

Alla skall få göra rätt för sig och snyltare skall inte ha något :mattias
:tummenupp
Trodde du var allvarlig i början där..

pidda

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2004
Hoj
Körde tidigare Ducati
Jag tar mig friheten att låna tråden lite.

Om ni fick välja mellan att ha det som det är nu d.v.s. att polisen fokuserar på fel/onödiga grejer. Tjuvar mer eller mindre går fritt och själ - bl.a. motorcyklar. Och att du har möjligheten att köra så in i helvete på allmän väg att hojen och kortet skulle tagits ifrån dig omedelbart och att du aldrig mer skulle få sitta på en motorcykel.

ELLER...

Gå med på att elektroniskt tvångsstyra din motorcykel så du inte kan köra olagligt fort på allmän väg. Polisen börjar fokusera på viktigare brott. Och att kameror sätts upp så tjuvar inte har möjligheten att pilla på din hoj.

Vad väljer du?

sirSmokealot

Gick med
15 Sep 2005
Hoj
det blir nog en röd
Yamaha_Tobbe skrev:
jag tycker det är bra att dom är hårda när det kommer till narkotikabrott för om du tittar på vad påtända personer hittar på idag, våldsbrott, mord, rån och diverse andra trevligheter.. sen är det många som blivit en samhällsbelastning och kostar oss en massa skattepengar

Det finns ett talesätt som lyder: "Lagen är blind" Detta medför att lagen inte kan skillja på tung narkotika och mindre tunga grejer...

Jag tror inte att det finns EN ENDA människa som har mördat eller begått våldsbrott efter de har rökt hasch. Det är nämligen omöjligt :D att röra sig :)

Jag ser för övrigt inte någon direkt skillnad på alkohol, ciggaretter och andra narkotikaklassade preparat.

Vet du att det är typ lika svårt att sluta röka ciggaretter som det är att sluta med heroin???

Så lagen är blind, men också dum i huvet och inkonsekvent!

saltvatten

Super Hjälte
Gick med
27 Jun 2005
Hoj
Kawa er6 -06
Yamaha_Tobbe skrev:
Helt klart, drogpåverkade personer är konstiga.
Att tänka på vad ett förbud mot alkohol hade löst problem är inte att tänka på.
Fürstenhoff skrev:
Ledsen men dom som sysslar med NARKOTIKA SMUGGLING/FÖRSÄLJNING borde dömmas direkt till LIVSTIDS FÄNGELSE utan att passera gå!!

Dom som kör NARKOTIKA/ALKOHOL PÅVERKADE borde dömmas för MORDFÖRSÖK/MORD!!

/Fürstenhoff.
Och där går våra åsikter isär.

Jag tycker att det är bra konstigt att knarksmuggling gav 14 (fjorton) år i fängelse. Kolla på den där 17 åringen som våldförde och förgrep sig på en fyraåring, han fick 1½år.
Bra konstigt, bra konstigt..
edit:
Folk som kör motorcyklar som blådårar mitt i rusningstrafik borde åtalas för MORDFÖRSÖK/MORD!!

Last edited:

sirSmokealot

Gick med
15 Sep 2005
Hoj
det blir nog en röd
pidda skrev:
Det får väl bli någon variant av GPS som hela tiden kontrollerar vilken väg man befinner sig på och sedan skickar en signal som justerar topphastigheten.

Jag håller med dig, men samtidigt vet jag inte...
Och jaa, jag vet att det är dubbelmoral... men jag tycker att det är ok att köra i 200Km/h på en motorväg mitt i natten!

Men det är å andra sidan helt fel att köra i 45Km/h förbi en skola!

Det finns ju olika omständigheter, som lagen inte tar ställning till idag!

Systemet måste bli mer flexibelt.

Kontentan: Ja till kameror överallt (om man kan garrantera att informationen inte missbrukas och kommer i händerna på obehöriga!)

Men nej till HastighetsGPSmanicken som stryper min hojs hastighet... dubbelmoral, jag vet... men ... :va

Öling

Ny medlem
Gick med
26 Oct 2005
Hoj
ingen än ...
sirSmokealot skrev:
Jag har länge tyckt att Sveriges lagar är föråldrade, och inte minst att straffskalan borde uppdateras.

Min egentliga fråga till er är om ni anser att MC/Bil-stöld borde få högre straff än idag, och i så fall hur mycket högre?

Du vet inte vad du talar om för fem öre. Dina, så kallade "slutsatser" är ju rent löjeväckande naiva. Läs på om vad begrepp som exempelvis "uppsåt" och "motiv" innebär.

Att bli dömd till livstid innebär i Sverige idag att ditt straff inte är tidsbestämmt, du måste alltså ansöka om nåd hos regeringen. Livstid är en tänkbar påföljd för mord ...

Sen finns det naturligtvis detaljer som inte är så lyckade och hela områden där det helt klart finns utrymme för nytänkande och förbättringar. Ungefär som med allt annat skulle man kunna säga.

fortsomfan

åka bana
Gick med
14 Nov 2004
Hoj
none
lag

sirSmokealot skrev:

Vad är lagen idag??

sirSmokealot

Gick med
15 Sep 2005
Hoj
det blir nog en röd
Öling skrev:
Du vet inte vad du talar om för fem öre. Dina, så kallade "slutsatser" är ju rent löjeväckande naiva. Läs på om vad begrepp som exempelvis "uppsåt" och "motiv" innebär.

Att bli dömd till livstid innebär i Sverige idag att ditt straff inte är tidsbestämmt, du måste alltså ansöka om nåd hos regeringen. Livstid är en tänkbar påföljd för mord ...

nej... det kan ju vara ganska svårt att tidsbestämma livstid... :D

Men, om uppsåt inte kan bevisas och du kör ihjäl en person, betyder det inte att uppsåt inte fanns. :7peta

saltvatten

Super Hjälte
Gick med
27 Jun 2005
Hoj
Kawa er6 -06
Fürstenhoff skrev:
Du har helt rätt där - dom som bevisligen våldtagit en annan person, oavsett ålder eller kön så skall dom i mina ögon dömmas till minimum 10 års fängelse och detta INTE för att i första steget vårda dem utan för att hålla dem borta i från oss andra då sannolikheten att dom återgår i brottslighet är MYCKET stor!!

/Fürstenhoff.

Javisst, helt klart.
Vad jag ville få fram var dock att vi har löjliga narkotikalagar här i svedala.
Vi jämställer allt knark med allt knark och jag tycker att det är fel väg att gå.
Ber om ursäkt redan nu om detta mot all förmodan skulle bli en trådkapning.

Öling

Ny medlem
Gick med
26 Oct 2005
Hoj
ingen än ...
sirSmokealot skrev:
nej... det kan ju vara ganska svårt att tidsbestämma livstid... :D

Men, om uppsåt inte kan bevisas och du kör ihjäl en person, betyder det inte att uppsåt inte fanns. :7peta

Jo, men om du dödar någon med uppsåt och alltså döms för mord så får man nog inte 4 år som du påstod.

Kör man ihjäl någon skulle jag tro att man döms för vållande till annans död och grov vårdslöshet osv osv, alltså blir straffskalan en annan. Om detta kan man ha åsikter.

Men att däremot skrika om högre straff, när straffen idag är ganska hårda är inte så lyckat tycker jag. Hårdare straff leder inte heller till någon minskad brottslighet, vilket väl ändå måste vara målsättningen. Att gapa på högre straff för att man själv, eller polaren fått sin cykel, eller vad det kan vara, stulen tyder på att man missar den stora bilden om du frågar mig.

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Hoj
R1 2016
jag KAN inte rösta.. det är HELT omöjligt..

jag "satte dit" killen som stal min hoj = satt över natten = verkar vara nerlagt

grep samma kille (envarsgripande) för mc stöld ett par månader senare = killen satt ett par dagar.

om jag röstar på 3 ggr så högt, så spelar det ju ingen roll, han sitter ju max en vecka iaf.

Det kommer att sluta med privata bolag i sverige som tar hand om sånt.. eller jag menar, det finns ju redan, fast dessa bär västar.

sirSmokealot

Gick med
15 Sep 2005
Hoj
det blir nog en röd
Varför talar du inte om vad "den stora bilden" är när du skaffar hoj, och när den blir stulen???

Och gällande uppsåt, som du så gärna vill hänga upp dig på, så är det svårt att bevisa!

Jag menar, ocm jag vill döda någon, så kan jag döda denne utan att uppsåt kan bevisas. Att då supa sig full och "råka" köra på denna person är ett ypperligt sätt att uppnå sitt mål utan att man skall kunna bli dömd för mord därför att det kommer under an annan straffskala.

Jag kommer då dömmas för rattfylla, och vållande till annans död, och inte till dråp eller mord lr mordförsök!

[Öhlin] Varför vägrar du förstå vad jag menar??? :confused:

Last edited:
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM