Är Sveriges lagstiftning för lamt???

Hur mycket högre borde straffet för MC/BIL-Stöld vara?

• Antal röstningar
    0

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
en liter Honda
De straffskalor som finns idag för tillgeppsbrott (och även våldsbrott) är fullt tillräckliga IMHO. Haken är att det är sällan som påföljder bortom ungefär halva straffskalan döms ut, nästan oavsett brott. Det beror på domstolarnas inarbetade "praxis" och är, såvitt jag förstått, inget som någon har praktisk möjlighet att påverka. Domare och nämndemän kan/vill inte ta intryck av opinionen, kan/vill inte bryta praxis genom att börja döma ut hårdare påföljder (kan/vill t.ex. inte döma en gärningsman till 5 år för samma brott som någon annan förra året fick 3 år för), och politikerna vågar inte peta i så konkreta frågor. :gnissla

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Hoj
Suzuki SV650S -03
Na, det är nog bra som det är.

Men det där med att tjyven ska betala självrisken låter faktiskt bra.

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Hoj
hoj hoj
sirSmokealot skrev:
Detta medför att lagen inte kan skillja på tung narkotika och mindre tunga grejer...
Varför ska man skilja på det då? Vad är "tungt"? Hur mycket man blir påverkad eller hur mycket brott man måste begå för att ha råd till drogen?

sirSmokealot skrev:
Jag ser för övrigt inte någon direkt skillnad på alkohol, ciggaretter och andra narkotikaklassade preparat.
Skillnanden är stor, tex alkohol är lagligt att bruka men amfetamin är olagligt.
Varför? Bara att plugga på hur tex LSD fungerar rent kemiskt så tror jag de flesta förstår varför det är olagligt.

sirSmokealot skrev:
Vet du att det är typ lika svårt att sluta röka ciggaretter som det är att sluta med heroin???
Håller med, cigg borde också vara totalförbjudet.

Kanske fel plats för en drogdebatt dock.

/Fredde

Öling

Ny medlem
Gick med
26 Oct 2005
Hoj
ingen än ...
sirSmokealot skrev:
Varför talar du inte om vad "den stora bilden" är när du skaffar hoj, och när den blir stulen???

Och gällande uppsåt, som du så gärna vill hänga upp dig på, så är det svårt att bevisa!

Jag menar, ocm jag vill döda någon, så kan jag döda denne utan att uppsåt kan bevisas. Att då supa sig full och "råka" köra på denna person är ett ypperligt sätt att uppnå sitt mål utan att man skall kunna bli dömd för mord därför att det kommer under an annan straffskala.

Jag kommer då dömmas för rattfylla, och vållande till annans död, och inte till dråp eller mord lr mordförsök!

[Öhlin] Varför vägrar du förstå vad jag menar??? :confused:

Då inför vi ett nytt begrepp som du kan läsa in dig på, har vi tur kanske du då förstår varför jag inte tror du kommer undan med rattfylla om du super till och kör ihjäl din antagonist. Slå alltså upp ordet "motiv" i närmaste lexikon och förstå varför din ide inte är så lyckad. Poliser är inga dumskallar som du tycks tro. En läxa som jag misstänker livet kommer lära dig är att "idioterna" ofta har rätt.

sirSmokealot

Vet inte vad jag ska välja!!!
Gick med
15 Sep 2005
Hoj
det blir nog en röd
Alkohol är en mycket farlig DROG!!

Alkoholrelaterade olyckor dödar fler människor i traffiken än alla olagliga droger TILLSAMMANS!

Därför tycker jag att det osso borde vara olagligt om t.ex. marijuana är det.

10% av sveriges befolkning har alkoholrelaterade problem!

Därför skall det vara narkotikaklassat... bl.a.

triple

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Daytona -02 & KTM_200EXC -03
Hallå eller?? :kocko
Hårdare straff hjälper inte ett skit!
Jag skall gladeligen skicka all förespråkare av hårda straff med enkel biljett till Detroit downtown. Här är straffen hårda, poliserna jätte många, men… gissa vad? Brotten är också många!

Grejen är att här är det en jävla skillnad på dom som har mycket och dom som inte har något. Dessutom är ”the american dream” ett skämt; är man född svart med föräldrar som inte kan betala 200-300tk/år för att du skall gå på universitet är det kört! Bara börja jobba på två eller tre skit jobb för att få det att gå runt!
Inte undra på att några blir desperata och skjuter sig till ett bättre liv.

Det enda sättet att minska brottsligheten är att minska skillnaden mellan fattig och rik, enkelt va??

saltvatten

Super Hjälte
Gick med
27 Jun 2005
Hoj
Kawa er6 -06
sirSmokealot skrev:
Alkohol är en mycket farlig DROG!!

Alkoholrelaterade olyckor dödar fler människor i traffiken än alla olagliga droger TILLSAMMANS!

Därför tycker jag att det osso borde vara olagligt om t.ex. marijuana är det.

10% av sveriges befolkning har alkoholrelaterade problem!

Därför skall det vara narkotikaklassat... bl.a.
Och jag håller med!
Förbjuda alkoholen eller på något plan legalisera alt. avdramatisera lättare droger.
Koffein, nikotin och alkohol är bland dessa lätta droger.

Nurse Ratched

Ny medlem
Gick med
7 May 2003
Hoj
Emmaljunga Duo Kombi -03, Brio Sitty -04, Emmaljunga Twin Cerox -05
Yamaha_Tobbe skrev:
jag tycker det är bra att dom är hårda när det kommer till narkotikabrott för om du tittar på vad påtända personer hittar på idag, våldsbrott, mord, rån och diverse andra trevligheter.. sen är det många som blivit en samhällsbelastning och kostar oss en massa skattepengar
så nej usch :4skrika

samtidigt så tycker du väl att alkohol är på tok för dyrt och borde säljas i livsmedelsaffärer så "vanligt folk" kan få ta sig en öl till helgen billigt.....
Alkohol är det som triggar mest våldsbrott.

Märk väl: jag år inte pro narkotika men given din inställning och argumentation så kräver det i konsekvensens namn att du är emot alkohol också. Annars silar du mygg och sväljer kameler. Utan alkohol skulle mitt jobb på akutmottagningen som läkare vara extremt lugnt på helgerna, istället sliter man ihjäl sig på fyllskallar. Knarkare ser man bara då och då.

Möjligen är jag orättvis mot dig och ger dig åsikter du inte har men jag är less på suparsverige emellanåt, jag ser regelbundet baksidan av det.

Dr.Bike

Guest
Inget av alternativen i pollen passar, för grundfelet är att det r så förb. svårt att få en polis till platsen, t.o.m under pågående brott.
Ännu svårare att bevisa att det ÄR den och den som snott hojen/bilen osv är det ju nuförtiden och det räcker knappt med att man filmar asen.
Rättvisan jobbar ofta emot den drabbade med närmast omvänd bevisföring.

sirSmokealot

Gick med
15 Sep 2005
Hoj
det blir nog en röd
Eller fokusera på de som orsakar problemet...

På Uppsala Reggaefestival i somras, grep polisen över 150 "drogpåverkade" ungdommar, men inte en enda langare...

Hmmm... känns som om de inte riktigt inser var problemet börjar...

De griper 150 stackare som röker en holk och lyssnar lite på musik och tar det riktigt lugnt och känner sig nöjda.

Vad de istället borde göra är att ta de som langar och tjänar grova pengar på det! Men det innebär ju att de måste arbeta lite... det blir ju lätt jobbigt...

mmm... det är mycket som är fel!

Mini

Ny medlem
Gick med
6 Nov 2004
Hoj
650
saltvatten skrev:
Och jag håller med!
Förbjuda alkoholen eller på något plan legalisera alt. avdramatisera lättare droger.
Koffein, nikotin och alkohol är bland dessa lätta droger.

ehh... är det bara jag som är dum i huvudet eller vart kom koffein in i bilden? :va

Mini

Ny medlem
Gick med
6 Nov 2004
Hoj
650
sirSmokealot skrev:
Det finns ju folk som är beroende av kaffe osso... :D

vore kul att veta hur många dödsfall, i trafik och övriga sämhället, som varje år orsakas av koffein :hihi

saltvatten

Super Hjälte
Gick med
27 Jun 2005
Hoj
Kawa er6 -06
mini-knutten skrev:
vore kul att veta hur många dödsfall, i trafik och övriga sämhället, som varje år orsakas av koffein :hihi
Inga alls antar jag, men nog fan är det en beroendeframkallande drog :banana
edit: Det vore äfven rätt kul att veta hur många som årligen dör av cannabis, lsd och exctasy (stavningsvarning).

Last edited:

koss

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Crf250-04, Honda cb 600f Hornet
Jag tycker att man skulle införa samma system som man har i USA där man får livstid tredje gången man dömts för ett brott. Då hade allt slödder som åker omkring och stjäl hela tiden tiden försvunnit efter ett tag. Nu sitter de högst 6 mån för bilstöld/mc-stöld sen är det igång igen.
OBS! Detta gäller naturligtvis inte gå mot röd gubbe och sånt...

Mini

Ny medlem
Gick med
6 Nov 2004
Hoj
650
saltvatten skrev:
Uhm, javisst! :tummenupp :tummenupp
Vad har det med våran diskussion att göra får du gärna förklara.

uppfattade vissa inlägg som att man ska förbjuda allt bara för att det är beroendeframkallande, exempelvis koffein eller varför inte motorcyklar. Ville bara visa idiotin i detta resonemang, men som sagt, kanske bara var jag som missuppfattade alltihop... :huvet

sirSmokealot

Gick med
15 Sep 2005
Hoj
det blir nog en röd
Kiosken skrev:
Jag tycker att man skulle införa samma system som man har i USA där man får livstid tredje gången man dömts för ett brott. Då hade allt slödder som åker omkring och stjäl hela tiden tiden försvunnit efter ett tag. Nu sitter de högst 6 mån för bilstöld/mc-stöld sen är det igång igen.
OBS! Detta gäller naturligtvis inte gå mot röd gubbe och sånt...

Jag är mot all americaisering av det svenska samhället egentligen, men att ha ett sådant system kan vara an lösning på återfallsförbrytarna i vårt land.

Men kanske inte livstid då...

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...