Är vissa MC förare helt dumma i huvudet?

Blanco

Glad påsk!
Gick med
4 Oct 2004
Hoj
Bmw gs 1200 Adv.
Det ska vara ett nöje och en skön känsla att åka hoj.....Det är det inte med skinnställ och 30+...... Det är ju bara en lidelse....

Dr.Bike

Guest
Blanco skrev:
2288110 Det ska vara ett nöje och en skön känsla att åka hoj.....Det är det inte med skinnställ och 30+...... Det är ju bara en lidelse....

Menar du: Ett lidande?

Lidelse: Passion, något man brinner för, böjelse.

Erik-R1

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2003
Hoj
Ktm 560 smr -06 / Gsxr 750 -04
kör med Solglasögon,T-shirt,Shorts :pannkyss vart stoppad av polisen för ja hadde inga solglasögon på mig,de var dumt och glömma dom hemma :fatta!

Nallen

Medlem
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
FZR1000 -89
Erik-R1 skrev:
2288124 kör med Solglasögon,T-shirt,Shorts :pannkyss vart stoppad av polisen för ja hadde inga solglasögon på mig,de var dumt och glömma dom hemma :fatta!

Jo man har hört om den där regeln, inget hjälmkrav men däremot krav på solglasögon! :3freak

USA i ett nötskal :hihi

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Dr.Bike skrev:
2288120 Menar du: Ett lidande?

Lidelse: Passion, något man brinner för, böjelse.

:nicka
I 50 km/h i 30+ grader brinner man för sin MC i skinnstället... :lol

Woofer

För feg för Wheelies
Gick med
16 Jul 2004
Hoj
Svart Fireblade 92a, haft en Aprilia AF1 Sport 90a
Har kanat i 80-90 km/h med jeans (gamla hederliga Levis) och goretex skidjacka. Visst fick jag skrapsår men det var inte så värst. Kunde lira innebandy direkt efter.

Så det är det jag har på mig minst nu för tiden. Fattar inte vad vissa tänker på... vi har en lök här i stan som åker i shorts och bar överkropp. Plus han har fäst en tuppakam på sin hjälm... fast vad mer kan man begära... dem som kör kawa är ju inte riktigt smarta :D

RocketQueen

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Hoj
Såld :(
Woofer skrev:
2288188 Fattar inte vad vissa tänker på... vi har en lök här i stan som åker i shorts och bar överkropp. Plus han har fäst en tuppakam på sin hjälm... fast vad mer kan man begära... dem som kör kawa är ju inte riktigt smarta :D

Bar överkropp? :va Måste se ganska stört ut.

Alla kör väl i vad dom vill egentligen. Jag brukar köra i jeans till jobbet men efter alla trådar på SH och en "utskällning" från en kompis så kör jag sen några dagar tillbaka i skinnstället. Helt ok på morgonen värre på eftermiddagen.

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
R1200GS
Tokigakon skrev:
2288130 Jo man har hört om den där regeln, inget hjälmkrav men däremot krav på solglasögon! :3freak

USA i ett nötskal :hihi

Jag tycker faktiskt det är riktigt vettigt.
Det är inte krav på solglasögon utan det är krav på skydd för ögonen.
Har du ingen hjälm kanske du spräcker din egen skalle om du vurpar.
Saknar du skydd för ögonen kanske du får en fluga i ögat och spräcker nån annans skalle.
Ditt huvud = ditt eget ansvar.

Last edited:

Nallen

Medlem
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
FZR1000 -89
enhjuling skrev:
2288281 Jag tycker faktiskt det är riktigt vettigt.
Det är inte krav på solglasögon utan det är krav på skydd för ögonen.
Har du ingen hjälm kanske du spräcker din egen skalle om du vurpar.
Saknar du skydd för ögonen kanske du får en fluga i ögat och spräcker nån annans skalle.
Ditt huvud = ditt eget ansvar.

Ditt huvud = ditt eget ansvar... men om personen i fråga överlever en crash och blir en grönsak så kommer denna person att kosta samhället en massa pengar.. så vips blir det inte ditt eget ansvar något mer utan samhällets...

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
R1200GS
Tokigakon skrev:
2288326 Ditt huvud = ditt eget ansvar... men om personen i fråga överlever en crash och blir en grönsak så kommer denna person att kosta samhället en massa pengar.. så vips blir det inte ditt eget ansvar något mer utan samhällets...

Inte i Amerika....

I Sverige däremot är det ju så.
Jag tycker det är bra att vi har en hjälmlag, den kanske skulle inkludera ögonskydd också.

tokmaa

Risig?? Jag??!
Gick med
30 Aug 2004
Hoj
Super Ténéré -91, YZ 426-00
Känns som denna tråd kommer bli oändligt lång i avgörandet om vad som är rätt eller fel.
Shorts eller inte, man begränsar sin körstil helt enkelt. Föredrar man "bling-bling ride" fram och tillbaka i stan eller vill man njuta av knäskrap på kurviga vägar är väl upp till var och en. Den dan man vurpar är det desvärre svårt att skylla på nån annan när arslet är bart in till benen.
Att kalla nån för dum i huvet är väl ett sätt att höja sin egen intelligens om det inte sig själv man menar.
Ditt liv, ditt ansvar! Tänk på det! :huvet

Däremot kunde kanske försäkringbolagen uppmuntra genom att ge rabatt när man använder CE-godkända skydd/ställ i fall olyckan är framme.
För det lär ju underlätta ganska mycket på perosnskadestatistiken om man har ordentliga kläder eller inte. :tummenupp

DETTA ÄR INGEN MORALPREDIKAN ÄVEN OM INLÄGGET BLEV LÅNGT! :rofl

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Det kan ju faktiskt bli säkrare utan ställ, OM man anpassar sig efter det och kör riktigt lugnt och defensivt...Ett skinnställ skyddar ju som sagt inte så mycket om man blir påkörd av en lastbil i vilket fall. En tanke som slog mig bara.
Men om man däremot kör och wheelar inne istan mellan rödljusen i shorts och T-tröja...nja, kanske inte så lämpligt

Såg en snubbe på tv en gång som (inte helt allvarligt dock) tyckte man borde byta ut airbagen mot en 2 dm lång stålpik istället, då skulle folk nog köra jävligt lugnt i trafiken... :hihi Han har ju en poäng där, även om det kanske inte är riktigt rimligt att bygga in dödsfällor i fordon.

Men det kan lätt bli att man tror att det är säkert att köra hoj för att man har rätt utrustning...Det är fortfarande rätt osäkert, men man har iallafall gjort vad man kan för att höja sin chanser lite.

Och som svar till TS, ja, att bara sätta sig på en motorcykel betyder att man är helt dum i huvudet enligt vissa :lol

/Pajje

J.F.S

Hojlös.. :'(
Gick med
8 Jul 2005
Hoj
är såld..
RocketQueen skrev:
2288248 Bar överkropp? :va Måste se ganska stört ut.

Alla kör väl i vad dom vill egentligen. Jag brukar köra i jeans till jobbet men efter alla trådar på SH och en "utskällning" från en kompis så kör jag sen några dagar tillbaka i skinnstället. Helt ok på morgonen värre på eftermiddagen.

:tummenupp

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Har alltid varit slarvig med underdelen av stället i stadskörning, men efter årets alla olycksrapporteringar har jag fått mig en tankeställare och skärpt till mig lite. Använder dock alltid ryggskydd.

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
R1200GS
Psychobiker skrev:
2288381
Men om man däremot kör och wheelar inne istan mellan rödljusen i shorts och T-tröja...nja, kanske inte så lämpligt
/Pajje

Vilken del är mest olämpligt i denna mening?
Körsättet eller klädseln?

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Hoj
RSV1000R Factory
Psychobiker skrev:
2288381 Det kan ju faktiskt bli säkrare utan ställ, OM man anpassar sig efter det och kör riktigt lugnt och defensivt.

Exakt. Stället skyddar främst för mindre skador men gör troligen att det känns tryggare i största allmänhet och därmed tar man igen det med mindre återhållsammhet och ökar risknivån i körningen igen. Så gör man. Frågan är med hur mycket och hur mycket det "drabbar" inte bara vurpor med lätta skador men även de stora och dödsfall. Kanske ökas risken(sannolikhet*konsekvens) allmänt om man kör med skinnställ jämfört med utan ställ. Om jag fattat rätt så finns ännu inga undersökningar som visar att risken är lägre med skinnställ.

TukTuk

Fullända
Gick med
16 Mar 2005
Hoj
Hornet 606
GuruPower skrev:
2287860 Är lite konfunderad :3freak

Så det är så enkelt? Antingen kör man alltid med eller alltid utan? Tror inte det...

För min del slängs allting på när det är dags för riktig körning eller körning utanför stan. Men mitt på dagen när man t.ex. kör till lunch så är det kanske ingen höjdare med allt på.

Och varför inte vända på det? Vilka är så dumma i huvudet att de kör med skinnställ i stan i 30 graders värme? Förstår de inte då att deras koncentration går åt helvete, irritationen ökar i köerna och körningen går åt skogen? :hihi

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024