Är vissa MC förare helt dumma i huvudet?

Vaektra

Mamma
Gick med
6 Dec 2004
Ort
Skövde med man, hund och barn :)
Hoj
nu står det 2 hojjar i garaget :)
Har precis kommit hem från sjukan efter en rejäl krasch. Jag gjorde alla rätt men inte bilisten. vågar inte tänka på hur jag skulle sett ut utan skinnställ då jag flög 25 m och studsade och kanade i asfalten innan jag landade i skogen. "bara" höger arm bruten, Vänster arm krossad, fraktur i vänster fot, höger korsband av. Samt de klassiska revbensfrakuterna på hela vänster sida :död Glad att jag lever och kommer aldrig åka utan skinnställ..

kör försiktigt..
 

Torgo

The Master does not approve
Gick med
28 Oct 2005
Ort
Dalby
Hoj
En svart Qvarna 701
Trist som fan att höra, Vaektra. Men skönt att du åtminstone är alive and kicking :yoparty klipp en bunke pilsner (vad medicineringen tillåter iaf :fyllisar ) och krya på dig!
 

MILKY

NB Racing Developments
Gick med
22 Apr 2004
Ort
Karlshamn
Hoj
BMW K1200S
GuruPower skrev:
2287860 Är lite konfunderad :3freak

Under hela våren så snackas det om skinnställ för x antal tusen sedan för xxx tusen. :yoparty
Sedan kommer sommaren och temperaturen stiger - då snackas det om vad folk åker i. :confused:
När man sedan kollar in folk man möter då åker folk i T-shirt och shorts :huvet

Senario:
1. Våren kommer och man köper ett dyrt och fint skinnställ
2. Sommaren kommer och man tar ut MCn, då lägger man undan sitt oanvända skinnställ för att köra i T-shirt :fatta!

Är det inte bättre att sluta vara fegis under vår och höst och slippa köpa dyra skinnställ och utrustning? :va Skit i ditt skinnställ och kör i T-shirt året om vetja :fatta! inte undra på att F-premierna går upp :huvet

Eller är det omöjligt att bli påkörd eller krasha under sommaren?
Är mest lite orolig för alla våra vänner därute utan ordentligt med skydd. :pannkyss

Hmm alla är vuxna se du, o tar dom beslut som dom tycker att rätt!. Eller kanske lite fel men gör det ändå!.

Dessa inlägg kan man ju slippa faktiskt, inte för att vara sådan men om alla trådar/tidningsartiklar inte kan få vissa ( även mig ) att ta på stället varje gång man ska ut o köra hmm ja då gör inte denna tråd det heller. Ämnet är bara till för att skapa några inlägg hit o dit, tror säkert du är medveten om det själv!. Eller vill du veta vad vi tänker vi som ibland kör utan helställ in till stan när det är 35+ ute. Kolla på alla Krombåtar som är ute o puttrar, ingen säger ngt om dom, hmm lustigt.
 

Motorrad

ABECEDET
Gick med
16 May 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Kawasaki Z650, 2020
MC-förare i Italien

Har precis kommit hem från en bussresa från Italien...

Hela vägen från Sverige-Danmark-Tyskland-Schweiz såg jag mc-åkare. De hade fullgod utrustning. Inne i Italien såg jag en jäkla massa sporthojar på motorvägen. De flesta körde i Jeans och t-shirt. Såg många i shorts också!! Bussen höll 100 km/h och de drog nog förbi i 130. Jag bara skakade på mitt huvud...hur vågar de. Tjejerna bakpå var lika lättklädda.

Det var varmt. 30-35 med hög luftfuktighet. Det är nog skönt att känna fartvinden svalka men som sagt att tänka på säkerheten gör de inte.
 

Mr_Mike

I´m BACK
Gick med
9 Apr 2005
Ort
Jönköping
Hoj
Harleys...
GuruPower skrev:
2287860 Är lite konfunderad :3freak

Under hela våren så snackas det om skinnställ för x antal tusen sedan för xxx tusen. :yoparty
Sedan kommer sommaren och temperaturen stiger - då snackas det om vad folk åker i. :confused:
När man sedan kollar in folk man möter då åker folk i T-shirt och shorts :huvet

Senario:
1. Våren kommer och man köper ett dyrt och fint skinnställ
2. Sommaren kommer och man tar ut MCn, då lägger man undan sitt oanvända skinnställ för att köra i T-shirt :fatta!

Är det inte bättre att sluta vara fegis under vår och höst och slippa köpa dyra skinnställ och utrustning? :va Skit i ditt skinnställ och kör i T-shirt året om vetja :fatta! inte undra på att F-premierna går upp :huvet

Eller är det omöjligt att bli påkörd eller krasha under sommaren?
Är mest lite orolig för alla våra vänner därute utan ordentligt med skydd. :pannkyss

Helt rätt skydd ska F_N användas... Jag kör enbart i jeans och tröja när man sticker ner 100m till pressbyrån och köper en aftonbladet på kvällen, men längre sträckor en den ner till pressbyrån, ALLTID stället, Alla vet ju liksom hur ont de gör när man skikar fingret i rivjärnet när man ska fixa rivna morröter eller dyl, tänk då hela kroppen i 150knyck åååå så skönt de måste va tycker säker de man möter i T-shirt och shorts ute på landsvägen...

men det värsta jag sett va när jag och polare va i Bulgarien förra året i sunny beach.. där åkte de två killar varje kväll när det va mörkt på varsin Gixxer 1000 03 och tok körde i jeans och T-shirt med mörktonnat visir inne i stan mellan all denna sjukligt hetsiga trafik på slangen och emot rött ja allt det man inte ska göra ruskigt J_____A fort med, :rolleyes: Undrar just ifall de lever fortfarande???


///micke
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Mr_Mike skrev:
2295187 Alla vet ju liksom hur ont de gör när man skikar fingret i rivjärnet när man ska fixa rivna morröter eller dyl, tänk då hela kroppen i 150knyck åååå så skönt de måste va tycker säker de man möter i T-shirt och shorts ute på landsvägen...

///micke

Så följdaktligen river du dina morötter med en brynjehandske (sån som styckare har) nu eller?

Självklart BÖR man använda skydd, men jag vurpar inte varje gång jag är ute med motorcykeln, inte ens varannan gång.

Om vi säger att jag vurpar i snitt en gång på 5000 körda mil, exakt hur stor är risken att jag ska göra det den gången jag åker en mil för att bada?
Om man dessutom tar i beräknande att jag kör försiktigare när jag inte har skydden, då får vi räkna med den där olyckan som orsakas av någon annan, som inträffar en gång på 15000 mil (jag skulle tro att två av tre olyckor är singelolyckor beroende på "offensiv" körning)
Hur stor är risken då?

Hjälm är det lag på, allt annat är frivilligt!
 

SUKI_RF900

Inte längre aktivt nick!(snail_shell)
Gick med
16 Jun 2006
Ort
Västerhaninge
Hoj
Ducati ST3 -06 "Väldigt Röd"
IO skrev:

Det var en bra artikel!

Jag vill bara tillägga en liten detalj i den här debatten.
Min son 5 år har börjat åka bakpå med mig.
Säkerhetes tänkandet är rätt högt!
Vinterkläder!
Kängor!
En fullgod intergralhjälm ( barn anpassad )
händerna fästa i bältet på min jacka
samt även något som heter "Täckesjord" som hästägare använder för att spänna fast täcken på sina hästar.

Vi sitter och åker runt i samhället där vi bor.
Det har ännu inte gått över 50km/h

Men fashinationen är rätt stor när föräldrar tilttar och kommenterar föraktfullt hur man kan sätta en sån liten kille på en sån MC.
Sekunden senare kommer deras ungar på cyklar, mopeter, med en hjälm och t-shirt och shorts..

Jag tror att det mångt och mycket handlar om att man vill berättiga sitt eget beteende genom att förakta andras.
Samma sak med skyddskläder när vi åker hoj.

Innerst inne vet vi att det blir jävligt fula skador om vi är utan..
Men visst "fuskar" vi...
Senaste veckorna med 30+ grader ute så har majoriteten av alla hojar jag mött haft förare med "bristfällig" klädsel på. ( Haninge - Kista ToR varje dag )
Inkluderat mig själv.

Visst tänker jag innan jag ger på när jag sitter på hojen med Jeans!!
Jag är nog dessutom betydligt mer defensiv i mitt körsätt.

Skulle jag samtidigt alltid sitta och fundera på hur ont det gör att krocka..
Då är det bättre att ta Pendeltåget...
 

Zebba

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2006
Ort
Haninge
Hoj
CBR 900 Crf 250 450
Håller me. är typ 4 av 10 som har riktiga kläder på sig. De gör jäkligt ont att ramla på cyckeln, knän å så blir ju sönder slipade tänk då vad som händer i 70. 80, 100 km/h... Men som sagt e huvudet dumt på kroppen lida
 

Strömma1

Strömma
Gick med
2 Jun 2006
Ort
Jodå...
Hoj
GSX 1100 EF/ES
Vaektra skrev:
2294581 Har precis kommit hem från sjukan efter en rejäl krasch. Jag gjorde alla rätt men inte bilisten. vågar inte tänka på hur jag skulle sett ut utan skinnställ då jag flög 25 m och studsade och kanade i asfalten innan jag landade i skogen. "bara" höger arm bruten, Vänster arm krossad, fraktur i vänster fot, höger korsband av. Samt de klassiska revbensfrakuterna på hela vänster sida :död
Fruktansvärt tråkigt att höra, blir ju inte bättre av att man gjorde allt rätt själv heller :(

Vaektra skrev:
2294581Glad att jag lever och kommer aldrig åka utan skinnställ..
Smart tjej som använde skinnstället, borde fler göra trots värmen :klappar


Hoppas du repar dig snabbt, och att resten av sommaren blir bättre :tummenupp
 

SUKI_RF900

Inte längre aktivt nick!(snail_shell)
Gick med
16 Jun 2006
Ort
Västerhaninge
Hoj
Ducati ST3 -06 "Väldigt Röd"
bgix skrev:
2295320 Stöööön!!! Skinnställ/hjälm/stövlar/handskar/rygg-/knä-/armbåg-/snoppskyddstalibanerna är igång igen!

Konstigt nog ofta samma individer som gärna antyder att de kan köra VÄLDIGT FORT eller JÄTTELÅNGT på både bak- och framhjulet eller skrapa knä i varje sväng. Allt på på landsväg förstås.

Samma klantarslen som regelbundet klotar så plasten ryker och försäkringspremierna ökar i takt med inflationen i Zimbabwe.

Försök fatta att den allra viktigaste faktorn för säkert hojåkande sitter mellan öronen!

Kalkylera hela tiden risker med hänsyn till ditt eget kunnande, hoj och utrustning och anpassa framfarten efter det - "f*n, åker jag av här blir det bara köttfärs kvar" -> temposänkning. Tänk framåt, använd fantasin och försök förutse andras beteenden. Signalera tydligt egna intentioner för att hjälpa velepellarna att bestämma sig. Använd alltså skallen när du kör.

Gör du det är det inte farligare att åka motorcykel i shorts än att cykla i samma mundering.


:Bugar :Bugar :Bugar :Bugar

Det borde sätta punkt för den diskussionen!!

:tummenupp :tummenupp
 

Barrichello

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2006
Ort
Piteå
Hoj
Blidde inget :(
Börjar bara tänka på klippet som cirkulerar på internet där killen drar upp bågen på bakhjulet men där tjejen bak tyvärr inte är med på noterna... Minns inte om hon har byxor lr shorts men skinnställ har hon inte iaf... Bara hjälm, det ska inte ha varit så skönt att landa på asfalten :(
 

speedruch

mano
Gick med
3 Sep 2005
Ort
Värmdö
Hoj
none
bgix skrev:
2295320 Stöööön!!! Skinnställ/hjälm/stövlar/handskar/rygg-/knä-/armbåg-/snoppskyddstalibanerna är igång igen!

Konstigt nog ofta samma individer som gärna antyder att de kan köra VÄLDIGT FORT eller JÄTTELÅNGT på både bak- och framhjulet eller skrapa knä i varje sväng. Allt på på landsväg förstås.

Samma klantarslen som regelbundet klotar så plasten ryker och försäkringspremierna ökar i takt med inflationen i Zimbabwe.

Försök fatta att den allra viktigaste faktorn för säkert hojåkande sitter mellan öronen!

Kalkylera hela tiden risker med hänsyn till ditt eget kunnande, hoj och utrustning och anpassa framfarten efter det - "f*n, åker jag av här blir det bara köttfärs kvar" -> temposänkning. Tänk framåt, använd fantasin och försök förutse andras beteenden. Signalera tydligt egna intentioner för att hjälpa velepellarna att bestämma sig. Använd alltså skallen när du kör.

Gör du det är det inte farligare att åka motorcykel i shorts än att cykla i samma mundering.


WORD!
 

Krippa

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2003
Ort
Sollentuna
Hoj
Speed Triple 955 -05
kungko skrev:
2293192 ja tycker att alla som har tid å ORKAR bry sig om vad andra har på sig eller inte är ena jävla puckon...får ja säga så?

Kan inte annat än hålla med...att folk orkar lägga sig i så in i helvete!

Skaffa en hobby!
 

Big jake

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2006
Ort
Södertälje
Hoj
Suzuki B-king
Jag håller med tidigare inlägg om personen som åker utan bar överkropp och tuppkam på hjälmen. Den liraren har fattat vad det är som gäller på sommaren :tummenupp

Jag kör oxå utan skydd och bar överkropp när jag ska iväg och bada, ett tips är dock att köra lite bänkpress och biceps curls innan man åker iväg. Dels för att det ser bättre ut (man kan aldrig få för mycket pump i bitarna!) sen så får man färg på kroppen och vid en eventuell crash så kommer volymen i musklerna att fungera som en inbyggd airbag. "Mindre kläder mera hud"

Vi ses på plajan!
 

Barrichello

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2006
Ort
Piteå
Hoj
Blidde inget :(
SUKI_RF900 skrev:
2295224 Det var en bra artikel!

Jag vill bara tillägga en liten detalj i den här debatten.
Min son 5 år har börjat åka bakpå med mig.
Säkerhetes tänkandet är rätt högt!
Vinterkläder!
Kängor!
En fullgod intergralhjälm ( barn anpassad )
händerna fästa i bältet på min jacka
samt även något som heter "Täckesjord" som hästägare använder för att spänna fast täcken på sina hästar.

Vi sitter och åker runt i samhället där vi bor.
Det har ännu inte gått över 50km/h

Men fashinationen är rätt stor när föräldrar tilttar och kommenterar föraktfullt hur man kan sätta en sån liten kille på en sån MC.
Sekunden senare kommer deras ungar på cyklar, mopeter, med en hjälm och t-shirt och shorts..

Jag tror att det mångt och mycket handlar om att man vill berättiga sitt eget beteende genom att förakta andras.
Samma sak med skyddskläder när vi åker hoj.

Innerst inne vet vi att det blir jävligt fula skador om vi är utan..
Men visst "fuskar" vi...
Senaste veckorna med 30+ grader ute så har majoriteten av alla hojar jag mött haft förare med "bristfällig" klädsel på. ( Haninge - Kista ToR varje dag )
Inkluderat mig själv.

Visst tänker jag innan jag ger på när jag sitter på hojen med Jeans!!
Jag är nog dessutom betydligt mer defensiv i mitt körsätt.

Skulle jag samtidigt alltid sitta och fundera på hur ont det gör att krocka..
Då är det bättre att ta Pendeltåget...


Kan bara hålla med det du skriver om barn. Det är skrämmande hur trångsynta andra kan vara när det gäller mc... och egna barns cyklande osv.
 

tobbe1

Ny medlem
Gick med
7 Feb 2004
Ort
Eslöv
Hoj
Z1000
R1 racer skrev:
2291359 Fick en "skön" syn här om dagen.
Gubbe i 50 års åldern som kom på en gildare i bara shorts,bar överkropp.
Öppen potte hjälm o sol brillor.
Och badskor.
:3freak :4skrika kan man bara säga.
Indirekt önska jag på att han skulle vält.
Alla har väl rätt att köra i vad dom vill. Du blev kanske lite avundsjuk när du själv satt o svättades i ditt skinnställ :3freak
 

jobaby

Jobaby
Gick med
17 Oct 2005
Ort
Sköldinge
Hoj
Kawasaki gpx 750 R
Skyggsutrustning

Jag jobbar med att ta hand om mc förare som vurpat..
Kan säga att många vurpor sker i stan och de som slarvat med kläderna kan få en aj aj upplevelse.

En kille ramlade under femti knyck och fick ligga flera timmar på sjukhuset med att plocka bort jeanstyg i köttet....

Men visst kör med jeans och t-skirt om Ni gillar smärta.

Skulle ju bara köra en kort sväng... hört den förut???


GuruPower skrev:
2287860 Är lite konfunderad :3freak

Under hela våren så snackas det om skinnställ för x antal tusen sedan för xxx tusen. :yoparty
Sedan kommer sommaren och temperaturen stiger - då snackas det om vad folk åker i. :confused:
När man sedan kollar in folk man möter då åker folk i T-shirt och shorts :huvet

Senario:
1. Våren kommer och man köper ett dyrt och fint skinnställ
2. Sommaren kommer och man tar ut MCn, då lägger man undan sitt oanvända skinnställ för att köra i T-shirt :fatta!

Är det inte bättre att sluta vara fegis under vår och höst och slippa köpa dyra skinnställ och utrustning? :va Skit i ditt skinnställ och kör i T-shirt året om vetja :fatta! inte undra på att F-premierna går upp :huvet

Eller är det omöjligt att bli påkörd eller krasha under sommaren?
Är mest lite orolig för alla våra vänner därute utan ordentligt med skydd. :pannkyss
 

sandstream

Guest
jobaby skrev:
2295619 Jag jobbar med att ta hand om mc förare som vurpat..
Kan säga att många vurpor sker i stan och de som slarvat med kläderna kan få en aj aj upplevelse.
Man kan ju undra hur de lyckas klota då de kör så oooootroligt försiktigt :rolleyes:
jobaby skrev:
2295619En kille ramlade under femti knyck och fick ligga flera timmar på sjukhuset med att plocka bort jeanstyg i köttet....
Men visst kör med jeans och t-skirt om Ni gillar smärta.
Skulle ju bara köra en kort sväng... hört den förut???
Under 50 km/h kan ju inget farligt hända enligt t-shirtmaffian [tm] :va

Big jake skrev:
2295375 Jag håller med tidigare inlägg om personen som åker utan bar överkropp och tuppkam på hjälmen. Den liraren har fattat vad det är som gäller på sommaren :tummenupp
Skulle vilja påstå att han dessutom är ett anatomiskt fenomen :3freak
 

Starfighter

Oansvarslös
Gick med
22 Dec 2005
Ort
Skåne
Hoj
Honda CBR600, KTM 690 Enduro R
hehe. såg en tomte idag, hjäl, tröja, shorts ocj jesussandaler (aka flippflopps)
Jag led med honom var gång han växlade upp :död
 

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Linköping
Hoj
R1200GS
Barrichello skrev:
2295366 Börjar bara tänka på klippet som cirkulerar på internet där killen drar upp bågen på bakhjulet men där tjejen bak tyvärr inte är med på noterna... Minns inte om hon har byxor lr shorts men skinnställ har hon inte iaf... Bara hjälm, det ska inte ha varit så skönt att landa på asfalten :(

Vilket var då värst, att killen drog på så tjejen föll av ELLER att hon inte hade skinnställ??
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top