Åh nej

Blade4life

Med liten lem
Gick med
6 Oct 2005
Hoj
Blejd igen...
Är det Hondas märkesförsäkring?
Där är väl självrisken 25.000:- på alla sporthojar oavsett förarens ålder har jag för mig.
Även en gammal sur CBR600F är klassad som sport...

NiklasJ

Med lem
Gick med
21 Oct 2008
Hoj
85 GSX-R7/12, 86 GSX-R 7/11, 2x87 GSX-R 750, 4x85 GSX-R 750, 2x 87 GSXR1100, 2004 RSV Factory, Inazuma 7/11, ZZR-1100, Bandit 1200, Husa 650, 61 Vespa, 79 BMW R45, BMW R1200S, Suzuki TL1000S, KTM 950 SMR, 92 GSX-R 1100, 81 DR500, 2018 Tuono 1100
Ja min son har smällt hojen. Singelolycka. Fick sladd och la omkull.
Det är ju tråkigt att din hoj skadats, men i en annan tråd säger du ju att det var du själv som lade hojen. Det är möjligtvis inte så att du ringt försäkringsbolaget i din fars namn och haft hojen skenförsäkrad på honom?

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Ring upp igen och fråga om en ny försäkring, fråga om kostnaden för självrisk för dig, eller din son. Får du då höra 6000 kr, hostar du till och säger. Jo just ja, "min son har redan kraschat hojen". Jag vill betala 6000 kr i självrisk istället för de 25000 kr ni fakturerat.

StreetfighterGBG

Musclemachine
Gick med
7 Jul 2007
Hoj
1st ZX9R Streetfighter White Edition, 1st Honda SP1, 1st Aprilia Tricolore, 1st GSX-R 1000 K4 Svart, 1st ZX9R Streetfighter Dreams, ZX9R Streetfighter Ghost Editionl
Låter som någon skenförsäkrat och nu får bita i det sura äpplet?

Nej nej nej! Det finns faktiskt försäkringsbolag som accepterar att man delar hoj med sin son. Skillnaden brukar det dock vara på självrisken.
Folksam har tex inga problem med detta.

Man skall vara försiktig innan man skriker "skenförsäkring".

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Hoj
YBR125
*/*NU har jag hamnat i klistret :confused:

...

Vad borde jag göra? Jag HAR blivit felledd men hur skall jag gå till väga?
Behöver massa hjälp nu :gråta
Till att börja med borde du faktiskt läsa igenom ett avtal INNAN du skriver på. För att göra det lite enklare för dig har jag bifogat en bild och ringat in vesäntlig information, som står så tydligt som det bara kan bli. (jag har IF själv).

Ta nu lite ansvar och betala 25000kr eller laga hojen själv.

Bifogat

• untitled.JPG
    untitled.JPG
    59.4 KB · Visningar: 311

Dollyeaa

En Honda vet inte vad skära är
Gick med
19 Feb 2009
Hoj
2003 Honda CBR 954RR
Det är ju tråkigt att din hoj skadats, men i en annan tråd säger du ju att det var du själv som lade hojen. Det är möjligtvis inte så att du ringt försäkringsbolaget i din fars namn och haft hojen skenförsäkrad på honom?

Hej för att klargöra så lånar min fader som inte har ett konto själv mitt konto, förlåt för förvirringen!

Till att börja med borde du faktiskt läsa igenom ett avtal INNAN du skriver på. För att göra det lite enklare för dig har jag bifogat en bild och ringat in vesäntlig information, som står så tydligt som det bara kan bli. (jag har IF själv).

Ta nu lite ansvar och betala 25000kr eller laga hojen själv.

Tror inte du läste, jag skrev aldrig på nåt utan frågade rakt ut i telefon, jag vet, skitklantigt och en läxa verkligen lärd men som någon skrev tidigare; RÖVARE OCH BANDITER för en lögn är vad som satt mig i denna sits. Punkt slut.

Last edited:

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
Ring upp igen och fråga om en ny försäkring, fråga om kostnaden för självrisk för dig, eller din son. Får du då höra 6000 kr, hostar du till och säger. Jo just ja, "min son har redan kraschat hojen". Jag vill betala 6000 kr i självrisk istället för de 25000 kr ni fakturerat.

Ännu bättre, gör som sagts men se till att spela in samtalet (hela samtalet från början till slut) om du har tur så säger dom som innan att det är 6000 kr, då har du det på band och du har genast ett mycket nättre läge.

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Hoj
YBR125
Tror inte du läste, jag skrev aldrig på nåt utan frågade rakt ut i telefon, jag vet, skitklantigt och en läxa verkligen lärd men som någon skrev tidigare; RÖVARE OCH BANDITER för en lögn är vad som satt mig i denna sits. Punkt slut.
Att de sa fel på telefon är givetvis fel av dem. Men även om du skulle ha spelat in samtalet så skulle det inte vara mycket till hjälp - det muntliga avtalet skulle förklaras ogiltigt i en rättslig prövning, eftersom det rör sig om ett misstag från anbudsgivaren (IF), om du inte kan bevisa att personen du talade med medvetet försökte vilseleda dig.

Kort och gott - säljaren har ett visst rättsligt skydd mot att bli bunden av ett avtal om denne har av misstag angett ett felaktigt pris, om inte du kan bevisa att denne har avsiktligen lurat dig.

Last edited:

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
Det finns ju ett skrivet och godkänt avtal.
Vad en säljare säger per telefon är helt irrelevant.
Framför allt om det spelas in efter avtalet ingåtts.
Tråkigt men sant. Jag skulle lägga ner och gå vidare.
:gnissla

Att inte läsa igenom innan man
ingår ett avtal är att be om att bli blåst.
Du är kanske inte så erfaren i avtalsfrågor,
men farsan borde väl har sprungit på ett eller två? :confused:

Hur illa är det med hojen?
Vad var den värd innan läggning?

/e

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA

Nja, du har ju försäkringen så någonstans har du skrivit på... och det är vad som gäller, de villkor som följer med det försäkringsbrevet och det är försäkringstagarens skyldighet att läsa igenom villkoren.

Dollyeaa

Gick med
19 Feb 2009
Hoj
2003 Honda CBR 954RR
Att de sa fel på telefon är givetvis fel av dem. Men även om du skulle ha spelat in samtalet så skulle det inte vara mycket till hjälp - det muntliga avtalet skulle förklaras ogiltigt i en rättslig prövning, eftersom det rör sig om ett misstag från anbudsgivaren (IF), om du inte kan bevisa att personen du talade med medvetet försökte vilseleda dig.

Kort och gott - säljaren har ett visst rättsligt skydd mot att bli bunden av ett avtal om denne har av misstag angett ett felaktigt pris, om inte du kan bevisa att denne har avsiktligen lurat dig.

Okej då gör det med andra ord ingen skillnad om jag gör mig besväret. Fan också

-=[P-son]=-

Turn In - Apex - Flat Out - Highside
Gick med
7 Jun 2009
Hoj
Yamaha R6 -00 x 2, Husa 650 Motard, Husa 450 Enduro
hade du hunnit få hem det skrivna avtalet vid olyckstillfället ?

isf står det i det avtalet gällande 25k självrisk om det är märkesförsäkringen det gäller. (även om pappa klotar)

hade det inte hunnit dimpa ner i lådan än (och du då inte hunnit läsa dig till den "nya" självrisken) så är det kanske en annan femma, men på 2v borde det hinna dyka ner....

hade du läst i informationen i på deras hemsida så hade du tyvärr kunnat tyda detta innan....

men du har ff inte svara en grej vad jag läst, VILKEN försäkring har du tecknat ??
en "vanlig" försäkring, eller en Honda-märkesförsäkring ?
förmodligen den senare, eftersom den brukar vara ganska mkt billigare (om man bortser från självrisken...)

har själv haft lite vildare diskussioner med en honda-ägare som inte klotat men inte heller visste om självrisken på sin 600r, han var däremot skitnöjd med sin premie....
han skulle ringa när han kom hem och läste igenom papperna från IF och säga att jag hade fel.
samtalet ägde rum i juni, han har inte ringt än.....

Dollyeaa

Gick med
19 Feb 2009
Hoj
2003 Honda CBR 954RR
Det finns ju ett skrivet och godkänt avtal.
Vad en säljare säger per telefon är helt irrelevant.
Framför allt om det spelas in efter avtalet ingåtts.
Tråkigt men sant. Jag skulle lägga ner och gå vidare.
:gnissla

Att inte läsa igenom innan man
ingår ett avtal är att be om att bli blåst.
Du är kanske inte så erfaren i avtalsfrågor,
men farsan borde väl har sprungit på ett eller två? :confused:

Hur illa är det med hojen?
Vad var den värd innan läggning?

/e

Hmm, vad kan den ha varit värd? Hursomhaver går det på strax över 50 000 att laga och då går det på ett ut så jag tror jag gör så att jag ställer bort skiten, jo just det, fakturan kom just med posten, min son (som bor hos mig) är skriven hos sin mor, 30 meter bort. Det betyder att självrisken blir dubbel............ Usch och fy för sånthär, aldrig aldrig aldrig lita på någon över telefon.

hade du hunnit få hem det skrivna avtalet vid olyckstillfället ?

ist står det i det avtalet gällande 25k självrisk om det är märkesförsäkringen det gäller. (även om pappa klotar)

hade det inte hunnit dimpa ner i lådan än (och du då inte hunnit läsa dig till den "nya" självrisken) så är det kanske en annan femma, men på 2v borde det hinna dyka ner....

hade du läst i informationen i på deras hemsida så hade du tyvärr kunnat tyda detta innan....

men du har ff inte svara en grej vad jag läst, VILKEN försäkring har du tecknat ??
en "vanlig" försäkring, eller en Honda-märkesförsäkring ?
förmodligen den senare, eftersom den brukar vara ganska mkt billigare (om man bortser från självrisken...)

har själv haft lite vildare diskussioner med en honda-ägare som inte klotat men inte heller visste om självrisken på sin 600r, han var däremot skitnöjd med sin premie....
han skulle ringa när han kom hem och läste igenom papperna från IF och säga att jag hade fel.
samtalet ägde rum i juni, han har inte ringt än.....

Honda märkes ja. Rena rånet ju vem fan skulle gå med på detta med papperna i handen?

Låter som någon skenförsäkrat och nu får bita i det sura äpplet?

Verkligen inte. Skenförsäkring betyder ingen försäkring så verkligen inte.

Last edited:

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Honda märkes ja. Rena rånet ju vem fan skulle gå med på detta med papperna i handen?

Honda Märkesförsäkringens självrisk står ganska klart och tydligt på deras hemsida också.

Så det är tyvärr bara att bita i det sura äpplet.

En billig premie brukar kompenseras på annat sätt.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Det lockar dom som vill ha billig premie och tror att olyckor aldrig händer dom... :rolleyes:
Tanken från IF's sida är antagligen att få folk att tänka efter en sväng extra innan dom vrider rullen i botten, och självklart lura in kunder som bara ser premien, och sen dels slippa betala ut så mycket, många skador kommer ju inte upp i 25 papp, och måste dom betala så får dom igen mycket av det. Smurt, och säljer gör det ju onekligen.

Dollyeaa

Gick med
19 Feb 2009
Hoj
2003 Honda CBR 954RR
Japp, problemet var att jag frågade en försäljare om alla detaljer.
IF har lyckats lura en kund utan att tveka, aldrig mera IF, aldrig mera. Bara att låta den stå, då det inte är värt att laga den längre. WIHOOO hoppas man skulle kunna göra en varningtråd (finns den kanske?) för olika försäkringar. BRA IF :yoparty

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Japp, problemet var att jag frågade en försäljare om alla detaljer.
IF har lyckats lura en kund utan att tveka, aldrig mera IF, aldrig mera. Bara att låta den stå, då det inte är värt att laga den längre. WIHOOO hoppas man skulle kunna göra en varningtråd (finns den kanske?) för olika försäkringar. BRA IF :yoparty

Om det är så att du tecknat denna över telefon och inte kollat upp den på nätet först så rekommenderar jag dig att ringa tillbaka med IF, be att få tala med någon chef och dra historian igen om vad som hänt och infon du fått över telefon.

Det är tyvärr inte första (och förmodligen inte sista) gången som IF´s säljare på telefon ger fel självrisk över telefon.

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs VM-kva...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!