Åka ifrån polis, hoj vs. bil?...

IronMike

Guest
Har vid ett par tillfällen låtit bli att stanna med hojjen, även om man vet att man skulle klara sig utan böter etc, så har man ibland varken tid eller lust att bli stannad, visa körkort etc, iofs har jag aldrig med lappen då jag enl egna erfarenheter får behålla det enklare iom att det inte finns på plats..

Men iaf.. Ang kvällen. Åkte ifrån en konstapel på 222an mot Gustavsberg, med bil, skulle nog blivit stoppad pga av att jag åkte lite (tom) bussfil vid Henriksdal, fick en konstpel bakom, dock i accelererande stunden....hade ingen lust att stanna, gav fullt, höll stumt till Lännersta, å svängde av, dock försvann blåljuset redan efter ett par hundra meter :pannkyss

Tidigare, då man åkt hoj och gjort liknande, då de sett reg-plåt, så har man sluppit påföljder. Men med bil?

Kan det vara ngn skillnad...jag menar, är väl fler bågar som busar ifrån polisen jämfört med bil? Var fler än en polis inblandad ikväll, borde väl stannat egentligen, då hade det gått fortare att komma dit jag skulle, men jag orkade verkligen inte få några moralpredikningar denna kvällen igen..

Vad tror ni händer?

Mvh
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
vad jag hört så har de ändrat dedär så att böterna kommer till billägaren. Så ska han göra upp med den som körde. Men vet inte om det Är så eller om jag läst fel.
 
Gick med
9 Mar 2003
Ort
.......
Hoj
..........
FEL, polisien måste bevisa vem som kört bilen :fakta


philsson skrev:
vad jag hört så har de ändrat dedär så att böterna kommer till billägaren. Så ska han göra upp med den som körde. Men vet inte om det Är så eller om jag läst fel.
 

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
Superbike Roger skrev:
FEL, polisien måste bevisa vem som kört bilen :fakta

Kommer nog ändras tror jag.

Dom som bestämmer vill att vi ska vara laglydiga. Dom smackar upp kameror och annat överallt. Det första lilla steget kommer bli att vid hastighetskameror kommer ägaren till bilen bli ansvarig. Det kommer dom tvinga igenom med förklaring att det kommer öka trafiksäkerhet eller nått. Sen rullar det på, när dom är klara kommer det en böteslapp på posten med automatik när du kört för fort med hojen. :mad:
 

fezt

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2004
Ort
Sthlm
Hoj
lös
Ja en förändring är på G, att det ska vara "ägaransvar", MEN det är mkt svårt att genomföra, finns för många och för stora kryphål som är svåra att täppa till. En grej e ju om bilen blir stulen. I teorin kan den blivit stulen över natten och sen återlämnad.. långsökt, men polisen måste bevisa motsatsen... :tummenupp
En annan grej är om lagförändringen skulle ske... Hur många barn under 15 skulle inte helt plötsligt äga massa bilar !!?? Finns ingen lag om att en 14:åring inte får äga en bil. Men det finns en lag om att han/hon inte är straffskyldig... dvs, 14-åringen kan inte stå till svars för att pappa kört för fort med hans bil...
WestW skrev:
Kommer nog ändras tror jag.

Dom som bestämmer vill att vi ska vara laglydiga. Dom smackar upp kameror och annat överallt. Det första lilla steget kommer bli att vid hastighetskameror kommer ägaren till bilen bli ansvarig. Det kommer dom tvinga igenom med förklaring att det kommer öka trafiksäkerhet eller nått. Sen rullar det på, när dom är klara kommer det en böteslapp på posten med automatik när du kört för fort med hojen. :mad:
 

Lorge

Fördomsfull
Gick med
5 Aug 2003
Ort
Strömstad
Hoj
...
IronMike skrev:
Men iaf.. Ang kvällen. Åkte ifrån en konstapel på 222an mot Gustavsberg, med bil, skulle nog blivit stoppad pga av att jag åkte lite (tom) bussfil vid Henriksdal, fick en konstpel bakom, dock i accelererande stunden....hade ingen lust att stanna, gav fullt, höll stumt till Lännersta, å svängde av, dock försvann blåljuset redan efter ett par hundra meter :pannkyss

Gjorde du det med golfen i din avatar?
Isf så köper jag den :hihi
 

Ella

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2005
Ort
Heby
Hoj
SV 650S
IronMike skrev:
Har vid ett par tillfällen låtit bli att stanna med hojjen

Kan det vara ngn skillnad...jag menar, är väl fler bågar som busar ifrån polisen jämfört med bil? Var fler än en polis inblandad ikväll, borde väl stannat egentligen, då hade det gått fortare att komma dit jag skulle, men jag orkade verkligen inte få några moralpredikningar denna kvällen igen..

Vad tror ni händer?

Mvh

Det skulle du väl ha tänkt på tidigare??!! :kocko

Det är såna som du som gör att snuten är som en igel på oss andra hojåkare...
 

Uffe Gotland

för mycket jobb och för lite köra
Gick med
9 Dec 2003
Ort
Visby/Gotland
Hoj
Suzuki GSXR1100W -93
WestW skrev:
Kommer nog ändras tror jag.

Dom som bestämmer vill att vi ska vara laglydiga. Dom smackar upp kameror och annat överallt. Det första lilla steget kommer bli att vid hastighetskameror kommer ägaren till bilen bli ansvarig. Det kommer dom tvinga igenom med förklaring att det kommer öka trafiksäkerhet eller nått. Sen rullar det på, när dom är klara kommer det en böteslapp på posten med automatik när du kört för fort med hojen. :mad:

Och varför tror du/ni att det kommer nya tuffare lagar och regler hela tiden?
Jo för att vi bryter mot dem och använder oss av kryphål, så sluta gnälla för vi vet vad som gäller och vad som händer om vi bryter mot dem.
Vill vi inte bli av med lappen och få böter så är det så enkelt som att hålla sig till lagar och regler.
Börjar bli spy trött på alla som gnäller för att de åkt fast eller blivit av med lappen, ta ert ansvar och sluta lipa som småbarn.
 

Panos

Advrider
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Karlskrona
Hoj
Suzuki DR750S Big, Yamaha TT600E (i delar), GSX400E
vaddå :va
är det inte bättre o ta böterna o slippa alla tjafs
med poliserna :confused: det gällde väl bara ett par
hundralappar :va
 

sandstream

Guest
Uffe Gotland skrev:
Vill vi inte bli av med lappen och få böter så är det så enkelt som att hålla sig till lagar och regler.
Börjar bli spy trött på alla som gnäller för att de åkt fast eller blivit av med lappen, ta ert ansvar och sluta lipa som småbarn.
Håller med till 100% :tummenupp
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Uffe Gotland skrev:
Och varför tror du/ni att det kommer nya tuffare lagar och regler hela tiden?
Jo för att vi bryter mot dem och använder oss av kryphål, så sluta gnälla för vi vet vad som gäller och vad som händer om vi bryter mot dem.
Vill vi inte bli av med lappen och få böter så är det så enkelt som att hålla sig till lagar och regler.
Börjar bli spy trött på alla som gnäller för att de åkt fast eller blivit av med lappen, ta ert ansvar och sluta lipa som småbarn.
Wörd :tummenupp
 

Fluxir

Min motorcykel har sex...
Gick med
8 May 2003
Ort
Mullhyttan
Hoj
FZR 600R
så länge det är någon som hittar kryphål kommer lagarna att ändras, alltid till det sämmre för dem (oss) som bryter mot dem.
dock tycker jag det är lite "Big Brother" över det hela. jag vill kunna gå ut utan att vara ständigt övervakad.
 

KalleNorton

Avliden medlem
Gick med
2 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Hayabusa turbo, 25kw
Ella skrev:
Det skulle du väl ha tänkt på tidigare??!! :kocko

Det är såna som du som gör att snuten är som en igel på oss andra hojåkare...
Polisen lär inte tycka sämre om motorcyklister efter det här, eftersom IronMike körde ifrån polisen med bil...
 

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
IronMike skrev:
Har vid ett par tillfällen låtit bli att stanna med hojjen, även om man vet att man skulle klara sig utan böter etc, så har man ibland varken tid eller lust att bli stannad, visa körkort etc, iofs har jag aldrig med lappen då jag enl egna erfarenheter får behålla det enklare iom att det inte finns på plats..

Men iaf.. Ang kvällen. Åkte ifrån en konstapel på 222an mot Gustavsberg, med bil, skulle nog blivit stoppad pga av att jag åkte lite (tom) bussfil vid Henriksdal, fick en konstpel bakom, dock i accelererande stunden....hade ingen lust att stanna, gav fullt, höll stumt till Lännersta, å svängde av, dock försvann blåljuset redan efter ett par hundra meter :pannkyss

Tidigare, då man åkt hoj och gjort liknande, då de sett reg-plåt, så har man sluppit påföljder. Men med bil?

Kan det vara ngn skillnad...jag menar, är väl fler bågar som busar ifrån polisen jämfört med bil? Var fler än en polis inblandad ikväll, borde väl stannat egentligen, då hade det gått fortare att komma dit jag skulle, men jag orkade verkligen inte få några moralpredikningar denna kvällen igen..

Vad tror ni händer?

Mvh

Vad gnäller du för? Stanna eller stick, det är ditt val.
Jag moraliserar inte över saken, men tycker inte att det är speciellt moget att
diskutera detta i forumet. Mind your own buisness.
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Du kan nog glömma det hela! Har de inte fått stopp på dig finns inget åklagaren rent juridiskt kan göra. Det är fakta!

Vad som däremot skrämmer mig, nu är jag förmodligen lite äldre än dig, är bristen på omdömme och logiskt tänkande!

Om man inte riskerar mer än några futtiga 100-lappar i böter och du inte är ute på ett livsviktigt uppdrag (så som att skjutsa en dödligt sjuk släkting/vän) till sjukhus. Varför då över huvud taget sätta ditt och andras liv på spel?

Att du allt som oftast kan köra snabbare och därmed köra ifrån konstapeln som är närmast under normala förhållanden är inte direkt svårt eller konstigt. Det finns många som kör snabbare än en bumse fylld med radioutrustning och med dagens mått mätt undermåliga däck.

Men när man försöker göra sådant under press, när adrenalinet är fyllt upp över öronen, så minskar ens körtekniska förmåga och risken för misstag är uppenbar.

Allt bara för ett par futtiga 100-lappar! :huvet

Jag förstår at du, och många av oss andra också för den delen, vill få just den där adrenalinkicken. Det är ju EN av orsakerna till varför vi kör den typen av hoj som vi gör. Men kan man inte få den kicken på annat sätt än att köra som ett svin i stan?

Dax att tänka om låter det som? Fast det avgör du ju själv och inte jag!
Jag kan förstå, även om det är ett tag sedan jag var ung och ville vara häftig inför mina kompisar (nu menar jag inte att du försöker vara det så misstolka mig inte), att man vill ha något utöver det vanliga att "skryta om" och som gör att man blir bekräftad av dem man bryr sig om. Men bryr de sig inte om en om man INTE utsätter sig själv för extrem fara? Vad är det då för vänner att ha? Tänkt om man inte klarar sig?

Livet är långt och gillar man at köra mc är det väl en fördel om man kan göra det nder LÅÅÅÅNG tid!? Bara detta räcker,tycker jag, som orsak till att tänka tll en gång extra innan man gasar.

Gasa gör jag med, bland en hel del, men jag försöker tänka mig för NÄR och VAR jag gör det. Ibland lckas jag ibland inte! Men för var gång blir jag duktigare att välja mina platser och ALDRIG gasar jag i tätbebyggelse.

Statistiken ha dessutom gett mig en del tips på var jag INTE skall gasa. Finns det en bil, som jag är på väg ifatt eller som kommer mot mig och det samtidigt finns en avtagsväg som denna bil kan svänga in på då slår jag numera av och gasar igen EFTER at bilen passerat avtagsvägen. Jag kör heller inte om en bil, i hög fart, om bilen ligger bakom en annan bil. Han/hon kan ju få för sig att köra om.

Med dessa enkla regler minimerar jag mina risker men kan ändå gasa ibland och få utlopp för min adrenalinkick som jag ibland söker.

Det finns mer att ta till sig från statistiken men deta är nog de viktigaste punkterna som kan förändra vår olycksstatistik mest. Ja, förutom att närmare 60% är singelolckor utan inlandning av andra rafikanter. Men det som rävs här är ökad förarutbildning där man övar upp sig på att bli tekniskt bättre på at köra just sin egna hoj.

Oj, ber om ursäkt! Snacka om OFF TOPIC! Måse ha med ldern att göra! :rolleyes:

Kör snyggt!
// Niklas
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
KalleNorton skrev:
Polisen lär inte tycka sämre om motorcyklister efter det här, eftersom IronMike körde ifrån polisen med bil...

CITAT
Har vid ett par tillfällen låtit bli att stanna med hojjen, även om man vet att man skulle klara sig utan böter etc, så har man ibland varken tid eller lust att bli stannad,..
SLUT CITAT

Som dessutom skrivs på ett forum för motorcyklister! :7peta

// Niklas
 

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Tänkte bara säga att jag tycker du är häftig.

Har tidigare undrat varför alla verkar bli "jagade" av poliser hela tiden, men om du sätter plattan i mattan innan blåljusen ens sätter igång så förstår jag.
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Uffe Gotland skrev:
Och varför tror du/ni att det kommer nya tuffare lagar och regler hela tiden?
Jo för att vi bryter mot dem och använder oss av kryphål, så sluta gnälla för vi vet vad som gäller och vad som händer om vi bryter mot dem.
Vill vi inte bli av med lappen och få böter så är det så enkelt som att hålla sig till lagar och regler.
Börjar bli spy trött på alla som gnäller för att de åkt fast eller blivit av med lappen, ta ert ansvar och sluta lipa som småbarn.

:tummenupp :tummenupp
 
Gick med
9 Mar 2003
Ort
.......
Hoj
..........
Har varit som förslag men gick inte igenom (var för svårt att genomföra i praktiken).
Bevisningen vid kameraskåp är att polisen måste indentifiera föraren annars kan ingen bötfällas.

Sen för det andra så är alla kameraskåp som monteras upp gjorda för att ta bilder framifrån och där har ju inte en mc någon skyllt.

För det tredje finns det ju sånn aperatur som känner av deras utrustning.....


WestW skrev:
Kommer nog ändras tror jag.

Dom som bestämmer vill att vi ska vara laglydiga. Dom smackar upp kameror och annat överallt. Det första lilla steget kommer bli att vid hastighetskameror kommer ägaren till bilen bli ansvarig. Det kommer dom tvinga igenom med förklaring att det kommer öka trafiksäkerhet eller nått. Sen rullar det på, när dom är klara kommer det en böteslapp på posten med automatik när du kört för fort med hojen. :mad:
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top