Åka ifrån polis, hoj vs. bil?...

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Nicko@K.A.P skrev:
Jag fattar inte hur ni orkar bry er? Men ge f*n i o kommentera skiten istället då?
Man tycker inte alltid samma. Det spelar ingen roll om man ens ber gnäll folk att låta bli o kommentera tråden när det inte passar med deras värderingar. På ngt oförklarligt sätt åker muspekaren ner till "svara" ikonen likt förbannat och svar som inte ens har med ämnet o göra börjar poppa up!!

Tycker ni det är rimligt?

Frågeställningen var:

"Vad tror ni händer?"

Vilket inte kan ge speciellt många olika svar:
1) Inget!
2) Samma som om du körde hoj!
3) Fängelse för vårdslöshet i trafik (dvs. värre än om du körde med hoj)

Är det denna typen av svar du vill se? I så fall blir det inte mycket till konversation. Konkret, javisst, men inte speciellt konstrktivt och väldans tråkig läsning!

Nåväl, jag kan hålla med dig om att även jag tycker det är jobbigt om jag får svar på något helt annat. Men i vissa fall kan den typen av svar ge mig en annan infallsvinkel som jag tidigare inte tänkt på.

// Niklas
 

Comi

Var god skølj
Gick med
3 May 2003
Ort
Oslo
Hoj
2008 HarleyDavidson Rocker C
Avarage skrev:
Nåväl, jag kan hålla med dig om att även jag tycker det är jobbigt om jag får svar på något helt annat. Men i vissa fall kan den typen av svar ge mig en annan infallsvinkel som jag tidigare inte tänkt på.
// Niklas

Den här delen håller jag med om.
Men alla andra klagomål och påpekanden om självklara saker som riskbedömning, det behövs liksom inte.
Varför skulle det vara farligare att köra fort med sällskap än utan?
Har man lite is i magen är det väl cool?

Någon frågade om shorts?
Jag kör alltid i shorts på sommaren (eller, tja, ofta)
Ja, har har tänkt på riskerna, sen jag var liten.
Jag är dessutom noterat att jag endast får skrapsår, det tål jag.
 
Last edited:

isse

Japps Sellout!
Gick med
23 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
de nada
Kör oxo i shorts en del just nu, och det kan väl knappast vara så mycket o klaga på, man HAR tänkt på risken, man har själv tagit beslutet, eller sätter man oxo oskyldigas liv på spel då ? :hihi

/N

Comi skrev:
Någon frågade om shorts?
Jag kör alltid i shorts på sommaren.
Ja, har har tänkt på riskerna, sen jag var liten.
Jag är dessutom noterat att jag endast får skrapsår, det tål jag.
 

fezt

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2004
Ort
Sthlm
Hoj
lös
isse skrev:
Kör oxo i shorts en del just nu, och det kan väl knappast vara så mycket o klaga på, man HAR tänkt på risken, man har själv tagit beslutet, eller sätter man oxo oskyldigas liv på spel då ? :hihi

/N
Den som orsakar att du åker på arslet och skinnflår hela din kropp kanske mår extra dåligt för att du inte hade skyddskläder. :va
 

Nicko@K.A.P

"Inte riktig funtad..."
Gick med
22 Mar 2004
Ort
Götlaborg
Hoj
Ras
Avarage skrev:
Frågeställningen var:

Nåväl, jag kan hålla med dig om att även jag tycker det är jobbigt om jag får svar på något helt annat. Men i vissa fall kan den typen av svar ge mig en annan infallsvinkel som jag tidigare inte tänkt på.

// Niklas

Du menar den infalls vinkeln som redan förpestar varje liknande tråd 100 ggr om?

Jag skulle vilja se en sådan här tråd utan en massa jädra spam. Men det lär väl inte komma (se tidigare inlägg)

Jag röstar för en ny avd i forumet iaf!
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Comi skrev:
Jag är dessutom noterat att jag endast får skrapsår, det tål jag.

Detta är minst sagt "off topic" men någon annan har ju redan tagit upp detta varför jag "hakar på" (med risk för att bli klassad som "nörd" eller "moralkärring" bara för att jag är av annan erfarenhet/åsikt än den som kan klassas som tuff/fräck/gångbar i vissa kretsar (oftast yngre människor).

Vad menar du? Att du har lärt dig av egen erfarenhet eller andras (vilket är gott nog enl. mig) att om du vurpar utan riktigt bra skydd så får du endast några sm skrubbsår "typ sådana man fick som barn när man vurpade med trampcykeln i 18 km/h? Och, underförstått, att skinnställ, motsv, är sk. "överreklamerat"?

Jag har några skräckhistorier om detta som jag INTE tänker skriva ut för ni alla VET vad det handlar om!

Vad jag reagerade mot var inte att du kör shorts DET bryr jag mig inte om utan är ett beslut som du fattar. Och är du mogen nog at ta körkort för mc så är du nog också mogen att fatta egna beslut om vilka risker du vill utsätta dig för. Utan vad jag reagerar mot är den "signal" det ger till människor med lite "svagare" självbild som "ser upp" till dig.

De vill också "tillhöra" en viss gruppering inom motorcyklismen. De vill också bli bekräftade! Och i och med att vi skriver på ett öpet forum där vi inte vet vem som läser eller hur det vi skriver tlkas ligger också ett ansvar hos oss. Ett ansvar att bry oss om våra mc-kollegor/vänner som kanske inte har lika mycket erfarenhet än!

Mvh!
// Niklas
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Nicko@K.A.P skrev:
Du menar den infalls vinkeln som redan förpestar varje liknande tråd 100 ggr om?

Jag skulle vilja se en sådan här tråd utan en massa jädra spam. Men det lär väl inte komma (se tidigare inlägg)

Jag röstar för en ny avd i forumet iaf!


INGEN är statisk utan alla förändras med tiden, på gott och ont. Och förr eller senare kanske någon skriver på ett visst sätt att du/jag får en liten aha-upplevelse av det han/hon vill ha framfört. Något som kanske får mig att börja agera annorlunda i min körning eller i mitt sätt at vara mot andra människor i trafiken.

Ibland gäller det dock att man är extra vaksam för att man skall "se" detta och det är, naturligtvis, lätt att missa när man anser att det går slentrian i något man gör. F...n inte ett sådant där inlägg igen! Äh jag skiter i att läsa vissa inlägg eller skummar bara igenom första 3 meningarna... Ja, du förstår nog vad jag menar!

Mvh!
// Niklas
 

isse

Japps Sellout!
Gick med
23 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
de nada
Jag kan iof förtydliga att dem sträckor jag då kör är till och från jobbet där hastigheten är begränsdat till 50 km/h och snarare ligger runt 30-40km/h pga trafik.

Men som du säger, risken finns att nån kör på mig och jag ramlar o skadar mig. Men det är en risk jag har avägt och det påverkar såklart min körning vid dessa tillfällen.

Jag tycker absolut inte det är tufft och bra att ibland köra i short, det är jevligt dumt, men det vet jag själv och det är mitt beslut.
För övrigt så kan man ju undra om short är så himla mycket sämre än tex Jeans (som jag annars kör till jobbet i).

/N

fezt skrev:
Den som orsakar att du åker på arslet och skinnflår hela din kropp kanske mår extra dåligt för att du inte hade skyddskläder. :va
 
Last edited:

Comi

Var god skølj
Gick med
3 May 2003
Ort
Oslo
Hoj
2008 HarleyDavidson Rocker C
Avarage skrev:
Vad menar du? Att du har lärt dig av egen erfarenhet eller andras (vilket är gott nog enl. mig) att om du vurpar utan riktigt bra skydd så får du endast några sm skrubbsår "typ sådana man fick som barn när man vurpade med trampcykeln i 18 km/h? Och, underförstått, att skinnställ, motsv, är sk. "överreklamerat"?
Mvh!
// Niklas

1: egen erfarenhet.
2: Jag kör med vanligt "trepunktsbälte" i bilen fast jag är medveten om att "fyrpunkt" är bättre. dessutom lämnar jag hjälmen, flamsäkradräkten och tandskyddet hemma.
3: när man gör riskbedömning är det en sannolikhetsfaktor (jo, det är det, tänk) man räknar med.
Det går inte att skydda sig mot alla eventualiteter. Om någon spränger bussen som ligger i filen brevid mig, vad hjälper då skinnstället?
klart att det inte är sannolikt, men det kan hända.

Om jag tar hojen utan skinnställ kör jag givetvis försiktigt, håller mig undan andra bilar och kollar lite extra.
Något av det viktigaste när man kör mc, håll avstånd. Särskillt när du byter mellan körfält.
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Nu är vi här igen... Och ni skyddfetishister,, hur skyddar ni det kanske ömtåligaste på kroppen-nacken? Har ni skyddskrade? huvet går ju lätt att nypa av som man pockar en fästing men som med allt annat så får inte säkerheten förta njutningen för då kan lika gärna hojen få stå.

Denna avvägning får man väl göra med all övrig utrustning med eller?
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Har bara tänkt det innan ,men nu skriver jag det.

Ironmike du är helt dum i huvet (och jag menar det på ett dåligt sätt)


Jag personligen hoppas snuten får nog av dig och din framfart och sätter hårt mot hårt.

Polisen har vid vissa tillfällen börjat preja hojar......undra vad det beror på.

Sen skulle jag tycka att det var ett skojigt spex om snuten tryckte din AMG i diket när du försöker dra.

Med ovänliga hälsningar L-F.
 

badcat

Bakslang!? Fan det låter ju äckligt!
Gick med
26 May 2005
Ort
Mitt i Sverige
Hoj
TL1000s
Långa farbron skrev:
Har bara tänkt det innan ,men nu skriver jag det.

Ironmike du är helt dum i huvet (och jag menar det på ett dåligt sätt)


Jag personligen hoppas snuten får nog av dig och din framfart och sätter hårt mot hårt.

Polisen har vid vissa tillfällen börjat preja hojar......undra vad det beror på.

Sen skulle jag tycka att det var ett skojigt spex om snuten tryckte din AMG i diket när du försöker dra.

Med ovänliga hälsningar L-F.

Måste nog tyvärr hålla med LF....
Jag menar: Är det så bråttom, varför inte ta pendel/buss/t-bana?.. och komma fram utan att äventyra andras säkerhet och omaket med ett ev. indraget körkort/böter? Förstår liksom inte.. :rolleyes:
 

Comi

Var god skølj
Gick med
3 May 2003
Ort
Oslo
Hoj
2008 HarleyDavidson Rocker C
badcat skrev:
Måste nog tyvärr hålla med LF....
Jag menar: Är det så bråttom, varför inte ta pendel/buss/t-bana?.. och komma fram utan att äventyra andras säkerhet och omaket med ett ev. indraget körkort/böter? Förstår liksom inte.. :rolleyes:

Ha ha!
Menar du att det är snabbare att ta pendeln/buss istället för Hoj/bil?
Det är ju klockrent.
Förklarar endel frågetecken jag haft angående inlägg här.

Kliv av narkotikan...
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
CHROLO skrev:
Möjligen har du rätt. Att skriva om det på forumet har dock knappast något annat syfte än att försöka imponera på någon svagsint forumläsare.

nu har inte jag bjussat på någon av mina snuthistorier men om jag nu skulle göra det så förstår jag inte hur jag skulle kunna göra det i avsikt att imponera på någon. det är absolut ingen på detta forum som vet vem bmwjohan är i verkligenheten(utanför nätet). det är säkert en del som skriver snuthistorier för att imponera men jag tror att det är minst lika många eller fler som skriver dom för att dom vet att det glädjer många andra. som sagt tidigare, den bästa lektyren som finns.
 

badcat

Bakslang!? Fan det låter ju äckligt!
Gick med
26 May 2005
Ort
Mitt i Sverige
Hoj
TL1000s
Comi skrev:
Ha ha!
Menar du att det är snabbare att ta pendeln/buss istället för Hoj/bil?
Det är ju klockrent.
Förklarar endel frågetecken jag haft angående inlägg här.

Kliv av narkotikan...

Jag skrev att jag inte förstod på slutet..Ber om ursäkt om jag uttryckte mig otydligt. Jag bor lyckligtvis inte i Stockholm, så det var därför jag undrade..
Tackar för den respektfulla tillrättavisningen och vill passa på att påpeka att chansen att DU skulle vara en pundare är bra mycket större än att jag skulle vara det.
 

Comi

Var god skølj
Gick med
3 May 2003
Ort
Oslo
Hoj
2008 HarleyDavidson Rocker C
badcat skrev:
Tackar för den respektfulla tillrättavisningen och vill passa på att påpeka att chansen att DU skulle vara en pundare är bra mycket större än att jag skulle vara det.

Sorry, Mate!
 

KlotErik

Pronto
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Ekerö
Hoj
R1100 GS
badcat skrev:
Måste nog tyvärr hålla med LF....
Jag menar: Är det så bråttom, varför inte ta pendel/buss/t-bana?.. och komma fram utan att äventyra andras säkerhet och omaket med ett ev. indraget körkort/böter? Förstår liksom inte.. :rolleyes:

Eller så kan man ta en bulle. Jag tycker taxichaffisarna i sthlm är dom som kör i särklass värst av alla, förutom hantverkarna då.. :tungan Finns väl inget som är så ballt som att åka V70 i full patte på essingeleden med en galen taxichaffis som lanesplittar både tajtare och fulare än den värsta bågeförare :yoparty :) :tummenupp
 
Last edited:

Faster

Snabbare än du!
Gick med
23 May 2005
Ort
Karlskrona
Hoj
GSX-R 1000 K7 (svart) KTM 640 motard
dom hadde filmat mig i en km snitt hastighet -3el4 % fin snutt av sig själv fick man se snutarna var uppe i 210 då låg ja typ 250 meter framme än dom i enligt deras video 225 frågade om fick en kopia men det fick man inte ialla fall . go iron

Klart du hade fått en kopia, du hade bara behövt dra saken inför rätten och åberopat filmen som bevis, då hade både du och ditt juridiska biträde fått en kopia av denna film.!!

Så, ifortsättningen vill vi se filmer... Inga jävla bög fejk filmer som ett visst gäng i Stockholm spelar in (no ofence Q).

Och, ni som moraliserar till ni blöder.
Kamma er för tusan.!!

Själv trodde jag det var någon form av artighetsgrej när dom där vackra blåvita blinkar så sött med alla sina lampor.!! Har aldrig stannat och kommer aldrig att göra heller, vem vet, det kanske är några gangsters som vill döda mig och bara stripat en stulen bil i blått o vitt.!!

Hur ska jag kunna veta :rolleyes:

Vafan, man kan aldrig vara säker, kan inte ens åka buss i London hur ska jag då våga lita på smurfar (jo, dom e också blå o vita), allt e inte guld som glimmar...



Ta det säkra före det osäkra, gasa Ironi är det bästa som finns, simma lugnt gubbar och gör inget som jag inte skulle gjort.
:tummenupp
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top