Jag räknar i alla fall så: Kommer du in med lösa hjul och lösa däck så är det ett snabbt och lätt jobb att utföra. Kanske ca 1h eller t.o.m. under det. Montören har en lön på ca 140kr/h? Detta kostar företaget ungefär det dubbla. Sedan ska lokal, hyra, el mm betalas. Vi är alltså uppe i 280kr innan något har lagts på. Förutom utgifterna till driften av företaget försöker man snitta en marginal på minst 30%.
En 500ing är i så fall given för 1h jobb anser jag. Minst.
Sen är det så att gubben ifråga inte alls behöver vara still bara för att du väljer att byta dina däck någon annanstans. Jag har själv drivit ett dataljhandels-företag i ett par år och vet hur mycket det finns att göra "bakom kulisserna". Får han en timme över där så blir han snarare glad då detta kan läggas på att komma ifatt med ordrar, bokföring, uppdatering av lager-status, priser. Eventuell hemsida, kund- och -sälj kontakt.
Jag kanske missförstod dig, men när du säger det dubbla priset: Och du fick betala 200 för ett löst hjul, skulle alltså blivit 800 för båda?
Det var ett exempel men många handlare (enligt tråden) och vad jag hört tar ju dubbelt betalt mot sin prislista om man kommer med egna däck. 800:- för båda hjulen hos surgubben skulle det i så fall ha kostat ja.
Självklart finns det annat att göra än att byta däck men om man också har några anställda så kanske någon har "dötid" och då måste det ju vara bättre att kränga några nätdäck till ordinarie pris (läs normal prisnivå) och få in lite pengar än inga alls. Lite dit jag vill komma. Dryga handlare oavsett bransch åker jag inte tillbaka till.
Last edited: