Åka till däckhandlaren med däck köpta från nätet

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Den fria lunchen i att inte betala den faktiska kostnaden för krängningen av däcket.

köper du ett däck av handlarn för 2500:- så är kostnaden till stor del inbakad
köper du samma däck av nätgrossist för 1000:- så får du betala hela kostnaden om du ska kränga hos däckhandlarn.

Kostnaden är minimal för handlaren/däckkrängarn, maskinen är billig och spetskompetensen 0.

Iom minskad försäljning får de väl skaffa mindre lokaler nu när de har mindre lagerkostnad.

OCH öka antalet krängda däck per timme & det lyckas man inte med om man har drygt kundbemötande :)

Hade jag haft plats själv hade jag köpt en däckkrängarmaskin direkt. Några krängningar om året till sig själv och vänner så är den avbetald.

I byhåla ska lokala mc-handlarn ha 1200 för däckbyte :mad:

Köp en egen maskin och konkurrera ut han med kanonpriset 1000kr per däck :D
 
Last edited:

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
i slut ändan lönar det sig att köpa däcken av däckhandlarn om du inte kan kränga däck själv.
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Kostnaden är minimal för handlaren/däckkrängarn, maskinen är billig och spetskompetensen 0.

Jasså, är den?

Maskinen är billig. spetskompetensen noll. Alldeles riktigt.
Men kunderna köar bara 2ggr per år alternativt 1ggr per år om man bara säljer mc-däck. Övriga tider om året är det lågsäsong.
Men handlarn måste ju betala sina lån,hyror, löner, maskiner,lagerkostnader,elräkningar, skatter etc under hela året.

Har man däremot en däckmaskin i källarn och kränger svart, behöver man ju bara dra lite extra deg och då kan man ju alltid kränga för småpengar.
 

Pedro

Hårdare än ett frukostägg!
Gick med
3 May 2007
Ort
Malmö
Hoj
KTM 250 & 660
I byhåla ska lokala mc-handlarn ha 1200 för däckbyte :mad:

Då är det ju inget snack. Bara att hitta en annan lösning.

Speciellt som vissa skriver att handlarna tar ut "straffavgifter" för
att kompensera utebliven däckförsäljning. Dålig idé.

Allt jag menar är att man kanske ska fundera en extra gång
om det skiljer några hundringar mellan ett "internetdäck" och
ett "handlardäck". Det finns trots allt firmor som har jäkligt bra
service och som borde finnas kvar för oss konsumenter.

Om tio år finns det kanske ingen som kan kränga ett fuldäck
"utan gnäll"..

Då får vi köpa biltemas däckkrängarset allihopa..=)

Eller försöka skicka en bakfälg till tyskland med brev:arsele
 

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Kan du det minsta om hojar och kan kränga på däcket själv, KANON !

Kan du inte det, sluta tjura och bit i det sura äpplet sosse.

Alla tar betalt för sina utförda arbeten.
 

klippans

Problemfixare
Gick med
22 Feb 2005
Ort
stockholm
Hoj
Honda 125 Räser
Vad är detta för trams!

Inte fa*n går du till en resturang med egna råvaror och ber kocken att tillaga dom?
Jag har egen starköl med mig men ge oss gärna lite jordnötter: typ på krogen.

Självklart kan du be om omläggning med egna däck, men räkna med att omläggningen
kommer att pris-sättas enligt gällande prislista.

Jag tror säkert att en däckfirma kan ta ut runt 400-600kr/timme.
Minsta debiterbara tid: 30 minuter.
Startkostnad: 250kr

/Arne
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Kan du inte det, sluta tjura och bit i det sura äpplet sosse.

Vad fan har det med sosse att göra?
Du kan inte det där med marknadsekonomi va?

Själv har jag gett 100-200kr per byte med mina tyskdäck hos däckhandlarn utan vare sig bittra miner eller überclassservice.

Har även lämnat in på mcverkstad, men då med 200% prispåslag (totalt), men funkar om man är lat och vill slippa bök..
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Om ni gillar att ha butiker att handla i så stöd dem för h-e..

Jävla trams att handla däck på nätet för att tjäna några hundringar, för
att sedan åka runt och kolla vem som monterar för en hundring.

Men det är bara min åsikt:tummenupp

Jag kör inte ens särskilt mycket, men spar nästan 3000 / säsong på att köpa nät-däck..

Och av butikerna i Nkpg-Lkpg är det inte många som förtjänar att handlas i.

Kostnaden är minimal för handlaren/däckkrängarn, maskinen är billig och spetskompetensen 0.

Iom minskad försäljning får de väl skaffa mindre lokaler nu när de har mindre lagerkostnad.

OCH öka antalet krängda däck per timme & det lyckas man inte med om man har drygt kundbemötande :)

Hade jag haft plats själv hade jag köpt en däckkrängarmaskin direkt. Några krängningar om året till sig själv och vänner så är den avbetald.


Får jag öva på dina fälgar några gånger så kan jag köpa en krängare och starta en "student-verksamhet" i Nkpg för oss i området :tummenupp! Du får första bytet gratis om jag repar dem ;)
 
Last edited:

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Får jag öva på dina fälgar några gånger så kan jag köpa en krängare och starta en "student-verksamhet" i Nkpg för oss i området :tummenupp! Du får första bytet gratis om jag repar dem ;)

På min MadMaxGixxer syns inga repor (gör ingen skillnad:tungan) så det är en done deal :yoparty
 

jjabba

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2009
Ort
i sadeln
Hoj
Kawasaki
Man ska köpa däck av företag som är bra på att sälja däck.

Man ska köpa tjänsten däckbyte av duktiga mekaniker som kan byta däck.

Man ska INTE köpa däck och däckbyte av tjuriga jävlar som vill låta kunderna betala sin misslyckade affärsverksamhet.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Man ska köpa däck av företag som är bra på att sälja däck.

Man ska köpa tjänsten däckbyte av duktiga mekaniker som kan byta däck.

Man ska INTE köpa däck och däckbyte av tjuriga jävlar som vill låta kunderna betala sin misslyckade affärsverksamhet.

:tummenupp

Skulle gärna handla av typ SWT... Men de flesta handlare börjar slå i kataloger om man frågar om mc-däck, eller säger nåt slentrianmässigt utan ett uns av behovsanalys.

Första motfrågorna borde direkt vara: Hur kör du? Åker du bana? Är det viktigast med livslängd eller grepp? Är våtgrepp viktigt eller finåker du mest? Vad har du kört på tidigare och vad tyckte du om dem?


Hos 99% av handlarna helt obefintligt, då kan jag lika gärna läsa tester själv och spara 1100 tack vare dackonline.
 

Pawel

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 May 2007
Ort
Kävlinge
Hoj
Speed Triple 1050 -05
Själv ser jag det som en självklarhet att det är billigare att få däcken bytta om du köpt de av verkstaden. En stor del av förtjänsten ligger såklart i däckpriset och därav kan man få ett "paketpris" med jobbet utfört på plats.

Tar ni med egen olja, stift och filter till verkstan för att de sedan ska serva hojen med? Pinsamt.

Har du köpt däcken på annat håll, betala för dig för jobbet. Vi vet ju alla vilka skatter och avgifter vi har i Sverige och vad det kostar att anställa an gubbe/timme.
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Inget är lönsamt i Sverige numera verkar det som. Behöver inte säga mer......
 

lillwalle

Ny medlem
Gick med
30 Sep 2008
Ort
Stockholm
Hoj
04 KTM-640
Själv ser jag det som en självklarhet att det är billigare att få däcken bytta om du köpt de av verkstaden. En stor del av förtjänsten ligger såklart i däckpriset och därav kan man få ett "paketpris" med jobbet utfört på plats.

Tar ni med egen olja, stift och filter till verkstan för att de sedan ska serva hojen med? Pinsamt.

Har du köpt däcken på annat håll, betala för dig för jobbet. Vi vet ju alla vilka skatter och avgifter vi har i Sverige och vad det kostar att anställa an gubbe/timme.
Självklart ska man betala för sig men att ta ut dubbla priset för en krängning för att en person köpt däck på nätet är löjligt. Kan dock förstå däckhandlarna till viss del.
Om vi tar ett exempel..
En däckhandlare är på sin firma och har det för tillfället lungt. Jag studsar förbi med ett löst nätdäck och ett hjul. Han vill ha det dubbla priset för jobbet för att jag inte köpt däcket av honom. Jag tackar då för mig och glider iväg till nästa firma som gör jobbet för samma peng som vanligt och är trevliga mot mig trots att jag "sossehandlat" mitt däck på nätet.
Firma nummer två får sina tex 200:- för ett snabbjobb medans surgubben står och rullar tummarna och kostar pengar utan att få in en krona. Vart i detta exempel tjänar han på att inte kränga mitt däck? Dessutom kommer man ju hellre välja firma nummer två när man fått punka eller när man på annat sätt behöver hjälp med liknande tjänster. Lönar sig alltså knappast i längden heller.

Hade jag en däckfirma skulle jag gärna kränga om nätdäck för samma pris som annars utan att vara dryg för att kunden hittat det billigare än vad jag kan sälja det för. Det blir ju fortfarande pengar in istället för att ta en kaffe till och skita i det för att inte kunden vill betala en sorts straffavgift..

Bara lite vad jag tycker :yoparty:tummenupp
 

Pawel

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 May 2007
Ort
Kävlinge
Hoj
Speed Triple 1050 -05
Jag räknar i alla fall så: Kommer du in med lösa hjul och lösa däck så är det ett snabbt och lätt jobb att utföra. Kanske ca 1h eller t.o.m. under det. Montören har en lön på ca 140kr/h? Detta kostar företaget ungefär det dubbla. Sedan ska lokal, hyra, el mm betalas. Vi är alltså uppe i 280kr innan något har lagts på. Förutom utgifterna till driften av företaget försöker man snitta en marginal på minst 30%.

En 500ing är i så fall given för 1h jobb anser jag. Minst.

Sen är det så att gubben ifråga inte alls behöver vara still bara för att du väljer att byta dina däck någon annanstans. Jag har själv drivit ett dataljhandels-företag i ett par år och vet hur mycket det finns att göra "bakom kulisserna". Får han en timme över där så blir han snarare glad då detta kan läggas på att komma ifatt med ordrar, bokföring, uppdatering av lager-status, priser. Eventuell hemsida, kund- och -sälj kontakt.

Jag kanske missförstod dig, men när du säger det dubbla priset: Och du fick betala 200 för ett löst hjul, skulle alltså blivit 800 för båda?
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Jag räknar i alla fall så: Kommer du in med lösa hjul och lösa däck så är det ett snabbt och lätt jobb att utföra. Kanske ca 1h eller t.o.m. under det.

Du har lite koll va?

Slänga på däck på lös fälg = 1 minut

5min med balansering :)
 

Pawel

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 May 2007
Ort
Kävlinge
Hoj
Speed Triple 1050 -05
Du har lite koll va?

Slänga på däck på lös fälg = 1 minut

5min med balansering :)

Jag ser att du verkligen har problem med tidsuppfattning och hur man nu driver/planerar ett jobb. Det är antaget att ett påbörjat jobb=1h ALLTID

Detta inte endast för att själva maskinen kränger runt på under 1min, men även att ta emot dig...lasta in dina grejor, utföra jobbet, ta betalt, städa upp och till sist bokföra. Det du ser är att han kränger på 5min.

I så fall är det ju bättre att du kränger själv istället för att störa dig på att folk inte vill göra det till dig gratis.
 
Nyheter
Svenskt i Indians hojbyggarserie

I sjätte avsnittet av India...

Triumph Bonneville T120 Elvis Presley Limited Edition

Triumph har presenterat spe...

KTM presenterar 2025 års EXC-modeller

2025 års EXC-modeller från ...

ExploreBike: Gratis kurs för motorcykeläventyr

Nu kan du lära dig hur man ...

Husqvarna TE125 gör comeback

Husqvarna har fyllt på 2025...

Invigning MC Collection

Någon i folksamlingen på me...

Stenegärd på Tidö idag

Idag, den 18 juni, startar ...

Customiserade CL:s-modeller på Wheels and Waves

Honda presenterar 16 custom...

KTM fyller på med Enea Bastianini och Maverick Viñales

KTM har presenterat en helt...

Sherco 2025 – Första intrycket.

Fotograf: Dan Gustavsson (G...

Top