Frodie
Murphys lag regerar!
Fattar inte hur ni tänker.
Dom handlar med däck självklart ska dom leva också.
Om man väljer att köpa ett däck från nån annan så blir det mindre i kassan för däckhandlaren men fortfarande lika mycke jobb.
Tar ni med er kött till restaurangen bara för att ica säljer det billigare?
Självklart om man lägger om själv så kan man göra en hacka
men bli inte förvånad om handlaren lägger på några kr om ni kommer med eget däck
Med risk för att bli hatad...
Som någon skrev så är det faktiskt så att verkstäderna tar på sig garantiansvaret för produkterna dom monterar (finns i konsumentköplagen), dock så kan man ju som konsument gå till stället där man köpte däcken men väljer man att ta det med montören så har denna ingenting att säga emot.
Jag har stor förtåelse för att verkstäderna tar extra betalt för detta och jag förstår även att en del inte vågar göra det när dom inte känner till produkten.
Dessutom måste jag bara fråga varför alla envisas med att handla på "däck-butteriks" (däck online) när dom produkter som råkar vara samma som dom generalagenterna i norden säljer, kostar samma peng även där? Dock så är det mesta dom har avsett för andra marknader och saluförs inte ens av dom nordiska generalagenterna och därutav det billigare priset, eftersom norden rent generellt har större krav på däcken med våran grövre asfalt, större temperaturväxlingar (kan bli minusgrader på sommarnätterna oxå) och avsevärt större regnmängder än vad övriga europa har.
Måste även fråga...däcket är den viktigaste säkerhetsdetaljen ni har på era bilar och motorcyklar, är det då inte värt att lägga några kronor extra för att få ett fackmannamässigt arbete utfört av en riktig däckverkstad som har produkter som är framtagna för våra nordiska vägar?
Jag skulle själv aldrig våga köpa "billiga" däck som jag inte vet exakt vad det är och sedan låta någon i en källare montera dom, jag är aldeles för rädd om mitt liv för det.
Last edited: