Åka till däckhandlaren med däck köpta från nätet

scorpion

IDioT
Gick med
15 Apr 2009
Hoj
1997 Honda CBR600F
Njaaa service är väl att ta i.

Vet då inte med mig att jag fått nån vidare service nånstans där motor-relaterade produkter (förutom ett krystat hej och ett suck, sen en fråga om mitt regnummer och ja vi kan ha det här på Torsdag, kanske) sålts var de än vara månde, och huruvida de måste slänga på en massa kronor för att man inte köpt däcket av dom tycker jag personligen är tramsigt.
En däckpress och en balanseringstrissa kostar inte många kronor i affärsverksamhetsbemärkelse (jämför med andra business, en degblandare kostar 18000kr exkl moms det bllir några franskor innan förtjänst.) och om man tar över 200 spänn för ett jobb som tar högst femton minuter, om man har grejerna på plats och knappast jobbar röven av sig, det tycker jag är en ganska bra förtjänst ändå.
Jag har dock själv aldrig varit med om att någon tagit "mer" för att kränga på medhavda däck varken till bil eller mc, men däremot så står det ju ofta ett grymtande jävla arsel med snus i hela trynet och drar i spakarna och mumlar om hur jävla ovalt däcket är med mera, men det är väl det vissa kallar service =)
Summa = de gör nog inte en sån jävla förlust på att fälgmontera ett däck som du har med dit.

Last edited:

Pedro

Hårdare än ett frukostägg!
Gick med
3 May 2007
Hoj
KTM 250 & 660
Naturligtvis behöver man inte stödja en handlare som man tycker
är dålig, dyr och otrevlig! De brukar självsaneras..

Dock tycker jag ibland att det är ledsamt att läsa att man väljer
att köpa ett däck 200 kr billigare online för att sedan stuva in
fälgarna i bilen och ägna dagar åt att se vilken däckfirma som är
dumma nog att kränga däcken för en hundring.

Personligen betalar jag gärna en femhundring extra för att få allt
löst på en timme eller två. Men jag antar att tillgången på tid & pengar
varierar från person till person.

Men det hade ju trots allt varit trevligt att ha fysiska butiker kvar om
tio år, så det finns någonstans att klämma på prylar..

Men det kanske bara är jag som är gammal..:rolleyes:

F1eX

Ny medlem
Gick med
18 Nov 2006
Hoj
Honda VFR -00 - såld, Yamaha XJ6 -09
Jag vet ett ställe i Möldal (Göteborg) som tar 120kr om man har med sig fälgen och internetdäcket.
Grymt bra! Inkl. balansering!

Mats J

Lite större, lite starkare...
Gick med
25 Mar 2007
Hoj
Aprilia SL1000 Falco
Det är ju upp till var och en om man vill "stödja" den lokala däckfirman. Normalt sett letar jag efter en kombination av bäst pris och bäst service. Om det innebär att jag hittar billigare däck på nätet så köper jag naturligtvis där, jag personligen har inget för att betala högre pris hos en lokal däckfirma. Det tar mig ungefär 5 min att ringa runt till några firmor i stan och höra vad de tar för däckbyte, knappast jobbigt eller krångligt. Antingen anpassar sig försäljaren till kundernas önskemål, konkar eller ändrar sin verksamhet. Konkurrens är nyttigt, det skapar bättre produkter till bättre priser.:tummenupp

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
För mig varierar det lite.. senast la jag på både fram och bak hos swt i haninge. Åkte dit med hojen och fick allt fixat och kunde åka ut å köra sen.

Ibland har man "bråttom" och ibland är det skönt att bara få allting fixat. Då betalar jag gladeligen några extra hundralappar.

Det som däremot nästan kan få mig att INTE vilja komma till en däcksfirma med hela hojen, eller komma dit ö ht, är när man blir pissigt bemött de gånger man kommer in med ett "internetdäck" och en fälg.

Om jag t ex har hojen vinteravställd och har all tid i världen att själv montera bort fälgen samt vänta på däck och komma in med det "löst" så vill inte jag inte få massa sura miner och grymtande kommentarer.

Det visar bara på att de inte är intresserade av att hjälpa mig som kund, utan bara att jag ska betala max pengar.

(observera att jag inte haft något problem alls med SWT, detta gäller bara däcksfirmor generellt).

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Hoj
crescent
För mig varierar det lite.. senast la jag på både fram och bak hos swt i haninge. Åkte dit med hojen och fick allt fixat och kunde åka ut å köra sen.

Ibland har man "bråttom" och ibland är det skönt att bara få allting fixat. Då betalar jag gladeligen några extra hundralappar.

Det som däremot nästan kan få mig att INTE vilja komma till en däcksfirma med hela hojen, eller komma dit ö ht, är när man blir pissigt bemött de gånger man kommer in med ett "internetdäck" och en fälg.

Om jag t ex har hojen vinteravställd och har all tid i världen att själv montera bort fälgen samt vänta på däck och komma in med det "löst" så vill inte jag inte få massa sura miner och grymtande kommentarer.

Det visar bara på att de inte är intresserade av att hjälpa mig som kund, utan bara att jag ska betala max pengar.

(observera att jag inte haft något problem alls med SWT, detta gäller bara däcksfirmor generellt).

SWT..sist jag var där fick jag en repig bakfälg och sving. Fan va glad man blir när hojen är 3 månader gammal.

vogge

Say Whaaat
Gick med
28 Oct 2007
Hoj
Kåtemma 990, R6 Banskrot.
Dock tycker jag ibland att det är ledsamt att läsa att man väljer
att köpa ett däck 200 kr billigare online för att sedan stuva in
fälgarna i bilen och ägna dagar åt att se vilken däckfirma som är
dumma nog att kränga däcken för en hundring.

Personligen betalar jag gärna en femhundring extra för att få allt
löst på en timme eller två. Men jag antar att tillgången på tid & pengar
varierar från person till person.

Men det hade ju trots allt varit trevligt att ha fysiska butiker kvar om
tio år, så det finns någonstans att klämma på prylar..

Men det kanske bara är jag som är gammal..:rolleyes:

Hehe just detta finner jag som lite skrattretande för jag för 5 dagar sedan tänkte som dig. Eh! skit samma en hundring hit eller dit vill bara få ett par sommardäck monterat till bilen NU!
Ringde runt för att få tag i någon med däck hemma och inte tog hutlöst med pengar. Hitta en som hade däck som kosta 300kr mer per däck en på nätet. jaja tänkte jag åker dit med fälgarna. jag skulle komma tillbaka dagen efter o hämta mina hjul.
När jag kommer tillbaka får jag höra att han måste beställa hem däck!:huvet varpå jag tog mina däck därifrån och beställde själv!

Dagen fysiska butiker har tappa sin poäng genom att de inte längre har speciellt kunnig personal litet utbut och i regel är sämre på garanti ärenden än vad internetbutikerna är.

Pennybridge

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2009
Hoj
-93 Yamaha FZR
Vet att när man köper bildäck via nätet finns det vissa som har däckkrängare som samarbetspartners och levererar däcken direkt dit, borde väl finns för cykel däck också..

janke

Medlem
Gick med
17 Jul 2003
Hoj
Yamaha Mt-01 05
Lingvalls Gävle tar dubbla priset för omläggning någon slags straffavgift..Vianor Gävle bryr sig inte samma pris som vanligt

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Hoj
Kawasaki KLX650C
Lingvalls dagar i branschen är därmed sannolikt räknade...

softis83

Fighterbyggare
Gick med
6 Jan 2008
Hoj
CBR600F fighter stunt
Jag byter för 150 kr om jag kommer in med ett däck. Jag skulle bli bli jävligt sur om jag inte fick komma in med ett eget däck till en däckhandlare. Ta bara som exempel,
Polaren fråga om pris för däck på en däckfirma. 2650 kr för michelin pilot road monterat och klart.
Det där däcket har jag köpt på däckonline för 1250, nått specialerbjudande men ändå, han montera det för 150 kr åt mig.
Lite skillnad men ha sa till och med åt oss kolla på nätet så byter jag åt er sen

Last edited:

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Klart de tar extra för krängning av andras däck1
De ju vill göra samma förtjänst oavsett om de sålt däcken eller ej.
De bjuder ALDRIG på krängning utan de bakar in den i däckpriset, tjöper du då inte däcket där så får de ta ersättningen för arbetskostnaden av dig när du vill ha ditt nätdäck krängt.

När ska myten om den fria lunchen dö?

För övrigt är det inget konstigt eller något man kan göra mot billiga nätdäck.
Massor av andra branscher har fått möta konkurrensen från låglöneländer och iom tillgängligheten via nätet kommer det snart vara slut på att sälja saker dyrt överdisk, när mer o mer går att beställa direkt hem för halva priset.

Varför skulle däck vara undantagna globaliseringen?

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Klart de tar extra för krängning av andras däck1
De ju vill göra samma förtjänst oavsett om de sålt däcken eller ej.
De bjuder ALDRIG på krängning utan de bakar in den i däckpriset, tjöper du då inte däcket där så får de ta ersättningen för arbetskostnaden av dig när du vill ha ditt nätdäck krängt.

När ska myten om den fria lunchen dö?

De brukar ju göra påslag för krängningen oavsett vilket så vilken fri lunch? :va

Itacha75

V.I.F. min älskade vän Norton
Gick med
23 Nov 2003
Hoj
R1 '16, SV 650 S '03
Jag har lite av samma problem. Sitter med ett däck från nätet men jag kan inte lossa framdäcket pga jag inte har något depåstöd fram. Någon som vet var jag kan vända mig och få det gjort för en rimlig peng? Eller som kanske är sugen på att göra det mot en platta bärsa? :krama

softis83

Fighterbyggare
Gick med
6 Jan 2008
Hoj
CBR600F fighter stunt
har du depåstöd bak?
Då kan du bara sätta en domkraft under motorn och försiktigt hissa upp den.
Säkert folk som kommer gnälla nu över att den kan välta men jag har då gjort så massa gånger och aldrig vält hojen så det är mitt tips.
Har du ingen dom kraft dra till biltema och handla depåstöt. Du får både fram och bak för under 500 kr nu tror jag det var.

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
De brukar ju göra påslag för krängningen oavsett vilket så vilken fri lunch? :va

Den fria lunchen i att inte betala den faktiska kostnaden för krängningen av däcket.

köper du ett däck av handlarn för 2500:- så är kostnaden till stor del inbakad
köper du samma däck av nätgrossist för 1000:- så får du betala hela kostnaden om du ska kränga hos däckhandlarn.

Precis som att du inte får 30k i inbyte på din gamla 240 när du köper en ny v70, utan handlarn ger dig 30k i rabatt. Försök o sälj 240in till handlarn rent och han tar inte ens emot den.

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Fattar inte att dom grinar för detta, vilket gammaldags jävla tänk!! dom tjänar ju rena pengar iaf på monteringen,
Wheeler Dealer i Stockholm kan du åka till han gör det med ett leende!

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024