ah17 skrev:
För mig och många andra är evolutionsteorin inget annat än vad den kallas och det just det:
En teori.
Sedan råkar teorin vara en självuppfyllande profetia och folk i allmänhet tycks inte ha förståndsförmågan ens vara i närheten av att förstå detta.
En liknande teori som bygger på samma tokighet är denna som jag kallar för:
Bonnytivitetsteorin.
Den säger oss att Bonny är smartast i världen. Alla som hävdar något annat eller på något sätt skulle kunna visa att de är smartare är egentligen gravt mentalt handikappade eftersom de ens försöker utmana världens smartaste. Ibland spelar Bonny dum bara för att lura massan och få dem till att känna sig lite smarta. Att Bonny då spelar dum visar återigen bara att han är världens smartaste.
Ja en teori alltså men det är inte vetenskap.
Ett intressant svar och att du skulle vara vetenskapsfundamentalist tycker jag är kul att se.... fast svårt att tro!
Först och främst är det ju helt ointressant om du menar att evolutionen har brister eller inte! Som god vetenskapsman vet du ju att personliga åsikter är ointressnta i sammanhanget. För i stället fram vilka teorier eller forskningsresultat du baserar det uttlandet på. (fast det borde vi kanske ha i en annan tråd?!)
För inom den stora massan forskare har den, som påpekats tidigare, status av axiom. Det kunde ju vara kul att veta vilka dem här "många andra" som delar denna åsikt är...
Dessutom förstår jag inte hur du kan se den som en själuppfyllande profetia. Enda, om än lite slappt logiska, förklaringen kan vara att du menar att den blir självuppfyllande för att de resultat man håller fram som stöd också var det som utfromade teorin. Konstigt argument eftersom det gäller för alla vetenskapliga teorier och fel eftersom teorin, eller vetenskapsmännen, inte påverkar händelseförloppet. Den kan heller inte vara självuppfyllande eftersom den inte skapar hypoteser om hur något skall bli i framtiden eftersom evolution inte har riktning eller ett slutgiltigt mål.
Smickrad över att du har en teori om mig!
Fast jag tror att du överskattar min förmåga VÄLDIGT mycket!