Ålandsläger igen

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
för oss skåningar gick det förra gången på totalt ~3500 om vi stannat en dag till så ahde det blivit ~2500

ja man får planera väl vilket fordon man väljer att köra dit med. priserna varierar friskt på färjan ju :3freak

Så ni menar att man ska välja rätt fordon..? Bil med släp? Skåpbil?

Det verkar som att färjan är den stora kostnaden... :va
 

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
4e 690n står i garaget, nu SMC
Så ni menar att man ska välja rätt fordon..? Bil med släp? Skåpbil?

Det verkar som att färjan är den stora kostnaden... :va

den stora kostnaden är soppa upp och ner. som jag kommer ihåg det så kostade färjan oss 50:- per person till åland men 500:- per person tillbaka
 

Emmi

Fortfarande orange bleeder...!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Bana och boende ca 500 kr för alla dagarna. Färjan är billig om man inte har för hög skåpbil (för då kan man bli strandad på Åland och aldrig få komma hem :gnissla), skiljer mycket i pris. Vet inte hur det är med längden heller.

Sen är det mat, sprit och soppa.
 

chukabowa

Håårdcåår
Gick med
31 May 2004
Ort
staffanstorp
Hoj
Stor moppe
den stora kostnaden är soppa upp och ner. som jag kommer ihåg det så kostade färjan oss 50:- per person till åland men 500:- per person tillbaka

att köra merca med supermastodontsläpet Arne bakom var ingen bra ide... gick lätt 2k bara på soppa. gämfört med ca 700 som gången innan när vi körde skåpbil. men en skåpbil som inte är så jävla hög och inte sjukt överdimensionerad för ändamålet så kan man komma rätt billigt undan.
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
att köra merca med supermastodontsläpet Arne bakom var ingen bra ide... gick lätt 2k bara på soppa. gämfört med ca 700 som gången innan när vi körde skåpbil. men en skåpbil som inte är så jävla hög och inte sjukt överdimensionerad för ändamålet så kan man komma rätt billigt undan.

Ska vi ragga rätt på en skåpbil och tjöra oss till Åland då? :va

Mitt släp kan man nog vålda in tre hojar i om man vill. Men då kanske man måste söra sig med nåt mindre bensinsnålt och då blir det dyrt. Eller hur?
 

chukabowa

Håårdcåår
Gick med
31 May 2004
Ort
staffanstorp
Hoj
Stor moppe
Ska vi ragga rätt på en skåpbil och tjöra oss till Åland då? :va

Mitt släp kan man nog vålda in tre hojar i om man vill. Men då kanske man måste söra sig med nåt mindre bensinsnålt och då blir det dyrt. Eller hur?

ja nån skåpbil som e lägre än 2,40 ,eller vad nu gränsen går på, är väll det bästa.. o så måste inte alla ha med sej komplett uppsättning verktyg mm... dom två gånger vi har varit där har vi haft med oss en massa grejer i onödan känns det som.
 

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
4e 690n står i garaget, nu SMC
att köra merca med supermastodontsläpet Arne bakom var ingen bra ide... gick lätt 2k bara på soppa. gämfört med ca 700 som gången innan när vi körde skåpbil. men en skåpbil som inte är så jävla hög och inte sjukt överdimensionerad för ändamålet så kan man komma rätt billigt undan.

jo men sen hade vi skitskoj med bilen :hihi (eller ja det var kul att se) problemet är väl att få tag i en skåpbil med 4 platser (jag vill inte bli lämnad hemma :gråta)
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
jo men sen hade vi skitskoj med bilen :hihi (eller ja det var kul att se) problemet är väl att få tag i en skåpbil med 4 platser (jag vill inte bli lämnad hemma :gråta)

Fixar takbox till dig :tungan

Jag vete tusan hur det här ska gå till men det löser sig väl? Annars får vi väl köra hojarna till Åland..? :hihi
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Så ni menar att man ska välja rätt fordon..? Bil med släp? Skåpbil?

Det verkar som att färjan är den stora kostnaden... :va
Åker man lång väg blir det dyrt med släp pga luftmotstånd och en extrem bränsletörst. Skåpbil är det bästa och smidigaste alternativet. Färjan är inte dyr om man åker över med en liten skåpbil eller personbil. Det som kostar är släp eller om fordonet överstiger höjd/längd/bredd för "personbilar". Eckerölinjen tillåter större fordon i den minsta klassen än Viking Line, men har man en stor buss eller kör med släp, så har de i vissa fall varit billigare än Eckerölinjen, samt att det ofta kostar olika beroende på vilken avgång man väljer. Men kort och gott: Liten skåpbil (typ Vito, Transit och korta Sprinter) är billigast i alla lägen.
 

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
Bil med släp funkar också om man håller sig under 10 m och det gör man, sen att den drar väldigt mycket soppa när man klantar sig och måste hålla fullt sista tio milen är en annan sak. :)
 

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
4e 690n står i garaget, nu SMC
Bil med släp funkar också om man håller sig under 10 m och det gör man, sen att den drar väldigt mycket soppa när man klantar sig och måste hålla fullt sista tio milen är en annan sak. :)

som när släpet arne är 11m långt inuti och gpsen säger till en att ta småvägarna ;)
 

wheelie82

Blitzkrieg mit dem Fleischgewehr!
Gick med
16 Jul 2005
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 950 Adventure 2005 Husaberg FS650 2004
Bil med släp funkar också om man håller sig under 10 m och det gör man, sen att den drar väldigt mycket soppa när man klantar sig och måste hålla fullt sista tio milen är en annan sak. :)

Been there, done that. Höll i stort sett stumt från stockholm ut till färjan i kapellskär. Bilfan orkade upp i cirkus 140 på 4:an med 3hojar i kåpsläp. Vi var näst sist ombord på den knökfulla färjan! :yoparty
 
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top