Åsa får sig ett nummer, eller två...

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Värmdö
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
Åsa #96 skrev:
Spana in dom här siffrorna. Det är Saras och hon får aldrig backning på sina siffror...
Senast på Gelleråsen så fick Torleif och hans kompis göra om sina siffror, de såg ut ungefär som dina... Trist att behöva balta med sånt istället för att koncentrera sig på att köra!
 

sleven

Snabbare än fy fan jävla skit-sege!
Gick med
13 Dec 2003
Ort
Nybro
Hoj
ZX-6R SST 600
Torkel skrev:
Senast på Gelleråsen så fick Torleif och hans kompis göra om sina siffror, de såg ut ungefär som dina... Trist att behöva balta med sånt istället för att koncentrera sig på att köra!


Men jag fick igenom mina :banana
 

Ninja-Lisa

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Skeppshult trampcykel och v-twin.
dendär "sifferbotten" uppfattar jag som en ren jävla provokation. vill vi kunna välja siffror själva fortsättningsvis så kanske vi inte ska provocera fram noggrannare kontroller av siffror i besiktningen. jag vill i alla fall gärna ha mina kattsiffror kvar.
 

jorpes

Soppatorsk sen Punka. Lökmekmiss?
Gick med
11 May 2003
Ort
Lindome
Hoj
R1 -08
Teddy skrev:
Jag har börjat tycka att reglementsenliga siffror andas mer rejsing än de fantasifulla kreationerna. Jag vet, jag börjar bli en gammal torris som bryr sig mindre om utseende och mer om funkton. Jag gillar funktion, typ kärnkraftverk. När var ni och kollade på ett sånt senast? Det häftiga med de gamla träiga, reglemenstenliga siffrorna är att de bara återfinns på tävlingsfordon, till skillnad från Vougesiffrorna som man ibalnd hittar på gathojar, de kan ibland kännas lite racereplica.

Förresten, snygga siffror, jag menar det (även om reglementsenliga siffror och sifferbottnar hade varit rejsigare :) ). Se upp i backen, här kommer det gå fort!

Vilka fiina ord Teddy. Är beredd att ställa mig bakom i ditt led. Torrt o stelt, det är modellen det. Lite av samma karisma på hemsidor o telefonlistor. TT fonten är överlägsen (Som gamla Facit skrivmaskiner hade). Enkla websidor med vid bakgrund vinner. Gilla inte Flash!

Men Åsa. Just dina siffror var ganska fina i alla fall
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Snitsigt! Då blire alltså trippelt hejja på nästa gång man följer med som mekaniker. :tummenupp
 

Lime

Hackkyckling
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono Factory "Olivia"
Okej... dax att ge sig in i debatten om siffror lite.

Reglementet är till för att göra siffrorna så tydliga och lättlästa som möjligt. Det suger när man inte kan se om det t.ex är 61 eller 67 som kommer och kör om under gulflagg i Rookie600. Tro mig, 67 blir skitsur när h*n blir kallad till jurymöte för att bli diskad för att vi inte kunnat läsa siffrorna ordentligt. 18 som blev omkörd blir förbannad för att 61 klarar sig eftersom det inte finns någon rapport på det... o.s.v. Jag har vid ett tillfälle fått världens utskällning för exakt en sådan här miss.

Vad gäller Saras siffror, och flera andra i den klassen och andra a-klasser så anser jag att även de bör ha reglementsenliga siffor MEN i dessa klasser så är det dels färre förare och förarna särskiljer sig från varandra på ett helt annat sätt. I NSB t.ex. är det ytterst få hojar som jag behöver se nummret på för att veta vem som har gått omkull. Samma sak är det i 125-klasserna, SS600 och STD600. Man ser när Ullis stannar, man ser när Jerry blir ikullkörd och framför allt vet man att Zoulfly alltid är sist *retas*. Rookieklasserna däremot är ett helvete...

Varför då då? Jo, det byts hojar hela tiden. Ena helgen kör förare A på den blåa R6:an med gul underkåpa och med nummer 19 på hojen. Två helger senare kör förarare B på samma hoj men med nummer 47, som ser ut som 41...

Nuffrorna och dess utseende är alltså till för er säkerhet och för att vi som funktionärer skall kunna göra ett bra jobb.

När det gäller de klasserna som har blandade A och B-förare så är det extra viktigt att hojarna har tydliga siffror och synliga nummerbottnar.

Tips för att faktiskt kunna få igenom "icke reglementsenliga" numreringar är alltså att se till att er hoj sticker ut från mängden. Orange, rosa, gul med blommor på, polkagrisrandig... allt det funkar.

Helsvart, helvit, helröd och i princip alla standardlackeringar går bort.

För övrigt vill jag ge en jätteeloge till vår egen Swedie för att han har NSB's tydligaste siffor. Det går att se nuffrorna varifrån som helst, i vilken vinkel som helst och i princip på hur långt håll som helst. Sedan går ju hojen lätt att känna igen den med...

så, nu får ni börja skälla på mig... ;)
 

Lime

Hackkyckling
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono Factory "Olivia"
Bikerbitch skrev:
Looking good girl! Mina siffror har också gått igenom och dom är nog inte heller klockrena efter reglementet.

Nä... men du är också ganska lätt att känna igen. Men jag tänker inte berätta hur. :D
 

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna[Ärla]
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Lime skrev:
*hehe* det var INTE jag som sa det. Och långsam och långsam... inte lika stressad som de andra.

Haha, du det är lugnt. Jag vet att jag är långsam. Men jag har iallafall sänkt mig ganska stabilt under mina 3 månader med licens :)
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Bikerbitch skrev:
Haha, du det är lugnt. Jag vet att jag är långsam. Men jag har iallafall sänkt mig ganska stabilt under mina 3 månader med licens :)
Man kör motorcykel för att det är roligt (den var till alla). Jag tycker du gör det bra som ställer upp! Jag önskar att jag hade komme på att tävla tidigare å inte tjollrat å försökt bli bra först ;D
 

Lime

Hackkyckling
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono Factory "Olivia"
Bikerbitch skrev:
Haha, du det är lugnt. Jag vet att jag är långsam. Men jag har iallafall sänkt mig ganska stabilt under mina 3 månader med licens :)

Ja för tusan. På Åsen under SO/SM senast så gick det riktigt bra. Du har bra spårval men för lite fart.
 

Lime

Hackkyckling
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono Factory "Olivia"
Vi pratade lite igår på klubben om just siffrorna och spånade fram "Siffertestet".

Bra placerade och utformade siffror ska gå att tyda på ca 100 m oavsett från vilket håll man ser hojen och i vilken position den står (upprätt, lutad i kurva eller liggandes i lecakulorna) med undantag om den har "magen" mot funktionären.

Men som jag sagt förut... se till att ert ekipage är särskiljbart från andras genom att ha en rolig färg på den, stället, hjälmen eller kombinationer av dessa så spelar siffran inte så stor roll efter en stund.

Jag har vid ett tillfälle rapporterat in #55 trots att det dels var "fel klass" och fel nummer... Men Miinin har alltid #55... oavsett vad det står på hojen. (Har för mig att han just då körde på Team Fagesjös endurancehoj med #12...)
 

spacelord

Enbart fläskig....
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Aprilia RS 250 -00
Det finns en aspekt till på att det är viktigt att siffrorna syns och det är publiken! Som åskådare så är det skittrist att inte kunna se vad det är för nummer på hojen för att sen kunna kolla upp vad det är för förare i programmet. Särskilt svårt är det ju att särskilja rookie-förarna eftersom dom kan byta färger på hjälm, skinnställ och kåpor när dom har kraschat eftersom dom oftast inte har samma budget som en a-förare med bra sponsorer.

Tänk er bara ett F1-lopp där man endast kan skilja på förarna i ett stall med hjälp av lacken på hjälmen. Det klarar ju inte ens kommentatorerna! Med tydliga siffror på bilarna så hade det ju varit hur lätt som helst!

Den enda föraren som man säkert kan identifiera utan att han är konsistent med färger är ju Miinin och det är pga två saker, scarfen och att han alltid har en solklar ledning!

Så underlätta för er fanclub att känna igen er genom att ha stora och tydliga siffror på hojen!
 

Åsa

Triumph I am
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Triumph Speed Triple -11
Torkel skrev:
Senast på Gelleråsen så fick Torleif och hans kompis göra om sina siffror, de såg ut ungefär som dina... Trist att behöva balta med sånt istället för att koncentrera sig på att köra!

Så sant. Ska ta mig en funderare.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
spacelord skrev:
Tänk er bara ett F1-lopp där man endast kan skilja på förarna i ett stall med hjälp av lacken på hjälmen. Det klarar ju inte ens kommentatorerna! Med tydliga siffror på bilarna så hade det ju varit hur lätt som helst!
Det är ju så det är nu, omöjligt att se siffrorna på F1 bilarna. Detsamma i MotoGP där det blir svårare och svårare att se pga alla fantasifulla siffror.
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Den här ombromsningen in i esset på SM på Sviestad förra året satt som en smäck. Sen skar Goodstuffs hoj i slutet på långa rakan något varv senare, synd, annars kunde vi haft en rolig intern fajt om sista platsen. :)

Mina reglementsenliga siffror och reglementsenliga sifferbotten hittar man inte på någon vilsen gathoj, de är rakt igenom amatörracing på skosnöresbudget. På den här dassiga bilden märker man skillnaden mellan mina vanliga köpesiffror och Goodstuffs egendesignade. Att det står 25 på Skatungen ser man bara genom ett ögonkast, men vad står det på Goodstuffs Yamaha, är det 50 eller 56? Jag måste i alla fall luta mig framåt mot skärmen för att se.

Edit.
Åsså var det bilden förstås.
 

Bifogat

  • IMG_2776.sized.jpeg
    IMG_2776.sized.jpeg
    83.2 KB · Visningar: 100
Last edited:

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Glömt bilden? Dessutom skyller jag på Mattias för de siffrorna. Mina nya får jag dock skämmas för själv.
 

Bifogat

  • Goodstuff-1.jpg
    Goodstuff-1.jpg
    50.9 KB · Visningar: 30
  • bw-2005-48946.jpg
    bw-2005-48946.jpg
    63.4 KB · Visningar: 29
Last edited:
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top