Okej... dax att ge sig in i debatten om siffror lite.
Reglementet är till för att göra siffrorna så tydliga och lättlästa som möjligt. Det suger när man inte kan se om det t.ex är 61 eller 67 som kommer och kör om under gulflagg i Rookie600. Tro mig, 67 blir skitsur när h*n blir kallad till jurymöte för att bli diskad för att vi inte kunnat läsa siffrorna ordentligt. 18 som blev omkörd blir förbannad för att 61 klarar sig eftersom det inte finns någon rapport på det... o.s.v. Jag har vid ett tillfälle fått världens utskällning för exakt en sådan här miss.
Vad gäller Saras siffror, och flera andra i den klassen och andra a-klasser så anser jag att även de bör ha reglementsenliga siffor MEN i dessa klasser så är det dels färre förare och förarna särskiljer sig från varandra på ett helt annat sätt. I NSB t.ex. är det ytterst få hojar som jag behöver se nummret på för att veta vem som har gått omkull. Samma sak är det i 125-klasserna, SS600 och STD600. Man ser när Ullis stannar, man ser när Jerry blir ikullkörd och framför allt vet man att Zoulfly alltid är sist *retas*. Rookieklasserna däremot är ett helvete...
Varför då då? Jo, det byts hojar hela tiden. Ena helgen kör förare A på den blåa R6:an med gul underkåpa och med nummer 19 på hojen. Två helger senare kör förarare B på samma hoj men med nummer 47, som ser ut som 41...
Nuffrorna och dess utseende är alltså till för er säkerhet och för att vi som funktionärer skall kunna göra ett bra jobb.
När det gäller de klasserna som har blandade A och B-förare så är det extra viktigt att hojarna har tydliga siffror och synliga nummerbottnar.
Tips för att faktiskt kunna få igenom "icke reglementsenliga" numreringar är alltså att se till att er hoj sticker ut från mängden. Orange, rosa, gul med blommor på, polkagrisrandig... allt det funkar.
Helsvart, helvit, helröd och i princip alla standardlackeringar går bort.
För övrigt vill jag ge en jätteeloge till vår egen Swedie för att han har NSB's tydligaste siffor. Det går att se nuffrorna varifrån som helst, i vilken vinkel som helst och i princip på hur långt håll som helst. Sedan går ju hojen lätt att känna igen den med...
så, nu får ni börja skälla på mig...