Återkallat körkort?

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Här hittade jag lite intressant läsning kring hur effektiva "trafiksäkerhetskamera`n" är. Tydligen leder bara 30% av alla bilder de tar till en bötfällning.:tummenupp
http://www.ttela.se/?article=37342

Låter bra. Apropå hastighetskameror... någon som vet var den vid Norrtull i Sthlm sitter? Sett en skylt men ingen kamera, tänkte att det kunde vara intressant att veta var kameran är oxå :gnissla

Henric#13

30 FAT FAST
Gick med
6 Aug 2007
Hoj
2016 Husqvarna 701 Enduro,2013 Ninja 636 såld, 2010 BMW F800R - såld
Nu har det gått ca 2,5 månader sedan jag blev tagen i "trafiksäkerhetskameran" utan att jag fått böter. Börjar tro att jag klarat mig :tummenupp

slrslr

Medlem
Gick med
12 Jul 2009
Hoj
KTM 690 Duke, BMW K100, Triump Speed Triple, BMW K75, HD 48
Hej, betyder detta att jag får tillbaka mitt körkort efter 3 månader. Min 2 års prövotid är över.

"Transportstyrelsen beslutar att återkalla ditt körkort och körkortstillstånd och bestämmer spärrtiden - den tid inom vilken ett nytt körkort och körkortstillstånd inte får utfärdas - till tre månader. Sorrtiden räknas från den 14 juli 2010 då du fick del av polismyndighetens beslut om att omhänderta körkortet

Spärrtiden gäller till och med den 14 oktober 2010"

Last edited:

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Både ja och nej.
Du får tillbaka ditt körkort, däremot får man inte tillbaka sitt gamla körkort längre utan måste hämta ut ett nytt - och om detta innebär att man måste ta ett nytt foto eller inte vet jag inte. (även jag är utan körkort just nu...)

Mina två frågor:
1) Innebär detta att man måste ta (och betala) för att fixa ett nytt foto, eller har myndigheterna ens gamla sparat och fixat det?

2) NÄR kan man hämta ut sitt nya körkort? måste det ske dagen efter ens spärrtid, eller kan man fixa det någon dag innan eller samma dag? (vill ju ut och köra igen så fort som möjligt)

Hudik

Guest
Mina två frågor:
1) Innebär detta att man måste ta (och betala) för att fixa ett nytt foto, eller har myndigheterna ens gamla sparat och fixat det?

2) NÄR kan man hämta ut sitt nya körkort? måste det ske dagen efter ens spärrtid, eller kan man fixa det någon dag innan eller samma dag? (vill ju ut och köra igen så fort som möjligt)

1) Ja, ett nytt foto måste införskaffas om inte det indragna kortet är yngre än 3 mån..

2) Det nya körkortet tillverkas inte innan spärrtiden gått ut så först dagen efter spärrtidens utgång får du köra på ett ID kort eller på ett Pass i väntan på det nya körkortet

ps: handlingarna måste vara inskickade FÖRE spärrtidens utgång och avgiften ska vara betald innan ett nytt körkort utfärdas..

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024