Återkallat körkort?

Optimalt

+ + + + +
Gick med
21 Mar 2003
Hoj
cbr 1000 -06
Har för mig att dom hade uppe det där på diskussion om att avkriminalisera fartkamerornas mätningar så att det blev som en p-bot med ägaransvar på bilen.

Med dom reglerna så kunde man inte förlora körkortet oavsett hur jättesnabbt man körde. Om det inte blev av för att fortkörning bara skulle bli för rika människor eller om det var för annat strul i sveriges lagar kommer jag inte ihåg.

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
Som sagt.

http://www.ac.lst.se/ovrigasamhallsfragor/korkort/korkortsaterkallelse

Här står det Vad som Länstyrelsen har att beakta gällande ett körkortsingripande.

Så för normala hederliga personer som lever ett sunt liv utan bus gäller: Penningbot.
Ni som ligger på gränsen & åker dit för lite utav varje: Risken finns att ni till slut kommer över gränsen för vad Länstyrelsen accepterar.
Ni som redan har klivit över gränsen, bryr ni ens om detta? eller kör ni bil ändå?

Jobbarkompisen, en helt vanlig småbarnsmamma, blev av med sitt körkort efter att ha åkt förbi en kamera lite för fort i Värmland EN gång.

Så oavsett vad som skrivs så kan verkligheten se annorlunda ut.

//Skrutten på fel login

IO

IBF, Ilari Bjuvander Foto - ilari.se
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Ducati 999 Race -05, WLC 1942, Yamaha XS-750 -77
Som sagt.

Här står det Vad som Länstyrelsen har att beakta gällande ett körkortsingripande.

Så för normala hederliga personer som lever ett sunt liv utan bus gäller: Penningbot.
Ni som ligger på gränsen & åker dit för lite utav varje: Risken finns att ni till slut kommer över gränsen för vad Länstyrelsen accepterar.
Ni som redan har klivit över gränsen, bryr ni ens om detta? eller kör ni bil ändå?

Jag vet inte hur du läser, men det står klart och tydligt:

4. Vid grövre hastighetsöverträdelser, rödljuskörning, ej stannat vid stopplikt, kört om vid övergångsställe eller brutit mot någon annan från trafiksäkerhetssynpunkt väsentlig regel (t ex omkörning trots möte, vårdslöshet i trafik, kort avstånd till framförvarande fordon) om förseelsen inte är ringa.

Grövre hastighetsöverträdelser är 30+ (eller 20+ på 30-väg). Räcker med EN gång.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Som sagt.

Om man blir rapporterad för fortkörning gäller precis samma saker om det är en kamera som om det är en polisman med laser. Du åläggs böter för din fortkörning och ärendet rapporteras till länsstyrelsen som tar beslut om eventuellt körkortsingripande. Är du rapporterad för 30 km/h eller mer i fortkörning så blir det körkortsingripande i nästan 100% av fallen.

Den enda skillnaden är att om du blir tagen i en bemannad kontroll så har polisen rätt att ta ditt körkort på plats i väntan på att länsstyrelsen fattar sitt beslut. Blir du tagen i en kamera så måste länsstyrelsen först fatta sitt beslut.

Sluta snacka skit om sånt du inte vet något om.

Har du förresten läst texten i länken som du själv länkade till???? Läs punkt 4 där. Där står uttryckligen att körkortet kan återkallas som följd av grövre hastighetsöverträdelser.

Innan du hänvisar till information som ska stödja din version så är det en bra idé att kolla så att du inte skjuter dig själv i foten. Din länk stödjer inte dig. den stödjer alla som säger att du kan bli av mer körkortet after att ha blivit tagen av fartkameran.

Last edited:

Henric#13

30 FAT FAST
Gick med
6 Aug 2007
Hoj
2016 Husqvarna 701 Enduro,2013 Ninja 636 såld, 2010 BMW F800R - såld
Nu har det gått sex arbetsdagar utan att jag fått något hemskt brev hemskickat...:tummenupp

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Nu har det gått sex arbetsdagar utan att jag fått något hemskt brev hemskickat...:tummenupp

Dessvärre betyder det nog inte att du är "home safe" är jag rädd.
I normalfallet kommer papper från polisen efter 1-2 veckor men det kan ta upp till 3 veckor beroende på arbetsbelastningen.
I ditt fall så var det ju en hyrbil och då går det först en fråga till hyrbilsföretaget som ska rota fram vem som hyrt den aktuella bilen vid den tidpunkten. sen ska dom skicka tillbaka informationen till polisen som sedan skall skicka ut papper till dig.
Fast det kan ju hända att inte hyrbilsfirman orkar bry sig om att rota fram dina uppgifter heller. Dom måste ju inte.

Och som sagt. Om du kört som då hävdat ca 100 på mätaren så kommer du undan med en böteslapp.

Henric#13

30 FAT FAST
Gick med
6 Aug 2007
Hoj
Det som är det jobbigaste är att inte veta tycker jag. Om man blir tagen för något så vill man ju veta det direkt och inte med posten 3 veckor efter...

Henric#13

30 FAT FAST
Gick med
6 Aug 2007
Hoj
Har inte vågat ringa och fråga om jag fastnade ännu :D Men det har iaf gått 15 arbetsdagar utan att jag fått hem ett brev om det...

Hard_Grit

Kakmonster
Gick med
30 Aug 2007
Hoj
HOJLÖS
Som någon sa... är det inte bara att bränna brevet och hålla dig undan från delgivnings-killarna va eller ?

marben

Newbie!
Gick med
9 Apr 2007
Hoj
SV1000 -04 Honda CB400N -81 Honda CBR954RR -02
Är ledsen att meddela att du går nog inte riktigt säker ännu, jag gick utan att få något i över en månad sen damp det ner ett brev (6km för fort) :(

Henric#13

30 FAT FAST
Gick med
6 Aug 2007
Hoj
1 månad? ska det behöva ta sån jävla tid för dem? Enligt deras hemsida (www.Fuckonikiruna.nu) så skulle det normalt komma ett brev innom 10 dagar:huvet :huvet :huvet

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
929, svart/silver
Ni som inte vet utan bara gissar hejvilt, sluta gissa. Det som sprids ryktesvägen är ofta inte sant. Körkortsindragning är i juridisk mening inget straff, utan något som LS beslutar om från fall till fall. Straffen för trafiknrott är vanligen böter, eller i extrema fall fängelse. Om brottet anses som grovt eller vid upprepade förseelser kommer LS vanligen att besluta om indraget körkort, men det är som sagt ingen påföljd på ett trafukbrott i lagens mening.
Med det sagt, givetvis kan hastighetsöverträdelser som fångas på en fartkamerabild leda till körkortsindragning. Den som säger någon annat snackar dynga, eller har helt enkelt inte klart för sig. Många rykten om trafikbrott o påföljder sprods, men de blir inte mer sanna för att de har stor spridning.

Henric#13

30 FAT FAST
Gick med
6 Aug 2007
Hoj
Nu har det gått en månad i alla fall utan att det kommit något brev om att de fångat mig på bild :banana

Henric#13

30 FAT FAST
Gick med
6 Aug 2007
Hoj
Haha, gissa om jag sprungit till brevlådan varje dag för att kolla att det inte kommit något brev från Harryhoffa/Länsstyrelsen. Men jag är nog inte säker på att jag klarat mig ännu, en del har ju fått det efter drygt en månad...

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Vad händer om du bara bränner brevet och håller dig undan delgivnings-gubben ?

Tiden du ska vara utan kortet löper, men så länge dom inte har delgivit dig kan du lugnt köra vidare lugnt.

Dock, blir du stoppad i en rutinkoll lär du bli delgiven på platsen.

Håller du dig undan hela spärrtiden så får du behålla kortet sedan

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...