Förr vet jag att man kunde ducka för delgivningen och på så sätt köra "lagligt" under spärrtiden, jag lyckades nästan med det själv spärrat i 6 mån men en dag stod en kille och knackade mig på min axel på jobb
och innan jag kopplat vem han var så hadde jag identifierat mig och stod med en tråkig lapp i näven. Fick inte köra på 2 månader
.
Men jag har för mig att detta ändrades senare så att spärrtiden börjar räknas först när du är delgiven, Nån som VET hur det ligger till?
Du kan ha rätt i att det har ändrats, jag har en kusin som verkligen behövde körkortet för att ta sig till jobbet (8 mil enkel resa) och dom hade skitmycket att göra på jobbet och ingen annan kunde med maskinen han var operatör på, han lyckades hålla sig undan så att det var två veckor kvar på spärrtiden då poliserna sökte upp hans arbetsplats (poliserna hade också åkt 8 mil enkel).
Hans chef (som var förvarnad) tog emot konstaplarna och sa "jag tror inte att han är här i dag" men poliserna hade redan sett honom genom fönstret, efter lite förklarande från chefen så enades dom om att det måste ha varit hans tvilling dom hade sett och att dom skulle söka upp honom i hemmet istället "på fredag om 14 dar" vilket ledde till att han fick körkortet indraget en helg och var tillbaka på jobbet på måndag.
Tydligen var det viktigt att göra så för att indragningen skulle ha vunnit laga kraft (negativt för honom, men viktigt för polisen) så han höll sig snällt hemma så att dom fick tag på honom.
Sen lumpade jag med en kille som körde bort kortet strax innan han skulle åka till USA och studera i ett år, han höll sig undan tills han åkte, och när han kom hem hade han fått brev där det stod att spärrtiden hade löpt ut.
Numera kan ju riktiga poliser (till skillnad från skåpen) ta kortet på platsen, och då kanske dom har ändrat reglerna till skåpens favör....
(jag blev av med mitt till riktiga (trevliga) poliser vid vägkanten och fick bara en lapp som lät mig köra i tre dagar eller vad det nu var)