Återkallat körkort?

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Tiden du ska vara utan kortet löper, men så länge dom inte har delgivit dig kan du lugnt köra vidare lugnt.

Dock, blir du stoppad i en rutinkoll lär du bli delgiven på platsen.

Håller du dig undan hela spärrtiden så får du behålla kortet sedan

Förr vet jag att man kunde ducka för delgivningen och på så sätt köra "lagligt" under spärrtiden, jag lyckades nästan med det själv spärrat i 6 mån men en dag stod en kille och knackade mig på min axel på jobb:4skrika och innan jag kopplat vem han var så hadde jag identifierat mig och stod med en tråkig lapp i näven. Fick inte köra på 2 månader:huvet.

Men jag har för mig att detta ändrades senare så att spärrtiden börjar räknas först när du är delgiven, Nån som VET hur det ligger till?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Förr vet jag att man kunde ducka för delgivningen och på så sätt köra "lagligt" under spärrtiden, jag lyckades nästan med det själv spärrat i 6 mån men en dag stod en kille och knackade mig på min axel på jobb:4skrika och innan jag kopplat vem han var så hadde jag identifierat mig och stod med en tråkig lapp i näven. Fick inte köra på 2 månader:huvet.

Men jag har för mig att detta ändrades senare så att spärrtiden börjar räknas först när du är delgiven, Nån som VET hur det ligger till?

Du kan ha rätt i att det har ändrats, jag har en kusin som verkligen behövde körkortet för att ta sig till jobbet (8 mil enkel resa) och dom hade skitmycket att göra på jobbet och ingen annan kunde med maskinen han var operatör på, han lyckades hålla sig undan så att det var två veckor kvar på spärrtiden då poliserna sökte upp hans arbetsplats (poliserna hade också åkt 8 mil enkel).

Hans chef (som var förvarnad) tog emot konstaplarna och sa "jag tror inte att han är här i dag" men poliserna hade redan sett honom genom fönstret, efter lite förklarande från chefen så enades dom om att det måste ha varit hans tvilling dom hade sett och att dom skulle söka upp honom i hemmet istället "på fredag om 14 dar" vilket ledde till att han fick körkortet indraget en helg och var tillbaka på jobbet på måndag.

Tydligen var det viktigt att göra så för att indragningen skulle ha vunnit laga kraft (negativt för honom, men viktigt för polisen) så han höll sig snällt hemma så att dom fick tag på honom.

Sen lumpade jag med en kille som körde bort kortet strax innan han skulle åka till USA och studera i ett år, han höll sig undan tills han åkte, och när han kom hem hade han fått brev där det stod att spärrtiden hade löpt ut.

Numera kan ju riktiga poliser (till skillnad från skåpen) ta kortet på platsen, och då kanske dom har ändrat reglerna till skåpens favör....

(jag blev av med mitt till riktiga (trevliga) poliser vid vägkanten och fick bara en lapp som lät mig köra i tre dagar eller vad det nu var)

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Du kan ha rätt i att det har ändrats, jag har en kusin som verkligen behövde körkortet för att ta sig till jobbet (8 mil enkel resa) och dom hade skitmycket att göra på jobbet och ingen annan kunde med maskinen han var operatör på, han lyckades hålla sig undan så att det var två veckor kvar på spärrtiden då poliserna sökte upp hans arbetsplats (poliserna hade också åkt 8 mil enkel).

Hans chef (som var förvarnad) tog emot konstaplarna och sa "jag tror inte att han är här i dag" men poliserna hade redan sett honom genom fönstret, efter lite förklarande från chefen så enades dom om att det måste ha varit hans tvilling dom hade sett och att dom skulle söka upp honom i hemmet istället "på fredag om 14 dar" vilket ledde till att han fick körkortet indraget en helg och var tillbaka på jobbet på måndag.

Tydligen var det viktigt att göra så för att indragningen skulle ha vunnit laga kraft (negativt för honom, men viktigt för polisen) så han höll sig snällt hemma så att dom fick tag på honom.

Sen lumpade jag med en kille som körde bort kortet strax innan han skulle åka till USA och studera i ett år, han höll sig undan tills han åkte, och när han kom hem hade han fått brev där det stod att spärrtiden hade löpt ut.

Numera kan ju riktiga poliser (till skillnad från skåpen) ta kortet på platsen, och då kanske dom har ändrat reglerna till skåpens favör....

(jag blev av med mitt till riktiga (trevliga) poliser vid vägkanten och fick bara en lapp som lät mig köra i tre dagar eller vad det nu var)

Jag åkte på 3 strikes, gå förbi gå och hämta din cykel, då fick inte de blå ta kortet på plats, stenålder mao.

Pinky

Blommor & Bin
Gick med
10 May 2004
Hoj
Numera endast ett minne
En "kompis" lånade min hoj i somras och fick en polis efter sig i stan som ville att han skulle stanna (för liten nummerplåt, hade inte gjort något annat fel). Det ville inte kompisen så han åkte vidare. Slutade med att jag fick en handskriven lapp i brevlådan där jag (ägare av hojen) skulle ringa polisen och ta mitt straff, tyckte dom. Det tyckte inte jag så då gick det två veckor sen kom det en kallelse hemskickad där jag tydligen skulle höras för att ha brukat ett fordon utan registreringsskylt (ja det kallas tydligen så då man har en miniskylt på hojen). Detta var inte heller nånting att svara på tyckte jag.

Det lustiga i det hela är att polisen ville ge mig böter för att mitt fordon saknade registreringsskylt. Är det då inte lite konstigt att dom kunde se vem som ägde hojen (och åkte hem till ägaren och la ett brev i brevlådan) utan att ha stannat den och kollat upp t ex ett ramnummer? Enligt dom så fanns det ju ingen regplåt på hojen, mycket underligt. Hojen är numera såld och jag har inte hört nånting från polisen på 7 månader.
Sverige är ett pissland med uråldriga lagar.

Last edited:

Henric#13

30 FAT FAST
Gick med
6 Aug 2007
Hoj
2016 Husqvarna 701 Enduro,2013 Ninja 636 såld, 2010 BMW F800R - såld
Spärrtid? hur fungerar det! Om jag fastnade i fartkamera i mitten av februari och min min fortkörning resulterar i två månaders indraget körkort, betyder det då att tiden jag blir av med körkortet inte kan bli längre än till mitten av april? DVS i praktiken kan jag bli av med kortet i en månad fast det ska vara två? +eventuella böter då :va

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Spärrtid? hur fungerar det! Om jag fastnade i fartkamera i mitten av februari och min min fortkörning resulterar i två månaders indraget körkort, betyder det då att tiden jag blir av med körkortet inte kan bli längre än till mitten av april? DVS i praktiken kan jag bli av med kortet i en månad fast det ska vara två? +eventuella böter då :va

Spärrtiden räknas inte från det datum du körde för fort utan från det datum myndigheterna bestämmer att du ska bli av med kortet. Vet inte hur det är idag men "förr" var det som tidigare sagts. Har en halvbror som klarade sig undan med några dagar utan kort istället för ett par månader.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Ni som inte vet utan bara gissar hejvilt, sluta gissa. Det som sprids ryktesvägen är ofta inte sant. Körkortsindragning är i juridisk mening inget straff, utan något som LS beslutar om från fall till fall. Straffen för trafiknrott är vanligen böter, eller i extrema fall fängelse. Om brottet anses som grovt eller vid upprepade förseelser kommer LS vanligen att besluta om indraget körkort, men det är som sagt ingen påföljd på ett trafukbrott i lagens mening.
Med det sagt, givetvis kan hastighetsöverträdelser som fångas på en fartkamerabild leda till körkortsindragning. Den som säger någon annat snackar dynga, eller har helt enkelt inte klart för sig. Många rykten om trafikbrott o påföljder sprods, men de blir inte mer sanna för att de har stor spridning.

Det är sant att i juridisk mening så är ett körkortsingripande inte ett straff. Man har tillstånd från länsstyrelsen att inneha körkort om dom anser att man är lämplig till det. Anser dom att man inte är lämplig så gör dom ett körkortsingripande. Fast personligen så har jag svårt att se det som något annat än ett straff. Om jag fastnar i en fartkontroll och får en spärrtid på 2 månader så är körkortsingripandet i juridisk mening en signal att jag kanske inte är lämplig att inneha körkort. Men hur kommer det sig att jag sedan 2 månader senare anses vara lämplig att inneha körkort igen utan att på något sätt ha visat att jag åter är lämplig att inneha körkort. (Mer än att jag inte kört vilket ju egentligen inte innebär något annat än att jag är lite ovan när jag åter skall köra)

Den juridiska definitionen och den upplevda är ju olika saker. Juridiskt sett är det inte ett straff men för en körkortsinnehavare som blir utsatt för det så är det nog svårt att se det som något annat än en smäll på fingrarna.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA

Jag funderar över en sak. Polisen har ju rätt att omhänderta körkortet vid vägkanten som du säger om man kört mer än 30 för fort på 50, 70, 90 eller 110 väg. Erkänner man förseelsen så är det ju inget snack om saken men om man inte erkänner. Har dom fortfarande rätt att omhänderta körkortet eller får man behålla det tills förseelsen är konstaterad då?

Henric#13

30 FAT FAST
Gick med
6 Aug 2007
Hoj
Okej, hela den här grejen med indraget körkort är ny för mig. När man får indraget körkort, måste man lämna in körkortet eller får man behålla det som en legitimation?:va

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Okej, hela den här grejen med indraget körkort är ny för mig. När man får indraget körkort, måste man lämna in körkortet eller får man behålla det som en legitimation?:va

Det lämnas in.

Fast du har ju inte blivit av med det än: "Varför oroa sig för morgondagen? Den här dan är ju inte slut än!" ;)

Henric#13

30 FAT FAST
Gick med
6 Aug 2007
Hoj
Okej, skickar man in det eller kommer det någon för att hämta det?:va

Henric#13

30 FAT FAST
Gick med
6 Aug 2007
Hoj
Kortet är fortfarande kvar! :tummenupp
Men OM man förlorar det, kommer någon och hämtar det då eller måste man skicka in det?

Messiah

My body, my temple
Gick med
22 Jan 2004
Hoj
Aprilia SXV550
Tror ganska säkert att du kommer undan med ditt brott, hyrbilsfirman lär väl knappast lämna ut din identitet, om dom nu mot förmodan skulle vilja veta den.

Smagatusk

Guest
Kortet är fortfarande kvar! :tummenupp
Men OM man förlorar det, kommer någon och hämtar det då eller måste man skicka in det?

Men vad faaan... Blir du av med det, gör som jag. Säg att du tappat det (gör en förlustanmälan redan nu, och beställ ett nytt körkort). Det gamla "borttappade" använder du vid rutinkontroller. Med förhoppningen att de inte kollar mot datorn.

Henric#13

30 FAT FAST
Gick med
6 Aug 2007
Hoj
Men vad faaan... Blir du av med det, gör som jag. Säg att du tappat det (gör en förlustanmälan redan nu, och beställ ett nytt körkort). Det gamla "borttappade" använder du vid rutinkontroller. Med förhoppningen att de inte kollar mot datorn.
:yoparty Haha, det kallar jag för en bra lösning! Synd att man inte är så outlaw att man vågar...

Henric#13

30 FAT FAST
Gick med
6 Aug 2007
Hoj
Här hittade jag lite intressant läsning kring hur effektiva "trafiksäkerhetskamera`n" är. Tydligen leder bara 30% av alla bilder de tar till en bötfällning.:tummenupp
http://www.ttela.se/?article=37342

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...