Återkallelse Honda CBR1000RR 2008

Ducisfun

BoTT nr 18
Gick med
16 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati
Jahapp, det verkar minsann som även solen har fläckar. Å jag som hade tänkt köpa en fireblade 08 när jag vuxit upp:D
 

tocar

Vem orkar bry sig...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Fjärås
Hoj
Blade-08 Special Edition /helt ombyggd/ HRC-kit (1.delvis II), ny bakdel/grepp/rearsets/ quickshift, Digitalvarvräkn/växelindik/laptimer/ shiftlight(typ SBK)+Akraevolution, Dymag kolfiberfälgar. ÄR över 190 bhp.
Den mest sålda hojen i Sverige är inte det Kawasaki Er6?

Och kollar man sporthojsmaskinerna 5000 mila test i Motorrad så av de 4 stora japs tillverkarna för sporthojar kommer suckan k5/k6 högst upp på listan.

Då jämför jag inte in touringloken och stadsmoppen utan bara racemaskinerna mellan.
1:a är Honda cb stadsmoppen någonting men den körs nog inte lika hårt som en sporthoj så jag tycker inte man kan jämföra dem igentligen.

Hondaägare är som sektfolk totalt hängivna sitt märke och de tror de har alltid rätt i allting.
Själv gillar jag Suzuki men skulle lätt byta om jag tröttna på den eller spy galla om man fick för mycket problem med maskinen.

Jag är inte märkesgalen som en del andra är här.

Popcornsmiley:hihi :hihi

Fireblade 08 är Sveriges mest sålda SPORTHOJ år 08, därmed inte sagt att den är den bästa. Tittar du i ett nyare nummer av motorrad, så ligger R1:an före.
Har du tappat greppet, i annan tråd trodde du att en gammal 400cc från -85 gick som en turbo.:nicka :nicka
 

ringensmiskarn

Ödmjuk så man blir tårögd
Gick med
26 Sep 2003
Ort
Bredvid grannen
Hoj
Honda Goldwing
Fick tillbaka min 08:a i Måndags efter kopplingsbytet.
Var ute och testade den idag och vid 6000 varv började den slira som f-n.:huvet
Hade inga problem innan med kopplingen men då det var garantijobb så fick det bli byte ändå.
Fick höra att det var fler som hade fått samma problem.
Någon annan som har bytt som har fått reda på vad det är för problem.
Nu ska den i på verkstan igen för att montera dit min gamla koppling i avaktan på vad som kan ha gått snett.
Satan vad sne man blir.
 
Last edited:

Fotrally

Olika
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Höga Kusten
Hoj
Honda CBR1000RR -08, SP Copperhead MX125 -07
Fick tillbaka min 08:a i Måndags efter kopplingsbytet.
Var ute och testade den idag och vid 6000 varv började den slira som f-n.:huvet
Hade inga problem innan med kopplingen men då det var garantijobb så fick det bli byte ändå.
Fick höra att det var fler som hade fått samma problem.
Någon annan som har bytt som har fått reda på vad det är för problem.
Nu ska den i på verkstan igen för att montera dit min gamla koppling i avaktan på vad som kan ha gått snett.
Satan vad sne man blir.

Antagligen har dom en bricka "nr 18" för mycket! Skriv ut denna bild och ta med till din verksta, eftersom det är många som haft samma problem och det har varit just att mekanikerna missat att denna bricka sitter kvar inne i del "nr 5" och ändå satt dit en ny plus den som redan sitter där.
 

Bifogat

  • 14MFL801_MFL4E0700A.gif.jpg
    14MFL801_MFL4E0700A.gif.jpg
    121.1 KB · Visningar: 197

ringensmiskarn

Ödmjuk så man blir tårögd
Gick med
26 Sep 2003
Ort
Bredvid grannen
Hoj
Honda Goldwing
Antagligen har dom en bricka "nr 18" för mycket! Skriv ut denna bild och ta med till din verksta, eftersom det är många som haft samma problem och det har varit just att mekanikerna missat att denna bricka sitter kvar inne i del "nr 5" och ändå satt dit en ny plus den som redan sitter där.

Tur att detta forum finns så man kan få hjälp när det behövs.
Var som du sa:tummenupp , en bricka för mycket.
Tackar ödmjukast för hjälpen:Bugar . Nu kan man åka igen.
 

Zugglupapp

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2007
Ort
Lund
Hoj
Fireblade 08!
Tur att detta forum finns så man kan få hjälp när det behövs.
Var som du sa:tummenupp , en bricka för mycket.
Tackar ödmjukast för hjälpen:Bugar . Nu kan man åka igen.

Fick min igår och som sagt samma problem. Lite störande men som tur är fick man reda på vad problemet var nu!
Men ni tror inte att något kan ha pajat nu i den nya kopplingen?

Tackar för infon! :tummenupp
 

Fotrally

Olika
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Höga Kusten
Hoj
Honda CBR1000RR -08, SP Copperhead MX125 -07
Tur att detta forum finns så man kan få hjälp när det behövs.
Var som du sa:tummenupp , en bricka för mycket.
Tackar ödmjukast för hjälpen:Bugar . Nu kan man åka igen.

Var så lite så! :)
Kör lugnt! :tummenupp

Fick min igår och som sagt samma problem. Lite störande men som tur är fick man reda på vad problemet var nu!
Men ni tror inte att något kan ha pajat nu i den nya kopplingen?

Tackar för infon! :tummenupp

Du behöver knappast vara orolig för att något pajat, men fortsätter du att köra så sliter du onödigt på lammellerna.
 
Last edited:

Zugglupapp

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2007
Ort
Lund
Hoj
Fireblade 08!
Ringde verkstaden nyss. Det var nog inte samma problem tydligen. Ska dit om en stund och ta reda på mer fakta om vad som var fel. Hoppas det inte händer fler där ute.
 

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
CBR1000RR -08
Har dom hällt i ny olja vilket dom troligtvis har så kan det slira. Kanske prova en annan olja till å börja med?
 

Fotrally

Olika
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Höga Kusten
Hoj
Honda CBR1000RR -08, SP Copperhead MX125 -07
Ringde verkstaden nyss. Det var nog inte samma problem tydligen. Ska dit om en stund och ta reda på mer fakta om vad som var fel. Hoppas det inte händer fler där ute.

Jaha, vad drygt. Men du har alltså redan lämna in den och dom har rivit ut kopplingen utan att hitta nått fel? Anledningen varför den där brickan är lätt att missa är att den suger fast riktigt bra och ser ut som att den är del av den delen! :)

Fast du kanske har oturen att det är något annat fel. Berätta gärna vad verkstaden säger!
 

Zugglupapp

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2007
Ort
Lund
Hoj
Fireblade 08!
Ja man får ju hoppas att dem inte missade det om det nu skulle vara det felet. Men dem sa i telefonen att det inte var det felet. Dem hade iallafall hittat vad det var på bara någon timme i morse så det verkar inte vara något allvarligt. Hur vet du allt detta om brickan och det förresten?
 

Fotrally

Olika
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Höga Kusten
Hoj
Honda CBR1000RR -08, SP Copperhead MX125 -07
Ja man får ju hoppas att dem inte missade det om det nu skulle vara det felet. Men dem sa i telefonen att det inte var det felet. Dem hade iallafall hittat vad det var på bara någon timme i morse så det verkar inte vara något allvarligt. Hur vet du allt detta om brickan och det förresten?

Skönt att dom hittat felet iaf! Men dom sa bara att dom hittat felet men inte vad det var?

www.1000rr.net där kan man läsa om allt! :tummenupp

En pdf om återkallelsen.
http://www.otdcyclesports.com/upload/file/Honda 2008 CBR10 Recall(1).pdf

EDIT:Verkar som jag missuppfattat det lite nu...Verkar vara lite olika problem folk har haft men det har oftast haft något med brickan att göra, läs nedan:
Now that some online outfits have the 09 parts fiche up I can use it to help clarifiy things for those that need it.

The 08 clutch product update essentially gives you the redesigned clutch parts which are standard on all 09's and later 08's. In the attached photo the redesigned parts are 9, 6, and 5. Those parts are directly substituted with the new parts.

Now the two items whose LOCATION AND DESIGN changes. Part 7 and 8 in the photo are the judder spring and the spring seat for the 2008 clutch old style. In the update redesign and all 09's parts number 7 and 8 are GONE in favour of parts number 22 and 23 which is the judder spring and spring seat but they are redesigned and they are in a new location (other side of the pack). If the update is performed as per the instructions which is to remove and install the whole pack as an assembly this is not an issue because the old stuff comes off and the new stuff all goes on as a set. If you have the old style clutch pack you use 7 and 8, if you have the new style clutch pack (update) you use 22 and 23.

The typo in the instructions is regarding the outermost clutch plate that is the outermost plate in box 6 closest to part 7. That plate must be rotated one spline out of the rest and inserted into the baskets shallow groove. That is nothing new, the original pack is like that too and so is the 600RR and lots of Hondas. The update clutch pack is preassembled in this manner with the othermost plate offset one notch so it should just slide on.

The last thing to mention for those that are interested is when doing the update its important to make sure you don't accidentally remove part 18 from the equation. Every time I've done it part 18 is tightly stuck to the back of part 5 and it would be possible to overlook that because it sits perfectly on the back and sits tight there sealed on by oil. And the new pack slides on and could be assembled without part number 18 in place which would naturally cause issues.
 
Last edited:

Zugglupapp

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2007
Ort
Lund
Hoj
Fireblade 08!
Tjena!
Fick hem hojen igår. Verkstadskillen hade öppnat upp och kollat, tagit loss grejerna igen och sedan satt på allt noggrant och spänt allt. Han hittade inget fel, utan den fungerade klockrent efter detta. Han har väl förmodligen missat någon liten del förra gången, nu går den bättre än vad den någonsin gått :yoparty
Skönt och ha henne hemma nu iallafall! :tummenupp
 

Hulkomania

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2005
Ort
Island of Kings
Hoj
ZX-10R
Tjena!
Fick hem hojen igår. Verkstadskillen hade öppnat upp och kollat, tagit loss grejerna igen och sedan satt på allt noggrant och spänt allt. Han hittade inget fel, utan den fungerade klockrent efter detta. Han har väl förmodligen missat någon liten del förra gången, nu går den bättre än vad den någonsin gått :yoparty
Skönt och ha henne hemma nu iallafall! :tummenupp

Sånt där blir jag vansinnig på!
Fan, vet de ej vad de sysslar med!?
 

Zugglupapp

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2007
Ort
Lund
Hoj
Fireblade 08!
Det viktiga e iallafall att den fungerar som de ska nu. Blir det något framtida problem ska dem få smisk :D
 

saverman

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2007
Ort
Linköping
Hoj
Honda CBR1000RR 2012
Jag har problem med min koppling också. De bytte den och nu slirar den iväg vid 6000rpm. Var inne med den men då ville de inte göra något pga någon mutter som slits om den återanvänds vid nästa montering så de skulle beställa hem en sån först. Vad var det för snack? Jag fick ingen vettig förklaring.
 

Hondajunkie

Stoned
Gick med
3 Sep 2007
Ort
046
Hoj
1800
Var sitter det körnslaget? jag menar, så att man som köpare vet var man ska leta, (och som säljare vet var man ska slå?)
Idiotsystem.

Är man orolig ringer man sin Honda ÅF och uppger sitt regnr eller chassinummer så slår de det i systemet och kollar om det finns något ogjort.

Honda är iaf ärliga och utför dessa reparationer kostnadsfritt för sina kunder, även utanför garantitiden. Bättre än att sopa under mattan som vissa tillverkare tydligen gör?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Fick ett brev från Honda idag om återkallelse för att byta koppling.
Undrar om det kommer något senare om att åtgärda oljeförbrukningen?

Om inte oljeförbrukningen går ner skickar dom kostnadsfritt ut ett set Yamaha-dekaler, då ska det vara så!

(förlåt alla Yamaha-ägare, men visst har ni humor?)
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top