Honda får leka bror duktig! gör mig varken gått eller ont, men ju högre honda går med hakan ju ondare får vi andra i magen av allt asflabb när de snubblar igen och faller. Visst de ställer sig upp igen, men det är bara det lustiga i det som gör hela grejen
Absolut!
Men återigen: Ett blamage gör inte märket sämre.
Men skulle det nu bli en hel serie av olika "incidenter" genom hela modellfloran, sämre byggkvalitet osv, så får man ju helt kalrt revidera betyget.
Jag har jobbat ett antal år med både hojar, men oxå driftsäkerhet.
Och gör man en felsannolikhetsanalys på t.ex en motorcykel, eller en bil, så är det till att böja med, ett under varje gång de överhuvudtaget startar!
Kvalitet är svårmätt. MEn tittar man på t.ex antal överlevda exemplar av en vis vara. I vårt fall motorcyklar, så ser man ju att det går 100 honda på en kawasaki från 70 och 80-talen t.ex.
DET säger ju lite om kvalitet.
En annan jämförelse är alla de små slitfordon som gör tjänst världen över, och överlever trots total avsaknad av allt vad underhåll heter.
Dessa småhojar är i 85 fall av 100 en liten Honda.
No wonder att dessa små motorer kopierats så oblygt till Fiddysar, arbetsfordon, elkraftverk osv osv världen över, men mest i Kina.
En tredje kvalitetsgrej man inte tänker på, är reservdelshållning. Dvs nåt som gör ATT en produkt kan överleva.
Så länge Soichiro levde skulle det ALLTID finnas delar till ALLA HOnda producerade i modern tid.
Detta började man tumma på när han dog, men det finns SJUKT mycket Honda NOS delar världen över = hojarna KAN överleva.
Kawa t.ex hade en HELT annan filosofi, som man som kund inte blir så glad av: Man smälte ner reservdelar då de blivit 10 år eller nånting i den stilen.
Allt för att främja nyförsäljning, och försvåra för folk att behålla "gammal skit".
Hur det är numera vet jag inte, men helt klart syns ytterst få gamla Kawwor på våra vägar.
Så kvalite´är inte enbart hästkrafter, eller billigt inköpspris, vilket man ofta glömmer i den ungdomligt heta debatten om vad en "bra" motorcykel är.
Honda har t.ex inte valt att tillverka de starkaste hojarna.
Inte för att de inte kan (för det kan de - bevisligen)
Utan för att man hellre ger folk en mer "komplett" hoj, som har alla delar i "paketet" i harmoni.
Att ha 170 hästar på slangen förpliktigar i ett bra chassie, vilket driver upp totalkostnaden.
Nåt alla inte är beredda på.
Men kunden är (tyvärr) inte alltid så påläst, utan kollar:
1. Antal maxhästar
2. Prislapp
Sen dividerar denne dessa två värden, för att se hur han (ja oftast är det en han i dessa lägen) ska få ut mest häst per krona.
Det blir sen valet. Trots att 90% av alla skulle kört bättre med en hoj i harmoni. Inte bara en stor motor.
Men men...detta har vi diskuterat tidigare ett par tre ggr, och världen är sig ff lik
Nosen liknar en bullterrier! Man kan iofs bli mördad för att säga det, men det är en risk jag tar.
DÄR satt den!
Som jag har funderat på vad den EGENTLIGEN liknar!
Tack!