Återkallelse Honda CBR1000RR 2008

tocar

Vem orkar bry sig...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Fjärås
Hoj
Blade-08 Special Edition /helt ombyggd/ HRC-kit (1.delvis II), ny bakdel/grepp/rearsets/ quickshift, Digitalvarvräkn/växelindik/laptimer/ shiftlight(typ SBK)+Akraevolution, Dymag kolfiberfälgar. ÄR över 190 bhp.
Visst kan man försöka sopa det så gått det går under mattan, men jag tror nog inte det är så enkelt eller endast det som är problemet!

Ja suzuki, yamaha och kawasaki är inte felfria men honda folk är lustiga!
Det är olika flugor men samma skit, men honda har alltid haft en ursäkt att de är så mycket bättre i kvalite för deras hojar saknat prestanda. Nu när de försöker komma ikapp lyckas de inte ens lika bra som de andra skitmärkena som de så duktigt försöker måla de andra. Jag kunde lika gärna ägt en honda, kawasaki, yamaha idag men valde Suzukin för jag fick den till ett bra pris vid det tillfället jag letade hoj!

edit: men en sak är säkert. en amerikanare, italienare kommer jag aldrig att äga!
Det är väl härligt att ett märke kan väcka sådana känslor, tänk så grymt bra den måste vara (Blade 08 Bike of year, samt Sveriges mest sålda sporthoj), när något går galet så väcker det sånt hat och skadeglädje, vad liten du måste känna dig med din Suzuki:hoppskrat
 

Robban_84

FOPPA
Gick med
15 Mar 2006
Ort
KÖPING
Hoj
2008 HONDA Firedblade
Är de någon som har haft problem med olje förbrukningen som har fått ringarna bytta?Skulle vara kul o veta
 

Dr.Bike

Guest
Honda försökte för engång skull göra en hoj som inte ligger 4år bakåt prestanda mässigt och direkt så började deras kvalite sjuka lägre ner än deras konkurrenter som pressar ur mer i sina motorer men har hållbarare maskiner. Lustigt! mycket lustigt

Tror du på detta själv?
Tror du jorden är platt oxå?
Tror du att Honda är mesta MotoGp/TT/Grand Prix-segrarna genom åren av en slump? Eller hur går det för Suzuki i MotoGp? :rofl
Eller i Sbk? :hoppskrat
Du kan din historia du...
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Tror du på detta själv?
Tror du jorden är platt oxå?
Tror du att Honda är mesta MotoGp/TT/Grand Prix-segrarna genom åren av en slump? Eller hur går det för Suzuki i MotoGp? :rofl
Eller i Sbk? :hoppskrat
Du kan din historia du...

Nej
Ja
Ja
Nej
 

Dr.Bike

Guest
Det är väl härligt att ett märke kan väcka sådana känslor, tänk så grymt bra den måste vara (Blade 08 Bike of year, samt Sveriges mest sålda sporthoj), när något går galet så väcker det sånt hat och skadeglädje, vad liten du måste känna dig med din Suzuki:hoppskrat

Right om target mate! :tummenupp

Det var mitt i prick! De som passar på nu att gnälla på Honda, har (som jag skrev tidigare) ett uppdämt behov av skadeglädje som de har av vilken anledning?
Jo - de känner sig mindervärdiga eftersom de VET innerst inne att honda ÄR bäst.
Och detta fenomen finns i hela samhället: Alla hatar en bror duktig, och öppnar brödklykan direkt om det så bara är en bagatell.

Se bara nu! ETT PAR misstag, med EN modell, och kören är igång.
Ja det är sannerligen lite kul!!

Icke förty: Inte så kul för Honda detta. Det ser inte bra ut.
Men - de lär ta sitt ansvar.
Det gör de alltid.
 
Last edited:

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Honda får leka bror duktig! gör mig varken gått eller ont, men ju högre honda går med hakan ju ondare får vi andra i magen av allt asflabb när de snubblar igen och faller. Visst de ställer sig upp igen, men det är bara det lustiga i det som gör hela grejen
 

BabyBlade

-Oxygenium-
Gick med
3 Jul 2005
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 600RR 2003 (köper man rätt fr början behöver man inte byta !)
Jag tycker nya ho"y"ndorna är snygga!!! MEN "nosen" mellan lysena liknar en sagofigur jag inte kan sätta "näsan" på!?

Nosen liknar en bullterrier! Man kan iofs bli mördad för att säga det, men det är en risk jag tar. :glömdet
 

Bifogat

  • cbrBull.JPG
    cbrBull.JPG
    50.6 KB · Visningar: 110

Dr.Bike

Guest
Honda får leka bror duktig! gör mig varken gått eller ont, men ju högre honda går med hakan ju ondare får vi andra i magen av allt asflabb när de snubblar igen och faller. Visst de ställer sig upp igen, men det är bara det lustiga i det som gör hela grejen

Absolut!

Men återigen: Ett blamage gör inte märket sämre.
Men skulle det nu bli en hel serie av olika "incidenter" genom hela modellfloran, sämre byggkvalitet osv, så får man ju helt kalrt revidera betyget.

Jag har jobbat ett antal år med både hojar, men oxå driftsäkerhet.
Och gör man en felsannolikhetsanalys på t.ex en motorcykel, eller en bil, så är det till att böja med, ett under varje gång de överhuvudtaget startar! :)

Kvalitet är svårmätt. MEn tittar man på t.ex antal överlevda exemplar av en vis vara. I vårt fall motorcyklar, så ser man ju att det går 100 honda på en kawasaki från 70 och 80-talen t.ex.
DET säger ju lite om kvalitet.


En annan jämförelse är alla de små slitfordon som gör tjänst världen över, och överlever trots total avsaknad av allt vad underhåll heter.
Dessa småhojar är i 85 fall av 100 en liten Honda.
No wonder att dessa små motorer kopierats så oblygt till Fiddysar, arbetsfordon, elkraftverk osv osv världen över, men mest i Kina.

En tredje kvalitetsgrej man inte tänker på, är reservdelshållning. Dvs nåt som gör ATT en produkt kan överleva.
Så länge Soichiro levde skulle det ALLTID finnas delar till ALLA HOnda producerade i modern tid.
Detta började man tumma på när han dog, men det finns SJUKT mycket Honda NOS delar världen över = hojarna KAN överleva.
Kawa t.ex hade en HELT annan filosofi, som man som kund inte blir så glad av: Man smälte ner reservdelar då de blivit 10 år eller nånting i den stilen.
Allt för att främja nyförsäljning, och försvåra för folk att behålla "gammal skit".
Hur det är numera vet jag inte, men helt klart syns ytterst få gamla Kawwor på våra vägar.

Så kvalite´är inte enbart hästkrafter, eller billigt inköpspris, vilket man ofta glömmer i den ungdomligt heta debatten om vad en "bra" motorcykel är.

Honda har t.ex inte valt att tillverka de starkaste hojarna.
Inte för att de inte kan (för det kan de - bevisligen)
Utan för att man hellre ger folk en mer "komplett" hoj, som har alla delar i "paketet" i harmoni.
Att ha 170 hästar på slangen förpliktigar i ett bra chassie, vilket driver upp totalkostnaden.
Nåt alla inte är beredda på.

Men kunden är (tyvärr) inte alltid så påläst, utan kollar:
1. Antal maxhästar
2. Prislapp
Sen dividerar denne dessa två värden, för att se hur han (ja oftast är det en han i dessa lägen) ska få ut mest häst per krona.
Det blir sen valet. Trots att 90% av alla skulle kört bättre med en hoj i harmoni. Inte bara en stor motor.

Men men...detta har vi diskuterat tidigare ett par tre ggr, och världen är sig ff lik ;)

Nosen liknar en bullterrier! Man kan iofs bli mördad för att säga det, men det är en risk jag tar. :glömdet


DÄR satt den!
Som jag har funderat på vad den EGENTLIGEN liknar!
Tack! :D
 
Last edited:

Softishman

Fixare
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
SP1 Special Edition
Tycker det visar hur avundsjuk vissa kan vara på en HONDA! Bara för att en modell får ett fel så blir hela märket kritiserat och alla HONDA cyklar är skit...?! Blir man förvånad eller, svenska avundsjukan!

Men kör du din kåplösa sushi hoj och var nöjd, för vi med HONDA cyklar är nöjda iaf! Tycker att det är lite mer illa att en ram spricker än att den drar lite olja men jag kan ha fel?!

Rent historiskt sett så har alltid HONDA varit känt för sin fina kvalitet överlag och haft bra motorer som håller längre än konkurrenternas... Har haft 3 HONDA hojar och alla har fungerat perfekt!!!
 
Gick med
3 Dec 2003
Ort
Enköping
Hoj
snart så
Kvalitet är svårmätt. MEn tittar man på t.ex antal överlevda exemplar av en vis vara. I vårt fall motorcyklar, så ser man ju att det går 100 honda på en kawasaki från 70 och 80-talen t.ex.
DET säger ju lite om kvalitet

Kan ju även säga att honda sålde otroligt mycket mer hojar än kawasaki på 70 och 80-talen, eller??

Rent historiskt sett så har alltid HONDA varit känt för sin fina kvalitet överlag och haft bra motorer som håller längre än konkurrenternas... Har haft 3 HONDA hojar och alla har fungerat perfekt!!!

Ja speciellt vfr modellerna i början av 80-talet med kammarna som var gjorda av smööööööör samt att man exprimenterade med toppar som inte bearbetades vilket resulterade i katastrof (kommer inte ihåg exakt vilka modeller det var eller år)
 
Last edited:

Dr.Bike

Guest
Kan ju även säga att honda sålde otroligt mycket mer hojar än kawasaki på 70 och 80-talen, eller??)

Det gjorde de kanske. Dock inte vansinnigt mycket fler, som man kan tro.
Och faktum är att kvarvarande hojar av andra märken inte står i proportion till hur många som såldes.



Ja speciellt vfr modellerna i början av 80-talet med kammarna som var gjorda av smööööööör samt att man exprimenterade med toppar som inte bearbetades vilket resulterade i katastrof (kommer inte ihåg exakt vilka modeller det var eller år)

Stämmer bra det.
Hondas största, och mest katastrofala misstag genom tiderna.
Kunde ha sänkt hela firman. Precis som Suzukis wankel höll på att göra med den fabriken...

Alltnog, jag beskrev vilka problemen var med VF-modellerna i en annan tråd tidigare och orkar inte återupprepa det igen, men i korthet var det INTE kammarna det var fel på, utan att man provade att endast GJUTA kamlagerlägena, då man tyckte att den nya pressgjutningsmetoden var tillräckligt noggrann.

Det var den inte...:död

Så måååånga kammar skar i lagerlägena pga för små (och/eller) alltför stora toleranser.

Fixen var att fräsa nya lagerlägen, för nya kammar.
De som är åtgärdade på detta vis identifierar man genom att dessa toppar HAR gummihalvmånar i kammarnas förlängning under kamkåpan.
Det hade de inte som standard, då man ju gjöt lagerlägena, och följdaktligen inte behövde ha ett genogående "hål" för en lång fräs-stång.
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Det börjar likna lite "min pappa är starkare än din"

Nån större kvalitetsskillnad kan man då inte se på dagens japsecyklar. Alla gillar "sitt" märke, så är de bara. Att jämföra cyklar från 70-80-talet är väl lite poänglöst.. På 30-40 år hinner ett företag utvecklas "lite"

Därimot många märken från andra länder t ex Cagiva, Husqvarna etc har i regel sämre kvalitet - det vet alla som skruvar mkt på blandade märken


Ang körnslagssnacket så stämplar även handlaren boken när recallen är gjord, samt att ram.nr skickas in till importören. Sen fattar jag inte varför man skulle vilja faka att recallen är gjord.. det är ju gratis
 
Last edited:

Dr.Bike

Guest
Att jämföra cyklar från 70-80-talet är väl lite poänglöst.. På 30-40 år hinner ett företag utvecklas "lite"

Därimot många märken från andra länder t ex Cagiva, Husqvarna etc har i regel sämre kvalitet - det vet alla som skruvar mkt på blandade märken

Jaså? Hur mäter vi kvalitet då isf? Om ett märkes kvalitet endast ska baseras på nya eller nära nya produkter?
Jag menar: Då är säkert t.o.m Ural en bra hoj! Dvs inga fel har ännu hunnit uppstå!
Näru - även om man mekar moderna hojar märker man kvalitetsskillnader.
Det säger du ju själv, men räknar upp andra märken (små marginalmärken).
Så varför skulle inte samma mekar kunna känna/märka/registrera samma skillnader mellan moderna japshojar?

Däremot finns det märken som har HÖGRE kvalitet än deras rykte gör gällande.
Yamaha är ett typiskt sådant märke.
 

Mike.w

Ny medlem
Gick med
1 Nov 2008
Ort
Up on the hill
Hoj
Honda CBR 600 RR
Tycker denna tråd har kommit til sitt slut nu ang Susuki vs Honda
Honda står upp och tar sina problem innan det har hänt för mycket och det tycker jag är strongt hoppas alla märken gör det då får vi glada förare och inte em massa tävlingar om vilkea märken som är bäst dett är alla beroende på vem som säger det så kommer det alltid att vara
 

igelhammar

gud är bedragare......
Gick med
7 May 2003
Ort
halmstad
Hoj
yz 144,piaggio 125....
alla har ju sina fel,så har det alltid varit och kommer alltid att vara.men så länge suzukin ska väga 20 kilo mer än hondan så är det inte konstigt att ramarna numera håller:)

det är väl en variant på nicasil det har utveklat,redan 98 fick ju de nicasilcylindrar.felet på ringarna ska väl vara för stort spel i de hojarna som var avsedda för us pga: de extra avgasåtercirkulationssytemet och mappningen.tycker det är rätt shysst av honda att ta denna reklamation och även få det att innefatta tävlingshojar.något varken yamaha eller suzuki vill stå för när de har reklamationer om inte man har snälla killar på verkstaden.härdningsfelet på växellådan är väl bara den första serien vad jag har läst mig till ,så vad är felet på kopplingen då?
och nä jag skiter i jämförelsetävlingen suzuki vs. honda.starta en egen tråd för denna handlar om återkallning blade 08.:tummenupp
 

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
En lagom stor.
Pröjsar Honda till respektive generalimportör som i sin tur skickar ut cash till varje Hondaverkstad som åtgärdar liknande problem ?

Vilket jäkla jobb för Hondaåterförsäljarna att byta kolvringar.
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top