Återkallelse Michelin mc-däck

RacerRaffe

MR Wheeler( Långbens alter ego)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
GSXR 1000 & CR500
Någon som vet hur man gör för att byta till "rätt" däck? Tar Michelin i Sverige garantiärendet då det är fråga om tillverkningsfel!?

Jag har ett 6UCW 980T 4506 som jag inte hunnit montera på hojen ännu, det är köpt från däck-online och jag tänkte sätta på det på måndag då mitt nuvarande nu är helt slut:näsblod
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Tja, varför man INTE skulle få byta ut sitt däck hos valfri Michelinhandlare förstår inte jag, handlaren ifråga lär ju få nya däck av Michelin, och betalt för arbetet på ett eller annat sätt...
(förmodligen en kredit-nota)
Ett bra sätt för en ny och liten handlare att bygga upp ett lager på, utan att behöva låna ett öre... (givetvis med en massa hårt slit)
Dessutom kanske handlaren som byter däcket vinner en nöjd kund...

Enda sättet att få svar är väl att fråga Michelin.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Tror INTE att handlarna kommer att protestera det minsta - inte SWT Racing i alla fall då vi gör allt i våran makt och lite till för att våra kunder skall vara nöjda - men dock är jag helt övertygad (även om jag hoppas att jag har fel) att Michelin Sverige INTE kommer att medverka till att behandla grå importerade däck!!

Alla dessa däck importörer är sjukt irriterade över just grå importen vilket kan vara förståeligt!!

/Fürstenhoff.

Jo, visst, men det ligger ju i Michelin Sveriges intresse att sköta reklamationerna snyggt för att inte svärta ned namnet Michelin.

Så Michelin (världen) borde ju ligga på Michelin (sverige) att det sköts snyggt och diskret.

Du kan ju bli den handlaren som tar alla reklamationerna på grå-importen åt Michelin (världen) så kanske dom blir extra tacksamma mot dig och skickar en keps eller nåt...

(jag har som tradition alltid en michelingubbe som julgransprydnad, en nyckelring jag fick på michelinkurs som jag gav åt min då lilla son, som genast hängde den i granen, sen dess har den hängt med :D )
 

RacerRaffe

MR Wheeler( Långbens alter ego)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
GSXR 1000 & CR500
Tack för era svar Patrik och GuW, tror som ni att Michelin Sverige inte kommer att sätta sig på tvären i detta ärende men de lokala handlarna där jag bor är nog inte så nöjda med "internet däck". Alla seriösa märken är rädd om sitt rykte och vårdar sina kunder väl, det skulle inte förvåna mig om jag i slutändan tjänar på detta strul och får det nya monterat gratis:D

Problemet är ju att det är så bekvämt att beställa det däck jag vill ha på nätet istället för att först behöva åka till en firma som inte har det däck jag vill ha hemma och dessutom behöva betala nästan 1000-lappen mer, stöder mer än gärna de lokala handlarna(om prisskillnaden var skälig), problemet är även att jag inte har tid att jaga däck annat än kvällstid. Med hjulet löst är det bara att åka förbi handlarn med det däck jag vill ha monterat och sedan hämta det på em.:tummenupp
 

sandstream

Guest
Problemet är ju att det är så bekvämt att beställa det däck jag vill ha på nätet istället för att först behöva åka till en firma som inte har det däck jag vill ha hemma och dessutom behöva betala nästan 1000-lappen mer, stöder mer än gärna de lokala handlarna(om prisskillnaden var skälig), problemet är även att jag inte har tid att jaga däck annat än kvällstid.
Samma här, varför jaga runt efter produkter man ändå inte behöver känna och klämma på när man kan få dem levererade till dörrn?

Har köpt däck av både svenska och utländska nätbutiker utan problem och oftast till betydligt bättre priser än vad de "lokala" handlarna kommer i närheten av.

Angående Michelin så hoppas jag för deras egen del att de byter ut de aktuella däcken oavsett vart de är köpta och att det sker utan strul.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
....Angående Michelin så hoppas jag för deras egen del att de byter ut de aktuella däcken oavsett vart de är köpta och att det sker utan strul.
Ja såvida de inte begär kvitto på inköpet så hur ska de kunna bedömma vem som levererat däcket, finns väl ingen annan id-märkning än DOT***** och tillverkningsland?
Ska bli kul att se hur de behandlar mina Svenskinköpta "3dagar på gotlandring-däck" :D
 

Eureka

Red Devil
Gick med
25 Jan 2005
Ort
Skogen
Hoj
Vuxen = Bil
Kollade mina däck inköpta på svensk stor däckfirma
DOT, Made In France stod det på mina, kört 6 mil med dessa !
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
http://www.reuters.com/article/tnBasicIndustries-SP/idUSL1579959020070615PARIS, June 15 (Reuters) - French tyre group Michelin (MICP.PA: Quote, Profile, Research) said on Friday it was recalling some 68,000 motorbike tyres after finding a possible defect in their tread due to a manufacturing fault.
The company said it would recall the Pilot Power 2CT and Pilot Power 120/70 ZR 17 front motorcycle tyres. A Michelin spokeswoman said the recall would affect tyres sold in 40 countries in north America and Europe.
Michelin added no accidents had occured as a result of the fault.
(Ta bort tråden om det varit uppe innan.)


Ser att det sitter ett sådant på R1000. Däcket monterades i Maj och har körts genom hela Tyskland i mycket hög fart och sedan två bandagar på Ringen :skrämd
 

Dr.Bike

Guest
Har du köpt ett sk internet däck så kommer du garanterat att få ta detta med returneringen av däcket med företaget du köpt dem av vilket lär bli spännande att följa då jag inte tror att det kommer att gå speciellt smärtfritt - hur som, lycka till!! :tummenupp

/Fürstenhoff.

Du låter inte så lite skadeglad... :tummenner

Självfallet kan jag gå till vilken michelinhandlare som helst och byta däcket, precis som jag går till vilken Canonförsäljare som helst om jag skulle få fel på kameran.
Världsgaranti kallas det, och så även i detta fall där det är ett policyärende.
 

Eureka

Red Devil
Gick med
25 Jan 2005
Ort
Skogen
Hoj
Vuxen = Bil
Hittar inte någon betäckning på däcket mer än DOT Made in France samt detta nr: 75r-006566 kan det vara här den betäckningen som man skall kolla ?
 

ChristianSTHLM

Trafikpolisen finns för Din skull!
Gick med
12 Aug 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Gul Hornet 600
Ouch, mina är 6ucw 980t. Inköpta på SWT för ngn vecka sedan. =(

Vi får se på måndag vad som händer från Michelins sida, då?
 

Dr.Bike

Guest
Nu får du ta och lugna ned dig ett par hekto och läsa vad jag skriver!! :pannkyss

Jag skrev "HUR SOM, LYCKA TILL" :tummenupp - inget annat!!

Varför skulle jag vara skadeglad då jag/SWT Racing sitter i den båt som just nu gungar rejält då jag sålt drygt 100 Michelin Pilot Power däck och fortsättningsvis kommer att göra detta?? :va .

Tjaa du har ju propagerat MOT internetdäcken bl.a och därför så kunde man ana en underförstådd lydelse som: "Jag tar hand om MINA kunder, andra får klara sig själva"
Men jag håller med dig: Det borde vara så att Michelin ä rstorsinta, ger er alla klartecken, och som sagt låter er stå med öppna armar för byte oavsett inköpsstäle.
Du sitter INTE i nån båt, eftersom Michelin lider hela risken och kostnaden.
Du lär ju även fakturera dem ditt arbete? Så ni handlare lär ju gå skadeslösa ur det hela.
Jaja vi ska inte tjafsa om det, men din textinlaga gick att läsa lite som man ville ;)
 

Dr.Bike

Guest
"Lär ju gå skadelösa ur det hela"

Om så är fallet vilket det aldrig helt blir i situationer likt denna så är det väl ingen som kommer att klaga på detta fabrikations fel!! :tummenupp

Sen tar vi varje vecka emot ett flertal KUNDER med sk importdäck med precis lika öppna armar som dom som handlar direkt i från oss vilket tyvärr gått dig förbi!! :pannkyss

Välkommen till butiken käre Dr.Bike om du har vägarna förbi om än bara för en kopp gratis kaffe/kaka!! ;)

/Fürstenhoff.

Jodå jodå att du tar emot alla oavsett var de köpt sina däck är ju helt super, men det var inte det vi talade om :)
Alltnog: Er arbetsbelastning LÄR ju iofs bli högre än nödvändigt i detta nu, om utifall Michelin godkänner "fritt val av butik", och DET i sig lär ju vara svårt att kompensera sig för, särskilt som dygnhelvetet bara har 24 timmar... och nångång ska man sova äta och ... ja du vet ;)

Vi lär ses!
 

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Kalix
Hoj
MXR
Har ett sånt PP 2CT fram.
MEN har Michelin här i Svea rike gått ut med något?
Om det inte skett så lär inte min gummigubbe byta ut något.
Han får ju stå för fiolerna i så fall.
Och "alla" PP 2CT verkar ju vara av den batchen i år. Så vad finns att byta till? 68000 ersättningsdäck tillverkar man inte och distrubuerar på en eftermiddag direkt.
Någon som har koll på, alltså VET, vad Michelin säger här i Sverige?
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
68,000st sålda däck och ingen olycka pga detta fel. Ni behöver nog inte vara så oroliga.

Vad är det värsta som kan hända, en bula?
 

wheelieman

I 300 kan ingen höra dig skrika
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Östra åkern
Hoj
Den enda jag har kvar står i bokhyllan
Hmmm, det här låter intressant. Vi bytte polaren framdäck för bara två veckor sedan.
Resultatet på det däcket var att gummit hade släppt från korden och att det blivit en bubbla på det.
Inget man gärna åker omkring på, så vi bytte omgående.

Det är ju fa.. att man inte sparade däcket för ev ersättning från Michelin.:huvet
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top