Återkallelse Michelin mc-däck

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Kalix
Hoj
MXR
Jag vill ju köra i helgen!

Det fanns ju inga ersättningsdäck ännu.
Lyckligtvis så har jag en uppsättning Pilot Road (avlagda i våras innan en bankörning, 250 mil på dem) som min gummigubbe lägger på imorrn.

Så det löser sig för mig.
Hoppas ni andra lyckas fixa detta innan midsommar. Fel helg att vara utan däck.:gnissla
 

Nålberg

Ny medlem
Gick med
15 Mar 2006
Ort
Köping
Hoj
ER6n 06
Var nere på Euromaster och bytte till PP 2ct, så jag hörde mig för. De har ringt Michelin och det ska ha skett i 2 fall att stommen på däcket blivit deformerad vid farter över 250 kmh. Men så fort åker väl ingen här? :rolleyes:
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR

Michelin kommer att återta däck oavsett de är inköpta av svensk återförsäljare eller inköpta via Internet från utlandet.

Tack för den informationen!

Man får väl anta att Michelin inte vågar chansa. Om någon skulle köra ihjäl sig pga feltillverkat däck som Michelin vägrat byta ut för att däcket är köpt i ett annat land än där personen är bosatt så jag tror inte reprisalierna för Michelin skulle vara att leka med.

Det är ju trots allt samma tillverkare av däcken oavsett vart man köper de.
 

SwedeAce

There is no spoon
Gick med
21 Dec 2004
Ort
Örebro
Hoj
Meanstreak 1600 - 02
Jag fick följande svar av Michelin Sverige:

Återkallelse Pilot Power/ Power 2CT framdäck

På grund av processfel vid tillverkningen av Michelin Pilot Power och Michelin Pilot Power 2CT i dimensionen 120/70-ZR17 har Michelin beslutat att återkalla dessa däck.

De däck som berörs är:

Pilot Power 120/70-ZR17, CAI 815148, DOT 2704–0406, 6UCW979T Made in France.

Pilot Power 2CT 120/70-ZR17, CAI 461948, DOT 4505–1807, 6UCW980T Made in France

Ett Callcenter kommer att upprättas dit ÅF och slutkonsument kommer att kunna vända sig och anmäla sina däck för återtagande.

Michelin kommer att återta däck oavsett de är inköpta av svensk återförsäljare eller inköpta via Internet från utlandet.

Fel på däcken: Risk för deformation av stommen med risk för separation, detta kan endast uppkomma vid farter över 250 km/h. Vår rekommendation i nuläget är att endast använda mc med berörda däck monterade för färd till verkstad för byte av däck, framförandes i laglig hastighet.

Officiell pressrealease med all information om detta samt tel.nr. till Callcenter kommer inom kort.


Men om man har:
Pilot Power 2CT 120/70-ZR17, DOT 4805, 6UCW980T Made in France Är man safe då eller? :va
 

Nautilus

Livsnjutare
Gick med
13 May 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Sprint RS
Jag tycker det är ganska roligt att de går ut med en rekommendation om att man ska framföra sitt fordon i "laglig hastighet".

Nejdå, vi utgår inte från att folk kör för fort, nejdå..
 

DuccePidde

Socio #2502
Gick med
29 Jun 2003
Ort
Kristianstad
Hoj
KTM 690 SM -07 & Suzuki DR350s Ducati 900 SS -98 Såld
Hämtade mitt däck idag, datum 2906 stod det på mitt däck.

Men hur alvarligt är det verkligen 2 däck på 68000, hur stor felprocent brukar de ligga på.

Tycker man hör folk som fått dåliga däck lite då och då...

Kör man mest i trafik och sällan över 200, ska man byta dem då också??
 

GixxerMike

Gixxerpilot. V-Man-Racing.
Gick med
13 Feb 2005
Ort
kalmar Sweden
Hoj
suzuki Gsxr1100 -87 Såld + en DM-02
Låter inte bra men dock bättre att gå ut med info när ngt är fel och ta på sig ansvaret att åtgärda det hela än att som AVON göra allt i sin makt för dölja sina grava produktions fel - starkt jobbat Michelin!! :tummenupp

Men som läget ser ut nu så spelar detta egentligen ingen roll i och med att Michelin tar på sig att byta ut dessa däckk samt då DUNLOP släppt årets nyhet som kommer att sopa mattan med Pilot Power serien både på gatan och bana med sitt NYA Qualifier RR som har sjukt bra prestanda!! :tummenupp :tummenupp :tummenupp

Men skall självklart genast kolla upp våra däck vad beträffar dessa tillverknings serier!!

/Fürstenhoff.

En fråga angående Avon hur visar sig felen bristerna? har märkt att dom är snorhala.


/GixxerMike
 

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Kalix
Hoj
MXR
Nope... det är rätt så utagerat.

Jag satte på mina gamla pilot road istället... vet ej när ersättningsdäck kommer.
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Har Michelin publicerat det där numret man skulle ringa för att arrangera bytet?
 

Eureka

Red Devil
Gick med
25 Jan 2005
Ort
Skogen
Hoj
Vuxen = Bil
Enligt Michelin så skulle de skicka ett Pilot Sport HPX som ersättningsdäck för mitt 2CT fram. Detta däck skulle då vara perfekt ihop med mitt 2CT.
Nu känns det ändå lite konstigt då man köpt 2CT fram & bak och nu skall man blanda däck ändå. Skall jag invänta tills nya 2CT kommer eller skall jag köra med detta HPX däcket i kombination, vad tycker ni ?
 

duckie

sockersöt
Gick med
28 Feb 2004
Ort
Borlänge
Hoj
Street Triple R
Hel otrolig service från Michelin.

Jag har ett sånt där 2ct-däck fram som är felaktigt. Vet ej var det är köpt då det satt på när jag köpte hojen.
Jag ringde det där numret från Michelins hemsida - där fick jag prata med en otroligt trevlig man som skulle lösa alla mina problem.
Han tog en massa uppgifter, skickar ut ett ersättningsdäck till vilken firma jag ville och tar sen kontakt med mig när däcket finns på plats. Jag behöver ej bekosta nånting i form av omläggning etc.

Om detta funkar som beskrivet ovan kommer jag att älska allt och alla sen. (jg kankse tom skriver i "vad gjorde dig glad"-tråden...)
 

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Thruxton, röd!
Såhär kan det visst gå:

mchpm4.png
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top