Återkallelse Michelin mc-däck

Navigator

Ny medlem
Gick med
10 Feb 2007
Hoj
CBR1000RR/250X/Monkey Kopia
helvete, mekade av mina + tjejens däck igår... ringde gummikillen precis , han hade inte hört något om detta... men lovade ringa upp så fort han hade kollat med Leverantören... om man inte ska lägga på PilotPower vilket märke ska man då ha???

wheelieman

I 300 kan ingen höra dig skrika
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Den enda jag har kvar står i bokhyllan
helvete, mekade av mina + tjejens däck igår... ringde gummikillen precis , han hade inte hört något om detta... men lovade ringa upp så fort han hade kollat med Leverantören... om man inte ska lägga på PilotPower vilket märke ska man då ha???

Däcket i sig är ju helt underbart att åka på, bara den serien som dom nu återkallar som inte är bra.

Själv så får jag bara lite mer förtroende för Michelin när dom nu faktiskt gör det rätta och går ut och återkallar däcken.

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
MXR
Så här såg mitt däck ut som kom från www.rodamoto.es
http://mortling.mine.nu/fronttyre/

Kan det vara så att det är felet de misstänker finns på flera däck?
DHL hämtade däcket iallafall och det skickades till Michelin för analys innan reklamationen accepterades.
Personligen tycker jag det set ut som att det klämts men har iofs aldrig sett att det blir bulor på klämda däck.:confused:

Tog en stund att få tillbaka pengarna men det kom iallafall.

Hursomhelst så köpte jag ett dyrt Michelin Pilot Power 2CT lokalt här i byn då jag behövde det snabbt. Så om det nu blir återkallning så är just mitt framdäck köpt i sverige och inte "på internet"! Kanske var "bra" att mitt spanska däck var purket!:rolleyes:

Dal-Mausen

Knäskrap året om
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6 '06 Förstörd av Pundar-granne. + 2 1/4 Häst + WR450 '04 + 2 DvärgSchnauzrar
Undra om det var ett sådant däck som en bekant hade till Gälleråsen för ett tag sedan. På vägen in mot motorstadion blev det punka.
Har aldrig sett något liknande på ett riktigt mc-däck.
På något sätt har det separerat i vulkningen. En stålcord var blottad och lös inuti däcket.
Tur att det inte hände på banan.

Dal-Mausen

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
Ouch, mina är 6ucw 980t. Inköpta på SWT för ngn vecka sedan. =(

Vi får se på måndag vad som händer från Michelins sida, då?

Jag har pratat med Michelin idag och dom sa följande.

Michelin byter ut alla däck kostnadsfritt såklart och ersätter även kostnad för balansering och montering.

Dom sa även att det va 2-3 fall av 68000 sålda däck där det lossnat gummi ur slitbanan vid farter över 250 km/h.

Probblemet är att dom ska skaka fram 68000 st Pilot Power 2CT 120/70-17 rakt över disk. Det kommer troligen att ta tid :(

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Michelin byter ut alla däck kostnadsfritt såklart och ersätter även kostnad för balansering och montering.

Gäller det även s.k. "internet-däck" eller ersätter Michelin Sverige endast däck köpta av svenska återförsäljare?

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
Gäller det även s.k. "internet-däck" eller ersätter Michelin Sverige endast däck köpta av svenska återförsäljare?

Jag har ställt frågan men dom har inte gett något konkret svar ang det än. Men dom, som dom kallade det, highlightade frågan och skickade ut den och kommer att återkomma ang det. Så det är på banan iaf.

Jag återkommer så fort jag vet något mer om det.

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Jag har ställt frågan men dom har inte gett något konkret svar ang det än. Men dom, som dom kallade det, highlightade frågan och skickade ut den och kommer att återkomma ang det. Så det är på banan iaf.

Jag återkommer så fort jag vet något mer om det.

Tusen tack!

duckie

sockersöt
Gick med
28 Feb 2004
Hoj
Street Triple R
Om man inte vet var man köpt däcken då? (satt på hojen vid införskaffande)
Vem ska man vända sej till då? :klura

duckie

sockersöt
Gick med
28 Feb 2004
Hoj
Street Triple R
Pratade precis med Michelin Sverige som bad mig vänta tills nästa vecka. Då kommer de gå ut officiellt med information samt hänvisa till ett speciellt telefonnummer man kan ringa för att fråga/ordna med däckbytet.

NOMAD

Medlem
Gick med
17 Apr 2004
Hoj
BMW S1000RR
Jag fick följande svar av Michelin Sverige:

Återkallelse Pilot Power/ Power 2CT framdäck

På grund av processfel vid tillverkningen av Michelin Pilot Power och Michelin Pilot Power 2CT i dimensionen 120/70-ZR17 har Michelin beslutat att återkalla dessa däck.

De däck som berörs är:

Pilot Power 120/70-ZR17, CAI 815148, DOT 2704–0406, 6UCW979T Made in France.

Pilot Power 2CT 120/70-ZR17, CAI 461948, DOT 4505–1807, 6UCW980T Made in France

Ett Callcenter kommer att upprättas dit ÅF och slutkonsument kommer att kunna vända sig och anmäla sina däck för återtagande.

Michelin kommer att återta däck oavsett de är inköpta av svensk återförsäljare eller inköpta via Internet från utlandet.

Fel på däcken: Risk för deformation av stommen med risk för separation, detta kan endast uppkomma vid farter över 250 km/h. Vår rekommendation i nuläget är att endast använda mc med berörda däck monterade för färd till verkstad för byte av däck, framförandes i laglig hastighet.

Officiell pressrealease med all information om detta samt tel.nr. till Callcenter kommer inom kort.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln