Återmontera slavcylinder - axelproblem

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Bytte drev och bromsskiveskruvar på hojen i garaget, och fick problem när jag skulle skruva dit slavcylinderlocket.
Axeln (röd pil) stoppade innan själva cylindern bottnade i cylinderhuset. Alltså den bottnade i själva "locket" där, så jag inte kunde pressa dit slavcylindern.
Jag kände efter när jag förde in axeln innan, och den satte sig fint in mot andra sidan, men den verkar ändå för lång. Eller är det axelsätet i slavcylindern som är trögt bara? Någon som kan tipsa om eventuell miss jag gjort i försöket att återinstallera den? (bortsett från papperspackningen som gått av där)

kopplingsaxel.jpg
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Har du öppnat handtagslocket/påfyllningslocket så att slavkolven kan tryckas in lite enklare? För det ska inte behövas mer än handkraft att bottna slaven mot motorn - du får absolut inte skruva den på plats innan du sett att den kan bottna mot packningen.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Har du öppnat handtagslocket/påfyllningslocket så att slavkolven kan tryckas in lite enklare? För det ska inte behövas mer än handkraft att bottna slaven mot motorn - du får absolut inte skruva den på plats innan du sett att den kan bottna mot packningen.
- Det gjorde jag inte, men axeln/kolven gled fint in till stopp ändå. Blev förvånad när den kändes för lång sen när jag skulle på med resten då. Dessutom fastnar den riktigt hårt i gummisätet i själva "locket" om jag pressar på lite för hårt.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Det finns bara ett sätt, det rätta. Enklast är väl att ta reda på att allt sitter rätt, både på vänster och höger sida om motorn dvs du lär plocka isär slav och kopplingskorg för att veta - annars tror man ju bara. Det är sex månader kvar till nästa säsong.

Jag skulle tro att mojängen 13091A mot tryckplattans lagerläge har hamnat på sniskan.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Det finns bara ett sätt, det rätta. Enklast är väl att ta reda på att allt sitter rätt, både på vänster och höger sida om motorn dvs du lär plocka isär slav och kopplingskorg för att veta - annars tror man ju bara. Det är sex månader kvar till nästa säsong.

Jag skulle tro att mojängen 13091A mot tryckplattans lagerläge har hamnat på sniskan.
- Nu gäller detta CBR 1000RR - 06:an iof, men jag får nog kasta ett getöga på det där imorgon ja.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Jag ser kopplingsaxeln där som nr 15, men jag ser inte själva slavcylindern eller var det skulle ansluta mot bortre änden...
I verkliga livet ser jag ju bara axeln kika ut på vänster sida, och slavcylindern pressas ju mot den och skruvas fast över.
1633498793094.png
 

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Ort
Växjö
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
Hur mycket handlar det om? Är det som första bilden visar? I så fall ingen aning. Är det några mm? I så fall kan det vara att kolven i slavcylindern har glidit ut lite. Jag råkade ut för det på min VFR när jag bytte drivpaket och fick trycka tillbaka den med en polygrip.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Hur mycket handlar det om? Är det som första bilden visar? I så fall ingen aning. Är det några mm? I så fall kan det vara att kolven i slavcylindern har glidit ut lite. Jag råkade ut för det på min VFR när jag bytte drivpaket och fick trycka tillbaka den med en polygrip.
- Det är några millimeter som saknas för att själva slavcylindern ska kunna pressas dikt an mot motorn och skruvas åt. (på bilden har jag bara visat hur delarna sitter i förhållande till varandra)
Vill ju inte våldföra mig på axeln genom att pressa hårt, eftersom den gick hur lätt som helst att dra ut o sätta in till stopp. Dessutom är det något slags gummisäte i slavcylindern där axeln ska in, och där fastnar den stenhårt om man trycker för hårt....märkligt.
 

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Ort
Växjö
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
- Det är några millimeter som saknas för att själva slavcylindern ska kunna pressas dikt an mot motorn och skruvas åt. (på bilden har jag bara visat hur delarna sitter i förhållande till varandra)
Vill ju inte våldföra mig på axeln genom att pressa hårt, eftersom den gick hur lätt som helst att dra ut o sätta in till stopp. Dessutom är det något slags gummisäte i slavcylindern där axeln ska in, och där fastnar den stenhårt om man trycker för hårt....märkligt.
Är axlen exakt lika i båda ändarna? Tänkte om den är lätt bearbetat i ena änden och att den då kärvar i slavcylindern när den sätts på fel håll.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Om #13 hoppat ur sitt lagerläge #21 kan det nog upplevas som på din hoj nu. Speciellt om #15 varit utdragen en bit och hojen stått på sidostödet.
- Asså...jag hoppas det inte strulat på den sidan av motorn. Är det ett jädra meck att få ordning på det i så fall? Borde inte den lilla länkbiten vara styrd så den inte kan tappa kontakten med lagret där? Jag menar, det är ju en smal "cylinder" som axeln löper i, o det finns ingen rörelse upp o ner där...enbart in o ut.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Bort med kopplingskåpan och sen är det bara de fem skruvarna för kopplingsfjädrarna för att komma åt tryckplattan #12 och de däringa detaljerna #13 och #21. Inget annat behöver skruvas bort - möjligen plastkåpor och annat externt bjäfs.
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Och kolla åtdragningsmoment på skruvarna som håller tryckplattan.
På mina duccar ska det vara handkraft och knappt det.
Lätt att dra sönder saker.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
I väntan på vårvärmen gick jag ut i garaget o pillade lite med CBR:ens axelproblem.
Jag passade på att filma när jag sätter den på plats i sitt spår och hur stumt den möter motståndet på motsatt sida när den är helt införd.

När jag sedan sätter dit själva slavcylindern, ser ni hur det fortfarande återstår typ 5 mm innan den är dikt an.

Jag har fått förslag tidigare i den här tråden om att något "halkat" ur spår på andra sidan av motorn, och därmed bromsar axeln. Nu hade jag inte tid att ge mig på att börja ta loss motsatt sida och gå igenom det...men verkar det som att det är problemet, med videosnuttarna som hjälp i diagnostiken?

När jag tog loss cylindern och drog ur axeln, lät det inte som att något rörde sig där längre in, o jag har varit försiktig med den. Den har stått på centralt mc-stöd hela tiden, alltså i vertikalt läge.

Hur långt in ska den egentligen?
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Jag kan inget om moderna Hondamotorer men det hindrar mig inte från att tro saker.
I andra änden av stången är väl en tryckplatta?
I tryckplattan är väl ett litet lager som stången ska in i?
Kanske missar din stång mottagande hål?
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Jag kan inget om moderna Hondamotorer men det hindrar mig inte från att tro saker.
I andra änden av stången är väl en tryckplatta?
I tryckplattan är väl ett litet lager som stången ska in i?
Kanske missar din stång mottagande hål?
- Ja det där har andersbrink varit inne på tidigare i tråden här. Jag tänkte om videosnuttarna kanske kunde ge någon alternativ lösning.
Det känns så stumt när axeln bottnar, det är vad jag reagerar på. Om det vore ett lagersäte eller liknande "mothåll" för axeln i andra ändan som halkat snett, tycker jag det borde kännas någon liten fjädrande känsla eller låta något när man duttar med axeln mot det i bottenläget.

Men för all del...jag kan ha fel. Det börjar likna merjobb, banne mig..
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top