Öhhhh.... vansinnesfärd?

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Det vore kul att se alla världsmästare i tråden bromsa stenhårt från 230 km/h till stillastående.

• Gilla
Reaktioner: H4

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Jag är lite nyfiken på hur många av er som tycker 230 på en Englesk motorväg är löjligt, har kört där själva? Visst, det var inte många omkörningar han hann med i klippet, men det kan ta bli total tvärstopp på ett ögonblick. Folk byter fil, ibland utan märkbar anledning eller signal osv... Ni tycker bilister i Sverige är kass och allmänt livsfarliga. Kör ett varv på M25... Utav alla länder i Europa jag kört i, är England det enda där jag någonsin sett 3 långtradare i bredd på motorväg.

Visst älskar media dramatiseringar, men den här gången så har de nog lite rätt, säkert helt ovetande.

Jag har kört en hel del i England, varav ett par, tre varv på M25:an - och visst kan det choka sig fort, men det är samtidigt *högt* tempo på deras vägar.

Själv har jag personbästa på M1:an med 230 en längre stund i en Impreza, lite bråttom på väg till färjan i Newcastle. :hihi

Hastighet är så lätt att förfäras över, en gammal tant var bra nära att fronta med en tradare idag, vinglade över hela vägen, och det var inte långt ifrån att det gick snett, hon pendlade mellan 35-65 knyck på en 70-väg..

Men sådant är ju inte så lätt att skriva chockrubriker runt, lättare att ge sig på hojåkare...vilka förmodligen är de mest alerta i trafiken, just för att det körs aktivt, med lite värre konsekvenser än plåtskador.

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Hoj
trampcykel
Grejen är att tingsrätten inte bedömde 227 km/h som en fortkörning. De bedömde det som grov vårdslöshet i trafik.

Det var en liknande händelse(med relativt glest trafikerad motorväg) och min bekant tyckte att det var löjligt med straffpåföljden fängelse. Hans advokat gav dock rådet att inte ta kostnaden för en överklagan till hovrätten då förutsättningarna att vinna framgång var mycket små.

Om det "bara" hade varit frågan om vårdslöshet i trafik, låt säga kanske 170 km/h på glest trafikerad motorväg, hade straffpåföljden blivit dagsböter.

Hm jobbigt, 200 är ju inte direkt svårt att komma upp i om de råkar se en vid fel tillfälle. Fast jag kör oftast krokvägar å då är det snarare så att jag chillar på rakorna och gasar i svängarna :tungan

Decket

Guest
Tragiskt att många MC-åkare måste köra så jävla fort. Finns tyvärr gott om idioter bland MC-folk, men även riktigt vettiga, sköna människor.

Katana-Jocke

Second place - First loser...
Gick med
24 Jun 2009
Aten, Grekland. Numera tillbaka i Sverige & E-tuna
Hoj
Katana -82, 2*Katana -83, Nico Bakker 1168 -83, Moto Martin GSXR 1100W -83, GSXR 1100 -89, GSXR 1100 -86, Husqvarna WR 250 -85b, Kawa Icefighter GPZ 900R special

namn

Guest
Tragiskt att många MC-åkare måste köra så jävla fort. Finns tyvärr gott om idioter bland MC-folk, men även riktigt vettiga, sköna människor.

Decket
Medlem

Joinade: May 2010
Bor: Stockholm
Hoj: Ingen

Jag vilar min väska!

Katana-Jocke

Second place - First loser...
Gick med
24 Jun 2009
Aten, Grekland. Numera tillbaka i Sverige & E-tuna
Hoj
Katana -82, 2*Katana -83, Nico Bakker 1168 -83, Moto Martin GSXR 1100W -83, GSXR 1100 -89, GSXR 1100 -86, Husqvarna WR 250 -85b, Kawa Icefighter GPZ 900R special
Trodde också på troll först, men det fanns en del "normala" inlägg i diverse trådar sedan reggningen... :va

Bifogat

• Humor u1dt4.jpg
    Humor u1dt4.jpg
    34.1 KB · Visningar: 58

SGM

Gick med
29 Feb 2008
Hoj

Du kör inte hoj va?

Det som gör det förstår hur lätt det är att det halkar iväg lite ibland, det är inte som att åka i 200 med familjekombin, man behöver inte en flygraka på 2 km för att komma upp i sådana farter...inte heller brinner bromsarna upp efter inbromsningen..

Vanligt folk har inte en aning.

Det vore kul att se alla världsmästare i tråden bromsa stenhårt från 230 km/h till stillastående.

Ja, det är ju sjukt vanligt att man behöver pallnita till stillastående på motorvägen. :tummenupp Men det kanske är vanligt att man TJör i tvåhundraTreTTiO på Essingen fredagar klockan 4? :hihi

Last edited:

Rocklin

Ny medlem
Gick med
13 May 2008
Hoj
-03, Honda Hornet 900
Vans&hines-färd?

Killen på filmen tycker jag själv tar det rätt lugnt. Ingen överdriven trafik och han stressar inte mellan bilraderna mer än man själv brukar göra en lugn körning. Sen att han sträcker ut på rakan när trafiken tynar bort känns inte som hela världen. Kallar det INTE vansinnesfärd, dock solklar fortkörning, men de är två skilda saker. :tummenupp

Så de finns liksom lite olika definitioner på vad som är vansinnigt eller inte. Vansinne i mina ögon är när man ligger i en kurva med ett okej nerlägg och polaren kommer med Motarden på bakhjulet och kör förbi på höger sida, han har också ett sjysst nerlägg på hojen fast skillnaden är att han även har framhjulet i luften.... Hur f-n gör man då??? :confused:
Ja det var ju inte Rossi-hastighet men tillräckligt fort för att kunna gå riktigt illa om någon av oss vinglade till. Hastighet 120-140 genom kurvan, minns inte exakt men jag bestämde redan då att jag inte ska åka kåpad sporthoj om jag blir frånåkt av en Motard på bakhjulet i kurvorna..........:D

SmiiX

Kawakisaki
Gick med
25 Mar 2010
Hoj
09, kawasaki, er-6n mattsvart
Det som gör det förstår hur lätt det är att det halkar iväg lite ibland, det är inte som att åka i 200 med familjekombin

Hahaha menar du att när du är ute och glider så bara -whoow ojj, råkade visst göra ett litet ryck med handledet(spasma) och kommer upp i 200:gnissla
Livsfarligt när man kommer i en kurva för fan när detta skulle inträffa..

Crilljack

Säg Hej vettja!
Gick med
20 Jun 2007
Hoj
Husa 650-04, Yamaha R6-01
Om inte du tyckte de var vansinne så undrar jag vad du gör för vansinniga saker..:tummenupp

230 på trafikerad motorväg med galna omkörningar. Vad skulle hända om en annan bil svängde ut framför honom? Tex när den där svarta bilen svänger åt sidan..kaabom, platt..blod.

Slutet av filmen håller han 85mph och kör bara någon meter från tätbevuxet.. Hur vansinnet är inte de med en stoppsträcka på runt 50m?:huvet..skulle vilja se han göra en undanmanöver i den farten också..

Jajävlar med bilar det var, säkert flera tusen....
Var jufan stendött på den vägen ju

Rocklin

Ny medlem
Gick med
13 May 2008
Hoj
-03, Honda Hornet 900
Måste tyvärr försvara hastighetsåkning

När de gäller åka fort med hoj så är det en ruggig skillnad med vilken hoj man gör det, var man gör det och hur man gör det. Det som hände på filmen var inte farligt i någon akut bemärkelse. Hade det varit fråga om farlig körning hade polisen lika gärna kunnat parkera och ta en rök istället, för då hade han inte hunnit med! Så enkelt är det.

Har själv testat många olika hojar och det är lätt att det börjar gå väldigt fort när du har rätt (fel) cykel. En av de absolut skönaste hittils är nog cbr929, i alla fall den jag provade. Klart fartblind på den cykeln och inga problem att passera 200km/h bekvämt trots smala norrlandsvägar (vi pratar alltså SMALA vägar, givetvis på inhägnat område med tillstånd från markägaren bla bla bla.....:tummenupp ) eller hur de nu var...

Inga vibrationer eller annat utan bara ett skönt susande från motorn. Tordes gasa den mer än tex gsxr 1000 och r-1. Men sånt där är väl olika, den hojen kanske passa mig bäst av just dom tre. Sen kanske det hör till saken att jag själv var van vibrerande twin-motor.

Jaja, de var lite utanför ämnet kanske men det är inte farten i sig som är farlig utan omständigheterna runtomkring och var man utför sina hastighetsrekord. Kan man bara bedöma riskerna korrekt så tycker jag inte det gör så mycke att hojarna åker om en på vägarna. Gasa på bara, men titta er omkring först!:)

Kneedrag

Guest
Jag är lite nyfiken på hur många av er som tycker 230 på en Englesk motorväg är löjligt, har kört där själva? Visst, det var inte många omkörningar han hann med i klippet, men det kan ta bli total tvärstopp på ett ögonblick. Folk byter fil, ibland utan märkbar anledning eller signal osv... Ni tycker bilister i Sverige är kass och allmänt livsfarliga. Kör ett varv på M25... Utav alla länder i Europa jag kört i, är England det enda där jag någonsin sett 3 långtradare i bredd på motorväg.

Visst älskar media dramatiseringar, men den här gången så har de nog lite rätt, säkert helt ovetande.

Har du provat att åka i Polen?:gnissla:hihi:hihi:3freak

robban_75

Medlem
Gick med
3 Apr 2006
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -14

Är det inte jobbigt att köra 70km med din hoj hela tiden?

Visst är 230km hög fart om/när man står på skallen men att kalla det här klippet vansinneskörning är helt vansinnigt, det handlar om omkörning av några st bilar på en nästan tom väg med ett par sekunders hög fart.
O sen kommentarerna att föraren gör ett försök att komma undad??? vadå vet han ens om att det är en polis bakom?
Är det mindre vansinnigt av en polis att ligga i samma fart flera km som dom ofta gör innan dom vuxit till sig en ryggrad att stanna en?

Jag tycker det är vansinnigare att navigera 50km/h mellan två bilrader i kö än detta, risken för att nån flyttar sig i sidled eller öppnar dörren är inte långt borta.

Att det duktiga blåbäret inte håller avståndet hör kanske inte hit :krama

Last edited:

SGM

Gick med
29 Feb 2008
Hoj
Hahaha menar du att när du är ute och glider så bara -whoow ojj, råkade visst göra ett litet ryck med handledet(spasma) och kommer upp i 200:gnissla
Livsfarligt när man kommer i en kurva för fan när detta skulle inträffa..

Jag kan förstå att du inte förstår. :hihi ER6:an är ju ett veritabelt dödsmonster.

Allvarligt, det räcker med en omkörning för att nå hastigheter som svenssons sätter morgonte't i halsen av (nåja, kanske inte med en sådan fräsig er6:a).

/J

SmiiX

Kawakisaki
Gick med
25 Mar 2010
Hoj
09, kawasaki, er-6n mattsvart
Jag kan förstå att du inte förstår. :hihi ER6:an är ju ett veritabelt dödsmonster.

Allvarligt, det räcker med en omkörning för att nå hastigheter som svenssons sätter morgonte't i halsen av (nåja, kanske inte med en sådan fräsig er6:a).

/J

Nu ska du inte vara elak.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Var hittar man vägar som är roliga i skyltad fart :va

I Frankrike var denna supersmala ultrakrokiga bergsvägen på 2600 meters höjd där man knappt klarar mötas skyltad till 90 km/h :va

I Sverige hade man inte tillåtit över 30 km/h... om ens det..

516201074646A9215.jpg

Vägar som är roliga i skyltad fart är väl inte direkt vanliga men dom finns. Jag vet ett antal som jag brukar åka i trakterna kring Borlänge där jag kommer ifrån och där sommarstugan är. Jag vet en väg där som jag inte vågade hålla 70 på 70 väg trots att det var när jag var 20 och saknade förstånd. Alldeles för kurvigt och kuperat och med nästan bara skymd sikt. Då blir det läskigt.
Däremot finns det ganska gott om vägar som är roliga även om man håller sig ganska långt under dubbla hastigheten. Dvs man kör med "momsad" hastighet. Det är så jag för det mesta kör. 70 vägar som inte kräver mer än 100 för att bli ganska roliga finns det ganska gott om om man bara åker av E4, E6 och dom andra stora vägarna.

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin