Öhlinspriser i Sverige

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Chronic skrev:
2668235 Det vore ju intressant att se andelen export kontra försäljning inom landet, rörande Öhlinsprylar.
...

97% exporteras.
 

Martin S

Team Motorhuset
Gick med
30 Sep 2005
Ort
Nyköping
Hoj
Yamaha * X
Swedie skrev:
2667857 Alltså, tänk efter lite här.

Sitter och ser på amerikanska siter att deras priser för Öhlins ligger på runt 7000-8000 med dagens dollarkurs.

Jag förstår att Öhlins/MotoSpeed sänker priserna när det handlar om volym, då det behövs för att sänka kostnaderna. Men borde inte Öhlins värna lite om den svenska marknaden och faktiskt kunna ge oss rimligare priser?

Jag förstår inte logiken i prissättningen när amerikanare kan få bättre priser än vi i Sverige kan? Måste verkar Öhlins/MotoSpeed sälja på volym i Sverige för att få det att gå runt?
Om du nu inte redan har fixat tex en bakdämpare, så hör av dig.
Kan nog fixa ett bra pris åt dig ska du se;)
Men ska du hitta nån som står för en åt dig får du hitta någon annan:arsele
Ordinarie pris R1-07 bak 8869+ moms.
Dvs inte så mkt mer än du skrivit ovan.
Hör av dig för offert.:tummenupp
 

Gixxer 1000

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Ktm 690 enduro -15
Vad jag vet så tillverkas R/T gaffeln i Japan, och att en del amerikaner hävdar att Japan-tillverkat har sämre kvalitet:va
Ang. importörer-grossister så har oftast dom mindre marginaler än detaljister, men det är väl inte så konstigt eftersom dom "bara" är en mellenhand, och även har många ggr hela volymen i det landet.
Att vi får betala mer i Sverige för att det är höga skatter stämmer inte helt, utan många ggr sätter man ett pris som man tror marknaden är beredd att betala.
Ta bort den amerikanska skatten och lägg på moms så har man nog inte svenskt pris iaf. Då har dom betalat frakt också.
Om ni läser amerikaners åsikter om Öhlins priser så tycker dom att det är skiiitdyrt!
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Gixxer 1000 skrev:
2668394
Ang. importörer-grossister så har oftast dom mindre marginaler än detaljister, men det är väl inte så konstigt eftersom dom "bara" är en mellenhand, och även har många ggr hela volymen i det landet.

Beror helt på vilka, finns vissa importörer som lägger på mer än 50% till sina ÅF'ar. Som i sin tur kan lägga på runt 17-18%.
Kan säga att det gäller tvåhjulingar..
 

Dr.Bike

Guest
Det är då själva faan vad dyrt det är i Sverige...

I Amerikatt hittar jag Öhlinare till min moppe för 699$ (4835:)

Här hemma kostar samma cykelpump 7595:-

Galen och omotiverad skillnad :mad:
 

goba

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2006
Ort
I Grotta
Hoj
tyvärr ingen nu = (
6000kr i sverige för styrdämpare till min hoj.... det är ju skitbilligt om man ska vara sjuhelvetes ironisk... och med tanke på att ja betalar 3300kr per månad för halv försäkring kommer jag köpa en öhlins styrdämpare i mitt nästa liv.....:D


håller me, ner me priserna<!
 

Lg

Yes its an STI....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
California, Santa Cruz, USA
Hoj
Honda CBR1000RR, YZ 450F 10, 133 Lucky, CRF450R 09, Subari WRX STI 07
usa is the shit.
hitta en bra site och jag packar om dina prylar och skickar hem dom =)
 

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
En lagom stor.
Lg skrev:
2687653 usa is the shit.
hitta en bra site och jag packar om dina prylar och skickar hem dom =)

Ok och hur fungerar detta ?
Du skickar alltså grejorna hit som gåva dvs med högst 50 dollar på fraktsedeln.

Beställer jag grejor i en amerikansk butik och skickar dom till dig + överför fraktpengar till dig ?


Vad tar du för allt besvär, hur kan vi va säkra på att du inte tar pengarna och grejorna ?
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
Kör inte de flesta eller i alla fall många rejsåkare firma? Det borde ju inte vara några problem att få till kostnader att dra av för en massa förbrukat. (krascher:tummenupp ) Dessutom kan man handla i EU med VAT# och momsfritt. Varför skulle man satsa skattade pengar på en verksamhet som går ut på att få tjäna pengar via sponsorerna? Men det kanske väldigt få gör eller?
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
#Olsson# skrev:
2687701 Kör inte de flesta eller i alla fall många rejsåkare firma? Det borde ju inte vara några problem att få till kostnader att dra av för en massa förbrukat. (krascher:tummenupp ) Dessutom kan man handla i EU med VAT# och momsfritt. Varför skulle man satsa skattade pengar på en verksamhet som går ut på att få tjäna pengar via sponsorerna? Men det kanske väldigt få gör eller?

Att få ihop utgiftssidan i racingföretaget på ett bra sätt är inget problem alls!!!!!!:D :D :D
Det är värre med inkomstsidan!!! :gnissla

Att "tjäna pengar via sponsorerna" är det inte många som gör....
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
magnus_moss skrev:
2687759 Att få ihop utgiftssidan i racingföretaget på ett bra sätt är inget problem alls!!!!!!:D :D :D
Det är värre med inkomstsidan!!! :gnissla

Att "tjäna pengar via sponsorerna" är det inte många som gör....

Nä, visst, att "tjäna" på racingen var mer tänkt som en slutgiltig affärsidé Alla vill väl att sitt racingteam ska gå med vinst, även om få lyckas nå ända fram så är det/kan ses som en affärsrörelse som vilken som helst.

Jag gissar att det kanske förekommer att man har inkomst som anställd och sedan kanske "slösar" skattade pengar på racing istället för att använda oskattade. Istället om man kör enskild firma med allt in/ut i samma "korg". Då har man ju fixat en inkomstsida. T ex: bränner man 1000:- på startavgifter, 3000:- på däck så får man ju för detta tillbaka runt 1200:- (0.3 X 4000) pluss att man slipper moms. Kraschar man hojen för 20k så får man tillbaka 6000+moms på skatten för denna vurpa osv.
 

Lg

Yes its an STI....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
California, Santa Cruz, USA
Hoj
Honda CBR1000RR, YZ 450F 10, 133 Lucky, CRF450R 09, Subari WRX STI 07
Jösse skrev:
2687674 Ok och hur fungerar detta ?
Du skickar alltså grejorna hit som gåva dvs med högst 50 dollar på fraktsedeln.

Beställer jag grejor i en amerikansk butik och skickar dom till dig + överför fraktpengar till dig ?


Vad tar du för allt besvär, hur kan vi va säkra på att du inte tar pengarna och grejorna ?

Man skickar som gåva privatperson till privatperson.

Ja det har varit den vägen jag har gjort det innan jag flyttade, jag har beställt till bekanta här i Cali, sen så har dom emballerat om paketen så det inte finns några företagsloggor etc som syns, och sen så skickat över det.


Någon säkerhets garanti har jag inte ens tänkt på så långt när jag alltid har gjort det med/via vänner.

Att tänka på är att om det är väldigt tungt eller tar mycket plats blir det DYRT att skicka, båtfrakt är också ett alternativ, brukar ta 6-8 veckor.
 

sandstream

Guest
#Olsson# skrev:
2687815 Nä, visst, att "tjäna" på racingen var mer tänkt som en slutgiltig affärsidé Alla vill väl att sitt racingteam ska gå med vinst, även om få lyckas nå ända fram så är det/kan ses som en affärsrörelse som vilken som helst.
Har du läst intervjun med killen på Skatteverket i första (och enda) numret av Svensk Roadracing?
Läget angående sponsring verkar väldigt oklart och att bara dra av en massa moms kan leda till problem.
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
sandstream skrev:
2688612 Har du läst intervjun med killen på Skatteverket i första (och enda) numret av Svensk Roadracing?
Läget angående sponsring verkar väldigt oklart och att bara dra av en massa moms kan leda till problem.

Jag syftade egentligen inte på momsen utan främst på kostnader, men även moms, fast det gör inte någon skillnad i sak.

Nej. Jag hade numret tidigare men missade tyvärr artikeln. Skatteverket har ju inte alltid så benhårda och fasta regler, det är ofta ett visst godtycke inblandat. Men om man driver verksamhet i vinstsyfte, så kan jag inte se något skäl att man ska betala sina kostnader med skattade pengar från ett sidokneg. Om sedan affärsidén går ut på att agera reklamplats på TV, radio, I T-bana eller som porr-bilarna i Stockholm, spelar väl mindre roll. De har alla kostnader och de betalar såklart inte från sitt personliga "matkonto". Skattemyndigheten har väl knappast skrivit in att reklamplatserna inte får vistas på RR-banor.

Rossis team (namn okänt) betalar väl inte motorutvecklingskostnader etc med pengar från någon persons sidokneg -- de kommer såklart från stora företags ut-konton.
 

MC Doktorn

Guest
Det ser mörkt ut för Folkrepubliken Sverige skatterna kväver varje seriöst initiativ att göra bra affärer.

Betänk att produkten inte bara är 35% billigare overthere dessutom har du mindre inkomstskatt ! Dessutom är en hoj är billigare som ny.

Resultat : att marknaden aldrig kan bli tillräckligt stor och priserna kan aldrig bli tillräckligt bra en negativ spiral som bara kan sluta på ett sätt :(
 

sandstream

Guest
#Olsson# skrev:
Nej. Jag hade numret tidigare men missade tyvärr artikeln. Skatteverket har ju inte alltid så benhårda och fasta regler, det är ofta ett visst godtycke inblandat. Men om man driver verksamhet i vinstsyfte, så kan jag inte se något skäl att man ska betala sina kostnader med skattade pengar från ett sidokneg.
Det var precis där skon klämde, dvs att det är svårt att ha ett företag som enbart sysslar med racing och övertyga skattemyndigheten om att det drivs med vinstintresse.

Tidningen finns att ladda ner här: http://www.svenskroadracing.se/
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
sandstream skrev:
2688853 Det var precis där skon klämde, dvs att det är svårt att ha ett företag som enbart sysslar med racing och övertyga skattemyndigheten om att det drivs med vinstintresse.

Tidningen finns att ladda ner här: http://www.svenskroadracing.se/

Tackar för länken.

Nej, det är inte lätt att övertyga myndigheten om att man ska gå med vinst genom att man kör några rejs per år på den lokala banan med ett par dekaler ombord men man kan ju ha större planer -- långsiktigt. Man förväntas dessutom ha perioder med utvecklingskostnader. Man kan alltså gå back flera år utan att de ifrågasätter något. (Om inte -- så skulle ju inga bolag kunna starta)

(Jag blev ännu mer övertygad från detta svar, citat Svensk roadracing)
Vi undrar om en verksamhet där affärsidén är att göra reklam för produkter i huvudsak på racingbanan skulle kunna fungera?

-Om det drivs i vinstsyfte, ja.


F ö, tror jag personen som intervjuades är ganska färgad av att det är en RR-tidning och han vill måla upp bilden av att det är svårt med antagandet att man kör just som hobby. Men tekniskt sett är det mycket lättare.
 

sandstream

Guest
#Olsson# skrev:
2688923 Tackar för länken.
Nej, det är inte lätt att övertyga myndigheten om att man ska gå med vinst genom att man kör några rejs per år på den lokala banan med ett par dekaler ombord men man kan ju ha större planer -- långsiktigt.
Ett problem är väl att en stor majoritet av de som kör RR aldrig kommer att göra någon vinst men visst finns det undantag.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
sandstream skrev:
2689250 Ett problem är väl att en stor majoritet av de som kör RR aldrig kommer att göra någon vinst men visst finns det undantag.
Det är väl bara att se till att göra vinst och att inte ta upp alla fakturor i verksamheten utan bara ta upp en så stor mängd som dina utfakturor täcker momsmässigt
 

sandstream

Guest
Boris JR skrev:
2689263 Det är väl bara att se till att göra vinst och att inte ta upp alla fakturor i verksamheten utan bara ta upp en så stor mängd som dina utfakturor täcker momsmässigt
Visst, men det finns säkert många som ser möjligheten att försöka dra av allt och gå med förlust år efter år.

Nu kanske vi ska låta tråden spinna tillbaka till Öhlins och deras priser :D
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top