Öhlinspriser i Sverige

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Dr.Bike skrev:
2687572 Det är då själva faan vad dyrt det är i Sverige...

I Amerikatt hittar jag Öhlinare till min moppe för 699$ (4835:)

Här hemma kostar samma cykelpump 7595:-

Galen och omotiverad skillnad :mad:
Nej. Inte så länge försäljningsvolymen visar att den svenska marknaden tål denna prisnivå.
 

Dr.Bike

Guest
valmers skrev:
2689963 Nej. Inte så länge försäljningsvolymen visar att den svenska marknaden tål denna prisnivå.

Tyvärr alldeles för sant... :gnissla (å andra sidan har moto sprutt aldrig varit billiga på nånting!)

God fortsättning! :tummenupp
 

Lucius

Light?!
Gick med
1 Jul 2004
Ort
El Stockholmo
Hoj
Borttappad
Igentligen inte så konstigt att det är dyrare här hemma om man betänker att Sverige är en väldigt liten marknad.

Om en ÅF i Sverige köper en styrdämpare eller två kan man inte direkt räkna med någon större rabatt. Dessutom tror jag att det är samma sak i Sverige med dessa delar som i så många andra branscher, ÅF har inget hemma på hyllan - det beställs oftast styckevis från importören/tillverkaren på kundorder.

Om man inte ens kan hålla ett lager, varför skall man ha en ÅF rabatt överhuvudtaget? För jag antar även att marknadsföringen bekostas av tillverkaren?

När importörer/ÅF på stora marknader köper in och beställer i kvantiteter om låt oss säga 100st var av de olika modellerna - då är det därimot läge för lite fetare rabatter.

Tror ni t.ex. polisen köper Volvo och SAAB med 10% rabatt som en vanlig Svensson när de köper in ett X antal per år? Eller med några extra % i rabatt som ett företag med 10-15 tjänstebilar?

Om sedan importörerna i USA har X antal ÅF med X antal kunder så har du dessutom en (förhoppningsvis) fin konkurans mellan dessa. Lägg därpå en avsevärt lägre försäljningsskatt = billigare grejjer.

Visst kan man handla från staterna men räkna med både frakt, tull och moms. Skillnaderna börja jämna ut sig många ggr.

Inom Europa kan man fortfarande göra fynd - tills vidare. De flesta företag börjar nog se om sina filialer och skapar en enhetlig prissättning alternativt endast tillåts sälja på sin respektive marknad. Inte rätt - men lätt!

Vad du som konsument kan göra är att gilla läget eller be dem dra åt helsicke och köpa något du tycker ger bättre ekonomi för DIG.

Ja... Och god fortsättning på er allesammans by the way! :)
 

J-mark

Långsammare
Gick med
20 Mar 2006
Ort
Hjortshög
Hoj
Giant, Canyon, Motobecane & en Nimbus
Lucius skrev:
2690049
Inom Europa kan man fortfarande göra fynd - tills vidare. De flesta företag börjar nog se om sina filialer och skapar en enhetlig prissättning alternativt endast tillåts sälja på sin respektive marknad. Inte rätt - men lätt!

Var det inte det som VW försökt göra med bilimport från Danmark till Sverige men fick smäll på fingrarna av EU?

Jämför man priser på hjälmar & skinnställ mellan t ex FC-moto med svenska handlare har jag svårt att motivera mig att handla i Sverige. Man erbjuder inget mervärde för mig som kund.

Gott Nytt
 

DojDoj

Ny medlem
Gick med
6 Oct 2006
Ort
Skogen
Hoj
Honda CR500AL
Att jämföra Sverige med USA är väl rätt korkat en av dom mista MC marknaderna med den största i världen. Det säljs lika många hojjar varje år i USA som det finns hojjar registrerat totalt i Sverige, tror fan det blir andra priser. Dom största handlarna i USA omsätter mer än vad Yamaha Scandinavian gör inklusive deras båt sida alltså mer än 1 miljard kr om året en av dom största handlarna i Sverige omsätter c:a 120 miljoner det är en viss skillnad.
 

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
Jag tror WWW kommer att ändra mycket på just det här. Förr viste man inte vad prylarna kostade i USA eller Spanien eller var det åtminstånde ganska så bökigt att få reda på det. Idag ligger det några knapptryckningar bort. Producenterna kommer att få svårt att motivera prisskillnader och ju mer WWW handeln sprider sig, ju svårare blir det att hålla upp priserna.

björn
 

Dr.Bike

Guest
DojDoj skrev:
2690087 Att jämföra Sverige med USA är väl rätt korkat en av dom mista MC marknaderna med den största i världen. Det säljs lika många hojjar varje år i USA som det finns hojjar registrerat totalt i Sverige, tror fan det blir andra priser. Dom största handlarna i USA omsätter mer än vad Yamaha Scandinavian gör inklusive deras båt sida alltså mer än 1 miljard kr om året en av dom största handlarna i Sverige omsätter c:a 120 miljoner det är en viss skillnad.

Så då tycker du att omkostnaderna för Öhlins i Sverige ökar, och därmed motiverar ett HÖGRE pris? :confused:
Märklig tankegång. För SÅ stora mängdrabatter får INGEN handlare.
De stora prisskillnaderna visar bara att Öhlins inte pressar priset här hemma.
Skulle de sälja till samma pris här skule de följdaktligen tjäna lika mycket (eller lite) som i USA.
Att ha svinpriser på en marknad som knappt betyder nåt i det stora hela spelar ju då alltså ingen roll, då Sverige knappast är nån större och viktigare födkrok för Öhlins.

Nä - det är bara taskig marknadskommunikation, och man sticker huvudet i sanden pch låter Moto Speed hållas bäst fan de vill.
Skulle vi ha fler stora återförsäljare, eller gråimportörer skule däremot priset se annorlunda ut.
Men som Valmers skriver, det verar inte finnas nåt behov av en sån marknad då folk tydligen betalar iaf.

Men som Björn.e säger: Marknaden tar ut sin rätt tillslut, och dyrspeed får stå där och undra vad som hände.
Se bara på idiotverkstäderna som tar ut oskäloga priser för däcksbyten när folk kommer dit med däck de köpt nån annanstans.
De blir kortlivade kan jag säga.
 

njelger

Guest
såg på TV att CX90 kostade halva priset i USA jämfört med Sverige.....
 

DojDoj

Ny medlem
Gick med
6 Oct 2006
Ort
Skogen
Hoj
Honda CR500AL
Dr.Bike skrev:
2690497 Så då tycker du att omkostnaderna för Öhlins i Sverige ökar, och därmed motiverar ett HÖGRE pris? :confused:
Märklig tankegång. För SÅ stora mängdrabatter får INGEN handlare.
De stora prisskillnaderna visar bara att Öhlins inte pressar priset här hemma.
Skulle de sälja till samma pris här skule de följdaktligen tjäna lika mycket (eller lite) som i USA.
Att ha svinpriser på en marknad som knappt betyder nåt i det stora hela spelar ju då alltså ingen roll, då Sverige knappast är nån större och viktigare födkrok för Öhlins.

Nä - det är bara taskig marknadskommunikation, och man sticker huvudet i sanden pch låter Moto Speed hållas bäst fan de vill.
Skulle vi ha fler stora återförsäljare, eller gråimportörer skule däremot priset se annorlunda ut.
Men som Valmers skriver, det verar inte finnas nåt behov av en sån marknad då folk tydligen betalar iaf.

Men som Björn.e säger: Marknaden tar ut sin rätt tillslut, och dyrspeed får stå där och undra vad som hände.
Se bara på idiotverkstäderna som tar ut oskäloga priser för däcksbyten när folk kommer dit med däck de köpt nån annanstans.
De blir kortlivade kan jag säga.

Det handlar inte om vad jag TYCKER jag skrev bara hur verkligheten ser ut.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Inge jävla bilsnack och definitivt inget Volvo XC90 snack i Racingforumet....
 

flykay76

[flaj-kej] #76 ERF - REC
Gick med
4 Jun 2004
Ort
Malmö
Hoj
Kawasaki KX450F 2010
Det handlar just om volym, dollarkurser, deras rabatter (givetvis grundade på volymen), amerikanska importörers prissättning till amerikanske återförsäljare, samt återförsäljares prissättning (eller rabatt till er) till kunden. Sedan handlar det inte minst om amerikansk moms, kostnader för köp av dollar, frakt, tull och moms igen.

Parts Unlimited (amerikanska importören) har 30% påslag till deras återförsäljare medan Motospeed (svenska importören) har ca 18% påslag till sina återförsäljare.

Sedan kan man gissa att webhandlarna i USA släpper 10-20% på priset. De gör en snabb affär, slipper se/höra från kunden igen och slipper eventuella krångliga reklamationer eller garantiärenden.

När man handlar från USA kan man inte bara räkna just xxx dollar för produkten och xxx dollar för frakten.

Man ska alltid ta i anspråk att det tillkommer kanske en amerikansk VAT om du handlar som privatperson (VAT på 15-17%), kortavgift (2-3%).

Dessutom tillkommer en kostnad för köp av dollar (1-2%), frakt (xxx kronor), tull (7%), samt svensk moms (25%, detta räknas även på frakten).

Jag har handlat mycket från USA tidigare men har insett att lönsamheten inte är lika stor längre. Förr kunde man få hem paketen utan att behöva tulla eller momsa vilket nästan aldrig är fallet idag.

Ni ska även ha i åtanke att en gaffel måste byggas om, gaffel och fjädring måste ställas in (utan detta kör ni lika bra med standardfjädringen).

En viktig sak som jag förstod på Motospeed att dom tar ju inte in reklamationer på t.ex. Powwercommanders som är importerade.

I sommras hade vi en kille på jobbet som hade köpte en PCIII av oss.
Ett par veckor senare började den krångla och just denna kille var glad då han hade tänkte köpa en på semestern i LA!!! (detta är faktiskt otroligt men sant)
Då hade vi inte kunnat hjälpa honom. Nu fick han istället en ny genom oss och Motospeed.

Jag hörde dessutom att "Öhlins Jocke" inte var lika bemötlig vad det gällde service på importprylar. Kanske något att kolla med honom...
(Jocke jobbar indirekt för Motospeed/Öhlins)

Det finns en hel del att tänka på innan man beställer från USA...

Detta är i alla fall lite av min syn på det hela.

.
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
flykay76 skrev:
2694459
Man ska alltid ta i anspråk att det tillkommer kanske en amerikansk VAT om du handlar som privatperson (VAT på 15-17%)..

VAT i USA är snarare 0–7.25 % beroende på vilken stat man handlar i. Men det spelar mindre roll eftersom säljaren inte tar ut VAT alls för export till sverige. Till och med export mellan stater, görs helt utan VAT.
 

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Thruxton, röd!
valmers skrev:
2689963 Nej. Inte så länge försäljningsvolymen visar att den svenska marknaden tål denna prisnivå.


Bingo.
Därför: beställa där det är billigast i de fall man känner att man kan klara sig utan "den extra service" som man påstås få av svenska handlare, oftast utomlands.

Priserna i Sverige går inte ner för att man "stödjer den svenska mc-handeln" genom att köpa till uppblåsta listpriser, utan genom att man visar att man inte godtar situationen och köper där det är bäst för konsumenten.
 

sandstream

Guest
xyx skrev:
Priserna i Sverige går inte ner för att man "stödjer den svenska mc-handeln" genom att köpa till uppblåsta listpriser, utan genom att man visar att man inte godtar situationen och köper där det är bäst för konsumenten.
Exaktemundo :tummenupp

Svenska handlare har ett par val:
1. Fortsätta som tidigare och hoppas på det bästa
2. Sänka sina priser
3. Erbjuda något extra som kan motivera ett högre pris

Tyvärr är många ÅF i olika branscher tvingade att hålla listpriserna för att få leveranser vilket bara är att beklaga.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
sandstream skrev:
Svenska handlare har ett par val:
1. Fortsätta som tidigare och hoppas på det bästa
2. Sänka sina priser
3. Erbjuda något extra som kan motivera ett högre pris
Jepp, öka kundnyttan eller sänk priserna. Helst bägge på samma gång.
 

flykay76

[flaj-kej] #76 ERF - REC
Gick med
4 Jun 2004
Ort
Malmö
Hoj
Kawasaki KX450F 2010
#Olsson# skrev:
2694619 VAT i USA är snarare 0–7.25 % beroende på vilken stat man handlar i. Men det spelar mindre roll eftersom säljaren inte tar ut VAT alls för export till sverige. Till och med export mellan stater, görs helt utan VAT.


Som privatperson kan man ibland få betala deras VAT.

.

Bingo skrev:
2694701 Jepp, öka kundnyttan eller sänk priserna. Helst bägge på samma gång.



Eller hur... :rolleyes:

Varför ska inte motorcykelhandlare och deras anställda få tjäna pengar?
Är vi i mc-branschen annorlunda mot t.ex. klädbranschen osv. ?
Prutar du på Pepsin i din lokala matbutik? :7peta

.
 
Last edited:

njelger

Guest
Gustav O skrev:
2690855 Inge jävla bilsnack och definitivt inget Volvo XC90 snack i Racingforumet....

Analogin håller ?

Moms + att de räknar att inte sälja fler även om de sänker priset.

sandstream skrev:
2690677 CX90? Du menar inte Volvos XC90?

jo
 
Last edited:

Martin S

Team Motorhuset
Gick med
30 Sep 2005
Ort
Nyköping
Hoj
Yamaha * X
Att inte ens begära en offert i Svergie är ganska vanligt så många jämför
Svenka riktpriser inkl moms med nått pris från ÅF i USA som lämnat rabatt
och sen lämnar priset exkl moms.
Lägger man sen till växlingskurser, frakt, kortavgift + ev tull
och moms mm brukar det äta upp mkt eller ibland mer än hela skillnaden.
Inte förrän man handlar mer som ÅF har man ju dessutom chansen att
förhandla till sig bättre marginaler.
Så är det ingen som handlar i Sverige så blir det lite moment 22
att kunna handla mer som ÅF, och på så sätt hålla lägre priser.
Sen är det många som lever på hur lätt det va förut, att få hem sakerna
utan strul och tillägg.
Inte lika lätt idag då det ses på betydligt hårdare.
Har tom varit med om att Svensk Sponsor/leverantör har skänkt en vara som
skickades från ett lager (utomlands) som fastnade i tullen och de krävde då i
det fallet över 10.000SEK för att man skulle få hämta ut paketet.
I det här fallet var det ju värt det för den va värd mkt mer, men surt att
lägga så mkt pengar för något som man förhandlat till sig fritt innan.
Man önskade ju att de tagit hem den först och skickat den till oss sen.
Men det är alltid lätt att va efterklok.
Förra säsongen vet jag folk som väntade på att få ihop sina maskiner pga
att tullen satt på grejjerna ett par veckor innan de släppte igenom dem.
Inte heller så kul alla gånger.(pissigt att missa dyrbar träning eller ännu värre
ett race för att man inte har nån backup från nån ÅF när det väl händer
något.)

Något som kan medföra både något bättre priser och framför allt kunskap
och service är ju att man
utbildar sig och blir Öhlinscenter.

Fan vad långt det blev:rolleyes:
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top